Inhoud blog
  • Dagverslagen
  • Vreemd gevoel
  • Genieten in zusterstad
  • Landhaus Thölken
  • Onder begeleiding
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Liggend naar een nachteloze Noordkaap
    Fietsproject t.v.v kinderkankerfonds UZ Gent
    www.80dagenvoorkoester.be
    01-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 755.... Mijn killing fields ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zaterdag 1 juni : dag 21

    Hindrem - Steinkjer

    97 km.    6.32 uur gefietst en 1090 ! ! Hoogtemeters

    De 755.... Mijn killing fields ?

    Vanmorgen dus wakker geworden op mijn houten vikingstafel. Heb verdorie geslapen als een marmot. 
    De grootste verrassing kwam 2 km verderop. Er was dus wel degelijk een camping,grrrr.... Blijkbaar kennen ze hier hun naaste geburen niet of willen ze toch niet altijd helpen....ge moet tot in Leksvik rijden...weet je nog ?
    Nu ja, zand erover en winder were weg. In Leksvik ga ik de coöp. Binnen en zit ik mijn pistoletjes met " port salut " op te eten als ik een sportieve 50 tiger begroet en hij mij vraagt of ik krachten opdoe voor wat komen gaat ? Voor de " kaap ? " jaak jong ! Nenee, voor de 2 cols die je straks te verduren krijgt bij het buiten rijden van ons dorp !
    Oeie,ik had plots geen honger meer en begon aan onze martelgang van de dag. Inderdaad een eerste van 7 km en ,na een veel te korte afdaling, nog eentje van 6 km. Als je dan rekent dat je aan een goeie 4 km/ u klimt,ale, kruipt met zo'n quest van 120 kg, dan weet je dat je efkes bezig bent.
    Tijdens de tweede klim, mijn ogen keken dan al stilaan 10 voor 2, krijg ik een dame met haar dochter op bezoek. Ze hadden mij zien voorbij kruipen en kwamen met een koele cola en een elandworst. Moge god zijn ziel hebben en dat beest rusten in vrede maar ik ga dat spel vanavond toch verorberen hoor !
    Na 24 km heb ik dus al 477 hoogtemeters verteerd. Zon aan de hemel en al 2.30 uur gefietst . De moed zou voor minder in je schoenen zakken. Maar we bijten door, genieten van fjorden langs de ene kant en bossen aan de andere kant.
    De 755 is niet het platste wat ze hier hebben allezins en ik word nog extra bedankt als ik in Straumen de 761 wil opdraaien richting Steinkjer. Het eerste water dat ik op mijn hoofd krijg vandaag komt uit.... De noorse hemel ! Een warmteonweder met bijhorend klokkenspel  gaat voor een goed halfuur zo te keer dat ik toch even beschutting moet gaan zoeken.
    Nog 25 km tot Steinkjer... Hopend op een hytter want de lucht ziet er steeds dreigender uit. sometimes you win sometimes you lose..... En vandaag won ik toch een beetje. Ik bereikte een camping, lig languit in een hytter en hoor de regen kletteren tegen het raam. Ja beste volgers, 10 min na aankomst is het hier beginnen gieten dat het geen naam heeft ! Laat maar doen....alleen geven ze morgen de ganse dag van hetzelfde uit......dus 
    sometimes you win sometimes you lose....maar dat horen jullie morgen weer.....

    Slaapwel

    X



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Summer in Norway !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vrijdag 31 mei : dag 20
    Støren - Hindrem
    90 km    5.41 u gefietst.   630 hoogtemeters.

    Summer in Norway !

    Vanmorgen heb ik mezelf een klein kadootje gedaan . Heb mijn wekker een halfuurtje later gezet. Ik ben nochtans slecht in slaap gesukkeld. Was het nog de adrenaline na de " 150 " of iets anders , ik moet je het antwoord schuldig blijven.
    Ben de dag begonnen met een kleine reorganisatie in de quest. Beetje alles herschikt en overbodige balast in de container gekieperd.
    Herinneringen sla je op in je hoofd en niet in een plakboek.  Je hoeft al die documentatie niet, die info zoek ik wel op als ik eenmaal terug in mijn moederstad aangekomen ben.
    Eigenlijk begint mijn activiteit in de " smesse " . Bij een plaatselijk busbedrijf soldeer ik een nieuw contact aan mijn batterij zodanig dat " zij " terug licht kan geven in de tunnels die er aankomen. Ben misschien wel geen handige Harry in die dingen maar na een halfuurtje kunnen we met een opgelapte lichtstraal terug de weg op.
    Waar ik vooraf een beetje voor gevreesd had werd vandaag bewaarheid. In reisverslagen van andere " noordkapers " was me opgevallen dat ze het allemaal moeilijk hadden om vanuit richting Støren naar Trondheim te fietsen. Ah,  mij zal het wel beter vergaan zeker ? Heb al het voorradige kaartmateriaal bestudeerd gisteravond maar ze hebben per definitie allemaal gelijk, het is een sukkeling van jewelste. Kriskras wordt je van hot naar her gestuurd, pijltjes links, pijltjes rechts, soms nietepiete. 20 keer kruis ik de rivier om uiteindelijk toch geconfronteerd te worden met de vrees van elke fietser, de fameuze E 6. Druk bereden en enige grote weg naar het noorden. Enig voordeel is dat die redelijk plat ligt en je,als je kleinere wegen opzoekt je over de mountains moet. Een zottekot van auto's en drukdoenerij dus  maak ik me dan ook zo rap mogelijk uit de voeten en neem " mijn " uitgestippelde weg. Als het dan misloopt hoef ik niemand een steen te werpen, eigen keuzes weet je die zijn meestal.....de rest laat ik jullie invullen. 
    Het feit is dat ik in Hovin op een rustige weg kom, alleen is die onverhard ! Duizend bommen en granaten las ik eens in een kuifjeverhaal, awel ik had het aan mijn been voor een km of 20. Als je dan nog weet dat het hier vandaag maar liefst 29 ° C was en geen zuchtje wind , dan kan je je wel voorstellen hoe " leuk " het was. Ik kreeg geen adem,zat te zweten als een rund, en geraakte dan nog geen poot vooruit ook. De ene dag is de andere niet he....
    In Melhus neem ik mijn middagpauze en ga ik voor alles en nog wat deze keer naar " de Coop ". Ik neem rustig de tijd om te eten en te drinken, het is geen weer om te fietsen,zoveel is zeker. Ik zie mij op een terras zitten, koel pintje bij de hand, of ne crème ja, ne groten Dame Blanche met superveel slagroom, gevolgd door een wandelingske en ton vanavond een steak met een glaasje van mijn favoriete rode wijn Epicuro montepulciano d' abruzzo 2010.....tja, het gedacht is ook al iets als je op weg bent met een velo.
    Als ik op de 707 de zoveelste noorse heuvel richting Flakk op fiets voel ik me voor het eerst uitgelachen en belachelijk gemaakt. Is het nu de grootstedelijk Trondheim mentaliteit of kom ik nu echt belachelijk over, geen mens weet waarom ze uitbundig zitten te lachen met een ander mans zijn lijdensweg . Het voelt aan of ze je vragen om Alpe D' Huez op te gaan op handen en voeten met een rugzak op je bulte. Het lijkt gewoon eindeloos gewoon.....Maar treuren doen we niet.... We gaan verder want er zijn ook anderen, mensen waar de duim al iets langer omhoog blijft, waar je in hun verbaasde ogen ook een vorm van respect ziet. Met zo' n mensen zal ik verder doen, tijdens mijn missie en wellicht erna ook.
    Uiteindelijk krijg je hier altijd je beloning. Een vieuw,een lach en zoals in Flakk de zilte geur van de zee die je terug inspiratie geeft. Ik heb plots het gevoel dat het nu gaat beginnen. Ik vertrek straks met de veerboot de flakkfjorden over richting 715 en vervolgens op de 755 naar Hindrem waar er een camping moet liggen volgens mijn michelinkaart. Ik fiets nog een eindje om uiteindelijk aan te komen op een ......verlaten vikingsdorp voor scouts of zo ! Alles is er aanwezig, alleen is alles dicht en afgesloten. Er hangt een kaartje : zich wenden in Leksvik voor verhuur van een hytter. Pfff, ik zie dat niet meer zitten wi. Het is al 18.30 uur en moet nog 20 km bergop,bergaf om daar te komen. Je kan er ook in een hotel verblijven daar zegt een " passant ". Dank u , mijn budget trekt dat niet maat... Dus slaap ik onder een carport in een verlaten vikingdorp met zicht op het Trondheimfjord, een straf kan ik dat niet noemen al had ik graag een bedje gehad in plaats van ambtetante vliegen om mij heen....
    Maar treuren doen we niet , het is Summer in Norway, remember ?!

    Slaapwel

    X


    30-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Donderdag 30 mei : dag 19


    Tolda - Støren

    150 km      6 . 51 uur gefietst en  637 hoogtemeters

    Støren zien en....... Gelukkig zijn

    Vanmorgen om 7 uur had ik een plan. Maar daar ben je niet veel mee in Noorwegen. Er is hier maar 1 zekerheid, overal waar je kijkt is het mooi. Ik bedoel gewoon dat je nooit zeker bent van wat er u te wachten staat. Misschien wel als je van naaldje tot draadje uitgepluist hebt hoe of wat je reiswagen bevatten. Ik heb veel tijd in het project gestoken om het te doen welslagen en mijn route uitgestippeld aan de hand van de rustige wegen. De rest zien we wel int passeren.
    Mijn plan was om mijn achterstand goed te maken en terug op schema te geraken. Daarvoor moest ik wel,had ik gecheckt op de kaart, 150 km afleggen. Niets van zeggen tegen de volgers en gewoon trappen en " ne keer stoveke laten branden" ,lees keer proberen goed door te geven.
    Vanmorgen geraakte ik echter moeilijk op gang. Ik was plots helemaal in vet, kreeg niet alles op orde, had problemen met mijn batterij ( slecht contact ) kortom kleine en grote muizenissen.
    Op weg naar Røros gaat het zoals gebruikelijk op en neer. In øs duik ik de spar binnen voor de dagelijkse inkopen en zit ik op het pleintje mijn pistoletjes te eten als een plaatselijk klasje mij tegemoet komt. De juf van dienst legt mij uit dat ze mij hadden zien staan en het kadert in hun opvoeding naar waarden toe.... Ik geloof mijn oren niet, waarden van het leven worden hier nog aangeleerd,iets doen voor een ander....mijn dag kan niet stuk en leg dan ook graag uit wat,waarom en voor wie ik dat project doe. Na een groepsfoto met de kids word ik enthousiast uitgewuifd en rij ik verder naar Røros waar ik even kort binnenrij.

    Røros is een oude mijnstad die in 1980 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO is geplaatst. In het beschermde stadscentrum zijn twee straten met houten huizen, zoals Rammgård (1857), als authentieke herberg ingericht, en met de kerk kerk Berstadens Ziir, de stenen kerk uit 1784, met het mijnwerkersembleem op de toren. Binnen in de kerk staat een barokorgel en een portret van Hans Aasen, de eerste persoon die koper uit de grond haalde. Voilà, dat weet je nu ook al si.

    Een nette heer in driedelig pak weet mij te vertellen dat het er misschien nog inzit voor vandaag. Het is maar 100 km meer naar Støren en het gaat lichtjes bergaf. Ik bedank hem met mijn mooiste glimlach, trek een oog naar zijn secretaresse en stoom verder op de 30, ja heb hem warempel terug de ganse dag gevolgd.
    Net buiten het stadscentrum word ik staande gehouden door.....jup, een lokale journalist. Ale, nog maar eens het verhaal en een kwartier geschonken aan leesvoer voor de Rørossenaar voor morgen ! 
    Hij weet mij echter te vertellen dat de 30 een 40 tal km verderop volledig onderbroken is. Er is blijkbaar een berg naar beneden gekomen tijdens het noodweer van de laatste week. Hij wenst mij alle geluk toe en hoopt alvast dat ik " erdoor" geraak.

    In Halsdalen is het dus van dat. Ramptoeristen komen te voet van de plaats van onheil. Druk gesticulerend dat ik er niet door mag in hun moedertaal. I m Filip, i come from Izegem and i no nothing.... De rest zien we wel ,500 meter verder. Een jonge kerel kijkt mij verbaasd aan en vraagt, in het Noors, of ik geen plakkaten kan lezen ? Neet jong, mijn ogen zijn da niemeer, en k versta geen Noors . Tut tut, omkeren en over de berg heen, kost je misschien wel 4 uur maar we mogen niemand doorlaten,juist in case of emergency.awel, ik ben emergency maat en ik doe mijn verhaal van de laatste dagen. Ik lap er zelfs de Zweedse koeien bij .het lukt! Ik krijg een bouwvakkers helm op, kranen worden ingeplooid en ik kan er , onder begeleiding door. Yes ! Yes ! Van blijdschap begin ik te zingen als ne zot, te stampen als een gek, ik ga wellicht Støren halen ,nog 55 km te gaan.

    5 km verderop word ik gestraft voor mijn optimisme .2 harde donderslagen luiden een onweer in om U tegen te zeggen ! Ik rij dus nog meer dan 2 uur in de gutsende regen,zichtbaarheid quasi nihil en als klap op de vuurpijl nog een plensketel of 2 van auto's die net die plas in moeten als Bibi daar passeert. Gevolg is dat ik de camping als een wateroen,tegen krampen aan ,mijn platte van mijn voeten nie meer voelend van trappen,toekom maar nu languit in een warme hytter mijn verhaal afmaak,reeds gedoucht,mijn was bijna gedaan maar vooral gelukkig ben omdat ik Støren zag.We zijn terug mee met het schema.

    Beste volgers, ik weet niet waarom maar had plots zin in een lekkere wortelpuree met een bbq worst of kippefilet ....het werden pistolets met kaas en peperhesp,ne Spa ( nee,nie van Carlsberg ) en een gommeke voor dessert.

    Morgen trekken we verder waar er terug een ander verhaal aan verbonden is. 

    Ps: weet er iemand hoeveel km ik nu al gefietst heb tot vandaag ? Moet ik het dan niet meer uitrekenen,ik word lui.

    Slaapwel

    X


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Bessie,tynvalden en Noorse asfalt ....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Woensdag 29 mei : Dag 18
    Koppang - Tolda
    115 km         7 .00 uur gefietst    839 hoogtemeters.
     
    Over Bessie,tynvalden en Noorse asfalt ....

    Gisteravond nog een biertje of 2 gedaan bij Rob en Ans, mensen uit Vlissingen . Leuke babbel over belangrijke en ook leutige dingen des levens. Mensen die genieten maar ook al veel meegemaakt hebben in hun leven. Schoondochter verloren, in 4 dagen tijd, Ansje zelf al 2 maal getroffen door borstkanker en Rob honderduit vertellend over zijn " bootjes" . Een echte zeezot. God wat was ik jaloers als hij zijn foto' s bovenhaalde van zijn boot. Ik en water, in combinatie met mijn bootje, dat zou pas de max zijn.... Nu nog euromillions winnen en het is een feit. Ik zit hier trouwens aan een prachtige rivier mijn dagverslag neer te pennen...
    Vanmorgen ontmoeten we elkaar bij de douches. We gaan beiden richting Røros. Hij met zijn " sleurhut" ik met mijn " dame". Ik mag naar dagelijks gebruik starten met een heuvel op van een goeie 4 km. Plots zie ik een vos, of was het een wolf ?,de baan oversteken. Het was zeker geen hond ! Maar de beentjes voelen goed aan, het debacle van Koppang kan en zal weggefietst worden vandaag , ja zelfs met een plakkaatje Tynset 97 km op mijn nuchtere maag.
    De 30 dus voor een tijdje. Edward heeft mij gezegd dat deze prachtig is en hij redelijk vlak is. En hij heeft gelijk. De tred zit er goed in. Ik heb duidelijk de juiste beslissing genomen op alle vlakken. Ben goed gerecupereerd en heb nieuwe mensen leren kennen, meer moet dat niet zijn op deze trip.
    In Åkrestrømmen aan het einde van het storsiøenfjord rijd Bessie mij voorbij. Een groen busje waar 2 leuke dames inzitten,ook Nederlanders ,die gisteren op de camping verbleven, duim en fototoestel uit het raam, een vluchtige begroeting en weg naar hogere oorden.

    Hogere oorden ? Wees maar gerust ! Een eind verderop krijg ik een " galibierke" voorgeschoteld om U tegen te zeggen. Had ik daar nu niet echt bij stil gestaan si. In Bergstad ( its all in the name ) ging het zo beetje vals plat naar omhoog maar plots wist ik niet meer waar ik het had . Ik heb 25 km bergop gefietst, bijna 3 uur geharkt en gezwoegd om boven te geraken. En er staan hier geen supporters, geen triomfboog,cafetaria of plakaatjes " sommetje à 1 km" . Het ligt hier gewoon, je kan er van pakken en laten liggen wat je wil. Eenmaal boven geen bergprijs in de vorm van een trui of geschonken kieken, nee gewoon doen wat mijn Deense gastheer Finn zegt: let her go ! Aan waanzinnige snelheden dender ik naar beneden, mijn haren in de wind, ale deze dat ik al terug heb.

    Het enige wat tegen zit is die Noorse asfalt. De god ganse dag rij ik over asfalt waar ze op het eind van hun preparatie een camion kiezelsteentjes aan toevoegen. Mens,dat geeft misschien wel meer grip in de winter voor jullie Noren maar voor een noordkaapfietser is dat geen geschenk hoor ! Dat bolt ozo zwaar !

    In de tussentijd , en omdat ik nu toch alleen zit combineer ik het nuttige aan het aangename. Ik brainstorm over de " cover" en bijkomende inhoud van het boek dat ik zal maken over deze " liggend naar de noordkaap" en ik communiceer met de noorse dieren zijnde koeien, paarden en schapen . En of ik succes heb. Telkens ik hun imiteer vliegen ze met hun allen naar " den draad " !. Fluppe zou Fluppe niet zijn als hij daar zijn kot niet in heeft. Esperanto voor animals, zo verdrijf je sommige dagen en/ of momenten dus je tijd beste volgers. Natuurlijk kijk je de ganse tijd links en rechts want het blijft allemaal zo mooi, je kan hier 5000 foto' s nemen , toch moet je het hier " live" eens meegemaakt hebben om echt te kunnen weergeven.

    In Tynset, na 100 km, stop ik bij de plaatselijke camping om te vragen of de 30 richting Røros een beetje vlak is ? Dat mens had veel weg van " Kwebbel". De vragen over dat gele ding kwamen als een waterval uit haar mond. Beleefd sta ik haar te woord maar rond het ook vrij vlug af want ik wil verder. Uiteindelijk stop ik 15 km verder in een verlaten gat, maar wel met een prachtig uitzicht , waar ik mij languit in een cabine leg. De dag zit erop. Op naar morgen.ik denk dat ik stilaan aan de 2000 km zit maar dat reken ik morgen eens na.....
    Rob en Ans heb ik niet meer tegengekomen , wellicht toch de andere weg ( den 217 ) genomen richting noorden. Je ziet beste volgers, iedereen gaat dagelijks zijn richting uit, ook in het leven. Maar waar je ook gaat, welke richting je ook neemt, ooit kruisen de wegen terug elkaar.....Zeezot, tot ergens op de lofoten  en/ of in Vlissingen . Het ga jullie goed !

    Slaapwel

    X

    28-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het dagje teveel....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Dinsdag 28 mei : dag 17
    Rena - Koppang
    60 km  4.35 uur gefietst.  435 hoogtemeters

    Het dagje teveel....

    Ik was dus camping eigenaar voor 1 nacht. Helemaal alleen op een verzopen en verwoeste camping in Rena.
    Omdat ik nergens iets gevonden had werden het koekjes voor ontbijt, met de rest van mijn cola. Aan water kwam ik niet door bovenvermelde feiten. Geen nood, ik koop me wel iets in het eerste dorpje, denk je dan. Noppes ! Op de ganse weg richting Koppang kom ik niets ,maar dan ook niets tegen wat op een winkeltje lijkt. Aan water geraak ik ook niet want ik kom geen mens tegen , laat staan een fietser ?! Aan bergwater durf ik me niet te wagen want je weet maar nooit wat momenteel van die bergen afkomt met dat noodweer.
    Ik hark me verder op weg maar het loopt voor geen meter.ik verlies zelfs, voor het eerst, het gevecht met ( kleine ) bergjes,die ik niet meer in 1 keer kan op fietsen. 
    Al vrij vroeg besef ik dat ik voor het eerst op deze trip mijn gestelde planning niet zal bereiken. Ik zwoeg, vloek, pep mezelf op en blijf desondanks kalm. Op 3 augustus word ik pas terug verwacht. Als alles meewil kom ik wel terug op schema....
    Na 4.30 uur fietsen bereik ik totaal " choco " het stadje Koppang. Ik kom aan amper 14 km/ u vooruit, al zijn de hoogtemeters niet van de poes.Het is gelukkig gestopt met regenen want ja, dat was ook mijn ding vanmorgen. 
    Navraag leert me dat er een bank is waar ik mij dan ook voorzie van de nodige Noorse kronen. Ik doe turboaankopen in de plaatselijke " spar ". 4 broodjes, kaas, 6 cola's, dark chocolate 85% cacao, en 2 red bulls want ik wil vleugels.... En rap !
    Ik val als een steen neer op een bankje op het middenplein en eet mij wat moed en kracht in, bekijk de wegenkaart en besluit ...... Om de plaatselijke camping op te zoeken met een spreuk in gedachten :

    Als de dingen soms niet lopen in het leven 
    En weet dat dit eens gebeurt
    Rust dan een beetje
    Maar geef nooit op

    Ik ga niet opgeven , ik denk aan Bram ,Amber en vele andere kinderen ! Maar ga wel rusten en krachten op doen. Als ik de camping kom opgereden kijken de eigenaars raar op, zoiets van .... Ow een levende dode !
    Groot is mijn verbazing als we onze conversatie na 2 minuten kunnen verder zetten in het nederlands.ik ben dus te gast, en hartelijk ontvangen door Edward en Diane Scholten , eigenaars van de koppangcamping. Uitgeweken Nederlanders die hier een prachtige camping uitbaten en ik ten zeerste kan aanraden voor mensen die hier ooit in de buurt zijn !

    Ik krijg er een hytte ter beschikking, gratis ! , kan me douchen en scheren en zelfs mijn was mag ik straks gaan draaien ( het was weeral stilaan nodig aan de reacties te zien in de " spar " ).ik voel me dan ook een stuk frisser een uur na mijn begrafenis.

    Mag zelfs een pintje gaan drinken bij Nederlanders die mij voorbijgereden zijn met hun caravan . De heer , uit Vlissingen , verontschuldigde zich omdat hij niet wist dat ik drank en eetloos op weg was richting Koppang.dus Peter ( Soenen ), je Duvel blijft in de tas, al zette ik hem koud. Ik hoop echt om " hem " te mogen ontkurken op de noordkaap, als victorie kan gebruiken en niet voor een dood moment.

    Dus mensen, als je ooit ,per fiets, op weg bent in een bosrijk gebied zoals Noorwegen , maak dat je altijd voorzien bent van water en spijs. Al moet ik eerlijk toegeven dat het op was ook, het dagje teveel.....na 17 dagen en k weet nie hoeveel kilometers is het normaal dat er eens een minder moment in zit.

    Ik ga rusten en ( wellicht ) met nieuwe frisse benen morgen mijn tochtje verder zetten....richting Røros.

    Slaapwel

    X
    Slaapplaats voor vanavond :

    www.koppangcamping.no

    27-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de hand van God......of Maradonna ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maandag 27 mei. Dag 16 :
    Kongsvinger - Rena
    131 Km         7.07 uur fietsen en 482 hoogtemeters

    Met de hand van God......of Maradonna ?

    Wat heeft Maradonna daar nu mee te zien ? Denkend aan alles en nog wat, aan oa supervoetballers,mensen met dat tikkeltje meer zoals Messi en andere Ronaldo's . Als ik bij het ontbijt mijn geel bandje bekijk van " livestrong " zit ik een halfuur te filosoferen  over wat ik er nu mee doen ? De " Lance " . Wat hij ook deed in zijn sportcarriere, ik blijf hem een groot mens vinden, al is het wat hij voor zijn cancerfoundation gedaan heeft. Hij heeft het op de kaart gezet. En dat is nu net wat ik wil bereiken, mensen er toe aanzetten om 1 keer in je leven iets te ondernemen om " iets " te doen voor het kinderkankerfonds . Wat je ook doet, je breit kousen,bakt wafels of je verkoopt koeken, weet dat je er zoveel voldoening uithaalt eens je er " inzit " !
    We gaan dus de 210 op richting Elverum en Rena. De 20 is nog afgesloten wegens wateroverlast en opkuis werken. Na 4 km bergop aan een goeie 8 % blijkt mijn ontbijt weer in mijn keel te zitten . Daar gewen je dus niet aan, iedere dag starten met zo' n beklimming om t stee buiten te fietsen. Boven op het plateau zie ik inderdaad  zomerhuisjes tot aan hun " klinke " in het water staan. Voordeel is dat je bij normaal weer dicht bij de stilte zit van de Glomma, anderzijds zit je met de gebakken peren als hij zijn kuren toont. 
    Vandaag trouwens 10 ° C minder ,licht bewolkt maar ideaal fietstweer.
    De 210, duizenden en duizenden loof en naaldbomen vormen een soort van erehaag richting Rena. De regen van vannacht geeft ze ook extra geuren die ik me gewillig laat opdringen. Uiteindelijk blijkt dat geen slechte keuze te zijn want ik blijf continue op het plateau fietsen en de hoogteverschillen vallen mee, het wordt dus een soort van actieve recuperatiedag. Het is juist of God de vader het verstaan heeft en weet dat ik na 15 dagen een beetje rust nodig had en vlug nog even een beetje niveleringswerken verricht heeft vannacht ? Hij heeft zelfs het volume van de wind wa minder gezet !
    Wuk doe ne mens at ie voor ne keer niet de ganse tijd bergop moet rijden ? Hij zou  bij god beginnen  rijmen en dichten....ja zelfs nieuwe liederen stichten .

    Ik zat te denken aan " Verkindere" zijn worsten
    Ja zelfs af en toe aan borsten
    Over de bomen dak kan ruiken
    En over blote buiken
    Nie over velomobiel in Dronten
    Maar wel over schone konten.....
    Ge ziet, ik sta soms rood
    Maar ben bijlange
    Nog niet dood !!!

    Heb ik " Hem " nu wa miszeit , ik weet het niet maar feit is dat ik in de buurt van Vålers een enorme regenvlaag op mijn nek krijg en ,Ierse manneke in je gele bananne , were up en neer zoals de andere dagen ! Gedaan met de leute voor vandaag.....
    Uiteindelijk bereiken we nog vloeiend Elverum waar we vlug nog een " Statoilke " doen. Nen braadworst, ne coca en een pakken koeken of 2 voor avondeten, dat zal het worden. 89,4 Noorse kronen. Ik heef haar 90 en sta te wachten op mijn kluttergeld.....dat niet komt ? Het blijkt hier de gewoonte dat ze afronden naar.....boven, de kluchtigaars. Geen keure komen ze hier sneller rijk dan bij ons en gaan ze allemaal toeren met ne gerestaureerde oldtimer ! En het is hier al duurder dan in onze contreien. Maar gauw, we gaan niet muggenziften en we zijn weg voor de laatste 25 km richting slaapplaats in Rena.
    Ik vind vrij gemakkelijk de camping maar tref er een enorme chaos. Alles is hier weggespoeld en ligt er kapot bij !
    Toch loopt de campinguitbater met mij tot aan zijn hytter die hoogst gelegen is. De geur,de sporen,de vernieling.....alles is duidelijk zichtbaar ! Maar het water , dat er in 2 uur tijd kwam , is verdwenen. Het bed is er nog,ik mag blijven als ik wil ? Oh, ik heb geen luxe nodig meneer, ik slaap zelfs tussen de koeien en kak....ja stop het Filip.
    Ik hoef niet te betalen en zit nu in zijn bureau mijn dagverslag te maken terwijl hij met verschillende mensen, verzekeringen en reparateurs naarstig verder doet.....
    Hoe relatief alles is he volgers...het maakt me stil. Hij vraagt me zelfs meermaals als alles ok is ? Ik knik en bewonder ook zijn doorzetting.
    Back to zero....glimlacht hij, maar we komen er wel voor het druk seizoen wordt.....
    Ik wens het hem toe !

    Slaapwel

    X

    26-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I'm having the time of my life
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zondag 26 mei : dag 15
    Baståd - Kongsvinger
    120 km. 732 hoogtemeters

    I'm having the time of my life

    Vanmorgen betrap ik mezelf erop dat ik rustig de tijd neem om mijn menage terug in de quest te laden . Enerzijds omdat het telkens vroeg dag is, wake up om 7.00 uur, douchen,scheren enz.... om rond 8 uur telkens te kunnen vertrekken en anderzijds omdat ik hoopte dat de camping uitbaters reeds gingen wakker zijn om afscheid te kunnen nemen. Het is echter ook zondag voor die mensen dus laat ik maar een notaatje achter in de knusse receptie, waar ik lekker op de grond geslapen heb, als blijk van dankbaarheid. Ik ben blij dat ik Birgitta en Finn heb mogen leren kennen !
    Er zijn 2, eigenlijk 3 dingen die mij opvallen deze morgen.
    Het eerste zijn ,ook hier, de vele wielertoeristen die blijkbaar op zondagmorgen de weg op gaan.
    Het tweede lijkt me al iets verbazender. Ik word meermaals ingehaald door prachtig gerestaureerde oldtimers uit de jaren 60 en zelfs vroeger. Gaan die nu echt op zondagmorgen gaan toeren ? Zo maar ? Lijkt mij vreemd.... Maar ja, elk zijn hobby
    Het derde is persoonlijk. Ik voel dat er terug power in de poten zit want ik krijg vrijwel onmiddellijk een aanvaardbaar " steekske" rondgedraaid. Dus dat beloofd, alhoewel we niet weten wat nog komt.....
    Ik dus richting Lillestrøm via mijn reeds vertrouwde 22. Plots en uit het niets rijd de " politi" naast mij. Ai, lap, nu komt het denk je dan,ik ook... Maar nee hoor duim omhoog en ruit naar beneden. Of ik weet van de miserie rond Lillestrøm ? Awel jaak en nink, gasten. 5 minuten later ben ik gebriefd en weet ik waar ik eventueel nog de gevolgen kan hebben van de overstromingen van " de glommarivier ".
    Een eind op de 171 krijg ik dan ook in levende lijve te zien wat water kan aanrichten. Ik heb het voor water, vind het een " machtig " ding, imposant en krachtig. Maar niet in deze zin. Zelfs  Noren zijn van hun melk als ik dat zo zie.
    In Sørumsand krijg ik antwoord op 1 van mijn vaststellingen van vanmorgen want naast een heel oude stoomtrein  zie ik alle oldtimers netjes geparkeerd voor een meeting. Vaneigens dat ik daar eens voet aan de grond zet, al vraagt dat soms wat kunst en vliegwerk en in dit geval, nu al 15 dagen lang, veel bekijks.
    Een andere vaststelling is dat er hier weinig met de fiets gereden wordt anders. Een tochtje met t lief of familie uitstap daarvoor nemen de Noren de moto of de auto enerzijds of gaan ze gewoon te voet. Groot is hun verbazing als ze horen dat ik naar de noordkaap ga met " dat ding " en ook nog eens terug fiets. Ik begin ze stilaan te begrijpen want ik moet toegeven dat de laatste 20 km van elke dag op karakter dienen te worden afgewerkt. Die 732 hoogtemeters kruipen ,ook vandaag, terug in de " kietjes " wi.
    In Årmes ga ik rechtsom de 175 op naar hogere gebieden. Zijwind en venijnige " plateautjes " zijn mijn deel . Ondanks dat ik terug luidkeels meezing met wat in mijn oor wordt geblazen door mijn mp3 en ik er een punt van maak om iedereen te groeten met ne hey of nen duim heb ik goesting om ne keer een dutje te doen.
    Het is bikkelen en harken maar in Koningsvinger wacht mijn camping. Ja, tarara, geen camping te vinden, weggespoeld ? Nee, gewoon geen uitbating meer, grrr.... Kalm blijven is de boodschap. Op naar het hotel in dit stadje. Mmmm, met Spa ..... Hier geven ze het tenminste aan.....bij Carlsberg niet ( lol ) !
    Ondanks mijn vermoeide blik, en die was niet gespeeld, krijg ik bij het horen van de kamerprijs een appelflauwte...... Omgerekend € 140 voor 1 nacht. Je kunt je kamer in ....steken.
    Ik op zoek en ben aan de andere zijde van de gezwollen rivier beland in een soort opvang voor truckers. Geen luxe maar correct. Meer moet ik niet.
    Waar ik morgen ga vraagt de waard. Richting Elverum.....AH,da ga moeilijk gaan copain, de 2 banen zijn overstroomd. Ja goe noene. Nu, blijkbaar zakt het peil redelijk snel, ik kan dat zien want heb zicht op Glomma " vanuit mijn kamertje, en kan ik met een beetje geluk morgen de 20 of de 210 nemen. Hij gokt op de 210 omdat die hoger gelegen is dus.... Slaapwel, da wil zeggen extra omhoog fietsen maar zoals ik al schreef ondanks alles.....

    I'm having the time of my life
    X




    Archief per week
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 08/04-14/04 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën

    Startpagina !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs