Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Tables D'hōtes
  • Actiedag ACOD
  • Actiedag ACOD
  • Verwendag senioren ACOD 17
  • verwendag senioren ACOD 2
  • verwendag senioren acod 3
  • ACOD senoiren verwendag 17
  • fotoverslag Milieuboot Kortrijk - Menen
  • De onzin van privatiseren
  • Manifiesta 2017
  • Milieuboot
  • “Nu hij er niet meer is, zullen we pas echt zijn waarde beseffen”.
  • Georges De Clerck 1
  • Georges 2
  • Vermeylenfons Kortrijk - beginperiode
  • Jemen, steun uit Kortrijk!
  • Benefiet Jemen!
  • Kortrijk steunt Jemen,...
  • volwaardig pensioen!
  • Voor een waardig pensioen!
  • Voor ons pensioen!
  • Uitstap met TXTH naar Heuvelland
  • uitstap Heuvelland met TXTH
  • 1 mei 2017: sfeer
  • 1 Mei 17: sfeer (2)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • ABVV Westvlaanderen
  • Linx+ Westvlaanderen
  • Pittig nieuws uit de stad Kortrijk
  • Ongetwijfeld het beste restaurant in Kortrijk
  • Franse krant - ieder jaar gaan we naar hun feest
  • 1 mei te Kortrijk
  • ACOD
  • de website voor syndicalisten!
  • ACOD West-Vlaanderen
  • Kortrijk, een andere kijk door Frans Lavaert
    Foto
  • uniek reiscafé in Kortrijk - Antipode
  • Reflex
  • ook in ieper bestaat linx+
  • meer dan bommen en granaten... SEMTEX
  • linx+ Harelbeke bestaat ook...
  • unie der zorgelozen kortrijk... sociaal, theater,... en zeer goed!
  • sociaal, links, strijdbaar... pvda!
  • Viva SVV Kortrijk
  • Live @ Kortrijkse gemeenteraad
  • nog een andere visie over kortrijk
  • internationale solidariteit...het FOS
  • een nieuwe wereld in persland... de Wereld Morgen..
  • Vonkisten aller landen....
  • philippe decoenbe blogt
  • MO noord/zuid tijdschrift...
  • 15 decemberbeweging
  • Wakker Kortrijk of satire??
  • Kortrijk scheef bekenen, satire of waarheid?
  • CC Marianne ook in Kortrijk
  • Op reis... Eerst Wegwijzer Brugge effe surfen... Praktische reistips van reizigers!
  • vrijzinnig centrum Mozaïk Kortrijk
  • buda - de betere fim, optredens,... in K-town
  • Pittem en zijn Gaucho's...
  • Marke = Van De Wiele & ferro van het ABVV
  • Cultuur en zijn web
  • granma - de gazet uit Cuba
  • Lieven Vanhoutte beziet het leven, zoals het is...
    Foto
    linx+ links
  • roeselare - de brug
  • foto streuvels Avelgem
  • cc geluwe
  • cc harelbeke
  • cc ieper
  • gaucho's uit pittem
  • cc marianne
  • linx+ westvlaanderen
  • linx+ nationaal
  • De Brug Kortrijk
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    danronkids
    www.bloggen.be/danronk
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Zoeken in blog

    achturencultuur
    de culturele centrale - aangesloten bij linx+ - van acod Kortrijk
    Achturencultuur is de culturele centrale van ACOD Kortrijk - aangesloten bij Linx+.
    28-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Federale ambtenaren zijn boos...!
    Federale ambtenaren zijn kwaad op Bogaert!

    Een goed interview over de wat de ambtenaren moeten inleveveren. Lees meer op Solidair;

    Op Donderdag 7 febr is er een betoging in Brussel.

    Frank,

    foto's: socfo/frankmulleman



    28-01-2013 om 23:24 geschreven door achturencultuur  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ABVV - SP.a receptie 2013: foto's;
    ABVV - SP.a receptie 2013

    Textielhuis te Kortrijk....

    Meer dan 100 personen hebbben al een kijkje komen nemen.... neen, ze stonden er nog niet op! Maar nu wel!

    Frank,

    foto's: socfo/frankmulleman

















    28-01-2013 om 22:52 geschreven door achturencultuur  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pastamenu: Bonensoep met worst en conchiglie
    Bonensoep met worst en conchiglie
    Voor 4-6 personen

    4 Italiaanse worstjes, in blokjes gesneden
    2 theelepels olijfolie
    2 preien in ringen
    1 teen knoflook, geperst
    1 grote wortel, in blokjes
    2 stengels bleekselderij, in plakjes
    2 eetlepels bloem
    2 l hete runderbouillon
    1,25 dl witte wijn
    1≥25 g conchiglie
    400 g bonen naar keuze uit blik, afgespoeld en uitgelekt

    Verhit de olijfolie in een grote pan en bak daarin de worst 5 minuten op matig vuur.  Roer regelmatig.  Haal de worst uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier.
    Fruit in dezelfde pan prei, knoflook, wortel en selderij 2-3 minuten onder af en toe roeren.  Strooi de bloem in de pan en roer gedurende 1 minuut.  Giet al roerend geleidelijk de hete bouillon erbij en daarna de witte wijn.  Breng aan de kook en laat 10 minuten sudderen.  Voeg de pasta en de bonen toe.  Breng op hoger vuur alles weer aan de kook en laat de conchiglie in 8-10 minuten (zie verpakking) gaar worden en de bonen mee warmen.  Doe de worst weer in de soep.  Garneer naar wens met fijngehakte peterselie.

    Kruidenbrood voor erbij (in geval van grote honger). Meng 125 g zachte boter met 30 g fijngehakte verse kruiden en een fijngehakt teentje knoflook.  Snijd een brood in schuine plakken, maar snijd het niet helemaalk door, zodat de plakken aan de onderkant aan elkaar blijven zitten.  Smeer de kruidenboter tussen de plakken.  Wikkel het brood in aluminiumfolie en bak het 20 minuten in een oven van 180 ∞C, tot het warm en knapperig is. 

    28-01-2013 om 00:00 geschreven door achturencultuur  


    >> Reageer (0)
    22-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    "Fyra, de ellende waar niemand om gevraagd heeft"

    OPINIE − 22/01/13, 07u46

    Er moet dringend werk gemaakt worden van aanvaardbare alternatieven voor de 'floptrein' Fyra, vindt Jos Digneffe. Digneffe was jarenlang namens de socialistische vakbond ACOD-vertegenwoordiger van het NMBS-personeel.

    •  
      Een rendabel stukje openbare dienstverlening, de Amsterdammer, is op een wel heel brutale manier aan zijn einde gekomen. Je zou gaan denken dat men het er bij de NMBS om doet

    "We zullen moeten herbeginnen met een volledig wit blad", stelde Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, zondag in De zevende dag. De eerste vraag die dan op dat blad dient te verschijnen is: 'Wat wensen de reizigers?' en niet 'Welke juridische stappen gaan we ondernemen om dit flopverhaal van ons af te wentelen?'

    De pendelaar die op regelmatige basis pendelde tussen Brussel, Antwerpen, Mechelen, Den Haag , Rotterdam en Amsterdam, had geen nood aan een nieuwe highspeed-verbinding, want met Thalys bestond die al.

    Toch vreemd dat een maatschappij zelf een product waarin ze - zij het beperkt - aandeelhouder is, gaat helpen beconcurreren. Volgens Descheemaecker is dat nochtans doordacht gebeurd en blijft hij met studies schermen die niemand ooit heeft kunnen inkijken. Een ongetwijfeld heel erg duur studiebureau dat twee keer hetzelfde product een goed idee vindt? Vreemd.

    Waar de dagelijkse reiziger wel nood aan had, was hooguit een upgrade van de bestaande verbinding beter bekend onder de naam 'Amsterdammer'. Dit kon bijvoorbeeld door vanuit Antwerpen rechtstreeks over de hogesnelheidslijn naar Rotterdam te sporen en vervolgens het oude traject Den Haag-Schiphol-Amsterdam CS aan te houden.

    Indien het waar is wat men in NMBS-kringen beweert, namelijk dat er meer vraag was naar supersnelle verbindingen, dan had men dat moeten oplossen door de frequentie van de bestaande Thalysverbindingen op te drijven. Punt.

    Stille aanbidder
    Uit goede bron vernam ik overigens ook dat Eurostar erover denkt om rechtstreeks van Amsterdam naar Londen te rijden... met een stop in Brussel-Zuid. Dat zou het aantal verschillende hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Brussel al op drie brengen. Het kan niet op, terwijl de reiziger nog altijd niet heeft wat hij nodig heeft. Namelijk een flexibele en frequente intercityverbinding met voldoende stops in belangrijke provinciesteden.

    De potten zijn echter gebroken en moeilijk te lijmen. De Amsterdammer is weg en zijn uitgespuwde vervanger rijdt gewoon niet. Een wél rendabel stukje openbare dienstverlening is op een wel heel brutale manier aan zijn einde gekomen. Je zou warempel gaan denken dat men het bij de NMBS erom doet.

    Waarom zijn er veelvuldige problemen met de Fyratreinen? Toen die treinen aangekocht moesten worden, werd er alleen uitgegaan van het principe 'de goedkoopste aanbieder moet leveren'. Die aanbieder - of was het een stille aanbidder? - was de Italiaans fabrikant AnsaldoBreda, die eigenlijk alleen metrostellen maakte en die al geen al te goede reputatie had in het domein treinbouw. Denk maar aan de problemen in Denemarken. Bovendien had AnsaldoBreda nog nooit hogesnelheidstreinen gebouwd. Er werd bij de aanbesteding dus totaal geen rekening gehouden met opgedane ervaring, een onontbeerlijke factor als het gaat over het bouwen van een soort tgv.

    En nu? Het ziet er naar uit dat een oplossing voor de Fyrasoap nog maanden op zich zal laten wachten. Volgens betrouwbare bronnen binnen de NMBS is de maatschappij al bijna de helft van haar clientèle op de relatie Brussel-Antwerpen-Amsterdam kwijtgespeeld.

    De tijd dringt dus meer dan ooit. Tenzij - durf ik het zeggen - treinklanten het minste van je zorgen zijn. Want waarom blijft men het argument herhalen dat er geen geld van Europa mag worden gebruikt voor de Amsterdammer, terwijl er meer dan 60 miljoen euro door de NMBS alleen (met het NS-gedeelte dat veel hoger is, hou ik nog geen rekening) werd uitgetrokken om nieuw materiaal te kopen, voor een hogesnelheidstrein die eigenlijk niemand nodig had en heeft?

    Om de mensen echt ten dienste te zijn, moet er dringend werk gemaakt worden van aanvaardbare alternatieven en bijgevolg moeten een aantal nieuwe pistes met bekwame spoed in overweging genomen worden.

    Meer comfort en sneller
    In een ideale wereld voer je gewoon een 'Amsterdammer +' in. Er is voldoende materiaal aanwezig bij de NMBS dat zonder problemen aan 200 km/u over de hogesnelheidslijn kan rijden. De overtollige wagons op het traject Brussel-Visé in combinatie met de type 13-locomotieven die momenteel wachten op verkoop bij Logistics komen hiervoor in aanmerking. Ik ben er zeker van dat dat onze Nederlandse vrienden ook materiaal op overschot hebben. In het slechtste geval koop je beiden nieuw materiaal aan dat je ook elders kan inzetten.

    Succes verzekerd: je zal nog altijd sneller in Amsterdam zijn dan met de oude trein, het uiterst succesvolle principe blijft gewoon hetzelfde, maar beter. Meer comfort, flexibiliteit en sneller! Waarom dingen moeilijker maken dan ze werkelijk zijn.

    Eigenlijk hebben we helemaal geen wit blad nodig. Het oude, mits wat upgrades, voldoet perfect aan de noden van vandaag, namelijk een basismobiliteit verzorgen tussen de grote steden in de Lage Landen. Daar hebben we helemaal geen Fyra voor nodig.



    Nog meer op de wereld morgen

    22-01-2013 om 19:56 geschreven door achturencultuur  


    >> Reageer (0)
    16-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teveel kinderen met armoede in Kortrijk!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kinderen met armoede in K.

    Er zijn er teveel... 14 op de 100, op radio 2 Philippe De Coene, hier luisteren. (Ga naar click om te luisteren).

    Foto: socfo/frankmulleman: 23.06.12 Philippe in Marc Lemaitre 'zijn' zwembad.

    16-01-2013 om 00:52 geschreven door achturencultuur  


    >> Reageer (0)
    13-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Philippe De Coene op WTV.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Philippe De Coene op WTV.

    Een interview met Philippe op WTV, over zijn functie's:

    bekijk de video hier.

    foto: socfo/frankmulleman 1 mei 2011

    13-01-2013 om 09:46 geschreven door achturencultuur  


    >> Reageer (0)
    02-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandmenu: Tomatenbredie
    Tomatenbredie
    Zuid-Afrika
    Voor 4-6 personen

    1,2 kg mager stoofvlees van lam of schaap, in blokjes
    zout en zwarte peper uit de molen
    bloem
    plantaardige olie
    2 uien, in ringen
    3 teentjes knoflook, geplet
    1 theelepel kleingesneden verse gember
    4 zwarte  kardemompeulen
    1/2 theelepel korianderzaad
    1/2 theelepel venkelzaad
    1 eetlepel gehakte verse tijm
    1 eetlepel gehakte verse marjolein
    1-2 kleine groene of rode Spaanse pepers, in ringetjes zonder zaadjes
    1 kg rijpe tomaten, gepeld, in blokjes gesneden
    1 theelepel bruine suiker

       Plet de kardemoms, koriander-en venkelzaadjes in een vijzel.
       Kruid het vlees met peper. Wentel de vleesblokjes door de bloem en klop overtollige bloem af.  Verhit de olie in een grote pan en bak het stoofvlees in porties rondom bruin.  Doe al het vlees in de pan, voeg ui, knoflook en gember toe en bak alles al roerend op een hoog vuur tot de ui goudbruin is.  Voeg de overige ingrediÎnten tot en met de bruine suiker toe.  Bestrooi met wat zout.  Dek de pan af en laat zachtjes stoven, onder af en toe roeren tot het vlees helemaal gaar is.  Voeg wat water of lamsfond toe als de bredie te droog wordt ; haal het deksel aan het eind van de bereidingstijd van de pan als hij te nat is.  Naargelang van het soort vlees loopt de bereidingstijd uiteen van 1 tot 2 uur : schaap moet langer opstaan dan lam.  Schep vet dat komt bovendrijven voorzichtig af.
       Serveer de bredie met witte rijst of gekookte aardappels, of kook de aardappels het laatste half uur mee in de bredie.
       Voor een pompoenbredie worden de tomaten vervangen door 1 kg pompoenblokjes en worden de kruiden aangevuld met een kaneelstokje.  

    02-01-2013 om 00:00 geschreven door achturencultuur  


    >> Reageer (0)
    01-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste wensen!
    Beste wensen!

    Ja, het is weer van dat! De nieuwjaarsbrief aan de lezers!

    Regelmatig stonden we eens op de steigers, Genk in het najaar en op 14 nov in Rijsel voor een Europese betoging. Ford Genk haalde de eerste bladzijden maar ook, op amper 500 meter van hier, bij Verlimas gingen de werknemers in staking - niet voor premie's of zo - maar voor jobs.

    En ja, tijdens de laatste verkiezingen zijn toch wel een beetje de kaarten dooreengeschud. Na meer dan enkele generatie's is de CD&V verschoven naar de zijkant in Kortrijk, Harelbeke, Zwevegem en in Zulte. Misschien is het door hoogmoed... en ja, we mogen Menen niet vergeten met de Sp.a.

    Het derde weekend van september... Manifiesta! Meer dan 8000 bezoekers op een feest voor verdraagzaamheid en wie ontbrak er! Ja, de pers. Op een feest daar ergens aan het torentje van de ijzer komen ze nog samen met 269 mooi gesneden baardjes en evenveel pers! 

    Wij met Achturencultuur proberen om terug een geweten te schoppen in 2013.





    01-01-2013 om 00:00 geschreven door achturencultuur  


    >> Reageer (0)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Openbare Diensten zijn broodnodig!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 09-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Genoten van deze blog...heel apart
  • Bezoekje met link
  • bezoekje

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!