Rond de klok van 11 werd het kampioenschap officieel in gang geschoten met de eerste manche van de Belgian GT, editie 2009. Onder een dreigend wolkendek opteerden de meeste teams, alsook Phoenix Racing, om Jean-François Hemroulle en de Audi R8 LMS te laten starten op slicks, een goede keuze zo bleek want uiteindelijk bleef het droog op de Limburgse omloop.
Door het niet verschijnen van de Dodge Viper van het duo Wauters-Van Hooydonck op de startgrid (de wagen vervoegde het peloton vanuit de pitlane met enkele ronden vertraging) en het meteen inhalen van een Lamborghini bij de start, lag JeF na een rondje Zolder op plaats 4.
Vooraan koos de Ford GT van Huisman het hazenpad, alvorens voor slicks binnen te komen. Na een incident met Vincent Vosse (Aston Martin) in een hoofdrol werd het klassement grondig dooreengeschud: Ferrari een en twee voor de Audi R8. Longin (Porsche) en Vosse kwamen snel weer aansluiten en zetten JeF onder druk. Enkel Vosse geraakte voorbij onze Audi piloot.
Na 26 minuten kwam onze Audi binnen voor de verplichte pitstop en koos Tim Verbergt meteen voor de aanval. Pas nadat alle wagens hadden gepit kon de balans worden opgemaakt. Tim lag vijfde op 20 van de Porsche, nu met François Verbist achter het stuur. Tim meldde enkele probleempjes en concentreerde zich voluit op plaats 5. In de laatste bocht ging De Laet Tim alsnog voorbij. Een moeilijk begin
1 Bouvy/Coens (Ferrari F430 GT3)
2 Longin/Verbist (Porsche 996 GT3)
3 Thiers/Thiers (Ferrari F430 GT3)
4 Vosse/Renard (Aston Martin DBRS9 GT3)
5 van der Zwaan/De Laet (Lamborghini Gallardo)
6 Hemroulle/Verbergt (Audi R8 LMS GT3)
Ook voor de tweede race waren de weergoden Zolder goed gezind. Tim, die vanop de eerste rij startte, werd in de openingsronde voorbijgesneld door François Verbist (Porsche) en Pertti Kuismanen (Ford GT). Door het extra gewicht opgelegd door de FIA kon de R8 LMS het tempo niet volgen en was de Audi al meteen op achtervolgen aangewezen. Toch won Tim een plaatsje na een drive-through voor de Porsche.
Na de pitstop (in ronde 22) lag JeF 17 achter op de leidende Viper van Van Hooydonck maar voor de Ferrari van Bouvy, Huisman met de Ford en Longin (Porsche). Lang duurde het echter niet alvorens Duncan Huisman Bouvy én JeF te grazen nam. Uiteindelijk pakte hij de overwinning vóór Van Hooydonck, Bouvy en Hemroulle.
Al bij al een behoorlijk resultaat, rekening houdend met de handicap waarmee Audi het kampioenschap startte. Piloten en teamleiding bedankten de fans hoor hun steun en benadrukten de kwaliteit van de nieuwe Audi. Zonder de verplichte extra kilos was de wagen misschien wel dé te kloppen wagen van het week-end geweest
1 Kuismanen/Huisman (Ford GT)
2 Wauters/Van Hooydonck (Dodge Viper)
3 Bouvy/Coens (Ferrari F430 GT3)
4 Hemroulle/Verbergt (Audi R8 LMS GT3)
5 Vanthoor/Wauters (Dodge Viper)
|