De verzamelwoede van Berlinda De Plus en Roland Van de Velde is niet te temmen.
Zeven jaar geleden moesten ze een stuk aan hun huis in het Oost-Vlaamse Kalken bijbouwen om hun verzamelingen te kunnen stockeren. Hun collectie is dan ook astronomisch.
"Momenteel hebben we zestien verzamelingen die we dagelijks aanvullen en netjes stockeren", zegt Berlinda.
"De indrukwekkendste collecties zijn Panini-stickers en boeken. We bezitten 15.000 boeken met prentjes die niet zijn ingeplakt en 1 miljoen losse stickers. Daarnaast hebben we de bekende voetbalboeken van 1972 tot nu, zowel van de Belgische competitie als de Europabekers. Voetbal is het domein van mijn man. Mijn zoon en ik verzamelen doodsprentjes. We hebben er een kleine 60.000, ook van beroemde mensen als keizer Hirohito, Lady Diana, Winston Churchill...
Voorts hebben we nog 155.000 sigarenbandjes en spaart mijn zoon ook alles van The Simpsons."
En het houdt niet op.
"Alles wat Artis Historia ooit aan boeken uitgaf, staat in onze collectie", vult Roland aan.
"Daarnaast tellen we 1.200 strips en 1.100 bierglazen. En nog veel meer.
 Er staan stapels dozen klaar om nieuwe collecties te beginnen."
 


Zoveel verzamelen, waarom toch ?
Berlinda en Roland hebben er geen verklaring voor.
"Het is een microbe die in je zit en die niet te genezen is", zegt Roland.
"Ik was zeven toen ik strips begon te verzamelen. Ik verhuurde ze en met het geld dat in ontving, kocht ik nieuwe albums. Berlinda spaart al sinds haar negende sigarenbandjes. Geen wonder dus dat wij getrouwd raakten en dat we ons samen op het verzamelen hebben gegooid.
Wat er zo leuk aan is ? Het geeft ontzettend veel voldoening om weer een collectie aan te vullen. Ik heb dan ook geen pronkstukken of zo, elk object is me evenveel waard.
Al is het Panini-voetbalboek van 1975 wel een collector's item dat bijna niet meer te vinden is."
"Voor mij geldt hetzelfde, al ben ik er zeer trots op dat ik een origineel doodsprentje van John F. Kennedy heb", zegt Berlinda. "En ook van de honderd verschenen doodsbeeldjes van Lady Diana heb ik de meeste in mijn bezit. Het geeft een kick er weer een leuk item bij te hebben. Volgende week komen de prentjes van Nonkel Bob toe. Ik kijk daar al naar uit."
 
Roland en Berlinda zijn van 's morgens acht uur tot na middernacht in de weer met hun collecties.
"We kunnen dat omdat we allebei invalide zijn", zegt Roland.
"Ik ben een soort ruilcentrum voor Panini-stickers. Een Nederlander wilde alle beeldjes van landgenoten die tussen 1972 en vandaag in de Belgische competitie speelden.
Veel opzoekingswerk, maar ik doe dat graag."