Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Archief per maand
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 01-2017
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Te voet naar Santiago de Compostela

    25-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 april 2017
    Verin naar Ourense. 79km 970 hm.
    De mensen die het hotelletje open houden doen geen ontbijt en dus verzorg ik het ontbijt op mijn kamer. Lekker brood, fruitsapje en koude koffie. Het is sinds mijn vertrek de eerste keer dat ik met een lange broek en een trui moet vertrekken. Er staat een berekoude noordewind. Zo eentje die door merg en been gaat. Gans de dag ben ik bezig met mijn kleren. Wanneer het 10 km sterk bergop gaat, doe ik mijn lange broek en trui uit en trek ik een windstopper zonder mouwen aan. Als ik boven ben, mijn regenjas en handschoenen met volledige vingers. Zo gaat dat gans de dag door. Even heb ik wat gemiezer boven op een berg. Maar halfweg de afdaling wordt het terug droog.
    Bij mijn aankomst in Ourense heb ik enige moeite met een hotel te vinden. Op de plaatsen waar volgens mijn GPS een hotel zou moeten staan, zie ik er geen. En dan plots zie ik er één dat niet op mijn GPS staat. En hop, ik kan er ook nog slapen. Na het inchecken vraag ik of het mogelijk is om hier ergens langs een tandarts te gaan. En ja, schuin over het hotel is er een tandartspraktijk. De man checkt even de openingsuren en zegt dat ik er langs kan gaan tot 20h30.
    Leg dat maar eens uit in het Spaans. En geen van de dames in de praktijk spreekt Engels. Gelukkig heeft de ongeveer 14-jarige jongen die net bij de tandarts op de stoel heeft gelegen, goed opgelet in school. Hij toont even voor hij naar huis gaat. Ik moet 5 minuten wachten en maf dan binnen komen. De tandarts kijkt naar het probleem. Haar twee assistentes maken zich klaar en maar liefst 5 minuten later heeft mijn tand een voorlopige vulling. Ze maakt me even duidelijk dat ik bij thuiskomst wel zo snel mogelijk langs mijn eigen tandarts moet gaan en stuurt me dan weg. Ik voel me echt oprecht gelukkig.
    Terug op mijn kamer probeer ik mijn dagtrip voor morgen te plannen. Buiten is het beginnen regenen. De weersvoorspelling voor morgen geeft een nog koudere en sterkere noordoosten wind. De hoogteverschillen zijn ook niet van de poes en toch … zit er een loodzware dag in mijn achterhoofd. De aankomst in Compostela wil ik hoe dan ook houden voor overmorgen. Maar als mijn voorspelling klopt, moet ik dan maar een kleine 20 km meer fietsen en slaap ik morgen ergens in de buurt van de luchthaven. Wordt vervolgd …

    De foto's lijken nog steeds op die van gisteren. Maar ik vind de kleuren vandaag wel mooier.

    25-04-2017 om 23:19 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    24-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 april 2017
    Puebla de Sanabria naar Verin. 93 km 1200 hm.
    Hoe kan ik dit het best omschrijven. Het landschap hier blijft best wel mooi. Maar als je 20 foto’s neemt lijken ze allemaal op elkaar.
    Vandaag waren er ook meer wolken en was het zicht helemaal niet helder.
    Hoewel de eerste 54 km best pittig waren, deed ik er met plezier nog 39 bij. Die waren helemaal niet zo zwaar meer en zo kom ik op een leuk schema voor de volgende drie dagen. Het zijn namelijk nog maar 210 kilometers tot Santiago. Alleen de indeling is helemaal niet zo eenvoudig. Morgen is het nog vrij duidelijk wat ik wil doen. Maar voor die twee laatste ligt dat iets moeilijker.
    Ik zou dus donderdag aankomen. Dan heb ik daarna drie dagen om naar Muxia en Finisterre te fietsen en zo blijft er nog 1 dag over om eens enkele plaatsen in Compostela te bezichtigen waar ik voorheen nooit aan toe ben gekomen. Ik ga me de komende dagen niet bepaald vervelen denk ik.


    24-04-2017 om 23:19 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 april 2017
    Zamora naar Puebla de Sanabria. 123 km 1830 hm.
    Elke dag begint met opstaan. Ook vandaag. Maar helder wakker werd ik niet. Ook niet na het ontbijt en de koffie. Dus inpakken ging een beetje op automatische piloot.
    Het vertrek liep niet echt van een leien dakje. Bij het uitrijden van de stad, was de weg die ik getekend had door de spoorwegtunnel afgesloten en er stond geen omleiding. Dus heb ik geïmproviseerd via een wandelweggetje aan de andere kant van de spoorweg. Wanneer ik eindelijk terug aansluiting vond op mijn route kwam ik in een prosessie terecht. Daar raakte ik met enige moeite toch voorbij.
    Wanneer ik enige tijd later op een bankje een stukje brood zit te eten, bijt ik een tand stuk. Het doet geen pijn maar is gewoon een beetje scherp en voelt wat lastig aan.
    Na de middag gaat het fietsen als maar beter. Als ik na 83 km aan de camping aankom waar ik een bungalow kan huren, besluit ik om nog iets verder te fietsen tot net voorbij de grens met Portugal.
    Daar kom ik in een klein dorpje en vind ik nergens een overnachtingsplaats. Het volgende dorp waar zeker mogelijkheden zijn is maar 18 km verder. Am is deze keer de maar wel erg zwaar onderschat. Het gaat enkele keren wel erg stijl omhoog. En na meer dan 100 km wordt dat er niet beter op.
    Het is al erg laat wanneer ik aankom. Maar de opluchting is groot wanneer er nog een plaatsje is om te overnachten.



    24-04-2017 om 00:04 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    22-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 april 2017
    Salamanca naar Zamora. 67 km 400 hm
    De omschrijving van de route vandaag? Saai! Maar ik neem er vrede mee. Het was ook niet erg vermoeiend. En dus houd ik hopelijk wat extra energie over voor wat er morgen op het programma staat.
    De weersvoorspelling gaf frisser weer en een kleine kans op regen. En ja, Het was een beetje frisser dan de voorbije dagen. Maar regenwolken heb ik in de wijde omgeving niet kunnen bespeuren.
    Voor morgen vind ik het moeilijk om mijn einddoel juist te bepalen. Na een goeie 75, 102 of 120 km. Ik laat het morgen weten. (Of overmorgen als ik morgen geen internet heb.



    22-04-2017 om 23:58 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    21-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april 2017
    Béjar naar Salamanca. 78 km 900 hm
    Bij het vertrek draait de weg om het dorpje heen naar beneden, om daar een bruggetje over te steken en stevig omhoog te gaan. Het was nog best fris, Maar eenmaal boven had ik het al een stuk warmer. Daarna volgt een mooie weg die bergop en bergaf loopt. Er staat nagenoeg geen wind en de temperatuur is prima om in te fietsen. Na 40 km kom ik op het hoogste punt tot dusver. Bijna 1100 meter. Na de afdaling verandert het uitzicht volledig. Hier kom je op de hoogvlakte van Salamanca. Een open vlakte zo ver het oog rijken kan. In de verte zie ik Salamanca liggen. Ook al is het nog 25 km fietsen. En ook al is het bijna gans de tijd bergaf, dit wordt het zwaarste stuk van de dag. Vechten tegen de wind. Als het maar lichtjes bergop gaat sta ik op mijn kleinste versnelling en als het bergaf gaat moet ik flink blijven trappen.
    Om 17h15 sta ik aan de kathedraal van Salamanca. Ik had hier wel graag wat vroeger geweest. Dit is echt wel een erg mooie, bruisende stad.



    21-04-2017 om 23:08 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    20-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 april 2017
    Plasencia naar Béjar 59 km 983 hm
    Er is één voordeel aan een langere dag. De volgende dag kan je het dan korter maken. Ook vannacht en deze morgen waait het nog goed door. Na het eten kijk ik eens naar de windverwachting voor vandaag. In het eerste deel van de dag zou het nog stevig blijven waaien. Maar dichter tegen de bergen zou de wind gaan liggen. En zo was het ook. Maar in dat tweede deel van de dag gaat het wel al wat steviger bergop. En dus vond ik het niet zo erg dat de meet wat dichter lag. Voor de rest mocht ik vandaag niet veel klagen. De zon scheen en het uitzicht was alweer erg mooi.
    Morgen ga ik voor het eerst eens niet kunnen vertrekken in een t-shirt. Het zal eerder een fleece en een windstopper worden. Ik vertrek op bijna 1000 meter hoogte en de temperatuur gaat hier flink de dieperik in. Maar ze geven nog geen regen. Nog niet! Want die houden ze voorlopig voor overmorgen.



    20-04-2017 om 22:48 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    19-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april 2017
    Cáceres naar Plasencia 98 km 1147hm
    Vandaag ga ik het korter houden dan gisteren. Er stond vandaag enorm veel wind. En bijna altijd op kop. Ik keek er al gans de dag naar uit om aan te komen in Galisteo. Maar buiten dat het dorpje mooi ommuurd is, was ze eigenlijk niets te zien. Het enige hotel ligt ongeveer 1 km buiten het dorpje.en dat zag er ook al best aftands uit. Zo besloot ik er nog 20 km bij te fietsen naar Plasencia. Na veel zwoegen en zweten kwam ik hier om 19h00 aan. En daar heb ik geen spijt van. Ik heb een leuke
    kamer en dit stadjeus het best leuk vertoeven.




    19-04-2017 om 23:57 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    18-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april 2017
    Mérida naar Cáceres. 93km 930 hm
    Vandaag vertrek ik over de route die ik heb uitgetekend. En dat is de via de la plata voor wandelaars. In het boekje stond geen aanpassing voor fietsers en dus ging ik ervan uit dat het haalbaar was. En dat is ook zo met een mountainbike zonder bagage, maar niet met mijn volgeladen reisfiets. Maar ja. Ik was daar nu, en dus deed ik maar dapper verder. Over de schoonheid van het pad had ik nochtans geen klagen. Het ging gewoon een beetje traag en moeizaam op sommige moeilijke passages. Na 40 kilometer besloot ik toch maar de route uit mijn fietsboekje verder te volgen. Ook dat ging niet overal even vlot. In het eerstvolgende dorpje stond er aangegeven der ik in een bocht naar rechts, links moest afslaan. Daar waren twee straatjes net achter elkaar met de pijl om af te slaan ertussenin. Ik nam het meest logische weggetje. 500 meter verder komt er een splitsing zonder aanduidingen. Ik kies de meest logisch naar rechts. 3 km verder wordt deze weg een verharde weg die rond een meertje draait. Ik blijf mooi volgen rond het meertje. Kom dan aan een dam die ik overwandel en kom eindelijk terug op asfalt terecht. 3 kilometer verder sta ik terug op de splitsing waar ik rechts gefietst ben. Pijnlijke zaak
    Dan maar het andere weggetje. En dat bleek dan toch het juiste. Iets na drie komen er overal nogal veel kumulus wolken in de lucht hangen. Maar ze lossen uiteindelijk wel op. En maken plaats voor een strakke wind op kop en donkere wolken in de verte. Ik moet nog 22 km langs een drukke weg of 27 km waarbij de laatste km over een fietspad zijn. Ik kom haast niet meer vooruit en besluit om de kortste drukke weg te nemen. Iedere 100 meter staat er een aftellen nummer op de grond geschreven. Bij kilometer 12 begint het behoorlijk bergop te lopen. De nummers komen tergend traag voorbij. Kijkend naar de witte lijn waar ik naast fiets realiseer ik mij dat ik vorige week toch wel een hoofdstuk uit mijn leven heb afgesloten met het verkopen van mijn motor. Ik denk aan al de plaatsen waar Ik er mee ben geweest. Eigenlijk in heel noord en West Europa. En plots kom ik aan km 5 boven op de heuvel en zie ik Cáceres voor me liggen. Het einde van de fietsdag is alweer in zicht.
    Het oude stadsgedeelte is ronduit prachtig om eens door te kuieren. Je wordt gewoon terug de middeleeuwen in gekatapulteerd.



    18-04-2017 om 23:45 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    17-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 april 2017
    Zafra naar Mérida. 67 km 400 hm
    De route die ik thuis had uitgetekend is de wandelroute. Mits enkele aanpassingen viel ze best te volgen. Al zorgt het op sommige plaatsen voor flink wat vertraging. Het gaat dan ook bijna gans de dag over verharde wegen. En waar ik een hoek 60 km verwachte, bleek het toch iets meer te zijn. Grotendeels omdat de weg die ik had uitgetekend niet overal bleek te kloppen. Zo had ik mezelf een stuk over de spoorweg laten fietsen. Dan wordt het tijd om naar alternatieven te zoeken.
    Om iets na vier was ik toch aangekomen. Na de dagelijkse wasbeurt van lijf en kleren ben ik langs de toeristische dienst geweest en ben ik wat toeristische attracties gaan bezichtigen tot negen uur. Dan gegeten op een terrasje in de hoofdstraat en zo werd het snel tien uur. Dus nog snel een berichtje posten en dan slapen. Morgen komt er weer een iets langere dag aan




    17-04-2017 om 23:07 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    16-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 april 2017
    Almadén de la Plata naar Zafra. 87 km 1350 hm
    Er was vanmorgen waarschijnlijk maar 1 bar in het dorp open om te ontbijten. Het rook er niet bepaald fris en er zaten al enkele oudere mensen aan de toog te hun ochtend borrel te nuttigen. Maar het brood smaakte heerlijk vers en de koffie maakte me wakker. In het hotel was het nog donker en muisstil. Dus heb ik stilletjes al mijn bagage en mijn fiets buiten gezet en zo Stil ik kon de deur achter me dicht getrokken zoals gisteren afgesproken was.
    Het ging al meteen lichtjes bergop. Het heeft dan ook niet lang geduurd voor ik in mijn t-shirt aan het fietsen was. De route door de Sierra mogen is echt wel mooi. Gans de tijd fiets je langs de kurkeiken. Soms zitten er geen dieren, maar er zijn ook plaatsen waar er geiten met lange oren, zwarte varkens of koeien met grote hoorns in de weide onder de eiken lopen. Het gaat er gans de tijd op en neer. Voor een groot stuk over rustige asfaltwegen en een deel is goed fietsbare verharde weg.
    Net na de middag kom ik in Monesterio. Even daar voorbij verandert het landschap volledig. Het wordt licht heuvelen en kaler. Zo fiets ik de extramadura in. Op naar Zafra, waar een verfrissende douche op me wacht.



    16-04-2017 om 23:47 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    15-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 april 2017
    Sevilla naar Almadén de la plata. 79 km 1041 hoogtemeters
    De kop is er af. Onder een stralende zon fietste ik vandaag het mooie Sevilla uit. De vier kilometer tot aan de kathedraal waren niet mee opgenomen in mijn uitgetekende gps track. Verder verliep het allemaal vlekkeloos. Al had ik de hoogtemeters die er vandaag bij waren toch iets anders ingeschat. Toen ik gisteren vanop de toren van de kathedraal deze richting uitkeek, had ik de indruk dat het licht glooiend ging zijn. Aanvankelijk was dat ook correct. Maar in de namiddag ging het soms toch wel stevig bergop en niet zo veel bergaf. Het zonnetje begon dan ook nog wat feller te branden en dat maakte de klimmetjes soms wat zwaarder. Maar liever Dit dan bergop rijden in de regen.
    Vandaag heb ik ook gezondigd tegen het vasten. Je mag dus stellen dat ik één dag vroeger gestopt ben. Vanavond stond er een stukje varkensvlees op het menu en vanmiddag heb ik een fanta gedronken op een terras. Maar dat ga ik niet meer doen. Het terrasje nog wel, maar als je anderhalve maand geen suiker meer gegeten hebt, is er aan fanta niets lekkers meer. Ik had mij voorgehouden om anders te gaan eten en daar wil ik mij ook graag aan houden. Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn. Zeker niet op reis. En uit zonderlingen moeten zeker kunnen maar ik wil niet terug naar eten met veel suikers.
    Morgen wordt het een pittig tochtje dat iets langer wordt dan vandaag. En het weer belooft ook alweer geweldig te worden. Dat wordt dan een Zalige Pasen.


    15-04-2017 om 22:58 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 april 2017
    Mijn fiets is goed aangekomen. Al had ik wel een klein probleempje. Mijn achterste band leek niet helemaal hard te staan en bij het oppompen is gebleken dat het ventiel niet goed afsluit. Dus heb ik mijn reservebinnenband al moeten gebruiken nog voor ik goed en wel vertrokken ben. Morgen zou ik om tien uur langs de fietsenwinkel kunnen en dat ga ik waarschijnlijk ook doen. Ik zal dus vrij laat vertrekken morgen, maar dan ben ik toch wat meer gerust.
    Verder heb ik vandaag mijn tijd gevuld met de toerist uit te hangen in Sevilla en dat ging me best goed af. Morgen wordt het wellicht een heel ander soort toerisme. Zweten op de fiets. Eerst proberen wat beter te slapen dan de voorbije 2 nachten.


    Laatste dag van Semana santa

    15-04-2017 om 00:24 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    14-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 april 2017
    Eerlijk gezegd, ik had er nog nooit van gehoord. Semana Santa in Sevilla. Witte donderdag en goede vrijdag zijn hier onwerkelijke feestdagen. Door de hoofdstraten van de binnenstad gaat er dan dag en nacht een indrukwekkende prosessie uit. Grote beelden, geplaatst op versierde platformen worden door groepen mensen door de stad gedragen. Hoeveel mensen er onder één beeld staan weet ik niet, maar het zijn er erg veel. Vóór ieder beeld lopen tientallen mensen, gekleed in een pij en een puntmuts. Zij dragen soms grote kaarsen, een kruis of een staf. Anderen dragen niets. Maar die hebben dan soms wel snoep bij om aan de kinderen te geven die onderweg naar de ommegang staan te kijken. In de straten staan staan de mensen rijen dik. Alleen op de betalende zitplaatsen is het vaak rustiger. Ik vond het leuk om eens te zien.
    De heenreis is al goed verlopen. Morgen voormiddag mag ik normaal gezien mijn fiets gaan ophalen en zaterdag begin ik dan te trappen. Ik kijk er stiekem al een beetje naar uit.

    14-04-2017 om 01:48 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    30-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op naar een volgend avontuur.
    Na de kust-route en de camino primitievo ben ik alweer beginnen plannen. Dit jaar ga ik terug met de fiets. Het wordt de zilverroute. Ook bekend als "via de la plata", welke dan vooral door pelgrims te voet wordt gelopen. 
    De tocht vertrekt in Sevilla en gaat naar Compostela, waar ik dit jaar nog graag wil doorfietsen naar Finisterre en terug naar Compostela. Zo zou het ergens rond de 1200 km moeten worden waarvoor ik 18 dagen tijd heb. Dat lijkt mij haalbaar. Nu nog hopen op goed weer.
    Om in te fietsen heb ik het idee terug opgevat om langs de via Brabantia en via Estelle naar Parijs te fietsen. Het zal wel terug in etappes moeten gebeuren, maar ik denk dat het deze keer wel gaat lukken. Ook daar zal ik verslag van uitbrengen op deze blog.
    Ik vertrek in Sevilla op goede vrijdag (14/04). 
    Hopelijk wordt het alweer een "buen camino"!

    30-01-2017 om 16:05 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    10-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 mei 2016
    Van Arzua naar Compostela 32 km 600 hm gestapt van 39 km

    Marco de Italiaan zei gisteren aan tafel dat hij de 10 laatste kilometers de lelijkste vindt van gans de camino en die met de bus zou doen. En ik ben het helemaal met hem eens. 
    Het is vandaag alweer een regendag op de camino Francès. De momenten dat het droog is zijn schaars. Toch heb ik mezelf een doel gesteld. De luchthaven van Santiago. Dat is 30 km. Daarna zou ik verder stappen tot de eerstvolgende plaats waar ik kan slapen en morgen de laatste 9 km uitlopen. 
    Onderweg zie ik Marco weer in een hippie bar. Ik blijf er eigenlijk te lang plakken maar vind het niet erg. De eerste 20 km is het echt wel druk. Voor elke minuut dat je stopt, passeert er minstens één pelgrim. Om drie uur heb ik in Pedrouzo de eerste 20 km gedaan. Ik ga er iets eten en begin aan de laatste 19 km. Plots is het wel heel rustig op de camino. De regen zal zeker veel pelgrims in Pedrouzo gehouden hebben. Ik kijk nog eens goed op mijn gps hoe ik best naar de luchthaven stap.
    Na 30 km ben ik aan de luchthaven. Net zoals vorig jaar ga ik langs bij Veuling en Iberia. Bij Veuling kan ik woensdag ochtend vertrekken en moet ik erg lang wachten in Madrid voor 260 euro. Donderdag vertrekken maakt de zaak niet beter. Spijtig voor haar dat zij niet beter op haar computer heeft gekeken want de optie voor morgen heeft ze niet vermeld. Alhoewel de vlucht door hun behandeld wordt. Bij Iberia hebben ze woensdag geen plaats meer en donderdag waren de uren ook niet zo schitterend. Maar ze zegt dat ik morgen een directe vlucht naar Brussel kan.krijgen voor 160 euro. Ik zou haast gek moeten zijn om dat te laten schieten. Ze begint aan de boeking maar iets wil er niet lukken. Wanneer ik vraag of er een probleem is ontkent ze dat. Maar na een half uur zegt ze dat er een probleem is met het afprinten van mijn boarding pass. Ik kan alleen een print krijgen van mijn boekingsbevestiging. Ze zal alles ook verzenden via email. 
    Ondertussen is het 18h00. Ik heb besloten een stukje de bus te nemen tot aan het busstation en van daaruit verder te gaan. Die van 18h00 is net weg. Een half uurtje later komt de volgende en om 18h45 begin ik aan het laatste stukje van mijn reis. Vond ik het erg dat ik deze 8 km de bus heb genomen? Ja en nee. Ja. Ik had het graag uit gestapt en nee want Marco heeft gelijk. Er is niets mooi aan een grote weg naar de stad en het passeren van de autostrade.
    Ik was nog op tijd voor het afhalen van mijn compostelana. En gelukkig maar. Het is er niet normaan meer. Iedereen moet er zijn rugzak leeg halen onder een paraplu. Ik kan mij niet voorstellen hoe ze dat doen als er een rij van 200 pelgrims staat te wachten. Wanneer ik re buiten kom is het aan het stortregenen en mijn poncho ligt nog bij de man van de securety. Wanneer het ergste voorbij is ga ik er door. Ik heb nog net even tijd om langs de kathedraal te gaan en zoek me een hotel. Om 20h45 kan ik de laatste pelgrimsdag wegspoelen onder de douche. 
    Later op de avond zoek ik uit hoe ik mijn boarding pass kan krijgen. Via de website van Iberia moet het lukken. Ik ga langs de receptie van het hotel waar ondertussen de nachtwacht aan haar taak is begonnen. Via haar pc kan ik meer plaatsen reserveren dan via mijn gsm. De voorste 3 rijen zijn nog leeg maar kwamen er bij mij niet op. Ik kies voor stoel 1C. En ze drukt mijn instapkaart af. Zo kan ik alweer gerust gaan slapen. 

    10-05-2016 om 19:37 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    08-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 mei 2016
    Van Ferreira naar Arzua. 36 km 900 hm.
    Ik wist het deze morgen eigenlijk al. Ik zou me alweer niet kunnen inhouden. En hoe dan nog! 
    Deze morgen om 9 uur vertrek ik als laatste in het pensionnetje waar ik blijven slapen ben. De eersten waren undeetussen al een uur aan het stappen in de regen. Maar om tien voor negen klaart het op en komt het zonnetje zelfs even piepen. 
    Drie uur lang loop ik hememaal alleen in de richting van Melide. Dan kom ik in een klein dorpje drie van de vijf mensen tegen die ook in het pensionnetje sliepen. 2 Argentijnen en een fransman. De Argentijnse man heeft problemen aan zijn knie en scheenbeen. Maar zij sturen hun bagage elke dag verder en hebben geen zalf bij. Ik moe toch ook drie keer per dag mijn voeten en benen verzorgen en dus geef ik hem wat voltaren van mij.
    Een kilometer verder zie ik ze alledrie terug in een bar. En wanneer ik op het punt sta om te vertrekken komen de twee laatste Fransen uit het pensionnetje ook nog binnengewandeld.
    Om half drie kom ik aan in Melide. Het gevreesde kruispunt waar de camino primitievo samen komt met de camino Francès. Het plaatje geeft 53 km aan. Vorig jaar werd het na drie uur altijd rustiger op de camino. Ik besluit dan ook om iets te reserveren en nog 14 km verder te stappen. 
    Na het eten ga ik terug op pad. Maar ik ben het centrum nog niet uit wanneer het plots hevig begint te regenen. Net op dat moment loop ik voorbij een kerkje waar een man stempels in de credentials zet. Ik ga er schuilen, krijg er een stempel en steek er een noveen kaars aan.
    10 minuten later is de bui over en ga ik verder. De Oostenrijker van gisteren komt me plots voorbij gestapt. Zijn vriendin is er nu niet bij. Die heeft de bus genomen omdat ze wat zizk was door een voedselvergiftiging. Ik laat hem gaan want hij stapt echt erg snel. Om 6 uur lom ik voorbij de mooiste hostel van gans de camino en daar zitten ze allemaal op het terras. De Italiaan, 2 Duitsers die ik niet ken, de Oostenrijker, zijn Duitse vriendin en zijn Argentijnse vriendin. Ik deink iets bij hen op het terras. Maar vandaag ben ik het die verder moet. Met enige tegenzin want het was daar wel leuk. Maar ja. Als ik iets reserveer ga ik er ook naartoe. Al is het met een lichte heimwee.

    08-05-2016 om 22:58 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    07-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 mei 2016
    Van Lugo naar Ferreira. 29 km 670 hm.
    Over deze etappe valt niet veel te vertellen. De eerste 20 km verloopt voor het grootste gedeelte over een asfaltweg. Er rijden niet veel auto's, maar degene die er passeren voelen er niet veel voor om veel uit te wijken voor de pelgrims die er hun weg zoeken. En eigenlijk valt er ook niets te zien.
    De laatste 8 a 9 zijn iets leuker. De weg is over het algemeen aangenamer om over te lopen. Ik zie er een Oostenrijker terug die ik op de camino del norte tegenkwam met een Argentijns meisje. De meeste mensen kende hen als het feestende duo. Nu loopt hij hand in hand met een Duitse die in Oostenrijk woont. Even later komen we een Italiaan tegen en zo lopen we al pratend verder. Plots vliegt de tijd. Een halve kilometer voor ik op mijn bestemming ben gaan we in één van de enige bars op dit deel van de camino iets drinken. Wanneer we om 18h00 weer verder gaan hebben zij een plaatsje gereserveerd in een herberg 6 km verderop. Het regent al een poosje en ik ben blij dat ik een halve kilometer verder kan gaan douchen. 

    07-05-2016 om 22:30 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    06-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 mei 2016
    Van Cadavo Baleira naar Lugo. 31 km 600 hm.
    De kleding van vandaag bestaat uit een regenbroek, een T-shirt en een poncho. De kap van mijn poncho doe ik soms eens af wanneer mijn pet alleen volstaat. Toch is het soms onvoldoende. 
    Bij het vertrek gaat het nog eens flink omhoog. Kort maar krachtig. Boven in het bos haal ik mijn i-pot voor de eerste keer deze reis uit mijn rugzak. Gans de dag houdt hij me gezelschap. 
    Na 6 km kom ik terug in de bewoonde wereld. Aan de kerk staat een dame die me zegt dat ik in de kerk een stempel kan krijgen. Ik ben er vandaag de 27ste pelgrim die er passeert. Ze komen uit allerlei verschillende landen. Maar van de 2 Duitsers is er geen spoor. 
    In het kerkje staat wel een mooi beeld van Santiago op zijn paard die strijd tegen de moren. 
    2 km verder kom ik in Castroverde. Wanneer ik voorbij de kapper loop staat die wat te starendoor het raam. Hij had even niets te doen en ik heb hem dan maar een beetje werk gegeven. Daarna is het tijd om te eten en na het eten loop ik terug de regen in.
    Er zijn momenten dat mijn lichaam op automatische piloot verder gaat en ik helemaal wegdroom door de muziek waar ik naar luister. Het grootste deel van de route verloopt op goed begaanbare verharde wegen waar helemaal geen verkeer komt. En dus kan.een dagje dromend verder lopen geen kwaad. Het is zelfs zo dat dit stukje maar enkele kerendoor de beschaving van enkelekleine dorpjes loopt. In 2 van die kleine dorpjes staan er tafels en stoelenbij enkele voedsel en drankautomaten. Bij degene waar ik gerust heb, stond zelfs een microgolf oven om eten uit de automaat op te warmen.
    De laatste14 km heb ik nergens meer gepauzeerd. En dat hebben mijn voetjes toch geweten. Ze kregen het zwaar op einde. Ik was blij dat ik in Lugo aankwam. Ook aan regendagen komt een einde. Am is dat tot nog toe niet echt te merken. 
    %%%FOTO1 %%%


    06-05-2016 om 23:20 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    05-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 mei 2016
    Van A Fonsagrada naar Cadavo Baleira. 27 km 750 hm

    De naam van A Fonsagrada zij me iets. Al kon ik me niet herinneren van wat. Tot ik deze morgen aan de tocht begon. Een kilometer na het dorp ging de route het bos in. Het leek wel of ik hier nog geweest was en dacht "deze bocht lijkt wel sterk op die waar ik drie jaar terug gestopt ben aan dat gore baancaffé". En ja, ik liep er door het bos achterdoor. Daarna leek gans de dag wel déja-vu. Drie jaar geleden fietste ik hier over de weg en vandaag liep ik over een bosweg die steeds links of rechts van dezelfde weg loopt. In de dorpjes hiervoor was ik precies gisteren nog geweest, maar het dorpje waar ik slaap kan ik me helemaal niet herinneren. 
    De laatste 2 uur begon het te miezeren en voor morgen voorspellen ze de ganse dag regen. Dat worden dan 31 lange kilometers tot Lugo. En na Lugo volgt er iets als "de pelgrimshel". De laatste 100 km. Die moet je lopen om een composelana te halen. En nu dat de Paus van 2016 uitgeroepen heeft tot een heilig jaar, wordt het waarschijnlijk heel erg druk op de route de komende dagen.

    05-05-2016 om 22:30 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)
    04-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 mei 2016
    Van het stuwmeer van Salim naar A Fonsagrada. 32,5 km 1180 hm

    Dikke wolken hangen in het dal boven het stuwmeer. Ik kan me voorstellen hoe het er vanuit Berducedo uitziet. Ik heb het zelfs daarnet van een Duitserop foto kunnen zien en het is echt prachtig. Wat gisteren een straf leek te zijn, is vandaag een zegen. De afdaling van meer dan 600 hoogte meters heb ik me bespaart. Daar is mijn knie niet rouwig om. Er is echter wel 1 probleempje. De etappe mogelijkheden zijn relatief beperkt. 5, 12 of 32 km.
    Na 5 km kies ik resoluut voor de 32 en leg mijn kamer vast.
    Het is prachtig weer. Maar ook erg warm. En na kilometer 8 is er geen enkele bar meer die vandaag open is. Wanneer het omhoog gaat schuift mijn bril van mijn neus van het zweten. Loodzwaar is het. Maar ook "O zo prachtig!" Behalve die enkele kilometers over het asfalt. Maar die vergeet ik met plezier.
    Om 19h00 kom ik aan. Het hoefde vandaag niet meer te zijn.
    Als alles goed gaat is het nog een dag of 6 stappen. Er komen steeds meer mensen op het pad. En dan moet het ergste nog komen. Vanaf Lugo is het nog 100 km. Daar vertrekken er dus ook veel. De rust van de voorbije drie weken staat op het punt te veranderen. 

    04-05-2016 om 23:52 geschreven door Jan


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs