Foto
Inhoud blog
  • Laatste nieuws uit Catan
  • Binnenkort op deze blog
  • Het bordspel
  • Het kaartspel
  • Het spel op PC
  • Spelregels
  • Leer het spel!
  • Speel mee met Catan!
  • Marktplaats
  • Kalender
  • Poll Catan
  • Archief
    Rondvraag / Poll
    Welke nieuwigheden wil u het eerst op deze blog?
    Andere varianten van het bordspel
    Betere uitwerking van rubriek Kaartspel
    Betere uitwerking van rubriek Leer het spel
    Nieuwe rubriek Catan Internationaal
    Nieuwe rubriek Catan-producten
    Nieuwe rubriek Het spel online
    Nieuwe rubriek Spellen binnen Catan-reeks
    Nieuwe rubriek Waar kopen
    Meer afbeeldingen
    Meer spelregels
    Bekijk resultaat

    Subblogs
  • Catan Archief
  • Catan Spelregels
  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    De Kolonisten van Catan


    Zoek je informatie over of medespelers voor Catan? Dan ben je hier zeker aan het juiste adres! Welkom op de blog voor de echte Catan-liefhebber!
    04-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het kaartspel
    Het rubriekje Het spel is nu opgesplitst in een rubriekje Het bordspel en Het kaartspel om de lengte van het bericht enigszins te beperken. Websites waar je online Catan kan spelen blijven alsnog staan onder Het bordspel, maar hier zal in de toekomst een afzonderlijk rubriekje voor worden toegevoegd. Het is de bedoeling dat er binnenkort meer uitleg toegevoegd wordt over de verschillende uitbreidingen die er voor het kaarspel bestaan.

    Het kaartspel

    Inhoudsopgave
    - Beknopte uitleg van het basisspel
    - Uitbreidingen van het basisspel
    - Speelmogelijkheden
    - Kaartspeltin
    - Varianten

    Doos Basisspel Kaartspel


    Beknopte uitleg van het basisspel

    Het spelbord bestaat uit vierkantje kaartjes die naast elkaar gelegd worden. In het begin beschikken beide spelers over twee dorpen die grenzen aan zes landschappen. Meer bepaald gaat het om akkerland, weiland, bos, heuvelland, bergland en goudvloed. Alle landschappen brengen grondstoffen op wanneer het getal dat op het landschapskaartje staat gedobbeld wordt.

    In het kaartspel wordt de grondstoffenopbrengst bovendien slechts door één dobbelsteen bepaald. Daarnaast wordt elke beurt ook met de gebeurtenissendobbelsteen geworpen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld grondstoffen winnen of verliezen.

    Startopstelling

    De bedoeling van het spel is om ter snelst een bepaald aantal overwinningspunten behalen. In dit spel kan je punten verdienen met dorpen en steden, de grootste riddermacht, het grootst aantal handelspunten en stadsuitbreidingen. Het grote verschil met de basisversie van het bordspel is dat stadsuitbreidingen in het kaartspel de sleutel tot succes zijn. Bepaalde stadsuitbreidingen brengen direct overwinningspunten op.  

    Uitbreidingen van het basisspel
    Om deze uitbreidingen te spelen heb je ook het basisspel nodig.

    - Barbaren en Handelsheren
    - Handel en Wandel
    - Politiek en Intrige
    - Ridders en Kooplieden
    - Tovenaars en Draken
    - Wetenschap en Vooruitgang
    - Kunstenaars en Weldoeners *

    * Voorlopig enkel in het Nederlands in een luxe opbergtin verschenen ter gelegenheid van tien jaar Catan.

    Twee speelmogelijkheden
    In principe biedt het spel twee speelmogelijkheden, namelijk het gewoon spel en het toernooispel. Deze twee mogelijkheden worden hieronder kort beschreven.

    Gewoon spel

    Bij een gewoon spel wordt er gespeeld met één exemplaar van het basisspel en eventueel een of meerdere uitbreidingen. De stapels waaruit de twee spelers kaarten kiezen zijn gemeenschappelijk, wat betekent dat het soms erop aankomt je tegenstander te snel af te zijn om een bepaalde kaart te hebben. Gespeelde kaarten komen op een gemeenschappelijke aflegstapel.

    Aantal speelkaarten

    Toernooispel
    Bij een toernooispel wordt er gespeemd met twee exemplaren van het basisspel. Elke speler stelt zijn eigen deck samen en beslist dus welke kaarten hij in het spel wil gebruiken. Natuurlijk weet hij niet welke kaarten de andere gekozen heeft. Zo kan de ene speler vooral kaarten kiezen uit de uitbreiding Wetenschap en Vooruitgang terwijl de andere speler misschien opteert voor kaarten uit Tovenaars en Draken.

    Kaartspeltin
    De kaartspeltin is een speciale uitvoering van het kaartspel dat op de markt gebracht werd ter ere van het tienjarig bestaan van de Kolonisten van Catan.

    Uitzicht van de kaartspeltin

    Naast het basisspel bevat deze tin de nieuwe uitbreiding Kunstenaars en Weldoeners, een overwinningspuntenteller en een gemodelleerde ridder- en molenfiguur. Bovendien biedt deze stevige blikken tin ruim plaats aan alle tot nog toe verschenen uitbreidingen.

    Teller en gemodelleerde figuren

    Deze uitvoering is enkel in beperkte oplage verschenen. De puntenteller kan je momenteel nog niet afzonderlijk bestellen in België en Nederland, maar dat is wel mogelijk in Duitsland via de Catan-shop en daar kost de teller 2,50 euro.

    Varianten
    Binnenkort wordt hier informatie toegevoegd over varianten van het kaartspel.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (87 Stemmen)
    >> Reageer (99)
    31-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het spel op PC

    Het spel op PC
    Het concept van De Kolonisten van Catan is zo'n hype dat verschillende spellen binnen de reeks ondertussen ook voor PC zijn uitgebracht.

    Het bordspel
    In de PC-versie van het bordspel speel je tegen virtuele opponenten, tegen vrienden (via netwerk of op één pc), of tegen vrienden én virtuele tegenstanders. Het spel bevat acht personages met een eigen karakter en speelstijl en specifieke sterktes en zwaktes. Ieder personage heeft bovendien een eigen stem en een arsenaal van meer dan 1500 unieke zinnen.

    Bordspel op PC

    Het spel oogt heel tof dankzij de mooie graphics en verloopt ook precies zoals een 'gewoon' potje Kolonisten van Catan. Bij de CD-Rom zit de Zeevaarders-uitbreiding inbegrepen. Je kunt natuurlijk ook het basisspel spelen, maar er staan tientallen interessante scenarioborden op het schijfje, waarvan Klaus Teuber zelf een aantal heeft ontworpen.

    Detail Bordspel op PC

    Het enige minpuntje is dat de vertalingen hier en daar wat mank lopen, maar het spelelement is uitstekend uitgewerkt, de graphics zijn prachtig en ook de muziek en de geluidseffecten mogen er wezen. Al met al is de PC-variant een prima alternatief voor het bordspel.

    Het kaartspel

     Met de cdrom zijn zowel virtuele tegenstanders uit te dagen als opponenten van vlees en bloed via het internet. Bij de virtuele tegenstanders heb je acht personages met elk ene eigen strategie en drie moeilijkheidsniveaus. Het spel omvat het basisspel alsook alle tot nog toe in het Nederlands verschenen uitbreidingen.

    Doos Kaartspel PC

    Jammer genoeg zijn de graphics van het kaartspel enigszins verouderd en verloopt de gameplay ook niet 100% vlot. Zo verloopt het handelen relatief lastig en waarschuwt het programma je bij elke beurt wat je moet doen, ook al wil je dat zelf niet. Niettemin blijft het een leuk en aangenaam spel om te spelen.

    Kaartspel

    Deze computerversie is zeker en vast een aanrader wanneer je geen bereidwillige partner vindt om het kaartspel mee te spelen. Ook is het interessant om kennis te maken met uitbreidingen die je zelf nog niet in je bezit hebt.

    Opgepast:
    Het Kaartspel kan niet online gespeeld worden aangezien er voor de nederlandse versie geen actieve server ter beschikking is.

    Ruimteschip Catan
    Daarnaast is ook het spel Ruimteschepen van Catan op PC verschenen onder de naam Ruimteschip Catan. Ook hier kan je ervoor kiezen tegen menselijke of tegen virtuele tegenstanders te spelen. Bij het spel zijn twee trainingsmissies voorzien zodat je op het gemak met het spel vertrouwd kan raken.

    Doos Ruimteschip PC

    Speltechnisch én grafisch gezien is het spel erg goed geslaagd. In tegenstelling tot de digitale versies van het bordpel en het kaartspel zijn ook de vertalingen van betere kwaliteit. Alleen ontbreken hier en daar de Nederlandse afbeeldingen, maar dat stoort het spel eigenlijk niet echt.

    Screenshot Ruimteschip PC

    De omzetting in PC-spel is over het algemeen uitstekend geslaagd. Het spel biedt heel veel variatie en naarmate je meer speelt, wordt je er ook beter in.  Zeker een aanrader!

    Het spel kopen
    De drie hierboven beschreven spellen kun je alledrie afzonderlijk kopen, maar dat raden we iedereen ten stelligste af. Er is namelijk een Deluxe-editie op de markt verschenen die alle drie de spellen omvat.  De prijs die producent Denda hiervoor vraagt op haar website bedraagt slechts € 6,99.

    Deluxe

    Ook interessant om te weten is dat de PC-versie geregeld aangeboden wordt op veilingsites zoals eBay.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (157 Stemmen)
    >> Reageer (169)
    26-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelregels
    Spelregels
    Onder dit rubriekje vind je de spelregels voor een aantal varianten of scenario's die niet in het Nederlands uitgegeven zijn of waarvan de regels niet gemakkelijk op het internet te vinden zijn. Hierbij kan het gaan om een vertaling van de Duitse regels of de officiële Nederlandse spelregels.

    Op dit moment vind je onder dit rubriekje volgende spelregels:
    - de Zeevaarders
    - de Kolonisten van Catan voor 2 spelers
    - de Kolonisten van de Prehistorie
    - de Val van Rome

    De vertaling van de Duitse spelregels voor De Zeevaarders is af. Op dit moment ben ik wel nog bezig met de omzetting van de meegeleverde scenario's. Waarschijnlijk zal ik ook de vertalingen van een aantal officiële Duitse scenario's zoals De Grote Karavaan en De Grote Vloed later nog toevoegen.

    Indien gewenst bezorg ik u graag een afdrukbare versie. Stuur me dan gewoon een mailtje en ik mail de regels in aangepast formaat naar u door.




    De Zeevaarders
    Dit deeltje omvat de vertaalde nieuwe Duitse handleiding bij De Zeevaarders en de meegeleverde scenario's. De vertaalde handleiding is interessant voor wie het spel in Duitsland gekocht heeft en voor wie beter wil begrijpen hoe het er in De Zeevaarders aan toe gaat vooraleer het spel te kopen. De vertaalde scenario's zijn ook erg interessant voor eigenaars van de Nederlandse versie omdat er een aantal scenario's bijzitten die niet bij de Nederlandse versie meegeleverd worden.

    Ga direct naar:
    - de spelregels
    - de scenario's


    Spelregels
    In essentie wordt het spel volgens de regels van het basisspel van De Kolonisten van Catan. Die regels worden aangevuld met de regels voor de Zeevaarders. Bij enkele scenario’s zijn er ook een aantal speciale regels van toepassing die dan daar uitgelegd worden.

    A) Materiaal en opbouw van een scenario
    Voor alle scenario’s heeft u een exemplaar van het basisspel van De Kolonisten van Catan nodig. Een precies overzicht van het benodigde spelmateriaal vindt u onder het kopje Materiaal. Natuurlijk heeft u ook de randdelen uit het basisspel nodig. Om het spelmateriaal goed uit elkaar te kunnen houden heeft het spelmateriaal van de Zeevaarders een andere achterkant.

    Plaats de randdelen in elkaar zoals aangegeven op de bijhorende afbeelding. De 6 randdelen uit het basisspel worden met de onderkant naar boven gelegd aangezien op deze kant geen havens afgebeeld staan. Plaats de land- en zeetegels zoals aangegeven op de afbeelding binnen de randdelen. Op de landtegels legt u de op de afbeelding aangegeven getallenfiches. Voor de havens gebruikt u de kleine havenfiches uit de zeevaardersset. Ga daarbij als volgt te werk:
    • Voordat elk spel begint worden de voor het scenario in kwestie vereiste havenfiches verdekt gemengd;
    • Daarna wordt telkens de bovenste havenfiche in toevallige volgorde op het speelbord gelegd op de daarvoor voorziene plaatsen en vervolgens omgedraaid.
    B) Schepen bouwen en inzetten
    1. De bouw van schepen

    Een schip kost 1 eenheid wol (zeilen) en 1 eenheid hout (romp). Schepen worden zoals wegen ingezet (schepen varen niet) maar kunnen in vergelijking met straten wel verplaatst worden. Een schip mag enkel op een grens tussen twee zeetegels (waterweg) of op een weg tussen een zeetegel en een landtegel (kust) – zie afbeelding A.

    Een gebouwd schip wordt als volgt ingezet:

    • aan een eigen dorp of stad (zie afbeelding A en B); en/of
    • aan een eigen schip (er mogen meerdere schepen na elkaar gebouwd worden) zoals te zien is in afbeelding C.
    • per waterweg (open zee) maximaal 1 schip
    • op een weg aan de kust ofwel 1 schip ofwel 1 straat.
    Het is niet toegestaan om een schip aan een eigen straat of een straat aan een eigen schip aan te bouwen (zie afbeelding D). Na een straat kan enkel een schip gebouwd worden (of omgekeerd) indien de speler aan die straat eerst een dorp bouwt en pas dan aan dit dorp een straat bouwt.


    2. De functie van schepen
    Schepen hebben op zee dezelfde functie als straten over land:
    • Een schip verbindt 2 aangrenzende kruisingen met elkaar.
    • Meerdere schepen na elkaar (scheepslinie) verbinden landtegels die door water gescheiden zijn.
    • Wie met zijn scheepslinie vanuit een eigen dorp of stad opnieuw een landtegel bereikt, kan daar een nieuw dorp bouwen (afstandsregel respecteren!). Van daar uit kan hij dan via straten het hinterland ontdekken of per boot verder varen langs de kust of over zee.

    Afbeelding E: Rood bereikt een nabij gelegen eiland en kan daar een nieuw dorp bouwen

    3. De stichtingsfase
    Wie tijdens de stichtingsfase een dorp aan de kust bouwt kan in plaats van een straat ook een schip aanbouwen. Dat kan vooral zinvol zijn indien de speler zo snel mogelijk in zee wil steken.

    4. Het verplaatsen van schepen
    Schepen kunnen verplaatst worden. Daarbij moeten de volgende regels in acht genomen worden:
    • Een scheepslinie die twee dorpen en/of steden verbindt, is een gesloten scheepslinie. Schepen in een gesloten scheepslinie mogen niet verplaatst worden. Zie afbeelding F.


    • Een scheepslinie die nog geen twee eigen dorpen/steden verbindt, is een open scheepslinie. Enkel uit een open scheepslinie mag eventueel het voorste schip verwijderd worden en dan op een andere plaats weer ingezet worden (overeenkomstig de toepasselijke regels). Zie afbeelding G.
    • De speler die aan de beurt is mag per ronde maximum 1 schip verplaatsen. Een schip mag echter niet verplaatst worden in dezelfde ronde waarin het gebouwd werd. Indien de speler meerdere mogelijkheden heeft (meerdere open scheepslinies of vrijstaande schepen), mag hij kiezen welk van zijn schepen hij verzet.


      Open scheepslinie: Het voorste schip kan verwijderd worden voor zover het niet in dezelfde ronde gebouwd werd en kan overeenkomstig de regels op de waterwegen met de letter X geplaatst worden.
    C) Schepen en straten
    1. Langste handelsroute
    Naast de straten worden nu ook de schepen meegeteld voor de langste handelsroute. De speler die de langste doorlopende verbinding van straten en schepen heeft, krijgt de kaart Langste Handelsoute. Opgepast: schepen zijn maar met straten verbonden als er een dorp of stad tussen staat.

      Rood heeft de langste handelsroute: 4 schepen en 2 straten. Om een handelsroute van 8 elementen te hebben moet rood op de plaats van de witte pijl tussen straat en schip een dorp bouwen op de tegel met getallenfiche 12.
    2. Ontwikkelingskaart ‘Stratenbouw’
    Wie een ontwikkelingskaart ‘Stratenbouw’ speelt, mag in plaats van 2 straten ook 2 schepen bouwen of 1 straat en 1 schip indien hij dat wil.

    D) Catan-fiches
    Catan-fiches spelen in de afzonderlijke scenario’s een verschillende rol. Ze kunnen bijzondere overwinningspunten voorstellen, als markerings-fiches gebruikt worden of bij het optellen van resultaten van belang zijn.

    E) De zeerover inzetten
    Bij deze set hoort ook een zwart vlot – de zeerover! Afhankelijk van het scenario wordt enkel met de zeerover of met de struikrover en met de zeerover gespeeld.

    Spel met de zeerover
    De zeerover staat aan het begin van het spel op de zeetegel met de letter X. De zeerover wordt verplaatst wanneer een speler een zeven dobbelt of een ridderkaart speelt. De zeerover wordt in het midden van een zeetegel geplaatst en dus niet op een kruising. De speler die de zeerover verplaatst mag kiezen op welke zeetegel hij de zeerover zet. Dan mag deze speler:
    • Van een andere speler die minstens één schip op de rand van die tegel staan heeft een grondstofkaart stelen. Hebben meerdere spelers daar schepen staan, mag hij kiezen welke speler hij berooft.
    • Zolang de zeerover op een zeetegel staat mogen op de aangrenzende zeewegen (de zes kanten van deze zeetegel) geen schepen ingezet of verwijderd worden. Alle andere schepen worden niet door deze regel getroffen.
    Spel met de zeerover en de struikrover
    De struikrover start het spel op de in het scenario aangegeven plaats.
    • Indien een speler 7 werpt, kan hij kiezen of hij de zeerover of de struikrover verplaatst. Een van beide figuren moet hij verplaatsen.
    • De struikrover mag op een willekeurig eiland op een willekeurige landtegel geplaatst worden. Voor de rest zijn de regels van het basisspel van toepassing.
    • Wanneer een speler een ridderkaart speelt, mag hij kiezen of hij de zeerover of de struikrover verplaatst met inachtneming van bovenstaande regels.
    F) Nieuw landschap: GOUDRIVIER
    Een nieuw element in het spel is het landschap ‘goudrivier’. Hier ontvangt men de nieuwe grondstof goud.
    • Deze nieuwe grondstof kan enkel als ruilmiddel gebruikt worden. Er zijn geen grondstofkaarten goud.
    • Indien het getal op een goudriviertegel geworpen wordt, ontvangt de speler in kwestie 1 grondstofkaart. De grondstofsoort mag hij zelf naar goeddunken kiezen.
    • Indien een speler een stad bouwt op deze tegel, ontvangt hij natuurlijk 2 grondstofkaarten. Dat mogen ook 2 verschillende kaarten zijn.
    G) Einde van het spel
    Het spel eindigt in de beurt waarin een speler het voor dat scenario benodigde aantal overwinningspunten bereikt. Om te winnen moet een speler aan de beurt zijn en over het vereiste aantal overwinningspunten beschikken.


    Scenario's
    Onder dit sukje vindt u de vertaalde Duitstalige scenario's. Het betreft hier de opstelling voor 3-4 spelers. Gelieve me een berichtje te sturen indien u interesse heeft voor de opstelling voor 5-6 spelers en dan kan ik u die ook bezorgen.

    Klik op de naam van het scenario van uw keuze om daar de spelregels van te lezen.



    Naar nieuwe oevers

    Opstelling Naar nieuwe oevers voor 3/4 spelers


    Na een lange tocht hebben de kolonisten Catan bereikt en hun eerste dorpen gesticht. Er worden havens gebouwd en nieuwe, zeewaardige schepen ontwikkeld. Moedige kolonisten varen van daar uit de zee op. Het duurt niet lang of de eerste geruchten steken de kop op dat er zich niet zo ver van Catan op zee talrijke kleine eilanden bevinden. Op enkele van deze eilanden zou men zelfs goud gevonden hebben. Goud is ook op Catan een begeerd goed: schepen worden uitgerust en al snel varen schepen uit Catan de zee op om het goud op deze eilanden te vinden.

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden Naar nieuwe oevers voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    Het grote eiland (hoofdeiland) wordt overeenkomstig de regels van het basisspel opgebouwd. In de tabellen staat in de eerste rij het materiaal voor het hoofdeiland aangegeven en in de tweede rij het materiaal voor de kleine eilanden.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    Alle spelers stichten hun beide begindorpen en straten op het hoofdeiland overeenkomstig de regels van het basisspel. Indien een speler een dorp bouwt aan de kust, mag hij in plaats van een straat ook een schip aan het dorp bouwen en kan hij dus meteen gaan varen.

    Zeerover / struikrover
    Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De struikrover start in de woestijn, de zeerover begint op het zeeveld met de letter X.

    Bijzondere overwinningspunten
    Voor elk eerste dorp dat een speler op een klein eiland bouwt, ontvangt hij een overwinningspunt (Catan-fiche) die hij onder dit dorp schuift. Bij dit eerste dorp speelt het geen rol of een andere speler op het eiland in kwestie al een dorp gebouwd heeft of niet.

    Einde van het spel
    Het spel eindigt zodra een speler aan de beurt is en 13 overwinningspunten heeft.

    4. Variabele opbouw
    Het hoofdeiland kan natuurlijk variabel opgebouwd worden. De omtrek van de kleine eilanden moet behouden blijven, maar binnen deze omtrekken kunnen de landschappen en getallenfiches naar believen herschikt worden.


    De vier eilanden

    Opstelling Vier Eilanden voor 3/4 spelers


    Al snel ontwikkelen de Catanse stammen zich tot ervaren zeevaarders en op een dag wordt de verder in het westen gelegen eilandengroep bereikt die de naam ‘Vier Eilanden’ draagt. Ook hier vinden de kolonisten vruchtbare akkers, malse weiden en rijke ertsmijnen. Al snel worden de eerste dorpen gebouwd. Maar eenmaal op de eilanden aangekomen krijgt de nieuwsgierigheid van de kolonisten spoedig de overhand: wat zou er op de andere eilanden te vinden zijn? En aangezien elke stam de ambitie heeft op elk van de vier eilanden aanwezig te zijn ontstaat spoedig een wedloop om de beperkte ruimte die er is om dorpen te bouwen op de nieuwe eilanden.

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden Vier eilanden voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    Het benodigde materiaal voor dit scenario staat in de beide tabellen aangegeven. Bouw het speelbord op en plaats vervolgens de havens vanuit een verdekte stapel op het spelbord.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    Alle spelers stichten hun beide begindorpen op de eilanden van hun keuze. Aldus heeft elke speler aan het begin van het spel 1 of 2 thuiseilanden. Alle andere eilanden zijn voor hem vreemde eilanden.

    Zeerover / struikrover
    Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De zeerover begint op het zeeveld met de letter X. De struikrover start op een van de woestijnvelden.

    Bijzondere overwinningspunten
    • Voor het allereerste dorp dat een speler op een voor hem vreemd eiland bouwt, ontvangt hij 1 extra overwinningspunt (Catan-fiche); in totaal is het dorp dus twee overwinningspunten waard.
    • Voor elk verdere eerste dorp dat een speler op een vreemd eiland bouwt, ontvangt hij 2 extra overwinningspunten (Catan-fiches).
    Bij elk van deze eerste dorpen speelt het geen rol of een andere speler op het eiland in kwestie al een dorp gebouwd heeft of niet.

    Voorbeeld: een speler heeft zijn beide dorpen op het eiland onderaan links gebouwd. Nu bereikt hij met zijn schepen het eiland linksboven. Hij bouwt op dit eiland een dorp en ontvangt 1 Catan-fiche, die hij onder het dorp steekt. Vanaf dit eiland bereikt hij dan het eiland rechtsboven. Sticht hij daar ook een dorp, dan krijgt hij voor dat dorp twee extra overwinningspunten (Catan-fiches).

    Einde van het spel
    Winnaar van het spel is de speler die aan de beurt is en 12 overwinningspunten behaald heeft.

    4. Variabele opbouw
    De omtrek van de vier eilanden mag niet veranderd worden. Wel kunnen binnen de omtrek van de eilanden de landschapstegels en getallenfiches naar believen herschikt worden. Let er wel op dat op bossen en weiland geen slechte getallenfiches liggen.


    Het neveleiland

    Opstelling Neveleiland voor 3/4 spelers


    Andere zeevaarders uit Catan zijn met hun schepen naar het noordwesten gevaren en hebben een nieuw eiland ontdekt, dat ze het neveleiland noemen. Ten zuiden van het eiland strekt zich een mysterieuze zee uit die grotendeels door een dichte nevel aan het zicht onttrokken wordt. Dappere zeevaarders die zich in de nevelzee gewaagd hebben, verhalen over vruchtbare eilanden en een legendarisch el Dorado. Met een lust voor avontuur beladen de kolonisten hun schepen met proviand en plantgoed en varen uit naar de mysterieuze nevelzee.

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden Neveleiland voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    Het grote eiland, de kleine goudeilanden en de zeetegels worden zoals afgebeeld opgebouwd. Het benodigde materiaal hiervoor staat aangegeven in de tabellen die aangeduid worden met Hoofdeiland en goudeilanden. De witte velden met een vraagteken blijven alsnog open liggen en worden pas verder in het spel ontdekt. De hiervoor benodigde landschapstegels en getallenfiches worden vermeld in de tabellen die aangeduid worden met Onbekende gebieden. Zowel de landschapstegels als de getallenfiches worden geschud en verdekt in een stapel naast het speelbord gelegd. Plaats vervolgens ook de havens vanuit een verdekte stapel op het spelbord.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    Alle spelers stichten hun eerste twee dorpen op het grote hoofdeiland. Opgepast: wie in de stichtingsfase een van zijn dorpen aan de kust bouwt, mag in plaats van een weg ook een schip aan dit dorp bouwen. Dat geldt natuurlijk enkel voor de kusten die naar andere eilanden leiden maar niet voor de kusten die zich aan de buitenkant van het spelbord bevinden.

    Zeerover / struikrover
    Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De zeerover begint op het zeeveld met de letter X. De struikrover start op een van de goudrivieren.

    Nieuwe gebieden ontdekken
    Wanneer een speler een schip of een straat bouwt en daardoor een kruising bereikt waar er een tegel ontbreekt, mag hij de bovenste tegel van de verdekte stapel nemen en die op de open plaats leggen.
    • Indien het een landschap betreft, neemt de speler in kwestie ook de bovenste getallenfiche van de verdekte stapel en legt die op de landschapstegel. De speler ontvangt onmiddellijk 1 grondstof van dit landschap.
    • Op zeevelden worden er natuurlijk geen getallenfiches gelegd.

    Einde van het spel
    Winnaar van het spel is de speler die aan de beurt is en 12 overwinningspunten behaald heeft. In dit scenario zijn er geen bijkomende overwinningspunten te verdienen.

    4. Variabele opbouw
    De omtrek van het hoofdeiland mag niet veranderd worden. Wel kunnen de landschapsvelden en getallenfiches naar believen herschikt worden. De goudeilanden moeten echter onveranderd blijven.


    Door de woestijn

    Opstelling Door de woestijn voor 3/4 spelers


    Ver ten westen van Catan heeft men een nieuw, groot eiland ontdekt. Aangezien het eiland in het noorden door een woestijngordel in tweeën gedeeld wordt, hebben de kolonisten het eiland de naam ‘Woestijneiland’ gegeven. Kort nadat men de eerste dorpen op het zuidelijk gedeelte van het eiland heeft gebouwd, hebben boodschappers in het noorden aan de andere kant van de woestijngordel ook vruchtbaar land ontdekt. Tegelijkertijd hebben schepen in het zuiden een aantal kleinere eilanden ontdekt waar goud en rijke ertslagen te vinden zijn. Wie zal nu waar als eerste nieuwe dorpen bouwen? De stoutmoedigste kolonisten kiezen de weg naar het noorden door de genadeloze woestijn; anderen proberen als eerste de eilanden in het zuiden te bereiken om daar dorpen op te richten en die tot bloeiende steden uit te bouwen.

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden Door de woestijn voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op en plaats de havens dan verdekt op de gemarkeerde plaatsen.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    Het eiland is door een woestijngordel verdeeld in een smalle landtong rechtsboven (wit omrand) en een groter hoofdeiland daaronder. Alle spelers moeten hun eerste twee dorpen bouwen op het grotere hoofdeiland en dus onder de woestijngordel. De kleine eilanden in het zuiden en de smalle strook land in het noorden worden als vreemde gebieden beschouwd.

    Zeerover / struikrover
    Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De struikrover start in een van de woestijnvelden, de zeerover begint op het zeeveld met de letter X.

    Bijzondere overwinningspunten
    Voor elk eerste dorp dat een speler in een vreemd gebied bouwt (op een van de kleine eilanden of op de noordelijke landtong) krijgt hij een overwinningspunt dat onder dit dorp gelegd wordt. Hierbij is het niet van belang of andere spelers in dit gebied al een dorp gebouwd hebben of niet.

    Einde van het spel
    Winnaar van het spel is de speler die aan de beurt is en 12 overwinningspunten behaald heeft.

    4. Variabele opbouw
    De landschapstegels en de getallenfiches van het hoofdeiland (zonder de noordelijke landtong) kunnen naar believen herschikt worden. Ook de landschapstegels en getallenfiches van de vreemde gebieden (eilanden en landschapstegels ten noorden van de woestijngordel) kunnen naar believen herschikt worden. Wel mag er op de goudvelden geen getallenfiche 6 of 8 geplaatst worden.


    De vergeten stam

    Opstelling De vergeten stam voor 3/4 spelers


    Ver in het Zuiden hebben kolonisten een lang, smal eiland bereikt. Bij het verkennen van de omliggende wateren zijn de kolonisten op kleine, bewoonde eilanden gestoten. Bij de eerste contacten bleek dat de vreemdelingen een gelijkaardige taal spreken en dezelfde legendes kennen. Al snel wordt duidelijk dat het om de nakomelingen van een groep mensen gaat wier schip destijds hier vergaan is; een schip uit de vloot die eeuwen geleden voor de eerste maal Catan bereikte. Er is grote vreugde om het weerzien met de broeders uit Catan en de stam biedt de kolonisten hulp en geschenken aan.

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden De vergeten stam voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    - Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op. Belangrijk: de kleine eilanden krijgen geen getallenfiche.
    - Plaats de 8 Catan-fiches op de gemarkeerde kustlijnen.
    - Plaats de 6 havens omgekeerd op de gemarkeerde plaatsen. Draai dan de havens om.
    - Neem de vier bovenste kaarten van de stapel ontwikkelingskaarten en leg deze vier kaarten omgekeerd op de gemarkeerde plaatsen.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    De spelers stichten hun eerste twee dorpen en straten op het hoofdeiland zoals in het basisspel beschreven wordt. Indien een speler een dorp aan de kust bouwt, mag hij in plaats van een straat ook een schip bouwen. Op de kleine eilanden rond het hoofdeiland mag geen dorp gebouwd worden; deze eilanden brengen bijgevolg ook geen grondstoffen op.

    Zeerover / struikrover
    Dit scenario wordt zowel met de zeerover als met de struikrover gespeeld. De struikrover start in een van de woestijnvelden, de zeerover begint op het zeeveld met de letter X. Indien een zeven geworpen wordt, mag ofwel de struikrover of de zeerover verplaatst worden. De struikrover mag niet meer op de kleine eilanden geplaatst worden. Indien de struikrover zijn startveld verlaten heeft, mag hij daar later niet meer naar verplaatst worden.

    Bijzondere overwinningspunten
    Elke Catan-fiche die op een klein eiland ligt is 1 overwinningspunt waard. Indien een speler met zijn schepen een klein eiland bereikt en een schip bouwt langs een kustlijn waar er een fiche ligt, mag hij deze fiche opeisen en legt deze fiche voor zich uit. Wie te laat komt, krijgt niks.

    Geschenken
    De geschenken van de stam bestaan uit overwinningspunten (Catan-fiches), ontwikkelingskaarten en uit havens.

    Ontwikkelingskaarten Indien een speler een schip bouwt aan een kustlijn waar een ontwikkelingskaart ligt, mag hij deze kaart opeisen. Hij kan deze kaart inzetten zoals een normale ontwikkelingskaart. De gewoonlijke beperkingen blijven ook hier gelden (maximum 1 per beurt; pas verworven kaarten pas in de volgende beurt; overwinningspunten enkel tonen indien men daarmee het spel win).

    Havens
    Indien een speler een schip bouwt aan een kustlijn waar een haven ligt, mag hij deze haven opeisen. Bezit de speler reeds een vrij dorp aan de kust, dan moet hij die haven daar onmiddellijk neerleggen. Bezit hij geen vrij dorp aan de kust mag hij de haven bewaren totdat hij een dergelijk dorp bouwt. Per waterveld mag maar 1 haven gelegd worden en havens mogen ook niet aan elkaar grenzen.

    Indien een speler een haven bouwt mag hij die meteen benutten, ook nog in dezelfde ronde.

    Einde van het spel
    Winnaar van het spel is de speler die aan de beurt is en 13 overwinningspunten behaald heeft.

    4. Variabele opbouw
    De landschapstegels en de getallenfiches van het hoofdeiland kunnen naar believen herschikt worden. Wel mogen op de landschapstegels rechts geen goede getalfiches liggen (geen 5,6,8 of 9).


    Stoffen voor Catan

    Opstelling Stoffen voor Catan voor 3/4 spelers


    Op weg naar het Westen zijn de kolonisten op nog meer eilanden gestoten die door leden van de vergeten stam bewoond worden. Prachtige stoffen en oogstrelende gewaden trekken de aandacht van de kolonisten. De eilandbewoners zijn in de loop der eeuwen erg vaardig geworden in het maken van kleren. Aangezien de kledij van de nieuwkomers niet echt van hoge kwaliteit getuigt, komt er al snel een actieve ruilhandel tot stand omtrent de mooiste stoffen.

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden Stoffen voor Catan voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    - Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op. Plaats hierna de havens op het spelbord. Op de vier kleine eilanden worden telkens twee getallenfiches gelegd op de hierboven aangegeven kruispunten (elke getallenfiche stelt een dorp voor). Onder elk van de acht dorpen worden vijf Catan-fiches gelegd. De resterende 10 Catan-fiches worden als algemene voorraad naast het spelbord gelegd. In dit scenario stelt elke Catan-fiche een baal stof voor.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    De spelers stichten hun eerste twee dorpen en straten op de hoofdeilanden bovenaan en onderaan zoals in het basisspel beschreven wordt. Nadat de laatste speler een tweede dorp gebouwd heeft, mag elke speler in de richting van de wijzers van de klok en te beginnen met die laatste speler een derde dorp bouwen. Voor dit derde dorp ontvangen de spelers hun begingrondstoffen. Indien een speler een dorp aan de kust bouwt, mag hij in plaats van een straat ook een schip bouwen. Op de vier kleine eilanden in het midden (getallenfiche = dorp) wonen de leden van de vergeten stam. Op deze vier eilanden mogen de spelers geen dorpen bouwen.

    De stofhandel
    Zodra een speler een scheepslinie aangelegd heeft tussen een van zijn dorpen en een dorp van de vergeten stam (een kruispunt met een getallenfiche wordt bereikt), heeft hij een handelsverbinding met dit dorp.
    • De speler mag meteen 1 baal stof (fiche) van de voorraad van dit dorp nemen. Wanneer tijdens het verdere spelverloop het getal van dit dorp gedobbeld wordt, mag de speler nog een baal stof tot zich nemen.
    • Indien twee spelers met een dorp verbonden zijn en het getal van dat dorp geworpen wordt, ontvangen beide spelers 1 baal stof (fiche).
    • Indien de voorraad fiches van een dorp niet meer volstaat voor alle spelers die verbonden zijn met dat dorp, mogen de ontbrekende fiches uit de algemene voorraad genomen worden.
    • Indien het getal van een dorp geworpen wordt waarvan de voorraad fiches reeds op is, ontvangt geen enkele speler een fiche, ook niet uit de algemene voorraad.
    • Twee balen stof (fiches) zijn 1 overwinningspunt waard. Opgepast: halve punten tellen niet.
    Schepen verplaatsen
    Zodra een speler een scheepslinie aangelegd heeft tussen een van zijn dorpen en een dorp van de vergeten stam, wordt die scheepslinie als gesloten beschouwd. Dat betekent dat geen enkel schip uit deze scheepslinie nog verplaatst kan worden.

    Zeerover / struikrover
    Dit scenario wordt zowel met de struikrover als met de zeerover gespeeld. Aan het begin van het spel staat de struikrover op het akkerland met de 12. De struikrover mag de eilanden van de vergeten stam niet betreden. De zeerover begint op het zeeveld met de letter X. Indien een zeven geworpen wordt, gelden de normale regels met volgende uitzonderingen. Een speler mag pas de zeerover in plaats van de struikrover verplaatsen wanneer minstens één van zijn dorpen via een gesloten scheepslinie verbonden is met een dorp van de vergeten stam. Daarnaast mag de speler die de zeerover verplaatst heeft van een van de spelers die met een schip aan het zeeroverveld grenzen in plaats van een grondstof ook een Catan-fiche (baal stof) stelen.

    Langste handelsroute
    Er wordt niet met de langste handelsroute gespeeld. De grootste riddermacht speelt wel mee.

    Einde van het spel
    Het spel eindigt wanneer een speler aan de beurt is en 14 overwinningspunten behaald heeft of wanneer er zich in slechts drie dorpen van de vergeten stam nog fiches bevinden. In laatstgenoemd geval wint de speler met de meeste overwinningspunten. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste balen stof.

    4. Variabele opbouw
    De landschapstegels en de getallenfiches van de hoofdeilanden kunnen naar believen herschikt worden. Wel mogen de ligging en getallenchips van de vier kleine eilanden niet gewijzigd worden.


    De Pirateneilanden

    Opstelling Pirateneilanden voor 3/4 spelers


    In het Noordwesten zijn piraten het eilandenrijk van de kolonisten binnengetrokken. De vreedzame Catanse handelsschepen worden binnen de kortste keren door de strijdlustige vrijbuiters tot zinken gebracht en de dorpen op het westelijke eiland veroverd. Na deze dorpen tot vestingen uitgebouwd te hebben, zetten ze hun rooftochten verder. Nu bedreigen ze het oostelijke eiland. Keer op keer overvallen ze met hun schepen de dorpen aan de kust en roven de waardevolle grondstoffen van de kolonisten. Om het drieste optreden van de piraten het hoofd te bieden en ze terug naar de open zee te jagen besluiten de kolonisten van Catan een oorlogsvloot te bouwen.

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden De Pirateneilanden voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op. Plaats hierna de havens vanuit een verdekte stapel op het spelbord. Opgepast: het weiland centraal onderaan krijgt geen getallenfiche en levert dus ook geen grondstoffen op. Hetzelfde geldt voor de heuvellanden op het westelijke eiland.

    Aan de kust van het oostelijke eiland worden van elk speelkleur een dorp en een schip geplaatst zoals aangegeven op de afbeelding. Op het oostelijke eiland kunnen zoals gebruikelijk dorpen en steden gebouwd worden, alle andere eilanden zijn pirateneilanden.

    Aan de kust van het westelijke eiland worden zoals afgebeeld vier piratenvestingen gebouwd. De piratenvestingen bestaan uit telkens 3 Catan-fiches die met de zwart/witte kant naar boven gestapeld worden. Op deze fiches wordt dan nog een dorp in het aangegeven kleur geplaatst.

    Opmerking: indien er maar drie spelers zijn, wordt niet met wit gespeeld. De witte spelfiguren worden dus niet op het spelbord geplaatst. Bij drie spelers moeten ook de ontwikkelingskaarten die direct overwinningspunten opleveren uit de stapel ontwikkelingskaarten verwijderd worden. Bij vier spelers blijven de kaarten die overwinningspunten opleveren in de stapel maar tellen als ridderkaarten.

    In dit scenario wordt niet met de langste handelsroute noch met de grootste riddermacht gespeeld.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    De spelers kiezen een kleur en stichten twee dorpen op het oostelijke eiland. Dit betekent dat iedereen meteen over drie dorpen beschikt!

    Zeerover / Struikrover
    De piratenvloot wordt voorgesteld door de zeeroverfiguur en begint op de zeetegel met de letter X. In dit scenario wordt niet met de struikrover gespeeld.

    Schepen bouwen
    Elke speler mag maar één scheepslinie bouwen. De scheepslinie begint in het dorp aan de kust van het oostelijke eiland en loopt via de in kleur aangeduide kruising naar de piratenvesting in de eigen kleur. De scheepslinie mag niet opgesplitst worden en mag niet verder lopen dan de piratenvesting. Een scheepslinie moet zodanig gebouwd worden dat de piratenvesting via de kortste weg bereikt wordt. Andere scheepslinies mogen niet geblokkeerd worden.

    Oorlogsschepen
    Wanneer een speler een ridderkaart (of bij vier spelers een kaart die een overwinningspunt waard is) speelt, mag hij het achterste normale schip van zijn scheepslinie tot een oorlogsschip omvormen. Hiervoor wordt het schip op zijn kant gelegd; de gespeelde ontwikkelingskaart wordt op een aflegstapel gelegd.

    Opmerking: indien de stapel ontwikkelingskaarten op is, kunnen geen nieuwe ontwikkelingskaarten meer gekocht worden. De kaarten van de aflegstapel worden dus niet opnieuw gebruikt.

    De Piratenvloot
    De piratenvloot vaart rond beide woestijneilanden in de richting van de klok. Telkens wanneer een speler dobbelt, wordt eerst de piratenvloot verplaatst. Het aantal tegels dat de piratenvloot moet worden verplaatst wordt bepaald door de dobbelsteen met het kleinste aantal ogen. Indien beide dobbelstenen hetzelfde aantal ogen tellen, wordt de vloot dit aantal ogen verplaatst. Pas daarna ontvangen alle spelers hun grondstoffen.

    Piratenoverval
    Indien de piratenvloot terechtkomt op een zeetegel waaraan een dorp of stad grenst, wordt dit dorp of deze stad overvallen nog voordat de spelers hun grondstoffen ontvangen of bij een 7 eventuele overtollige grondstofkaarten afgeven.
    • De sterkte van de piraten wordt eveneens bepaald door de dobbelsteen met het kleinste aantal ogen;
    • De sterkte van de speler wiens dorp of stad wordt overvallen is gelijk aan zijn aantal oorlogsschepen;
    • Indien de piraat sterker is, verliest de speler 1 grondstofkaart en 1 bijkomende grondstofkaart voor elke stad die hij bezit. De kaarten worden door een willekeurige medespeler blind getrokken en daarna terug bij de voorraad gelegd;
    • Indien de speler sterker is, mag hij een grondstofkaart naar keuze nemen;
    • Indien beide partijen even sterk zijn, gebeurt er niets.
    Bouw van een dorp op het pirateneiland
    Zodra een speler de gemarkeerde kruising in zijn kleur op het pirateneiland bereikt, mag hij daar na betaling van de bouwkosten een dorp bouwen. Het is niet toegestaan op andere plaatsen op het pirateneiland een dorp te bouwen. Alle dorpen kunnen natuurlijk wel tot stad uitgebouwd worden.

    Opmerking: de bouw van dit dorp kan ook nadelig zijn aangezien het risico verhoogt dat de piraten een dorp aan de kust van de speler overvallen.

    7 dobbelen
    In dit scenario wordt er niet met de struikrover gespeeld. Niettemin verliezen alle spelers die meer dan zeven grondstoffen hebben de helft van hun kaarten indien de zeven gedobbeld wordt. Daarnaast mag de speler die de zeven dobbelt bij een speler van zijn keuze een grondstofkaart stelen.

    Veroveren van de piratenvesting
    Zodra een speler met zijn scheepslinie de piratenvesting van zijn kleur bereikt en op die manier de scheepslinie tussen de piratenvesting en zijn startdorp gesloten heeft, kan de speler de piratenvesting aanvallen.

    De speler bepaalt met een dobbelsteen de sterkte van de piratenvesting.
    • Indien het aantal oorlogsschepen in zijn scheepslinie groter is dan het geworpen aantal ogen, heeft de speler gewonnen en mag hij een van de fiches onder de piratenvesting nemen;
    • Indien het aantal oorlogsschepen in zijn scheepslinie kleiner is, verliest hij de strijd en moet hij zijn twee voorste schepen verwijderen;
    • Indien beide aantallen gelijk zijn, verliest de speler zijn voorste schip.
    Na een gevecht is de beurt van de speler beëindigd. Het is dus niet mogelijk om in dezelfde beurt een piratenvesting meerdere keren aan te vallen. Indien de speler de strijd verloren heeft of de strijd onbeslist was, moet hij in zijn volgende beurt opnieuw 1 of 2 schepen bouwen om de piratenvesting te kunnen aanvallen.

    Wanneer een speler de laatste fiche onder de piratenvesting in handen krijgt, heeft de speler de piraten verdreven en heeft hij het dorp heroverd. Van nu af aan krijgt de speler de grondstofopbrengsten van de aangrenzende landschappen voor dat dorp (alsook het overwinningspunt van dit dorp).

    Einde van het spel
    Een speler wint het spel wanneer:
    • hij de piratenvesting in zijn kleur veroverd heeft;

    • en

    • minstens tien overwinningspunten behaald heeft.
    Indien alle piratenvestingen veroverd worden vooraleer een speler tien overwinningspunten behaald heeft, wordt de piratenvloot van het spelbord verwijderd.

    4. Variabele opbouw
    Dit scenario biedt met de huidige opbouw alle spelers dezelfde kansen en mogelijkheden. Daarom wordt aangeraden om de opbouw niet te veranderen.

    De Wonderen van Catan

    Opstelling Wonderen van Catan voor 3/4 spelers


    Nadat de kolonisten de piraten definitief verslaan hebben, begint een periode van voorspoed en vrede op de Catanse eilanden . Daarom besluiten de verschillende stammen om voor de roem van Catan op de onlangs ontdekte noordelijke eilandengroep grootse bouwwerken op te richten. Al snel ontstaat een heuse wedloop. Wie bouwt als eerste een wonder op Catan?

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden De Wonderen van Catan voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven. Bouw dan het spelbord op en plaats dan vanuit een verdekte stapel de havens op het spelbord. Kopieer de wonderkaarten en knip ze uit met een schaar. De regels voor de wonderkaarten worden hieronder verduidelijkt.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    In de stichtingsfase mogen op de kruispunten met de gekleurde vierkanten en de rode uitroeptekens geen dorpen gebouwd worden.
    • Elke speler ontvangt aan het begin van het spel 1 Catan-fiche;
    • De wonderkaarten worden naast het spelbord gelegd.
    Bovendien geldt: sticht een speler in de loop van het spel een dorp op een klein eiland, ontvangt hij 1 Catan-fiche, die 1 overwinningspunt waard is. Het punt wordt onder het dorp in kwestie gelegd.

    Bouw van de Wonderen van Catan
    Wie als eerste met de bouw van een wonder begint, mag uit alle vijf wonderen kiezen. De andere spelers moeten genoegen nemen met de wonderen die nog overblijven.
    • Een speler kan pas een wonder beginnen bouwen wanneer hij aan de voorwaarde van dat wonder voldaan heeft (zie wonderkaarten). Zo kan een speler bijvoorbeeld slechts met de bouw van de kolos beginnen wanneer hij een havenstad heeft en een handelsroute van minstens vijf aaneengesloten straten of schepen.
    • Indien een speler aan de voorwaarde van een wonder voldaan heeft, legt hij een van zijn schepen op de wonderkaart in kwestie, bij voorkeur onder de grondstofkosten. Nu moet hij ook dit wonder bouwen.
    • Elk wonder wordt in vier fasen gebouwd. Voor elke fase moeten de vijf op de wonderkaart aangegeven grondstoffen betaald worden.
    • Zodra een speler de grondstoffen voor de eerste fase van zijn wereldwonder betaald heeft, plaatst hij de Catan-fiche die hij aan het begin van het spel gekregen heeft op de wonderkaart op het veld met nummer 1. Wanneer hij de tweede fase gebouwd heeft, schuift hij de fiche op het veld met nummer 2 enz.
    • Indien een speler over voldoende grondstoffen beschikt, mag hij tijdens zijn beurt ook meerdere fases van zijn wereldwonder bouwen
    Zeerover / Struikrover
    Dit scenario wordt enkel met de struikrover gespeeld. De struikrover begint op een van de drie woestijnvelden.

    Einde van het spel
    Een speler wint:
    • indien hij als eerste de bouw van zijn wereldwonder beëindigt (fase 4);

    • of

    • indien hij 10 overwinningspunten bezit en bij de bouw van zijn wereldwonder een verdere fase bereikt heeft dan zijn tegenstanders.
    4. Variabele opbouw
    De landschapstegels en de getallenfiches van het hoofdeiland kunnen naar believen herschikt worden. Hierbij moet wel erop gelet worden dat er op de beide landschappen die aan de woestijnvelden grenzen geen getallenfiches met het cijfer 6 of 8 liggen.


    Nieuwe Wereld

    Opstelling Nieuwe Wereld voor 3/4 spelers


    Zin in nieuwe avonturen? Geen probleem! Speel er gewoon op los en laat het toeval het spel bepalen! De hieronder opgegeven richtlijnen volstaan. Of speelt u liever met een welbepaald plan voor ogen? Ontwikkel dan uw eigen scenario’s en beleef samen met familie of vrienden nieuwe avonturen op het eiland Catan.

    1.Materiaal

    Getallenfiches en landschapsvelden Nieuwe Wereld voor 3/4 spelers


    2.Voorbereiding
    Verbind de randstukken van het spelbord zoals aangegeven op de afbeelding. Het benodigde materiaal is in de tabellen aangegeven.

    Draai alle landschapstegels met de rugzijde naar boven om en schud ze dooreen. Leg dan de velden een voor een in toevallige volgorde binnen de randen van het spelbord.

    Doe hetzelfde met de getallenfiches. Let erop dat er geen rode getallenfiches (6 of 8) naast elkaar of op de goudvelden liggen. Indien dat toevallig toch gebeurt, spreek dan onderling met alle spelers af naar waar een dergelijke getallenfiche dan verplaatst wordt.

    De havens worden geschud en als een verdekte stapel klaargelegd. Beginnend met de oudste speler mag elke speler om beurt telkens één haven aan het landschap van zijn keuze leggen.

    3.Aanvullende regels
    Stichtingsfase
    In de stichtingsfase mag elke speler zijn dorpen op om het even welke plaats bouwen. Op die manier heeft elke speler aan het begin van het spel één of twee thuiseilanden. De andere eilanden zijn voor hem vreemde eilanden.

    Bijzondere overwinningspunten
    Voor elk eerste dorp dat een speler op een voor hem vreemd eiland bouwt, krijgt hij één extra overwinningspunt (Catan-fiche).

    Einde van het spel
    Het spel eindigt zodra een speler 12 overwinningspunten heeft.

    4. Variabele opbouw
    Indien de spelers niet tevreden zijn met de opbouw van het spelbord (teveel kleine eilanden of te groot hoofdeiland), kan het spelbord in onderling overleg met alle spelers aangepast worden.

    Natuurlijk is het ook mogelijk om doelbewust eigen scenario’s te ontwikkelen en uit te proberen. Het staat iedereen vrij de in dit boekje beschreven regels naar believen te gebruiken of aan te passen.





    Kolonisten van Catan voor 2 spelers
    De hieronder beschreven spelregels zijn een vertaling van de door Klaus Teuber voorgestelde versie voor twee spelers. Deze versie is speciaal geschreven voor het basisspel en is ook goed combineerbaar met de Zeevaarders. Deze spelregels zijn op zich wel niet combineerbaar met Steden & Ridders. In Duitsland hebben fans wel een werkbare variant voor Steden & Ridders ontworpen. Deze zal ook nog op deze blog toegevoegd worden.

    Deze variant voor 2 spelers is ook opgenomen in de nieuwste uitbreiding ‘Kooplieden en Barbaren’, een verzameling van onderling combineerbare scenario’s en een heuse campagne. In deze uitbreiding staat bovendien voor elk scenario aangegeven mits welke wijzigingen het met 2 spelers gespeeld kan worden.

    De spelregels


    De basisregels van de Kolonisten van Catan blijven gelden. De verschillen met de basisregels worden hieronder in detail besproken.

    Stichtingsfase
    Er wordt gespeeld met vier kleuren. De spelers kiezen een kleur en de kleuren die overblijven vormen de neutrale spelers. Voor elke neutrale speler wordt een dorp zonder straat op de hieronder aangegeven kruispunten geplaatst. Daarna stichten beide spelers hun twee startdorpen met bijhorende straten overeenkomstig de normale stichtingsregels.

    Startvelden neutrale spelers

    Dobbelfase
    Tijdens de dobbelfase werpt de speler die aan de beurt is tweemaal na elkaar. Daarbij geldt dat de beide gedobbelde getallen verschillend moeten zijn. Indien tweemaal hetzelfde getal geworpen wordt, worden de dobbelstenen opnieuw gesmeten totdat er twee verschillende getallen zijn.

    Hierna ontvangen beide spelers de opbrengsten van de dobbelsteenworpen en wordt bij een gedobbelde 7 de rover verplaatst. De volgorde waarin de dobbelstenen geworpen werden dient hierbij altijd gerespecteerd te worden.

    Bouwfase
    Indien een speler een straat of een dorp bouwt, bouwt hij tevens een straat of een dorp voor een van de neutrale spelers. De speler in kwestie hoeft hiervoor geen extra grondstoffen af te geven. Kan er bij beide neutrale spelers geen dorp gebouwd worden, wordt er in de plaats een straat aangelegd.

    Dit scenario kan je ook vinden in de uitbreiding Handelaars en Barbaren

    Indien een speler een stad bouwt of een ontwikkelingskaart koopt, heeft dit geen gevolgen voor de neutrale spelers. Ook brengen neutrale dorpen die door een van beide spelers gebouwd zijn geen grondstoffen op.Niettemin kan een neutrale speler wel de kaart 'Langste handelsroute' veroveren.

    Actiefase
    Wie aan de beurt is kan eenmaal in zijn beurt een van de hieronder beschreven acties uitvoeren:

    Gedwongen handel: de speler mag twee kaarten uit de hand van zijn tegenstander kiezen en geeft hem daarvoor twee kaarten van zijn keuze in ruil voor terug.

    Rover verzetten: de speler mag de rover op de woestijn plaatsen.

    Voor acties moet met handelspunten betaald worden. Indien een speler evenveel overwinningspunten heeft als zijn tegenstander of minder, moet hij voor
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (65 Stemmen)
    >> Reageer (39)
    21-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leer het spel!
    Leer het spel!
    Heb je het spel niet en wil je eens kennismaken met de Kolonisten van Catan? Ken je het spel al maar heb je het nog nooit gespeeld en wil je weten of het iets voor jou is? Heb je al het basisspel gespeeld en wil je ook eens proeven van de varianten binnen de Catan-reeks? Of ben je op zoek naar een ander spel van de maker van de Kolonisten van Catan? Dan is dit berichtje vast en zeker heel interessant voor jou!

    Professor Easy
    Klaus Teuber, de auteur van de Kolonisten van Catan, biedt op zijn website de mogelijkheid om kennis te maken met de verschillende spellen die hij ontworpen heeft via Prof. Easy. Prof. Easy geeft je uitleg over hoe het spel eigenlijk werkt. 2 of 3 fictieve personages spelen het spel van jouw keuze en Prof. Easy verschaft de nodige uitleg tijdens het verloop van het spel.

    Prof. Easy


    Prof. Easy is beschikbaar in het Duits, Engels, Frans, Ijslands, Italiaans, Roemeens, Spaans en zelfs Nederlands. Een opsomming van de spellen waarvoor Prof. Easy in het Nederlands beschikbaar is vind je hieronder. Wel is het aanbod aan spellen waarmee je kennis kan maken via Prof. Easy in het Nederlands kleiner dat het aanbod in het Duits of Engels. Daarom vind je onderaan ook een overzichtje van spellen waarvoor Prof. Easy niet beschikbaar is in het Nederlands maar wel in het Duits en/of Engels.  

    Spelen met Prof. Easy


    Bij enkele handleidingen staat er rechts naast de naam van het spel Quick Guide. Bij een Quick Guide wordt er geen gebruik gemaakt van fictieve personages om het spel uit te leggen, en krijg je enkel een summiere uitleg van de regels.

    Aanbod in het Nederlands
    - De Kolonisten van Catan
    - De Kolonisten van Catan - het kaartspel
    - De Kolonisten van de Prehistorie
    - De Kinderen van Catan
    - Candamir - de eerste kolonisten
    - Elasund - de eerste stad

    Niet in het Nederlands, wel in het Engels en Duits
    - De Kolonisten van Catan - de Val van Rome
    - Anno 1503
    - Barbarossa
    - Land in zicht!
    - Land in zicht voor 2 spelers
    - Leeuwenhart

    Niet in het Nederlands, wel in het Duits
    - Anno 1701 - Het Bordspel
    - Anno 1701 - Het Kaartspel - Quick guide
    - Catan Junior - Quick guide
    - In het rijk van de Jadegodin
    - Kooplieden en Barbaren - Quick guide
    - Tintenherz

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer (314)
    15-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speel mee met Catan!
    Hallo iedereen!

    Bedoeling van dit berichtje is een oplossing aanbieden voor een probleem dat veel Catan-liefhebbers ondervinden: medespelers vinden! Indien je op zoek bent of open staat voor andere mensen om eens Catan mee te spelen, kan je hier je naam en e-mailadres achterlaten. Ook is het aan te raden bij benadering aan te geven waar je woont, zodat je niet het hele land moet doorkruisen om een spelpartner te vinden.

    Mensen die liever hun naam alsnog verborgen houden, kunnen ook een nickname opgeven. Nicknames worden in het cursief geplaatst.

    Voorlopig hebben we nog geen mensen uit Nederland op onze lijst staan, maar ook zij zijn van harte welkom!

    Van tijd tot tijd zal ik dit bericht aanpassen zodat er een duidelijk overzicht ontstaat van iedereen die op zoek is naar andere Catan-liefhebbers.

    Naam E-mail Woonomgeving Andere opmerkingen
    Annie Denys mail mij! Brugge, Oostende Liefhebber alle Catan-varianten
    Bart H mail mij! Brugge, Jabbeke Liefhebber alle Catan-varianten
    Joris Van Dael mail mij! Sint-Niklaas Geen opmerkingen
    Kim Van Hoeydonck mail mij! West-Malle, Antwerpen Alle varianten
    Kris Baetens mail mij! Deurne, Antwerpen Beginner...
    Mieke Paulissen mail mij! Hasselt  Ik sta open voor alle varianten




    Nico de Bleye mail mij! Gent, Eeklo Superfan van Catan
    Pieter Van Praet mail mij! Gent Alle varianten
    Siedler mail mij! Kortrijk
    Andere spellen ook goed
    Sonja Custers mail mij! Leuven
    Andere spellen ook goed
    Staf Vangerven mail mij! Antwerpen Alle varianten, Risk
    Thijs Wouters mail mij! Meerhout, Leuven Andere spellen ook goed
    Tine Willems mail mij! Heist op den Berg (Itegem)
    Bordspel + variaties, wil ook kaartspel leren
     
    Natuurlijk kan je hier ook aangeven dat je andere spellen graag speelt. In dat geval zal ik dat vermelden onder Andere opmerkingen.

    Voila. En nu is het aan jullie. Hopelijk komen er veel reacties zodat we al snel een echte community hebben van Catan-liefhebbers.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (65 Stemmen)
    >> Reageer (33)
    12-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marktplaats
    Marktplaats
    Onder dit rubriekje vindt u allerlei informatie in verband met het kopen van spellen uit de reeks De Kolonisten van Catan of andere spellen. Dit rubriekje is onderverdeeld in een overzicht van een aantal adressen waar u spellen voordelig kan kopen en een zoekertjesgedeelte.

    Ga direct naar:
    - de adressen;
    - de zoekertjes
     

    Waar kopen
    Onder dit kopje vind je tips om spellen uit de reeks De Kolonisten van Catan of andere spellen voordelig aan te schaffen. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen winkels enerzijds en veilingsites en zoekertjessites anderzijds.

    België
    Winkels
    Een selectie van voordelige winkels vindt u hieronder. Binnenkort volgt een meer gedetailleerde bespreking van deze winkels en een prijsvergelijking.

    Veilingsites en zoekertjessites
    Een selectie van interessante veilingsites en zoekertjessites vindt u hieronder. Binnenkort volgt ook nog een meer gedetailleerde bespreking van deze sites.

    Nederland
    Winkels
    Een selectie van voordelige winkels in Nederland wordt binnenkort toegevoegd.

    Veilingsites en zoekertjessites
    Een selectie van interessante veilingsites en zoekertjessites vindt u hieronder. Binnenkort volgt ook nog een meer gedetailleerde bespreking van deze sites.


    Zoekertjes
    Onder dit kopje kan je zoekertjes vinden voor spellen uit de reeks De Kolonisten van Catan of andere spellen. Wil je zelf een zoekertje hieraan toevoegen, is dat geen probleem. Stuur me gewoon een berichtje en ik plaats het op dit blogje.

    Zoekertjes België

    Aangeboden (1):
    Ik bied een exemplaar van de Duitse versie van het basisspel van Carcassonne aan. Het spel bevat geen tekst en Nederlandse spelregels worden op vraag bijgeleverd. Koop nu voor 15 euro of doe een bod.

    Aangeboden (2):
    Ik koop binnenkort een aantal spellen aan in Duitsland. Indien gewenst kan je mee op de kar springen en zo wat geld besparen, want spellen in Duitsland zijn goedkoper dan in België. Het gaat om spellen die taalonafhankelijk zijn (geen tekst op spelmateriaal).
    • Carcassonne Basisspel: 16 euro
    • Carcassonne De Burcht: 16 euro
    • Carcassonne Jagers & Verzamelaars: 15 euro
    • Carcassonne Uitbreidingen 1*: 11 euro
    • Carcassonne Uitbreidingen 2*: 12,50 euro
    • Catan Dobbelspel: 6,50 euro
    • Thurn & Taxis Basisspel: 21 euro 
    * Uitbreidingen 1: De uitbreiding; Handelaars en Bouwmeesters; De Draak, de Fee en de Jonkvrouw
    * Uitbreidingen 2: De Toren; Abdij en Burgemeester

    Interesse? Neem contact op met de webmaster via de knop in het menu links.


    Zoekertjes Nederland
    Voorlopig geen zoekertjes uit Nederland


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (13)
    10-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kalender
    Kalender
    Hieronder vindt u een kalender met Catan-gerelateerde evenementen en gebeurtenissen. Wil u zelf iets aan de kalender toevoegen, stuur me dan een mailtje via de knop in de linkerkolom.

    - Evenementen in België
    - Evenementen in Nederland
    - Internationale evenementen


    Evenementen in België

    Vlaams Kampioenschap Catan 2008
    In het voorjaar van 2008 organiseert Catan Vlaanderen voor de vierde keer op rij het Vlaams Kampioenschap van Catan. Aan de vorige editie namen meer dan 300 liefhebbers van het bordspel deel. Tijdig inschrijven is dus de boodschap!

    De winnaar van het Vlaams Kampioenschap van Catan is rechtstreeks geplaatst is voor deelname aan het wereldkampioenschap in Essen! Toegang tot de beurs en overnachting ter plaatse zijn inbegrepen.

    VK Catan

    Er wordt in elke Vlaamse provincie een voorronde ingericht. De beste 12 spelers van elke provincie werden uitgenodigd om het tegen elkaar op te nemen tijdens de finaledag. Deze finale wijst uit welke kolonist zich Vlaams kampioen van Catan mag noemen!

    Voorrondes

    - Provincie Limburg: zondag 3 februari in Beringen
    - Provincie Antwerpen: zaterdag 9 februari in Antwerpen
    - Provincie West-Vlaanderen: zaterdag 23 februari in Roeselare
    - Provincie Vlaams-Brabant: zondag 2 maart in Kessel-Lo
    - Provincie Oost-Vlaanderen: zaterdag 15 maart in Gent

    Finale

    Zaterdag 22 maart in Antwerpen


    Meer informatie vind je op de website van Catan Vlaanderen.  

    23 augustus 2008: Toernooi 'Kolonisten van Catan'
    Op 23 augustus 2008 organiseert de kolonistenclan 'De Kolonisten van Catan' een waar toernooi waar liefhebbers uit Vlaanderen en Nederland meer dan welkom zijn om samen tegen elkaar Kolonisten te spelen. De winnaar wint een gratis ballonvlucht, maar los daarvan zijn ook nog tal van mooie troostprijzen voorzien.

    Logo Kolonisten van de Kempen

    Deelname aan dit toernooi kost 3 euro. Geïnteresseerden zijn er beter zo snel mogelijk bij, want het aantal deelnemers wordt beperkt. Er wordt met het basisspel gestreden en tijdens de finale wordt een speciaal voor dit toernooi ontworpen scenario gespeeld. Klik op de afbeelding hieronder voor de flyer van het toernooi.

    Flyer toernooi van de Kolonisten van de Kempen

    Het toernooi duurt ongeveer van 9u tot 16u30 en vindt plaats in de parochiezaal van Olmen-Stotert. Een routebeschrijving en nog meer informatie kan teruggevonden worden op de webiste van de Kolonisten van de Kempen.


    Evenementen in Nederland


    Voorlopig geen data bekend
    Ben jij op de hoogte van of organiseer je een evenement in verband met de Kolonisten van Catan? Laat het ons weten en we voegen je toe aan onze kalender!


    Internationale evenementen

    Voorlopig geen data bekend
    Ben jij op de hoogte van of organiseer je een evenement in verband met de Kolonisten van Catan? Laat het ons weten en we voegen je toe aan onze kalender!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer (27)
    28-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poll Catan
    Inleiding
    Op mijn blogje vind je ook twee polls die vragen naar jullie favoriet bordpel en jullie favoriete kaartpselvariant uit de reeks Kolonisten van Catan. Bedoeling is eens te kijken welk bordspel en welke kaartspelvariant uit de reeks het populairst zijn in Vlaanderen en in Nederland. Kom af en toe eens terug naar deze blog om te zien welk spel er aan de leiding staat. Je medewerking wordt ten volle geapprecieerd!

    En nu ... stemmen maar!

    Tussenstanden
    Poll bordspel

    Tussenstand na 250 stemmen

    Naam Stemmen Percentage Rang
    Basisspel 29 11% 4
    Zeevaarders 48 19%
    2
    Steden & Ridders 95 37% 1
    Alexander & Cheops 15 6% 5
    Troje & de grote muur 7 3% 7
    Prehistorie 8 3% 6
    Val van Rome 48 19% 2


    Huidige bordspelvarianten in het Nederlands

    Tussenstand na 500 stemmen


    Naam Stemmen Percentage Rang
    Basisspel 92 18% 3
    Zeevaarders 93 19%
    2
    Steden & Ridders 175 35% 1
    Alexander & Cheops 20 4% 7
    Troje & de grote muur 22 4% 6
    Prehistorie 23 5% 5
    Val van Rome 75 15% 4


    Huidige bordspelvarianten in het Nederlands

    Tussenstand na 750 stemmen


    Naam Stemmen Percentage Rang
    Basisspel 136 18% 3
    Zeevaarders 148 20%
    2
    Steden & Ridders 288 38% 1
    Alexander & Cheops 24 3% 6
    Troje & de grote muur 24 3% 6
    Prehistorie 32 4% 5
    Val van Rome 98 13% 4


    Poll kaartspel

    Tussenstand na 50 stemmen


    Naam Stemmen Percentage Rang
    Basisspel 16 32% 1
    Barbaren & Handelsheren 1 2%
    7
    Handel & Wandel 2 4% 5
    Kunstenaars & Weldoeners 2 4% 5
    Politiek & Intrige 1 2% 7
    Ridders & Kooplieden 13 26% 2
    Tovenaars & Draken 5 10% 4
    Wetenschap & Vooruitgang 10 20% 3


    Huidige kaartspelvarianten


    Tussenstand na 100 stemmen

    Naam Stemmen Percentage Rang
    Basisspel 32 32% 1
    Barbaren & Handelsheren 8 8%
    6
    Handel & Wandel 9 9% 5
    Kunstenaars & Weldoeners 5 5% 7
    Politiek & Intrige 4 4% 8
    Ridders & Kooplieden 16 16% 2
    Tovenaars & Draken 13 13% 3
    Wetenschap & Vooruitgang 13 13% 3


    Huidige kaartspelvarianten


    Tussenstand na 150 stemmen

    Naam Stemmen Percentage Rang
    Basisspel 45 30% 1
    Barbaren & Handelsheren 10 7%
    7
    Handel & Wandel 14 9% 5
    Kunstenaars & Weldoeners 14 9% 5
    Politiek & Intrige 5 3% 8
    Ridders & Kooplieden 21 14% 3
    Tovenaars & Draken 17 11% 4
    Wetenschap & Vooruitgang 24 16% 2


    Huidige kaartspelvarianten


    Tussenstand na 200 stemmen

    Naam Stemmen Percentage Rang
    Basisspel 63 32% 1
    Barbaren & Handelsheren 14 7%
    6
    Handel & Wandel 14 7% 6
    Kunstenaars & Weldoeners 17 8% 5
    Politiek & Intrige 10 5% 8
    Ridders & Kooplieden 22 11% 4
    Tovenaars & Draken 32 16% 2
    Wetenschap & Vooruitgang 28 14% 3

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (49 Stemmen)
    >> Reageer (24)
    20-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Archief
    Archief
    Onder dit rubriekje vind je oudere nieuwsberichten die niet meer onder de rubriek Laatste nieuws uit Catan terug te vinden zijn. In principe vind je hier alle oudere berichten van de laatste periode van zes maanden. Nog oudere berichten kan je hier vinden.


    Official Settlers of Catan Food Contest
    Mayfair Games, de Engelstalige uitgever van Kolonisten van Catan, organiseert een officieel kampioenschap Gerechten uit Catan. De bedoeling is dat je een gerecht samenstelt dat ergens iets met Catan te maken heeft, daar een foto van neemt en die dan vervolgens opstuurt naar culinarycatancontest@catanllc.com.

    Uit de inzendingen zal de jury dan 3 winnaars selecteren. De hoofdwinnaar wint een Catan-Box, de tweede wint het spel Elasund: De eerste stad, en de persoon die als derde eindigt wint het spel Barbarossa, een andere klassieker van Klaus Teuber.



    Bovendien geeft Mayfair Games voor elke inzending één dollar aan een organisatie die voedsel uitdeelt aan daklozen. Deelnemen is mogelijk tot eind december 2006. Doen!

    Meer informatie vind je op
    de website van MayfairGames onder het rubriekje News.

    datum nieuws: 10.11.2006

    Nieuw bordspel Val van Rome nu beschikbaar
    999 Games laat weten dat het spel De Kolonisten van Catan: De Val van Rome nu officieel in het Nederlands uit is. Het spel zal door 999 Games gedemonstreerd worden op het Spellenspektakel in Eindhoven (27, 28 en 29 oktober).Wie eerst het spel wil proberen voor het aan te kopen, kan de algemene regels met enkele afbeeldingen op dit blogje vinden onder het rubriekje Spelregels.

    De Val van Rome is een spel binnen de Catan-reeks die in het najaar van 2006 op de Duitse markt gebracht werd. Er wordt gewerkt met een vast bord dat de landkaart van Zuid-Europa van Spanje tot Italië voorstelt. Nieuw is dat je met legers over het bord beweegt. Deze legers kan je gebruiken om bestaande steden te plunderen of zelfs te veroveren. Het uitgangsprincipe blijft hetzelfde: zo snel mogelijk een aantal overwinningspunten behalen.

    Doos van de Duitse versie


    De Duitse versie is eind september 2006 onder de naam Kampf um Rom verschenen op de Duitse markt. De Duitse versie is te koop op de website van Klaus Teuber, en ook de Nederlandse versie kan je al in de winkel vinden.

    Daarnaast kan je ook bij professor Easy eens een demonstratie bekijken. Deze demonstratie is vooralsnog enkel in het Duits beschikbaar, maar zal waarschijnlijk ook wel in het Nederlands nog vertaald worden.

    Meer info over dit nieuwe bordspel kan je vinden op:
    - de website van Klaus Teuber (Duits)
    - de website van BoardGameNews (Engels)
    - de website van 999 Games (Nederlands)

    datum nieuws: 01.10.2006
    laatse wijziging: 27.10.2006


    Resultaten Wereldkampioenschap Essen 2006
    De resultaten van het wereldkampioenschap Kolonisten van Catan 2006 zijn bekend. De uiteindelijke winnaar is Markus Nuopponen uit Finland. Wij wensen hem van harte proficiat met zijn overwinning.

    WK Catan


    En wat hebben de Belgen gedaan? Patrick Fautre stootte door naar de halve finale maar moest daar uiteindelijk zijn meerdere erkennen tegen de Japanner Junya Sakoda en strandde op de derde plaats. Een puike prestatie!

    Ook onze buren uit Nederland lieten zich niet onbetuigd. Twee Nederlanders stootten door naar de finale: Roy Mohaboe en Thijs Metz. Zij strandden in hun halve finale respectievelijk op de 2de en op de 4de plaats.

    De volledige uitslag van de eindronde vind je hier.

    datum nieuws: 26.10.2006


    Nieuw scenario: De grote karavaan
    De grote karavaan is een nieuw scenario voor het basisspel van de hand van Klaus Teuber dat voorgesteld werd tijdens de Spellenbeurs 2006 in Essen. Drie karavanen zijn op zoek naar wol en graan. Elke speler probeert de karavaan naar zijn straten, dorpen en steden te voeren, want op die manier kunnen er extra overwinningspunten verworven worden.


    De Grote Karavaan


    Dit scenario wordt tot einde voorraad gratis meegeleverd bij elke bestelling in de Catan-shop en is voorlopig enkel in het Duits beschikbaar. Het is nog niet duidelijk of en wanneer dit scenario ook in het Nederlands te verkijgen zal zijn..

    Meer info over dit scenario vind je op de website Catan.com. Daar kan je trouwens ook meteen de regels downloaden.

    datum nieuws: 22.10.2006
    Nieuwe uitbreiding: Kunstenaars en Weldoeners
    Kunstenaars en Weldoeners is een nieuwe uitbreiding voor het kaartspel. In deze nieuwe set draait alles om de tevredenheid en de ontwikkeling van je burgers. Als je je inwoners verwent met kunstwerken of een school, krijgen ze nieuwe mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Dat zorgt ervoor dat je goedkoper dorpen en straten kan bouwen en dat bijvoorbeeld burgeroorlogen voorkomen kunnen worden. De belangrijkste kaart is die van 'volksstemming'. Het volk geeft de tevredenheid aan in sterren. Als je drie sterren krijgt, kun je die inwisselen voor waardevolle spelelementen.

    Künstler und Wohltäter


    De Duitse versie verschijnt onder de naam <;span style="font-style: italic;">Künstler und Wohltäterin het najaar van 2006 op de Duitse markt. Het staat nog niet vast wanneer deze uitbreiding in het Nederlands beschikbaar zal worden.

    Meer info over de nieuwste uitbreiding van het kaartspel en afbeeldingen van de nieuwe kaarten kan je vinden op:
    - de website van Klaus Teuber (Duits)
    - de website van Kaartspelranking (Nederlands)

    datum nieuws: 12.09.2006

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (38 Stemmen)
    >> Reageer (382)


    Foto

    Laatste updates
    Info:
    Huidig project: Ontwikkeling subblog 'Spelregels'.

    - Speciale edities onder Laatste nieuws
    - Rubriek Poll Catan: resultaten geactualiseerd
    - Catan Novelties onder Laatste nieuws
    - Kolonisten v Luxemburg onder Laatste nieuws
    - Dobbelbeker Catan onder rubriek Laatste nieuws
    - Winnaars Videowedstrijd onder Laatste nieuws
    - Catan op GSM onder rubriek Laatste nieuws
    - Banner aangepast
    - Kalender aangepast
    - Regels Catan voor 2 bijgewerkt onder Spelregels
    - Lijst met subblogs toegevoegd in linkerbalk
    - Kooplieden en Barbaren toegevoegd onder rubriek Het Bordspel

    Rondvraag / Poll
    Wat is uw favoriet Catan-bordspel?
    Basisspel
    Zeevaarders
    Steden en Ridders
    Alexander & Cheops
    Troje & De Grote Muur
    Prehistorie
    Val van Rome
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    Wat is uw favoriete kaartspelvariant?
    Basisspel
    Barbaren en Handelsheren
    Handel en Wandel
    Kunstenaars en Weldoeners
    Politiek en Intrige
    Ridders en Kooplieden
    Tovenaars en Draken
    Wetenschap en Vooruitgang
    Bekijk resultaat


    Gastenboek
  • gelato strain
  • cinex
  • cinex
  • serieuse avis
  • //

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn Catan-gastenboek


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!