Adriaan Bontebal
Foto

Zoeken in blog


links
  • Bontebals foto's
  • alfred birney
  • casper beaumont - muziek
  • de haag in foto's
  • Elin Neumann
  • ellen van toor
  • erik vlaksteeter
  • hagazine, niek 't hart
  • jimmy tigges

  • herman rijs - foto's
  • architectuurplaatjes
  • john dear mowing club
  • julius pasgeld
  • kleintje muurkrant
  • konfrontatie digitaal
  • lester - supermarination
  • marijn de vries - fietsen
  • papieren man

  • raarlems dagklad
  • stad der steden - hofstijl
  • stad der steden - de haag direct
  • ralf vanuit japan
  • speld, satire
  • stichting skepsis
  • theo van rijn (nieuw!)
  • vogeldagboek van Adri

    A man is happiest when there is a balance between his needs and his possessions - Trevanian, Shibumi
    04-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kond

    Ondanks de witte zooi ligt iedere ochtend de Krant in de bus. Goed hoor! Momenteel heerst er een heuse sneeuwstorm. Zo nu en dan loop ik even naar buiten om de opstapjes naar het kattenluik schoon te maken. Het is vegen tegen de bierkaai, maar het houdt een mens bezig. Kim sprong zojuist op de kliko. Met dezelfde gang gleed hij er weer vanaf. Ik schaterde het uit. Dat is misschien niet zo aardig.

    Als ik kinderen had, ging ik sleetje rijden, als ik een sleetje had.

    Er valt weinig te vertellen over mijn eerste afspraak in de nieuwe orthopedische werkplaats. Dat is misschien flauw, maar het is niet anders, het spijt me. Aangezien mijn huidige been aan alle kanten - koker, knie, voet, lengte - prima voldoet, alleen de bekleding, zeg maar het vlees van een gewoon been, begint wat in lappen uiteen te vallen, wellicht kan Lady Gaga er nog een jurkje van maken, heeft de instrumentmaker de vital statistics (36-24-36) genoteerd. Daarmee gaat hij aan de slag. Hij heeft een gipsafdruk van de binnenkant van de koker gemaakt, de maat genomen van de buizen (de botten), het soort knie en voet genoteerd.

    Wordt het geen tijd voor een meer geavanceerde knie, bijvoorbeeld, zou je zeggen. Nou, er is een probleem - de handicap komt met beperkingen. Mijn stomp, dat wat er rest van mijn been, is wat aan de korte kant. Als ik een bakkie op heb, zeg ik weleens tegen de dame tegenover me: de mijne is nogal klein. Sexual harassment. Die stomp is de hefboom waarmee ik de prothese bestuur. De knie kan daarom niet al te fancy zijn. Het voert te ver dat uit te leggen. Ten opzichte van mijn eerste prothese is er al een belangrijke verandering: die eerste had een knie met een tweepunts ophanging, mijn huidige en volgende een vierpunts. En ook de voet is van een betere soort: die is enigszins verend en geeft bij de afzet energie terug.

    Dan mag ik onderhand bijna vijfendertig jaar met een prothese lopen, echt veel verstand heb ik er niet van. Maar hé, jij rijdt misschien al vijfendertig jaar auto: ken jij alle ins en outs van je motor? Nou dan.

    Het was een kwestie van been afschroeven en wachten. Een uurtje, meer niet. Ik had iets te lezen meegenomen, dat doe ik altijd. Zo moet ik bij mijn huisarts de dag tevoren een afspraak maken. Spoedgevallen daar gelaten. Als ik om tien uur een afspraak heb, ben ik er tien voor tien. Maar het kan gebeuren dat ik dan pas om elf uur aan de beurt ben. Dan lees ik, al is het alleen maar om me af te sluiten van het geklaag om me heen. Mijn huisarts neemt de tijd voor zijn patiënten, of hij wordt weggeroepen, daar hou ik rekening mee. Oog om oog, tand om tand: ook voor mij neemt hij alle tijd. Gisteren had ik The Firm (1991) van John Grisham bij me:

    It’s all in the family. In dit geval de schoonfamilie van Eva Jinek; ze heeft toch nog verkering met Bram? Ik las, bladzijde 176: ‘Deny. Deny. Deny. His criminal-law professor at Harvard had been a radical named Moskowitz, who had made a name for himself defending terrorists and assassins and child fondlers. His theory of defense was simply: Deny! Deny! Deny! Never admit one fact or one piece of evidence that would indicate guilt.’

    Anatomische les. The Singing Detective: 'Your kneebone’s connected to your elbow...' Dan heb je een probleem. Probeer maar. Ach, moet ik ineens aan een incident denken. Ik was in een gezelschap dat Twister wilde spelen. Je kent het wel. Ik citeer meneer MB:

    ‘Bij het spel hoort een draaischijf die is verdeeld in vier vakken. Elk vak staat voor een lichaamsdeel: linkervoet, rechtervoet, en linker of rechter arm. Deze vakken zijn verder onderverdeeld in vier verschillende kleuren. De spelleider draait de schijf en roept, bijvoorbeeld, "linkervoet op blauw". De spelers moeten nu dat lichaamsdeel op een van de cirkels met die kleur plaatsen, zonder om te vallen. Dan wordt de draaischijf weer gedraaid, en moet het volgende lichaamsdeel geplaatst worden. Elk geplaatst lichaamsdeel moet blijven staan, totdat het lichaamsdeel opnieuw genoemd wordt met een andere kleur. Bovendien mag een gekleurde cirkel niet door twee personen tegelijk gebruikt worden. Wie omvalt, een cirkel loslaat of een lichaamsdeel op een verkeerde cirkel plaatst is af. Het leuke van het spel is, dat de deelnemers op laatst de meest acrobatische standen in moeten nemen om nog een vrije cirkel van de juiste kleur te bereiken.’

    Doe gezellig mee. Daar paste ik voor. En, ach, je kent het wel, wellicht uit eigen ervaring: doe niet zo flauw, je hoeft toch niet te winnen. Gezeik aan mijn kop, het droop ervan af. Oké, dan moet je het zelf maar weten. Tussen haakjes: het was een kinderfeestje met begeleidende volwassenen. Ik begeleidde één van de volwassenen, die op haar beurt weer twee kinders begeleidde. Niet van mij! Laat dat gezegd zijn. De spelleider: rechterhand op geel. Lukte. Linkerbeen op blauw. Lukte. Rechterbeen op groen. Dat was voor mij godsonmogelijk zonder om te vallen. Zo goed en kwaad als het ging deed ik mijn broek naar beneden en de prothese uit en zette deze op een groene cirkel. Enkele van de kinderen hebben later nog psychotherapie gevolgd.

    WikiLeaks. Voor de derde keer heeft WikiLeaks een stortvloed documenten, afkomstig van en gericht aan het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, het cybernetische heelal ingeslingerd. De verlegenheid is terecht groot

    De geruchtmakende onthullingssite is vrijdagavond opgedoken op een Nederlands internetadres. De site wikileaks.nl wordt in de lucht gehouden door provider e-Dot uit Zoetermeer. e-Dot is niet de host, maar verwijst slechts door. Een soortgelijke actie heeft PowNed gedaan. De publieke omroep biedt de informatie aan, 'uit sympathie' voor WikiLeaks, door middel van een zogenoemde mirror site. Dit is een 'kopie' van WikiLeaks. Ook een Duitse en een Finse provider zijn WikiLeaks te hulp geschoten.

    Wielerhoekje. Vandaag zamelen Tom Boonen en zijn vrienden geld in voor het goede doel met een veldrit rond het Zilvermeer Mol. Het winterweer zal er geen stokje voor steken. 'We zijn dagen in de weer geweest,' vertelt organisator Wilfried Peeters.


    03-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voormalig rector magnificus

    Je kon erop wachten. Het is een paar dagen stervenskoud en de klimaatdeskundigen met het lage voorhoofd slaan aan het blaten: wat nou opwarming van de aarde? Mèèh. Voorop de voormalig rector magnificus Richard de Mos, woordvoerder klimaat van de PVV. Al dat geleuter over klimaatverandering is alleen maar bedoeld om de mensen geld uit de zak te kloppen. Ja hoor, Richard. Maar nu even stil, als de grote mensen praten.

    Een paar dagen met voor ons doen extreme kou zegt niets over het algemene beeld - vorig seizoen hebben we drie weken in de zooi gezeten. Net zo goed als het feit dat er tot nu toe deze eeuw alleen maar warmterecords zijn gebroken. De lage voorhoofden hebben blijkbaar de Reis met de Beagle niet gezien, om een voorbeeld te noemen. In de uitzendingen over Zuid-Amerika werd goed in beeld gebracht hoe gletsjers de afgelopen decennia aanzienlijk zijn geslonken. Met alle gevolgen voor de drinkwatervoorziening van dien. De poolkappen smelten ook aantoonbaar, zij het minder snel dan in sommige rapporten wordt gerapporteerd. Maar ze smelten!

    Ben ik complotdenker? Soms wel. Het is wel een aardige bezigheid hele romans te verzinnen. Maar je weet: als je lijdt aan achtervolgingswaanzin wil dat niet zeggen dat je niet achtervolgt wordt. Als je in complotten denkt wil dat niet zeggen dat er in bepaalde gevallen geen sprake is van een complot. Weet je nog van de Rainbow Warrior in de haven van Auckland in Nieuw-Zeeland? In 1985 hield de Franse regering kernproeven op Moruroa, een atol in Frans Polynesië. De Rainbow Warrior lag op 10 juli 1985 in de haven van Auckland om een protestvloot te leiden die richting Moruroa zou gaan varen. Twee bommen sloegen een groot gat in de romp, waardoor de Rainbow Warrior snel zonk. Op één na konden de opvarenden veilig aan land komen. Fernando Pereira, een Nederlandse fotograaf van Portugese afkomst verdronk toen hij trachtte zijn fotomateriaal te redden uit zijn hut.

    Een complot? Jawel, van de Franse geheime dienst, de DGSE. Operation Satanique noemden de Fransen het, en de operatie werd uitgevoerd door drie teams. Het eerste team bestond uit Dominique Prieur en Alain Mafart, die zich voordeden als het Zwitsers echtpaar ‘Turenge’. Zij waren verantwoordelijk voor de verkenning en de logistiek. Het tweede team bestond uit de bemanning van het jacht Ouvea en was verantwoordelijk voor het binnenbrengen van de mijnen die gebruikt werden. Het derde team bestond uit de duikers die de mijnen bevestigden.

    Ook de bemanning van Ouvea werd door de Nieuw-Zeelandse politie van betrokkenheid verdacht en daarvoor verhoord, maar alleen Prieur en Mafart werden gearresteerd en tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens dood door schuld en brandstichting. Hoewel zowel de verantwoordelijk Minister van Defensie als het hoofd van de DGSE in september 1985 aftraden na de affaire, bleef de Franse regering elke betrokkenheid ontkennen. Pas in juli 2005 werd bekend dat de toenmalige Franse president François Mitterrand destijds zelf toestemming had gegeven voor de aanval, die hij in het openbaar sterk had veroordeeld.

    Nieuw-Zeeland weigerde in eerste instantie de beide Fransen uit te leveren. Na politieke druk vanuit Frankrijk, die onder andere bestond uit het dreigen met een veto op de invoer van Nieuw-Zeelandse producten in de EEG, mochten ze in juli 1986 Nieuw-Zeeland verlaten om hun straf in eigen land uit te zitten. Frankrijk haalde hen in als helden, gaf hen de hoogste militaire onderscheiding, het Legion d'Honneur, en liet hen na een kort en licht huisarrest vrij.

    Was dit een complot of niet?

    En dan is nu de Ecolution tot zinken gebracht, schade 1 miljoen euri. De Ecolution? Een luxe zeiljacht van (ex)astronaut Wubbo Ockels en de zijnen. Een jacht met autonomie: het schip wekt tijdens zeilen substantiële energie op o.a. door middel van propellertjes onder de romp. Substantieel: berekeningen geven aan dat in een gematigd klimaat het systeem vier zeildagen nodig heeft om één maand comfortabel te leven aan boord. Voor streken met meer energiegebruik, zoals de poolgebieden, kunnen dieselmotoren worden gebruikt voor verwarming (op bio-diesel).

    Het schip lag in het Reitdiep, ten noorden van de stad Groningen. Doordat het Reit niet zo diep is, is de boot niet geheel gezonken. Bij de vernielingen zijn de boeven zeer doelgericht en professioneel te werk gegaan. Het is dus niet een stelletje dronkenlappen geweest waarbij na een avondje stappen de vlam in de hersenpan sloeg. Dat het niet zo maar vandalen waren blijkt ook uit het feit dat alle sporen verwijderd zijn. Complot? Denk het wel. Uit de hoek van de niet-duurzame energieleveranciers. Indien daders en opdrachtgevers worden ontmaskerd: knieschot. De revalidatie dient uit eigen zak te worden betaald.

    Revalidatie: zo meteen de deur uit, naar de werkplaats voor het laten aanmeten van een nieuw been. Op kosten van het ziekenfonds. En, Jimmy, morgen zal ik verslag doen van mijn eerste bezoek.

    Wielerhoekje. Wereldkampioen Zdenek Stybar moet door aanhoudende knieproblemen een rustperiode van enkele weken inlassen. De Tsjech van Telenet-Fidea zal pas tegen Kerstmis opnieuw het veld kunnen induiken. Hij is met zijn ploegmaten op stage  in Spanje, maar moet steeds afhaken tijdens de duurtraining. De dokters zien geen andere mogelijkheid meer dan de Tsjech een tijdje van de fiets te houden.

    ‘Hij moet dringend rusten. De voorbije weken blusten we steeds het vuurtje dat in zijn knie brandde, maar het flakkerde steeds op. We moeten nu het lef hebben om te zeggen dat het zo niet meer voor kan.’ Aldus de doktoren. Zdenek Stybar was wel pijnvrij in de crossen, maar hij verteert dus de langere trainingen niet. En die zijn ook nodig om zijn conditie op te kunnen bouwen. Jammer, het zij zo.


    02-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mea maximale culpa

    Kijk, ik ben wel goed maar niet gek. Gisteren nog een rondje door de buurt gemaakt. Het was stervenskoud, met een gevoelstemperatuur van Jezus-wat-koud, maar de straten waren begaanbaar. Nu is de stad weer bedekt met een laag witte zooi, die op sommige plekken het ijs van gisteren verbergt. Alles goed en wel, maar daar waag ik mijn oude botten niet aan. Weet je wel hoe lang je op mijn leeftijd blijft sukkelen met een gebroken heup? Nou dan. Enfin, aan de andere kant van de lijn gaf mij me groot gelijk. Een andere afspraak is reeds gemaakt. Maar in een breder verband: al dat oponthoud, al die files, het moet een zware klap zijn voor minister De Jager. Leuk hè?

    Joh, ik doe gewoon of het kerstmis is. Dan heb ik dat maar alvast gehad.

    Het is vandaag een spannende dag. Op twee fronten. Ruimte-organisatie Nasa komt met een belangrijke mededeling over buitenaards leven en de Fifa verklapt vanmiddag of het wereldkampioenschap voetbal in 2000-straks naar Nederland en België komt. Hoewel de persconferentie van Nasa nog gehouden moet worden, is al naar buiten gekomen wat ze te melden hebben. Niks buitenaards leven, maar een rare bacterie (de GFAJ-1, je kent hem wel) die kan overleven in het arseenrijke zoutmeer Mono Lake in Californië. Geen bewijs van buitenaards leven, maar een terechtwijzing: het leven elders in het heelal hoeft niet uit dezelfde bouwstenen te bestaan als het leven op aarde. Tsjonge, wat een ontdekking, dat had ik ze nog wel kunnen vertellen.

    En dat voetballen? Organiseer het toernooi in Rusland of Engeland. In het tweede geval zou het een mooi gebaar zijn naar de Engelse voetbalfans: dan hoeft dat armoedige tuig niet zo ver te reizen om de hooligan uit te hangen. Maar optie nummer een is natuurlijk de beste. De Fifa is een maffiose organisatie, het moderne Rusland draait op de inlandse maffia, met als patroon heilig boontje premier Poetin. Bendes die de handen ineen slaan, het is eerder gebeurd. Laat die beker in elk geval aan ons voorbijgaan. Zo niet, dan gaan we straks stennis maken. Met lekke banden, valse kaartjes en zo...

    Na Kamerleden en de parlementair journalisten van RTL Nieuws en NRC Handelsblad zijn nu de bloggers aan de beurt. Ook wij moeten met de billen bloot omtrent ons justitieel verleden. Daar ben ik niet te beroerd voor, te meer daar ik dan meteen van het gezeik af ben. Mijn strafblad dus. In de paar jaar dat ik auto heb gereden ben ik een keer of tien op de bon geslingerd wegens fout parkeren. Er zijn geen andere met de auto begane overtredingen waarvoor ik ben gepakt en veroordeeld. Eén maal ben ik aangehouden wegens rijden onder invloed. Op de fiets. Blazen en een bloedtest. Dit is afgedaan met een financiële transactie. De volgende dag mocht ik gewoon weer fietsen.

    Het meest heftige? Ik heb ooit op een opsporingslijst gestaan op verdenking van de handel in drugs. Een aardige grap was wel, dat ik op het moment dat men tot aanhouding wilde overgaan op vakantie was in Frankrijk. Tegen mijn ouders werd gezegd: hij is naar het buitenland gevlucht. Wat was er aan de hand? Ik woonde nog op het oude dorp en daar was moeilijk aan hasj en weed te komen. Als ik naar de stad ging, naar het Paard van Troje voor een concert bijvoorbeeld, kocht ik meestal iets voor eigen gebruik. Vroegen vrienden mij ook iets voor hen in te slaan, was ik de beroerdste niet. Maar zelf handelen: no way. De zaak is dan ook met een sisser afgelopen. Verder reikt mijn euvele dadenblad niet. Het spijt me, ik had het graag wat spannender gemaakt.

    Niemand vertelt mij ooit wat. Gelukkig lees ik de Krant. De tv-recensent schreef over de rijdende rechter: ‘Er schijnen nog altijd kijkers te bestaan die niet doorhebben dat Mr Frank Visser een typetje is van Kees van Kooten...’ Ik heb nog eens goed naar een foto gekeken en Jean-Pierre Geelen heeft gelijk. Dat ik dat nooit heb gezien. Hij lijkt een beetje op de Van Thijn die Van Kooten in huis heeft. Nu heb ik het programma ook nauwelijks gezien. ‘...en die geloven dat Nederland werkelijk continue overhoop ligt met de buren om een overhangende conifeer en het recht op overpad.’ Want dat geloof ik dus niet. Hoewel je in ons land struikelt over de zeikerts, geloof ik niet dat het er genoeg zijn om er wekelijks een half uur de rechter op af te sturen. Er kijken meer dan een miljoen mensen naar. Hebben die allemaal door dat het Van Kooten is?

    Is het ooit eerder gebeurd dat iemand die wordt verdacht van twee verkrachtingen op de lijst van meest gezochte criminelen ter wereld van Interpol terecht komt? Moet de Nederlandse politie daaraan meewerken? Kunnen daar Kamervragen over worden gesteld?

    Wielerhoekje. In deze tijd houden wij, de wielerliefhebbers, ons bezig met het veldrijden. Maar vriend Bruin wees mij erop dat het wegseizoen niet zo lang meer op zich laat wachten: de Omloop Het Volk (Het Nieuwsblad?) wordt al op 26 februari verreden. Een dag later is het Kuurne-Brussel-Kuurne. Nog maar een paar nachtjes slapen.


    01-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The return to cross approaches 5 december in Leudelange

    Alleen Balzac scharrelt buiten. De anderen, Wausje, Kim, Kat, Hanks en Skitty liggen hier achter me bij elkaar op bed. Geef ze eens ongelijk. Wordt er al geouwehoerd over de Elfstedentocht? Ongetwijfeld. Met de gladheid lijkt het mee te vallen in de buurt. Als ik door het slaapkamerraam scherp naar links kijk, zie ik net een stukje van de straat. Dat ziet er schoon uit. Straks zal ik me dik inpakken en een ommetje door de buurt maken. Inspectie. Een inschatting maken of ik morgen zonder al te veel problemen op de fiets kan stappen. Als eerder gezegd: de witte zooi is prachtig om te zien, vooral en alleen als het net gevallen is, maar het is een ramp voor een eenbenige zich erin voort te bewegen.

    Bij deze temperaturen moet ik altijd even denken aan mijn oude kruidenier, Vreeswijk, van het kleine zaakje met de grote prijzen op de Brouwersgracht. Vreeswijk is niet meer. De goede man is eerst gepensioneerd, daarna veralzheimerd en tenslotte gestorven. Het zaakje is sindsdien enkele malen in anderen handen overgegaan en ik kom er nog nauwelijks: de buurtsuper zit ook om de hoek, zij het een andere hoek, en is stukken goedkoper en heeft een breder assortiment. De openingstijden zijn hetzelfde. Maar toen de oude Vreeswijk nog achter de toonbank stond kwam ik er graag. De man had een heerlijk soort humor.

    Dan vroor het dat het kraakte en kwam ik er handenwrijvend en snottebellend binnen: ‘Man! Wat is het koud.’ Vreeswijk: ‘Koud?? Koud?? Als het vriest, dán is het koud.’ Ook zei hij wel: ‘Koud? Stel je niet aan. Als de boeren ijs schijten achter de kachel, dán is het koud.’ Dan ging ik altijd weer verwarmd op huis aan.

    Reeds bij de eerste vorst heeft mijn Acanthus een tik gekregen. Ik heb hem meteen een Gunnera behandeling gegeven. Als je deze blog regelmatig bezoekt ken je de Gunnera, ik heb het er vaker over gehad. Het is een reusachtige rabarberplant. De plant op dit plaatje is zeker anderhalve meter hoog. Slechts op enkele plekken in de stad is hij te vinden: op de Wassenaarseweg bij het ANWB-gebouw, in het Westbroekpark, in het Zuiderpark. Als de kou eraan komt wordt de plant helemaal terug gesneden en de restanten worden afgedekt met deze bladerpracht. In het voorjaar ziet hij er dan zo uit: de nieuwe spruiten komen tussen de restanten omhoog. Zo gaat dat bij de Acanthus ook. De twee moeten familie van elkaar zijn.

    Een verkrachter dient een zware douw te krijgen. In mijn optiek, en dan ben ik man, is het één van de zwaarste misdrijven. In Zweden werd op 20 augustus jl. een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen WikiLeaks oprichter Julian Assange wegens verkrachting van twee vrouwen. Daar heb ik vanaf het begin geen ene reet van geloofd. Direct was ik er van overtuigd dat het een poging was de leaker het zwijgen op te leggen. En zie: inmiddels staat hij op de lijst van Interpol.

    Elzevier bericht vandaag: 'De internationale opsporingsdienst Interpol heeft WikiLeaks-baas Julian Assange op de lijst met meest gezochte criminelen gezet. Deze beslissing volgt op de publicatie van een deel van de 250.000 geheime documenten die WikiLeaks online heeft gezet. Aan 188 staten is opgeroepen de 39-jarige Australiër Assange aan te houden. De officiële reden van Interpol is dat hij in Zweden wordt verdacht van verkrachting en seksuele intimidatie. Vermoed wordt dat Assange zich momenteel in Groot-Brittannië ophoudt.

    De WikiLeaks-baas beweert zelf dat hij slachtoffer is van een complot, opgezet door de Amerikaanse regering omdat hij geheime overheidsdocumenten openbaart. Hij ontkent de verkrachting.'

    En ik geloof hem. Wereldwijd bibbert de diplomatieke gemeenschap. Flauwe grapjes onderling en werkelijke politieke hushhush is zo maar ineens voor iedereen toegankelijk. Dat moet de nek omgedraaid worden. De onderminister van binnenlandse zaken van Equador bood Assange gisteren nog een veilige haven, de president heeft zich gehaast dat aanbod in te trekken. Laten we hopen dat hij uit de vette klauwen weet te blijven. Maar dan nog. Onderhand zal hij wereldwijd genoeg medewerkers hebben die zijn goede werk kunnen voortzetten mocht hij opgepakt worden.

    Laatste nieuws: begin volgend jaar zal WikiLeaks tal van interne documenten van een grote Amerikaanse bank publiceren. ‘Ik denk dat er weleens een bank of twee door kunnen omvallen,’ aldus Assange. Ik kijk er naar uit. Misschien daarna de geheime rekeningen van een aantal Zwitserse banken?

    Heb jij dat nou ook? Dat je de staatssecretaris van buitenlandse zaken, Ben Knapen, in de camera hoort en ziet blaten en dat je denkt dat het een typetje is van de cabaretier Thomas van Luyn?

    Wielerhoekje. Uit cyberspace geplukt: ‘The return to cross approaches 5 december in Leudelange(Lux)’ En het bericht: ‘Lars' return to 'cross is fast approaching. On Sunday December 5th Lars will finally return with the international cyclocross race in Leudelange in Luxembourg. This will be the first of eight cyclocross races that Lars has planned to race and announced already. After Leudelange Lars will take part in Overijse (12-12), Antwerp (18-12), Kalmthout (19-12), Heusden-Zolder (26-12), Loenhout (29-12), then either Baal (1-1) or Tervuren (2/1) with Lars finishing his cyclocross season with the national championships in Sint Michielsgestel on January 9th. Lars has been preparing for his return with varying activities including off road training in the Loonse and Drunense Dunes and on the road via training behind a moped.

    Hoe staat het eigenlijk de laatste tijd met het gestel van St. Michiel?


    30-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hydraulische gewrichten, elektrisch aangedreven

    De witte zooi is op ons neergedaald. Voorwaar, een fraai gezicht, maar erg handig is het niet. De mobiliteit, buurvrouw, de mobiliteit. Nu zit ik er met mijn haperende agoragang niet om te springen op pad te gaan, maar ik maak trouw mijn oefenritjes. Bovendien heb ik eind van de week twee belangrijke afspraken buitenshuis. De eerste donderdag en juist in de nacht van woensdag op donderdag wordt er een flinke lading verse zooi verwacht. Vrijdag heb ik een eerste afspraak in een voor mij nieuwe orthopedische werkplaats om een nieuwe prothese te laten aanmeten. Veel dichter in de buurt dan de werkplaats waar ik sinds mijn amputatie klant was, maar met gladheid is iedere meter er een te veel. Ik heb nog even de tijd om er mouwen aan te passen.

    Een nieuw been? Jawel, dan toch. Met mijn huidige prothese loop ik al te lang, veel te lang. Jaren te lang. Dat heeft als voordeel dat ik me vrijdag kan verbazen over de vooruitgang die de techniek in die tijd heeft gemaakt. Hydraulische gewrichten, misschien wel elektrisch aangedreven, zodat ik straks met een accu onder een oksel loop. Ik zal kond doen van mijn avonturen.

    Paulien ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ Cornelisse kondigde zichzelf na het uitspreken van een column op de radio af als: Paulien F. Cornelisse. Vanwaar die F.? vroeg de presentator. Omdat het leuk klinkt. Die heeft mijn blog gelezen, dacht ik. Zelf zal ik dat niet zo snel doen: Adriaan G.J. Bontebal. Of kortweg Adriaan G. Bontebal. Omdat het de vaart uit de naam haalt. Tweemaal drie lettergrepen, dat bekt lekker. Tweemaal twee lettergrepen is nog mooier: Gerard Reve. Eva Jinek.

    Lezeres M. te A., ook tweemaal twee lettergrepen, mailde mij naar aanleiding van mijn loggen over namen. Op de site van Onze Taal vond zij het volgende:

    Wat is het grootste aantal voornamen dat ooit een persoon gedragen heeft? De meeste Nederlanders hebben één of twee voornamen. Drie namen komt al minder vaak voor, en nog meer nog minder. De gewoonte om een kind meer dan één doopnaam mee te geven is ontstaan in de achttiende eeuw, waarschijnlijk omdat meernamigheid als statusverhogend werd beschouwd. De adel begon ermee, en later volgden burgerij en plattelandsbevolking. De wet legt ouders in dezen overigens geen beperkingen op, hoewel een extreem aantal namen geweigerd zou kunnen worden door de naamgeving als ongepast te kwalificeren. En extreme gevallen zijn er zeker. Prins Bernhard, bijvoorbeeld, had negen doopnamen, en in 1960 kreeg de Amsterdamse boreling Luc Malingré de twaalf namen van de apostelen toebedeeld. Vooralsnog is hij daarmee Nederlands recordhouder.

    Maar het kan nog erger. In de Verenigde Staten, land van extremen, is een geval bekend uit 1882 van een meisje dat 26 namen kreeg, voor iedere letter van het alfabet één, en Wim Daniëls weet in zijn De naam is... (1992) te melden dat in 1985 het Amerikaanse meisje Tracey Nelson met maar liefst 140 namen werd opgezadeld. Dat zijn er 46 meer dan het 'officiële' record van Guinness World Records, want dat noemt de Spanjaard don Alfonso de Borbón y Borbón als recordhouder met "94 voornamen, waarvan verscheidene ook nog dubbele namen (met koppelteken) waren".

    Op de website Raarmaarwaar.nl vond zij nog het volgende bericht: De Britse James Bond-fan David Fearn gaat wel heel ver in zijn adoratie voor 007. Hij heeft zijn naam laten veranderen in de 21 officiële Bondfilms. Voortaan gaat de twintiger door het leven als: 'James Dr No From Russia With Love Goldfinger Thunderball You Only Live Twice On Her Majesty's Secret Service Diamonds Are Forever Live And Let Die The Man With The Golden Gun The Spy Who Loved Me Moonraker For Your Eyes Only Octopussy A View To A Kill The Living Daylights Licence To Kill Golden Eye Tomorrow Never Dies The World Is Not Enough Die Another Day Casino Royale Bond'.

    Dat heeft die maffe David Fearn dan zelf gedaan, maar je zal de ouders de kost moeten geven die hun kinderen opzadelen met uitheinige voornamen. Boeren die, ondanks het mestoverschot, hun zoon Geurt noemen. Vriend Bart Chabot die veel aan de weg timmert en daarom een zoon Splinter heeft genoemd. Berucht in het namen geven was ook de Amerikaanse muzikant/componist Frank Zappa (Baltimore, Maryland, 21 december 1940 - Laurel Canyon, California, 4 december 1993). Samen met zijn vrouw Gail kreeg hij vier kinderen. De namen? Moon Zappa (Moon Unit Zappa, 1967), Dweezil Zappa (Ian Donald Calvin Euclid Zappa, 1969), genoemd naar de bijnaam van de kleine teen van Gail. Ahmet Zappa (Ahmet Emuukha Rodan Zappa, 1974), Diva Zappa (Diva Thin Muffin Pigeen Zappa, 1979).

    Adriaan Bontebal heb ik ook zelf verzonnen.


    29-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxime was liever Iran binnengevallen

    Vanmorgen moest ik denken aan Bruce Springsteen; je kan je dag slechter beginnen. Wanneer heb ik die man voor het eerst gehoord? Dat weet ik nog precies: in de zomer van 1976. Sinds kort had ik mijn rijbewijs B-E en mijn eerste auto: een Daf 33. Zoiets, maar dan - ja, liefhebbers van Neerlands Hoop in Bange Dagen - een kanariegele. Een onding. Later heb ik nog een 55 coupé en een 66 gehad: allemaal ondingen. Met vriend K. reed ik met mijn 33 naar kennissen in Hannover. K., die later nog een platenzaak begon en weer beëindigde, had voor de muziek gezorgd. Het bandje dat we toen helemaal grijs hebben gedraaid was het derde album van Springsteen: Born to Run. Ja, ja, born to run in een Daf 33: ik ben altijd al een liefhebber van ironie geweest. Overigens draaiden we tijdens de reis ook regelmatig Autobahn van Kraftwerk: vvvrrrroemmmm! Al bladerend door de Gids moest ik met name denken aan één van zijn songs: 57 Channels And Nothin’ On

                        I bought a bourgeois house in the Hollywood hills
                        With a truckload of hundred thousand dollar bills
                        Man came by to hook up my cable TV
                        We settled in for the night my baby and me
                        We switched 'round and 'round 'til half-past dawn
                        There was fifty-seven channels and nothin' on

                        Copyright © 1992 Bruce Springsteen (ASCAP)

    Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb geen idee hoeveel kanalen ik via de kabel kan ontvangen. Het zullen er tegen de dertig zijn, ik zal ze weer eens tellen. Sinds ik ongevraagd ben doorgesluisd van Casema naar Ziggo, vallen er steeds meer kanalen af. Als ik zap krijg ik: beeld, beeld, sneeuw, beeld, beeld, beeld, sneeuw enzovoorts. Steeds veranderen er kanalen in sneeuwbuien, terwijl men mij hetzelfde bedrag, of iets hoger, in rekening brengt. Goed, Rai Uno en TVE ontbeer ik niet echt, maar steeds moet ik met leedwezen constateren dat ik weer een mooi programma op Arte of TV5 moet missen: ongevraagd door Ziggo gedeleted. Het ontoegankelijk maken van cultuur is een breed maatschappelijk verschijnsel. Worden er nog schoolconcerten gegeven? En dan bedoel ik niet Ali B. of de Jeugd van Tegenwoordig.

    De Krant beloofde het vrijdag al: Wikileaks zet de lopende band weer aan. ‘Nadat de site in juli 77.000 documenten over de oorlog in Afghanistan had gepubliceerd, daarna 392.000 (!) documenten over de militaire operaties in Irak werkt de site nu aan de publicatie van 3.000.000 vertrouwelijke documenten van de Amerikaanse regering.’ In werkelijkheid zijn het er 251.287, subtiel verschil. Wikileaks vind je hier links bij de links, maar als je hier klikt kom je direct op de openingspagina van de laatste lek-stunt; ik ga een middagje zitten browsen.

    Wat is internet in dit soort gevallen toch een prachtig medium. Alles is direct voor iedereen toegankelijk. Want, weet je nog oudje? De Krant: ‘Toen Daniel Ellsberg in 1971 een geheim dossier over de Amerikaanse inmenging in Vietnam naar journalisten wilde lekken, moest de militaire analist met de hand 7.000 pagina’s onder het kopieerapparaat leggen. Wat later bekend werd als The Pentagon Papers, was een stapel A4'tjes van 70 centimeter hoog en 35 kilogram zwaar.’ En:

    ‘Julian Assange, de Australische oprichter van Wikileaks, zegt dat hij een zijn team niets wil weten van de herkomst van het materiaal dat ze krijgen aangeboden. Elk spoor dat naar de afzender zou kunnen leiden , wordt gewist. Dat doet denken aan de werkwijze van Daniel Ellsberg, veertig jaar geleden. Terwijl hij de Pentagon Papers kopieerde, knipte zijn 10-jarige dochtertje Mary de woorden ‘top secret’ van elk vel papier.’ Mary Ellsberg is tegenwoordig vice president of research and programs van het International Center for Research on Women (ICRW).

    Van de NOS-site: ‘De Verenigde Staten hebben zes bevriende landen gewaarschuwd voor documenten die de komende dagen verschijnen op de klokkenluiderssite Wikileaks. Dat meldt Wikileaks op zijn twitterfeed. Het gaat om Groot-Brittannië, Noorwegen, Israël, Australië, Denemarken en Canada.

    Hoewel Nederland niet in dit rijtje wordt genoemd, heeft het kabinet-Rutte ook een waarschuwing gekregen, zegt minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken. Het gaat naar zijn zeggen om "een algemene waarschuwing". "Het is gissen, maar het kan zijn er namen van Nederlandse politici of ambtenaren worden genoemd. We zijn daar alert op." Bij de vorige grote Wikileaks-publicatie is Nederland vooraf ook door de VS benaderd.

    De documenten waarvoor nu wordt gewaarschuwd zouden onder meer informatie bevatten over corrupte Russische politici en Turkse steun aan al-Qaida in Irak. Bovendien zou ook blijken dat de VS de Koerdische afscheidingsbeweging PKK heeft gesteund, aldus The Washington Post.

    Volgens de Britse zender Sky News verschijnen er 2,7 miljoen vertrouwelijke berichten tussen de Amerikaanse regering en Amerikaanse ambassades online. Sky zegt dat er ook e-mails tussen zitten, waarin grappen worden gemaakt over andere wereldleiders. Genoemd worden onder anderen de Russische president Poetin, de Afghaanse president Karzai en de Pakistaanse president Zardari.’

    Een bloemlezing uit de diplomatieke post van de VS:
        * Maxime Verhagen vond in 2003 de inval in Irak verrassend. Hij vond Iran een veel groter gevaar en was daar liever binnengevallen
        * Medvedev, officieel de machtigste politicus van Rusland, speelt in de praktijk ‘de Robin van Poetins Batman’.
        * Silvio Berlusconi (premier Italië)wordt ‘zwak, ijdel en ineffectief’ genoemd In een ander rapport wordt gerept van zijn ‘lange nachten’ en ‘hang naar feesten’ waardoor de Italiaanse premier ‘niet genoegRUSSIA rust’ krijgt
        * Nicolas Sarkozy (president Frankrijk) is ‘lichtgeraakt’. Hij heeft een ‘dunne huid’ en een ‘autoritaire persoonlijke stijl’. Aanleiding is zijn gewoonte zijn staf en premier te kapittelen.
        * Angela Merkel (Bondskanselier Duitsland) is ‘risicomijdend en slechts zelden creatief.’
        * Guido Westerwelle (Minister Buitenlandse Zaken Duitsland) is  ‘Incompetent, ijdel en kritisch ten opzichte van de Verenigde Staten.’
        * De Egyptische president Mubarak vond de Irak-oorlog gevaarlijke onzin, omdat de Irakezen ‘democratieresistent’ zijn.
        * De stafchef van de Revolutionaire garde van Iran, Ali Dschaafari, heeft in een hoogoplopende ruzie president Ahmadinedjad geslagen
        * De oorlog in Georgie heeft laten zien wie in Rusland de kok is (Putin) en wie de kelner (Medvedev)
        * Landen in de derde wereld die gevangene(n) uit Guantanamo willen opnemen krijgen meer ontwikkelingshulp. De Belgische regering zag het als een manier om ‘aanzien in Europa te winnen’.
        * Benjamin Netanyahu (premier Israël) is ‘elegant en charmant’, maar261110BER817 houdt zich nooit aan zijn beloften.
        * Koning Abdullah van Saoedi-Arabië heeft er ‘regelmatig’ bij de Verenigde Staten op aangedrongen Iran aan te vallen om het nucleaire programma van Iran te vernietigen. ‘Hij heeft jullie [de Amerikanen] gevraagd de slang te onthoofden’, zei de Saoedische ambassadeur in Washington, Abdel al-Jubeir, over de Saoedische koning. Iran heeft het bezit van kernwapens overigens altijd ontkend.
        * Ook koning Hamad bin Isa al-Khalifa van eilandstaat Bahrein drong bij een Amerikaanse diplomaat aan op actie tegen Iran. ‘Bombardeer Iran’ of leer leven met een Iraanse atoombom. Sancties, wortels voorhouden of stimuleringsmaatregelen zullen niet helpen.”


    Inhoud blog
  • Recensie 'Tot hier en niet verder' Volkskrant 10 november 2012
  • Beelden van memorial en laatste bundel
  • Memorial Adriaan Bontebal - 23 september 2012 De Regentes
  • Laatste bundel en Memorial
  • 'Tot hier en niet verder' ~ 'een leven in woorden'
  • Herplaatsing poëzietegel in Den Haag
  • Herinnering aan Adriaan - door Boskater
  • Bergman & Bontebal - Henny Kok
  • De koning van het kleine verhaal - Alexander Franken
  • Second best - Theo van Rijn
  • Laatste bundel Adriaan
  • Bontebal - Jimmy Tigges
  • Aad's lach - Jan Dobbe
  • Adriaan Bontebal 28 mei 1952 - 11 februari 2012
  • Weer een vrijdags kliekje

    Laatste commentaren
  • Tot hier en niet verder (Rikje Maria Ruiter)
        op 'Tot hier en niet verder' ~ 'een leven in woorden'
  • Reactie op Theo (Theo)
        op Laatste bundel Adriaan
  • Bontebal (theo kemmeren)
        op Laatste bundel Adriaan
  • Aads lach (Jan Dobbe)
        op Weer een vrijdags kliekje
  • Lijkt me leuker als (Ab)
        op Adriaan Bontebal 28 mei 1952 - 11 februari 2012
  • Link (Theo)
        op Adriaan Bontebal 28 mei 1952 - 11 februari 2012
  • Lezen (Ab van der Burg)
        op Adriaan Bontebal 28 mei 1952 - 11 februari 2012
  • Afscheid (ev)
        op Weer een vrijdags kliekje
  • Boskater (Boskater)
        op Weer een vrijdags kliekje
  • Boskater (Boskater)
        op Weer een vrijdags kliekje

  • Archief per week
  • 05/11-11/11 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs