SpiritueelBewust
Denken over leven
Inhoud blog
  • Kaarten leggen over anderen
  • De rol van kaartleggen in je leven
  • Kaarten leggen over termijnen en tijdstippen
  • Kaarten leggen over soms ingewikkelde relaties
  • Kaarten leggen over algemene vragen
  • Niet meer verliefd op je partner?
  • Grenzen stellen
  • Meeleven, mee beleven of me(d)elijden?
  • Glimlachen is besmettelijk
  • Ikea
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per maand
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
    04-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rol van kaartleggen in je leven
    Kaartleggen kan op talloze manieren deel uitmaken van je leven. Dat kan gaan van af en toe een kaartje trekken op een website tot een grondige studie maken van de Tarot. Toch is er telkens een gemeenschappelijk aspect: degene die met de kaarten bezig is heeft een vraag of vragen. Want daarom doe je het, denk ik, omdat je op zoek bent naar antwoorden. Soms gaat het om vragen waar je al een hele tijd mee zit zoals "Hoe kan ik de juiste partner herkennen?" en soms is het meer een opwelling als "Geef me een tip voor vandaag". Kaartleggen is een onderdeel van onze cultuur, ons bestaan, onze denkwijze. Ook al geloof je er niet in, je weet dat het bestaat en dat anderen er wel in geloven.
    En of je er nu in gelooft of niet, iedereen zit met levensvragen, grote en kleine. We vragen ons allemaal af of we de juiste keuzes maken, in de juiste richting evolueren, met de juiste mensen omgaan, de juiste dingen doen ... we vragen ons af en toe zelfs af of we onszelf wel de juiste vragen stellen!
    En net over die vragen wil ik het hebben, de vragen die we ons stellen, waar we antwoorden op zoeken, verheldering, verlichting.
    Je kan allerlei vragen aan de kaarten stellen maar ik heb het idee dat je ze kan onderverdelen in 2 grote groepen: dagelijkse vragen en levensvragen.

    Met de dagelijkse vragen bedoel ik dingen als: vind ik werk, kan ik mijn relatieproblemen oplossen, wordt het financieel beter ... De antwoorden die je op deze vragen krijgt, kunnen je helpen om je dagelijkse leven in betere banen te leiden, om mogelijke problemen en conflicten te vermijden, om bepaalde doelen vast te leggen.

    Mogelijke levensvragen zijn: waarom val ik voor foute mannen, hoe kan ik spiritueel groeien, wat kan ik doen om mijn jeugd te verwerken, hoe ontdek ik mijn talenten ... Met de antwoord op deze vragen kan je patronen herkennen, je leven vormgeven, je levenspad op langere termijn ontdekken, jezelf steeds beter leren kennen.

    Maar voor allebei de soorten vragen is het belangrijk dat je in en naar jezelf kijkt, ook al hebben de problemen met andere mensen te maken. Als je in een relatie zit die niet goed loopt, kan je natuurlijk vragen stellen over de ander, waarom doet hij/zij zo, houdt hij/zij nog van me, wat wil hij/zij van me. En soms is het ook zinvol om naast jezelf ook de ander onder de loep te nemen, om inzicht te krijgen in motieven, redenen voor een bepaald gedrag. En toch, de basis voor elke oplossing ligt bij jezelf. De enige die je gegarandeerd kan veranderen ben je zelf. En de enige persoon waarmee je de rest van je leven moet samenleven, dat ben je ook zelf. Dus als je naar motieven en gevoelens van de ander peilt dan is dat vooral om te begrijpen waarom jij erop reageert zoals je doet, hoe je er anders mee kan omgaan, en soms of het wel zinvol is om te proberen ermee om te gaan.

    Naar jezelf kijken kan soms pijnlijk zijn maar het is altijd verhelderend, het geeft je inzicht in je gedrag, je gevoelens, je leven. Stel dat je in een relatie zit waarbij je partner te weinig respect voor je heeft. Dan kan je in eerste instantie aan de kaarten vragen of er wel genoeg liefde is, genoeg basis om verder te gaan. Je kan ook vragen waarom de ander zich zo gedraagt, je kan vragen hoe je best reageert op dat gedrag, hoe je beter grenzen kan stellen. En uiteindelijk, of de relatie blijft duren of niet, kan je aan de kaarten vragen hoe het komt dat je partners uitkiest die zich zo gedragen.

    Het is vaak zo dat de gewone dagelijkse vragen leiden tot levensvragen. Als je geregeld de kaarten raadpleegt dan merk je het uiteindelijk als je steeds dezelfde soort vragen stelt, dan ga je patronen zien, herhalingen. En van daaruit kan je dan levensvragen formuleren die je helpen om te groeien, te veranderen. En uiteindelijk zal je dan bepaalde dagelijkse vragen niet meer hoeven stellen omdat je niet meer met die problemen geconfronteerd wordt. Als je het antwoord vindt op de vraag waarom je op foute mannen valt, dan leer je uiteindelijk om niet meer op die mannen te vallen.

    Het fijne aan kaarten is dat ze nooit moe worden, ze laten je nooit in de steek, ook niet als je honderd keer dezelfde vraag stelt, ze blijven je antwoorden en inzichten geven tot jij besluit dat het genoeg is, dat je het snapt. En als de ene vraag beantwoord is en daarmee een probleem opgelost, dan leidt je levensweg je naar de volgende vraag, de volgende uitdaging, het volgende leermoment ... prachtig toch?





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs