Foto
Mijn favorieten
  • Centrale der Metaalindustrie van Belgë
  • West Vlaamse Metaalcentrale
  • ABVV Nationaal
  • ABVV West Vlaanderen
  • Website voor Syndicalisten
  • Federale Overheid Portaalsite
  • 15 December Beweging
  • Cuba actualiteit en achtergrondinfo
  • PVDA
  • Website ABVV-Delegatie Van de Wiele - Ferromatrix
    Foto
    Rondvraag / Poll
    Vindt u dat de Sociale zekerheid moet opgesplitst worden tussen Vlaanderen en Wallonië
    Jazeker
    neen
    ja voor bepaalde aspecten
    geen mening
    Bekijk resultaat

    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Foto
    ABVV - METAAL

    Het ABVV-team bij Van de Wiele / Ferromatrix wenst alle bezoekers van harte welkom !
    27-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontslagen Entiteit VDW
    Een grote week na 19 oktober, een dag waarop 16 arbeiders en 11 bedienden hun toekomst aan diggelen werd geslagen. Maar ook evenzeer een zwarte dag voor de syndicale delegatie. Het is niet evidend en zeker geen pretje om vrienden collega's op te vangen die net te horen kregen dat ze niet meer welkom zijn bij VDW en/of Ferro. Sommigen onder hen hadden de bui al zien hangen anderen waren dan weer totaal verontwaardigd. Logisch ook, je hebt je jarenlang ingezet en alles gegeven wat men van je kon verwachten en zelfs iets meer, zeker 2007 en 2008 waren hectisch. De produktie werd zodanig de hoogte ingejaagd om toch maar de concurrentie voor te zijn, overuren en interrims waren dagelijkse kost, het kon niet op, kassa kassa kassa. Het kan niet anders of het geld stroomde binnen ... alleen jammer dat het altijd naar dezelfde richting stroomt. en misschien hebben we niet te klagen, want er wordt verder geinvesteerd in het bedrijf ondanks de huidige mallaise. Maar toch het wringt ergens bij mezelf, ik weet ook wat er in een financiële balans staat en dat is nu net waarom het bij mij wringt !! Je jarenlange inzet is mede de reden dat het bedrijf groeit, onze arbeid zorgt ervoor dat VDW geworden is waar het nu staat. Marktleider in zijn segment, maw de nr 1 onder de tapijtweefmachines fabrikanten! En toch ga je eruit met een aalmoes, een nr 1 onwaardig ! Maar het zal wel weer aan mezelf liggen zeker? In ieder geval laat ons hopen dat het ergste leed geleden is, dat de conjunctuur de hoogte in gaat en dat de bestellingen binnen komen, zoniet komt er onherroepelijk nog een rondje ontslagen, dat was duidelijk te merken tijdens de onderhandelingen, het is wel niet letterlijk gezegd geweest maar wie tussen de lijnen kan lezen en verder denkt dan zijn neus lang is weet wel beter! Naar alle ontslagen wn'ers toe, ik wens jullie allemaal vlug een andere job toe, met een vast contract en een lange werkzekerheid! Dat laatste hebben wij zelfs niet! Baekelandt Patrick

    27-10-2009 om 00:00 geschreven door ABVV VDW FERRO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    11-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen." Potje breken, potje betalen "
    Peter Mertens, voorzitter PVDA stelt een oplossing, een alternatief voor de betaling van de komende besparingen die eraan komen. "Potje breken, potje betalen: de oplossing voor de begroting hangt in elk café" De regering staat voor de grootste besparingen sinds de Tweede Wereldoorlog. En iedereen moet zijn steentje bijdragen, maar de ene toch precies serieus wat meer dan de andere. PVDA-voorzitter Peter Mertens keek met open mond naar de start van het politieke werkjaar. Een gesprek over Magritte in de Wetstraat, ‘eenvoudige’ en ‘complexe’ belastingen en tweeduizend Duitsers die ‘Wir sind Opel’ zingen. Thomas Blommaert Peter Mertens op de solidariteitsdag met Opel-Antwerpen: “Wir sind Opel illustreert perfect waar het om gaat: ‘Wij maken die auto’s, laat ons de toekomst van Opel zijn’. Geef de toekomst aan wie de rijkdom produceert.” (Foto Solidair, Antonio Gomez Garcia) Besparen. Saneren. De broeksriem aanhalen. Snijden. Bezuinigen. Breed kun je het vocabulaire van de Wetstraat de laatste tijd niet noemen. Nadat de regering een slordige twintig miljard belastinggeld in de banken pompte, is het happen naar adem. 5,5 miljard euro moet er bespaard worden. Maar, roepen alle politici in koor, ze moeten mee betalen. En ‘ze’, dat zijn de banken. Zowel PS-voorzitter Di Rupo als premier Van Rompuy en zelfs minister van Financiën Reynders (!) deden uitspraken in die zin. Straks kan de PVDA zichzelf nog opheffen wegens overbodig … “Ik denk niet dat die kans bestaat”, grijnst Peter Mertens, slurpend aan zijn koffie in de cafetaria van het Antwerpse Centraal Station. “Het is zoals professor Vuchelen zei: ‘Als de regering van plan is om de mensen hard te laten inleveren, dan zal dat niet gaan zonder symbolische maatregelen tegen de banken.’ Wel, het gaat om symbolische maatregelen. Het lijkt wel alsof de vorig jaar geopende tentoonstelling van Magritte tot de Wetstraat reikt. De banken komen er vanaf met een kleine bijdrage. Maar de mensen die nul procent verantwoordelijkheid dragen voor de crisis, mogen vier vijfde van de besparingen betalen. Iedereen zal dat aan den lijve ondervinden, die besparingen zullen zware sociale gevolgen hebben.” Als je de politici hoort, zal het toch allemaal nog meevallen? Peter Mertens. Er is wellicht nooit zo’n kloof geweest tussen de sociale woorden en de naakte liberale maatregelen. In de Vlaamse regeringsverklaring zegt minister-president Peeters dat er een probleem is van massale werkloosheid. Hij heeft gelijk: de crisis zorgt voor 200.000 extra werklozen. Maar komt de regering voor de dag met een ambitieus programma om mensen aan een job te helpen? Neen. In plaats van op de werkloosheid mikt de regering op de werklozen. Ze gaat een nieuw activeringsbeleid voor de oudere werklozen invoeren, een uitsluitingsbeleid voor wie niet voor hamburgertarieven wil werken. De regering spreekt ook over groene jobs en duurzame economie. Dat klinkt natuurlijk zeer goed ten tijde van deze ecologische crisis. Maar ze bespaart wel op de sociale dienstverlening van De Lijn. Hetzelfde voor onderwijs en vorming, waar ze ook de mond van vol heeft. ‘Leve de kenniseconomie, we moeten investeren in de toekomst.’ Met die vlag wordt constant gezwaaid. Maar welke sector is een van de grootste slachtoffers van de besparingen? Het onderwijs! En in de feiten is er geen enkele prioriteit voor vorming. Tenzij de prioriteit om te besparen. "Dat er over de multimiljonairs zelfs geen debat is, is een aanslag op het fatsoen. De PVDA neemt de handschoen van het fatsoen op" De regering kan toch moeilijk anders dan besparen? Peter Mertens. In elk Belgisch café hangt een bordje ‘potje breken, potje betalen’. Maar niet in de Wetstraat. De regering heeft twintig miljard euro belastinggeld in de banken gestopt en zit nu met gigantische tekorten. De vraag is: wie moet ze aanspreken? Er zijn geen drie keuzes, hé. De PVDA vindt dat de sterkste schouders moeten betalen, en een heel groot deel van de bevolking en de syndicale beweging denkt daar hetzelfde over. Meerdere vakbondsverantwoordelijken hebben al aangegeven voorstander te zijn van een vermogensbelasting voor de miljonairs en een crisisbelasting op de banken. Stel: Peter Mertens wordt morgen premier. Wat zou u doen? Peter Mertens. Op twee assen werken. We hebben eerst en vooral een sociaal noodplan nodig om de koopkracht van de mensen te garanderen. De miljonairstaks, een belasting van 2 % op de vermogens van boven een miljoen euro, zou de staat elk jaar acht miljard euro opleveren: geld dat we kunnen investeren in tewerkstelling, onderwijs, gezondheidszorg en sociale zekerheid. België is het land met het hoogst aantal miljonairs per inwoner, dat bleek onlangs nog uit een studie van de Boston Consulting Group. Die studie zegt letterlijk dat er een groeinorm voor fortuinen is van 4 % per jaar. En dan maar praten over de groeinorm in de gezondheidszorg… Wij zijn hét belastingparadijs voor de grote fortuinen. Dat dit zelfs geen voorwerp van discussie meer is, is een aanslag op het fatsoen. Wel, wij nemen met de PVDA de handschoen van het fatsoen op. Er is een draagvlak voor een miljonairstaks. In Duitsland werd onlangs een enquête gedaan over een belasting van... 5 % op de vermogens boven een miljoen euro. Dat is wel wat radicaler dan wat wij voorstellen, hé. Wel, 75 % van de duizenden bevraagde Duitsers was pro. Zo’n vermogensbelasting bestaat trouwens al in Frankrijk. De twee as noem ik het een-twee-drie-alternatief. Een crisisbelasting op de banken levert een miljard op. De notionele interest, het jaarlijkse cadeautje van minister Reynders aan zijn vriendjes van de haute finance, dient tot niets en kan afgeschaft worden. Winst: twee miljard. En ten slotte moet er een nultolerantie moet komen voor de grote fiscale fraude. Vorige week bleek nog dat ons land gewoon regeringshulp biedt om zwart geld wit te wassen. Dat kan toch niet? Een nultolerantiebeleid levert nog eens drie miljard op. Samen: zes miljard. Dat is het bedrag dat de regering wil halen bij de werkende bevolking. Dat zijn geen radicale, maar democratische en evidente maatregelen om de verantwoordelijken te doen betalen. Op vijf minuten sprokkelt u zomaar een paar miljard bijeen. Is het in de praktijk niet allemaal complexer dan dat? Peter Mertens. Het is blijkbaar altijd eenvoudig om geld te halen bij wie het niet heeft. Een tankbeurt diesel met 10 euro opslaan, een nieuwe McPost-bezorger uitvinden tegen nauwelijks 8 euro per uur, het gelijkekansendecreet opofferen, de groeinorm in de gezondheidszorg in vraag stellen, de mensen langer doen werken: dat zijn allemaal “eenvoudige” maatregelen. Maar als je gematigde pistes lanceert om de verantwoordelijken van de crisis aan te spreken, dan is het plots complex. Wel, daar is niets complex aan. In andere landen bestaan de meeste maatregelen gewoon. Deze neoliberale trein rijdt naar de afgrond. Je moet er afspringen en hem stoppen. Al die recepten om de mensen te doen betalen, en om het geld van de publieke dienstverlening naar de privé over te hevelen, hebben ons in deze crisis gebracht. Ik denk dat we met z’n allen opnieuw terug naar meer burgerlijke ongehoorzaamheid moeten. Durven van de trein te springen die ons naar de afgrond rijdt Heeft u die een-twee-drietheorie al eens afgetoetst in de Wetstraat? Peter Mertens. (grinnikt) Vooralsnog heb ik daar geen badge. Het is natuurlijk jammer dat wij geen megafoon in het parlement hebben. Ik heb het debat bijgewoond over de besparingen. De interventies nadien gingen allesbehalve over de besparingen. De schijnoppositie van het Vlaams Belang laat Philip Dewinter liever een privégevecht uitvechten met Marie-Rose Morel over haar fotoshoot in Nina, een bijlage van Het Laatste Nieuws. De verandering zal dus niet vanuit het parlement komen, maar vanuit de sociale bewegingen. Kijk naar het dossier rond de Lange Wapper. Ook daar was zogezegd geen alternatief. De beweging die op gang is gekomen, bewijst nu het tegendeel. Dat is het resultaat van jarenlang tegen de stroom ingaan, niet van een of ander verlicht parlementair debat. Ondertussen krijgt de regering wellicht nog wat geld in de kas door het uitstel van de kernuitstap. Is dat al bij al geen goede zaak? Dat geld komt ze tenminste al niet meer bij u en mij zoeken. Peter Mertens. Ik wil ook wel een paar euro’s betalen als ik tien jaar lang gegarandeerd de jackpot win. Want dat is wat er gebeurt. De regering geeft Suez en de nucleaire lobby een gigantisch cadeau van 30 miljard euro. In ruil vloeien er een paar zilverlingen naar de staatskas. Het schandaal is dat Electrabel gedurende heel lange tijd meer heeft doorgerekend aan de klanten om de kerncentrales af te betalen, ook toen die al lang afbetaald waren. De regering zegt nu: doe gerust verder, maar geef ons wat euro’s om de begroting in evenwicht te houden. Zonder te eisen dat een deel van dat geld gebruikt wordt voor de koopkracht van de mensen. Bijvoorbeeld door de btw op energie te verlagen naar 6 %. Ik kan vanuit geen enkel perspectief zien wat er sociaal is aan die maatregel. Is er eigenlijk iets te doen tegen de multinationals? Peter Mertens. Het is zaak om een tegenmacht op te bouwen. Bij Opel heeft men de mensen maandenlang plat gematrakeerd. De ene dag bleef hun fabriek open, de volgende dag kwamen ze thuis en zei hun vrouw: “Ik heb juist op het nieuws gehoord dat Opel gaat sluiten”. Men heeft die mensen om de oren geslagen met defaitisme en pessimisme, murw proberen slaan. En het centrum van de macht heeft er maandenlang proberen inpompen dat de Duitsers allemaal egoïsten zijn. En toch zag je tweeduizend Duitse arbeiders op de betoging in Antwerpen. Mannen en vrouwen wiens job niet is bedreigd, die acht uur in de bus zaten om te zeggen: er mag geen enkele vestiging sluiten. Men verwarde de Duitse arbeiders met de regering Merkel, die voor eigen rekening heeft gereden zoals de regering-Peeters alleen voor eigen rekening rijdt. Gelukkig hebben de Europese vakbonden dat niét gedaan. De slogan ‘Wir sind Opel’, ‘Wij zijn Opel’, illustreert perfect waar het om gaat. Die mannen zeiden: ‘wij maken die auto’s, wij hebben ingeleverd, wij hebben 10-urendagen geklopt, laat ons de toekomst van Opel zijn’. Als ze op dat elan verdergaan, dan is het mogelijk om Opel Antwerpen open te houden. Zoals we ook op het elan van de betoging van 9 oktober in Charleroi moeten verdergaan. En ja, het zal een moeilijke strijd worden. En neen, er gaan geen gemakkelijke overwinning zijn. Maar er is geen andere weg. Er zijn geen extra kruimels meer van het kapitalisme om de mensen te paaien. Naast de problemen bij Opel Antwerpen zijn er ook de herstructureringen bij Sonaca, Caterpillar, AGC, ArcelorMittal, enz. Welke boodschap heeft u als PVDA-voorzitter voor de arbeiders van die bedrijven? Peter Mertens. Ik denk dat we met z’n allen opnieuw terug naar meer burgerlijke ongehoorzaamheid moeten. Van de trein die ons naar de afgrond rijdt, durven springen. Zelf halt zeggen, en mensen zoeken en overtuigen om samen stop te zeggen. In een beschaafde maatschappij heeft iedereen recht op volwaardig werk. En als dat niet zo is, dan zit er niets anders op dan te vechten voor elke job. In veel van de nu getroffen bedrijven voelen de delegees zich alleen. Wij zijn met z’n allen verantwoordelijk om die strijd open te trekken. Dit is een maatschappelijk probleem waar we zoveel mogelijk mensen bij moeten betrekken. Op termijn gaan we misschien zelfs opnieuw naar Marsen voor Werk, om de regering te dwingen op te treden tegen patroons die de crisis misbruiken om bedrijven te sluiten. We moeten van die fataliteit af, van het denkbeeld dat er allemaal niets aan te doen is. Dat is vorige maand nog eens bewezen in Frankrijk. Daar slaagden arbeiders van Nestlé en van onderaannemingen van Renault erin om tegen de heersende logica in hun jobs te behouden. Ik wil ook wel een paar euro’s betalen als ik tien jaar lang gegarandeerd de jackpot win, zoals Electrabel Een half jaar geleden kwam uw boek Op Mensenmaat uit, waarin u het failliet van het kapitalisme beschrijft. Ondertussen hoor je weer gejuich op de beurzen en spreekt Obama over het einde van de tunnel. Is het kapitalisme zich niet aan het herstellen? Peter Mertens. Er is wereldwijd geen enkele serieuze parameter waaruit dat blijkt. Alle regeringen zitten met een enorme staatsschuld. De overproductie, de basis van de crisis, is helemaal niet opgelost. Neem nu de automobielsector. Alleen al voor de Europese markt worden er 50 miljoen wagens te veel gemaakt. Er blijft een tegenstelling tussen de productiemogelijkheden en de koopkracht van de mensen. Denkt de regering echt dat de mensen meer gaan kopen nu hun koopkracht zal dalen? Ook de met het kapitalisme verbonden ecologische crisis blijft duren. In Nederland bouwen energiereuzen vijf steenkoolcentrales bij, in Antwerpen een. Een steenkoolcentrale, dat staat gelijk aan de uitstoot van 1,5 miljoen auto’s. Waarom komen die steenkoolcentrales er? Omdat de meest vervuilende productiemethodes op dit moment goedkoper zijn voor de energiemultinationals. De regering heeft dan het lef om te zeggen: we gaan een groene taks invoeren op diesel. Daar treft ze alleen maar de mensen mee die met de auto naar het werk gaan. Neen, we hebben nood aan een socialistische economie, dat verhaal zal alleen maar actueler worden.

    11-10-2009 om 00:00 geschreven door ABVV VDW FERRO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)


    De Blog waar U alles terug vind i.v.m. syndicale info !!!!
    Foto

    Inhoud blog
  • De toekomst van de metaalmindustrie
  • Over Koopkracht en werkzekerheid.
  • WORKING CLASS HERO'S
  • ECO-CHEQUES
  • Hervormen Ja, splitsen Neen


    Foto

    Archief per maand
  • 07-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 11-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 03-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 07-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007

    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • goed zo!
  • veel blogplezier

    Wilt U iets kwijt of zit U met een vraag, aarzel niet en druk dan op onderstaande knop !


    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs