de culturele centrale - aangesloten bij linx+ - van acod Kortrijk Achturencultuur is de culturele centrale van ACOD Kortrijk - aangesloten bij Linx+.
01-05-2010
maandmenu mei 2010: Ossenstaart in rode wijn potjie
Ossenstaart
in rode wijn potjie
Voor 6 personen
1,5 kg
ossenstaart, in stukken
bloem, plantaardige olie
2 grote uien, fijngehakt
2 grote wortelen, fijngehakt
2 stengels bleekselderij, fijngehakt
1 grote knolraap, fijngehakt
1 kruidentuiltje (laurierblad, tijm, oregano)
geraspte schil en sap van 1 kleine citroen
400 g
tomaten uit blik, in blokjes gesneden (vocht bewaren)
375 ml vleesbouillon
250 ml droge witte wijn
zout, zwarte peper uit de molen
20 kleine uien, gepeld
Bestrooi de ossenstaart met bloem.Schud overtollige bloem af.Verhit de olie in een grote potjie.Braad het vlees aan tot het rondom bruin is.Doe dit eventueel in porties en zorg ervoor
dat alle vlees weer in de pan is voor je verder gaat.Doe ui, wortel, selderij, knolraap, kruidentuiltje,
citroenrasp, citroensap, en de stukjes tomaat met hun vocht bij het vlees.Giet de bouillon en de wijn erbij.Kruid met zout en peper.Verminder het vuur wanneer alles kookt en
rust 2u30 uit terwijl het boeltje zachtjes suddert, deksel op de pan.Roer af en toe.
Doe dan de uitjes in
de pan en laat ze 10-15 minuten meegaren.Verwijder het kruidentuiltje.Schep vervolgens het bovendrijvende vet af, proef af op smaak en kruid
zonodig bij.Dien op en geef er gekookte
aardappeltjes of rijst bij.
Dit is een Zuid-Afrikaanse gerecht.Voor het kruidentuiltje kunnen zowel verse
als gedroogde kruiden gebruikt worden.Normaal wordt een kruidentuiltje samengebonden met keukentouw.Wie leep is laat een mooi einde touw over aan
het tuiltje, en bind dat vast aan een oor of een steel van de pan : dat is
handig om het tuiltje te verwijderen.Een andere truc is de kruiden te stoppen in een thee-ei.Knoop ook in dit geval een stukje touw aan
het thee-ei en doe net als bij het kruidentuiltje : het haakje wordt behoorlijk
heet.
Alle kleine uitjes passen bij dit gerecht.Meestal zijn in de handel Mulhouse ajuintjes
te vinden.Gebruik geen zilveruitjes uit
de diepvries, want die zijn al in het zuur gelegd geweest.
Een potjie is,
maar dat wist je al, is een pan.Elke
pan, eventueel met dikke bodem, waarin gestoofd kan worden is geschikt.
film: 01.05.2010: Vechten voor onze rechten - eenheidswet 60/61
Achturencultuur presenteert:
Vechten voor onze rechten
Vertoning van film over de staking van de eeuw in 60-61
Zaterdag 1 mei 10 Museum Kortrijk 1302 - Begijnhofpark Vertoning om 11u30 en 14u45
Moest hij nog op deze wereld vertoeven, we hadden hem zeker uitgenodigd op de ontmoeting met Paul Meyer en René Vautier. Frans Buyens is zowat de Vlaamse evenknie van deze militante cineasten. Deze kunstminnende autodidact afkomstig uit de arbeidersklasse, schrijver en filmmaker, politiek criticaster en poëtische vrijdenker, overleed in 1994, haast anoniem, maar zijn levensgezellin en medewerkster Lydia Chagoll doet er alles aan om zijn erfenis levend te houden. Zo werd hun gerestaureerd werk integraal op DVD uitgegeven. "Vechten voor onze rechten" is de eerste film van Frans Buyens, die meteen heel wat stof deed opwaaien: op het festival van Antwerpen werd de film geweerd, maar in Venetië en Berlijn oogstte hij verschillende onderscheidingen. De algemene staking gedurende de winter '60-'61 tegen de zogenaamde 'Eenheidswet' (een reeks van maatregelen die België een nieuwe economische impuls moest geven) van de regering Eyskens, legde het hele land lam. Het filmmateriaal, een subjectieve keuze van beelden uit het verloop van de staking, werd vergaard bij buitenlandse TV-stations en internationale persagentschappen. Buyens' commentaar in direct stijl is gebaseerd op krantenknipsels, toespraken, pamfletten waarvan hij zijn eigen persoonlijke relaas maakt, een virulent antikapitalistisch document dat de arbeidersstrijd een hart onder de riem steekt.
Kroniek van de stakingsgolf die België overspoelde in de winter 1960-61. Die zogenaamde staking van de eeuw was gericht tegen de Eenheidswet van de rooms-blauwe regering Eyskens. Wat oorspronkelijk een kortfilm had moeten worden, groeide uit tot een sterke compilatiefilm die internationale waardering oogstte.
In eigen land zorgde hij voor controverse: de Walen en de communisten vonden dat hun rol te weinig uit de verf kwam. Partijen en vakbonden wilden zelfs dat regisseur Buyens zijn film herzag.
Paul-Henri Spaak boycotte de vertoning van de film in het buitenland. Toen Vechten voor onze rechten uiteindelijk in première ging in de zaal van de dierentuin zong het publiek na afloop spontaan de Internationale.
Meer info: Frank Mulleman achturencultuur@hotmail.com 0486/67 44 54
Maandmenu april 2010: Poulet aux quarante gousses dâail
Poulet aux quarante gousses dail
Kip met veertig teentjes look Voor 5-6 personen
1 braadkip van 1,5 kg zout 2 takjes verse tijm 2 takjes rozemarijn 2 takjes salie 2 malse selderijstengels met blad 2 takjes peterselie 40 teentjes verse, jonge knoflook, ongepeld 3 eetlepels olijfolie vers gemalen peper geroosterde sneden boerenbrood
Bestrooi de kip aan binnen- en buitenkant met zout. Stop 1 takje tijm, 1 takje rozemarijn, 1 takje salie, 1 takjes selderij, de peterselie en 4 van de knoflookteentjes in de kip. Doe de rest van de kruiden in een ovenschaal met deksel. Giet er de olie over, strooi zout en peper en leg de teentjes look erbij. Wentel de kip door de olie, zodat ze rondom ermee bedekt is en zet het deksel op de ovenschaal. Zet de schaal in een oven van 200 °C en laat de kip 1u45 bakken.
Doe de gare kip over op een dienschaal en schik er de teentjes look rond. Doe de saus over in een sauskom. Breng alles ter tafel met de pas geroosterde en goed hete sneden boerenbrood. De eters pletten de knoflook tot het velletje openspringt en smeren een snee brood in met de heerlijke, geurige knoflookpuree.
Dit recept is een klassieker uit de Provence. Drink dus gerust een glaasje pastis terwijl de kip in de oven verblijft.
Einde van de maandmenu: Iets meer als broodbeleg...
Broodbeleg
Het wil wel eens vervelend worden wanneer men niet meer weet waarmee men de boterham eens lekker kan verrassen.De vraag is dan hoe we het eenvoudige plakje salami of het simpele sneetje jonge kaas kunnen vervangen of misschien wel gastronomisch verrijken.Het is een eeuwige vraag die balanceert op het dunne koordje van de zeurende monotonie en de geblaseerde saaiheid.Niemand ontsnapt eraan ; zowel in de supermarkt als in de delicatessenwinkel is de keuze zeer beperkt.Het aanbod van, nemen we als voorbeeld ham, is reusachtig, maar uiteindelijk tappen ze allemaal uit hetzelfde vaatje, de uitschieters niet te na genomen ; laten we vooral de jambon dArdenne en de Serranoham niet beledigen.Het Beleg van Oostende begon op 4 juli 1601 en duurde drie jaar en drie maanden (1172 dagen), maar dat beleg past niet tussen twee sneetjes brood, noch bij een pistoletje of een sandwich.Gelukkig weet achturencultuur raad.
Boterham met banaanZorg voor enkele mooie, zachte en rijpe bananen.Pel ze en snijd ze in plakjes.Leg de plakjes banaan aaneensluitend op een beboterde snee brood.Dek af met een beboterde snee brood.Snijd de boterhammen in tweeën of in vieren.
Boterham met gestoofde peerGebruik dobbel flippen als je die vindt of anders conferenceperen of dergelijke harde peren.Haal met een appelboor de klokhuizen uit de peren.Snijd de ongeschilde peren in dunne plakjes.Stoof de plakjes peer in boter tot ze zacht zijn.Leg plakjes peer op een beboterde snee brood.Strooi er wat kristalsuiker over.Leg er een passende beboterde snee brood op.Snijd de boterhammen in tweeën of in vieren.
Sneetjes brood met gebakken spek op Laarse wijzeBak niet te dunne sneetjes spek in wat boter tot ze gewenste knapperigheid hebben.Leg een snee brood op een houten plankje.Leg daarop een snee spek, met of zonder het zwoerd, naar keuze.Snijd een reepje van 2 à 2,5 cm af van het belegde brood, vouw dubbel, dop de vouw in het spekvet en eet.Doe zoverder tot de honger gestild is.Ga dan naar de dokter om het cholesterolgehalte te laten controleren.
Vandaag bestaan we met met www.bloggen.be/achturencultuur vier jaar.
20810 mensen kwamen eens piepen op deze blog en 13771 daarvan waren/zijn unieke bezoekers. 80 % zijn weekdagsurfers en vooral van 16.30 tot 22.00. Enfin, met statistieken kan je alles bewijzen... dit is jullie profiel!
Met de kleine ploeg van Achturencultuur proberen we verder te doen, om u beter te dienen en voor de goede zaak!
Reageren mag altijd, liefst via 'email me' rechts in de kolom...
Dank om regelmatig de blog van Achturencultuur te bezoeken,
17.04: Algerijnse avond en optreden Ed & The Hot Burritos.
ALGERIJNSE AVOND op 17
April in Textielhuis
Op Zaterdag 17 April om 19u organiseert de commissie
internationale samenwerking , Vorming en Actie en Achturencultuur, een
Algerijnse avond, dit ten voordele van onze vakbondsprojecten in Zuid-Amerika.
Uitgebreid aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, en dessert
en dit voor de prijs van 30.
De avond wordt opgeluisterd met een optreden van de
bluesgroep ED & THE HOT BURRITOS, een mengeling van Blues en wereldmuziek.
Kaarten zijn te bekomen bij Peirsegaele Stefaan 0498/ 74 53
86 of door te storten op rekeningnummer 465-6129781-92 met vermelding aantal
personen.
BRUSSEL - CD&V
heeft twaalf principes vastgelegd voor de nakende pensioenhervorming.
Meer jaren werken - liefst 45 - is er de kern van. En men moet kunnen
berekenen wat het effect is van een periode niet werken.
Van onze redacteur
Na de SP.A (DS
9 februari) heeft nu ook CD&V een uitgewerkt standpunt over de
pensioenhervorming die minister Daerden (PS) voorbereidt met zijn
groenboek en later een witboek. CD&V dist geen nieuwe structuren op,
zoals de SP.A, maar de voorstellen gaan even ver. Echt langer werken,
is het grote doel.
De woordvoerders Sonja Becq,
kamerlid, en voorzitster Marianne Thyssen zegden dat er geen budgettaire
reserves zijn aangelegd 'toen het kon' (en toen CD&V niet mee aan
de macht was); en nu, na de crisis, kan het gewoon niet meer. De mensen
meer laten betalen voor het wettelijk pensioen, wil de partij ook niet.
Dus is langer werken de enige oplossing. Dat levert de gemeenschap
dubbele winst op: wie een jaar langer werkt, betaalt een jaar langer
sociale bijdragen en trekt een jaar minder lang een uitkering.
CD&V
gaat niet mee met buurlanden als Duitsland, Nederland, het Verenigd
Koninkrijk en Denemarken die de pensioenleeftijd optrekken van 65 naar
67 jaar.
1 Niet de pensioenleeftijd maar de
loopbaan is van belang, is het eerste CD&V-principe. Steve
Stevaert (SP.A) verwoordde dat ooit anders: niet de leeftijd van een
auto telt, maar het aantal kilometers dat hij gereden heeft. Stevaert en
de SP.A dachten toen aan een loopbaan van 40 jaar. Voor CD&V is 45
jaar - zoals in de wet staat - het ideaal; volledig pensioen krijg je
pas als je 45 jaar hebt gewerkt. Korter werken moet minder pensioen
opleveren; nu geldt dat nauwelijks. Wie langer studeert en later begint
te werken, heeft pas op latere leeftijd volledig pensioen dan wie
vroeger begon te werken.
2 CD&V wil de pensioenbonus
behouden voor wie ook de laatste jaren van zijn loopbaan volmaakt: maar
die bonus moet wel verbeterd worden (DS 1 februari).
3
Het pensioensysteem moet transparant zijn. CD&V wil een pensioen-gps:
een systeem dat voor iedereen voorspelt wat hij inlevert aan pensioen
als hij een jaar vroeger stopt, tijdelijk deeltijds gaat werken, een
jaar loopbaanonderbreking neemt om de wereld rond te zeilen, enzovoort.
In Zweden werkt dat perfect.
4 Een beperkt aantal
periodes van niet-werken moet gelijkgesteld blijven met werken:
zelf de kinderen opvoeden, ouders verzorgen, opleiding volgen. Ook
periodes van werkloosheid en ziekte vallen hieronder.
5
Basis blijft het 'solidaire' wettelijk pensioenstelsel ('eerste
pijler', betaald met sociale bijdragen van werkgevers en werknemers).
Het moet niet alleen een leefminimum garanderen, maar een
'proportioneel' pensioen dat hoger is voor wie langer werkte.
6
Daarbovenop komen aanvullende pensioenen ('een tweede
pensioenpijler'), waarvoor werkgevers en werknemers apart geld sparen in
pensioenfondsen en -verzekeringen. Eigenlijk zou iedereen dat moeten
hebben.
7 Privé-pensioensparen ('de derde
pensioenpijler'), is eigenlijk geen pensioenstelsel, zegt CD&V, maar
een vorm van sparen zoals het eigen huis. Dat moet verder worden
aangemoedigd, maar het fiscaal voordeel ervan hoeft niet meer te
stijgen.
8 Wie 45 jaar werkte, moet onbeperkt mogen blijven
verdienen bovenop het pensioen.
9 Het
brugpensioen is geen recht en wordt een uitzondering, enkel voor
noodsituaties.
10 Een radicale eenmaking van de drie
verschillende pensioenstelsels - ambtenaren, werknemers,
zelfstandigen - is niet nodig, maar voortdurend naar toenadering streven
wel.
11 Hervormingen mogen niet bruusk
doorgevoerd worden; geleidelijkheid is nodig, zodat mensen zich
kunnen aanpassen.
12 Verworven rechten moeten
behouden blijven; keuzes die in het verleden gemaakt werden (thuis
blijven voor de kinderen) mogen niet plots worden afgestraft. CD&V
verdedigt trouwens het behoud van afgeleide rechten: ook wie nu nog
kiest om een hele loopbaan niet te werken, moet op het gezinspensioen
van de partner kunnen terugvallen. De meeste landen behouden dat alleen
voor vorige generaties.
Niet vermeld in de
CD&V-nota is het optrekken van alle pensioenen tot minstens de
Europese armoedegrens. 'We werken er wel aan', zegden de CD&V'ers,
Sonja Becq en Marianne Thyssen.
GODSES: meer dan een aanrader, over oorlog, Oarelbeke, geruchten, anti-helden?
1
t/m 3 en 8 t/m 10 april om 20u15 in de Scala, Pluimstraat 7,
Kortrijk tickets 3 res. 056/220 400 info@uniederzorgelozen.be
Opeengehoopte verhalen, feiten,
geruchten en halve waarheden... In een poging ze te ontrafelen gaat
Geert Six in zijn door de tijd soms vertekende herinnering op zoek naar
die figuren en gebeurtenissen die hun handtekening hebben geplaatst op
zijn kinderlijk vel. Vertelsels uit de getraumatiseerde geest van zijn
Nonkel Arthur, uit de mond van zijn hardvochtige Pépé André en vooral,
van die markante Meester Vergote in het vierde studiejaar. Over de
geheimzinnige dood van zijn grootvader, Léopold Six, die helemaal niet
als verzetsheld zou zijn gesneuveld tijdens de oorlog. Over het
schimmenspel in het Harelbeke van WO II en de jaren daarna. Over het
dramatische verraad van Martha van de Koolmarchands. Over de
glimlachende stilte
Eric
De Volder (Toneelgroep Ceremonia) schreef de tekst van Godses op basis
van de persoonlijke verhalen die Geert hem vertelde. Samen zetten ze die
nu om in een universele vertelling. Het is een manier van werken die de
Unie ook in haar andere voorstellingen hanteert.
! in Gent en Kortrijk
speelt Godses op locate. Warme kledij wordt warm aanbevolen !
Aan het piket, op café, voor de cinema, op de trein
Nick Dobbelaere
Ingezonden door redactie op do,
04/03/2010 - 10:34
Er zijn waarschijnlijk weinig mensen die al meer dan
honderd kaartjes van de Miljonairstaks Fanclub hebben opgehaald. Een
ervan is Piet Depauw uit Kortrijk.
Piet Depauw is 43 jaar en metaalarbeider. Vanaf het moment
dat hij ging werken, sloot hij zich aan bij de metaalcentrale van het
ABVV. Een evidente keuze, vond Piet. Je eerst syndikeren, zei mijn
vader, de rest volgt later wel.
lees verder op: http://www.miljonairstaks.be/nieuws/aan-het-piket-op-cafe-voor-de-cinema-op-de-trein