Hoe vermijd ik wanbetalers ? Hoe ga ik er mee om ?
1 - Stel duidelijke betalingsvoorwaarden voorop.
Voorzie facturen doch óók uw bestelbons van deze voorwaarden. Noteer bij de aftekening van de bestelbon ALLE gegevens van de klant (naam, adres, ONDERNEMINGSNUMMER, telefoonnummer, ...)
2 - Stel uw facturatie onmiddellijk op.
Trage facturatie werkt ... trage betaling in de hand. Actie en reactie ...
3 - Doorzie de flauwe excuses van de wanbetaler. Laat u niet aan het lijntje houden.
'Ik kom net terug uit vakantie', 'alles ligt bij de boekhouder', ... Laat u niet aan het lijntje houden door dergelijke excuses. Ga snel in op klachten zodat onmiddellijk uitsluitsel bestaat over de al of niet gegrondheid ervan. Indien u de klacht niet wenst te weerhouden, meldt dit dan gemotiveerd en formeel aan de debiteur !
4 - Verzend in geval van uitblijven van betaling een rappel.
U kunt hierbij kopie van de factuur voegen, onderteken ook met de vermelding "dienst boekhouding", "dienst debiteurenbeheer", ... Indien u het schrijven niet ondertekent, wordt uw brief snel afgedaan als "standaardje" en riskeert deze sneller in de vuilbak te belanden ... Noem deze brief ook niet "eerste rappel". Uw debiteur is dan gerust : "er zullen nog wel wat briefjes volgen eer ze verdere stappen ondernemen ... ik heb nog tijd ... "
U kunt zijdelings ook een telefoontje plegen naar uw debiteur. Noteer zorgvuldig het antwoord, altijd goed voor uzelf als geheugensteun, of ter vervollediging van uw dossier.
Zend ultiem een aangetekend schrijven.
Wees bovenal geloofwaardig wanneer u schermt met betalingstermijnen en het instellen van gerechtelijke procedures. Enkel als u de daad bij het woord voegt, wordt u au sérieux genomen ! Zet slechte betalers ook onmiddellijk op "leverstop".
5 - Ultiem kunt u beroep doen op een advocaat voor invordering van uw facturen.
Laat uw dossier niet liggen : heel wat vordering verjaren door verloop van ... één jaar !!!
6 - Gerechtelijke invordering door de advocaat - het verloop
* minnelijke fase : de advocaat zal de debiteur aanschrijven en vooralsnog trachten regeling te bekomen
Incassobureau's bieden soortgelijke diensten aan doch kunnen geen gerechtelijke procedure aanvatten. Hiervoor doet u dan eventueel beroep op een advocaat,
* gerechtelijke fase : er wordt gedagvaard, debiteur verschijnt al of niet ter zitting. Wanneer deze verschijnt en relevant verweer voert, bent u verwikkeld in een heuse procedure. In het andere geval heeft u vrij snel een vonnis waarin u de gelden worden toegekend * Het bekomen vonnis wordt uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder. Jammer genoeg komt het voor dat deze moet melden dat uw wanbetaler insolvabel of failliet is ... In het andere geval worden de gelden ingevorderd, compleet met alle door u gemaakte onkosten inbegrepen.
Voor meer informatie zijn wij graag ter beschikking.
U bent geen kredietverlener ! Wanneer uw debiteur laattijdig betaalt, bent u hem in feite "krediet" aan het verlenen. U mag derhalve intresten aanrekenen :
- hetzij de intresten die u voorzag in uw algemene voorwaarden. Deze past u best aan aan de gangbare rechtspraak in uw rechtsgebied, - hetzij, bij gebreke van contractueel voorziene intrestvoet, de wettelijke intrestvoet. Deze is variabel en bedraagt vandaag 7%. Het is van belang dat u de debiteur formeel in gebreke stelt (brief !). Immers, vanaf de datum van dergelijk schrijven beginnen deze intresten te lopen. Indien uw debiteur handelaar is, en u voorzag niets bijzonders in uw algemene voorwaarden in geval van laattijdige betaling, is deze intrestvoet hoger (ingevolge een ander van toepassing zijnde wettelijke bepaling) en begint de intrest zelfs te lopen vanaf de vervaldag van de factuur en derhalve zonder voorafgaande ingebrekestelling !
Via de algemene voorwaarden kunt u uw gerechtigdheid op intresten sturen in de meest voordelige richting. Een precieze formulering met daarbij aandacht voor de tegenwerpelijkheid van de voorwaarden aan zowel particulieren als handelaren is daarbij een 'must' !
Een offerte heeft wel degelijk juridische gevolgen. Een offerte is immers een aanbod, een begin van een te sluiten overeenkomst. Van zodra uw wederpartij de essentiële bestanddelen van de overeenkomst aanvaardt (prijs, de aangeboden "zaak", ...), is de overeenkomst tot stand gekomen, eventueel zelfs mondeling.
Aangezien een aanbod / offerte bindend is, doet u er goed aan om de geldigheid van de offerte te beperken in de tijd.