De voorbije drie weken werken we rond KUNST. In de klas bestudeerden we vooral schilderkunst doorheen de eeuwen en pasten we dan zelf die technieken toe.
Zoals de Romeinen maakten we ook mozaïeken. Het was best moeilijk maar de resultaten mogen er zijn.
Bij het impressionisme verdiepten we ons in de werken van Monet. We maakten waterlelies in laagjes met zijdepapier.
Volgens de werken van Picasso gingen we ook de kubistische toer op. We tekenden onze buur, verknipten deze tekening en plakten deze vervolgens op.
Ook vierkanten en rechthoeken kwamen aan bod bij de techniek van Piet Mondriaan.
Zoals Jackson Pollock spatten we met verscheidene kleuren in het rond.
Maar deze week werken we nog verder én foto's volgen. Want wij én de juf natuurlijk ook, zijn er heel trots over ! En beelden spreken meer dan woorden...
Regelmatig bekijken wij in de klas verschillende werken van verschillende kunstenaars. We gaan dan op onderzoek naar kleurgebruik, vorm, textuur,...
Zo kwamen we er deze week ook achter dat wiskunde overal terug te vinden is en dat symmetrie niet alleen tijdens de rekenles van enig belang is. Wiskunde is kunst en kunst is wiskunde !
Vorige week lag Klimt onder de loep. De kinderen waren écht gefascineerd en gingen al vlug gemotiveerd aan de slag. En heel eerlijk gezegd ; de werkjes mogen er best wezen !
Deze week legden we ons toe op de prehistorische kunst. In het bizonder de vruchtbaarheidsbeeldjes. De ene al wat verbetener dan de andere ging met klei aan de slag. Vooral de jongens beleefden de tijd van hun leven. Dus die prehistorie, wel, die vergeten we zeker nooit meer !
Bij deze een oproep aan alle mama's, papa's of grootouders die veel weten over kunst; de deur staat altijd open !
Deze week gaan we van start met het nieuwe thema 'Taalbubbels'. Hierin staan taal en communicatie in al zijn facetten centraal.
En wat heeft de juf vandaag gelachen ! Vandaag werkten de kinderen in groepjes van vier samen; ééntje was blind, ééntje mocht alleen met 'ja' of 'nee' communiceren, ééntje mocht niet spreken en de laatste mocht alleen maar Engels praten. De persoon die niet spreken mocht kwam een opdracht bij de juf ophalen en moest dit aan zijn groep door kunnen vertellen. Opdracht geslaagd, denk je ? Oh ja ! Die zesdejaars hadden immers door dat vele manieren van communiceren mogelijk zijn. Het was alvast een komisch zicht !
Het nieuwe jaar is alweer begonnen. Dit jaar is het zesde leerjaar opnieuw een kleine gezellige bende, vol verwachtingen en goede voornemens. Spannend....
Vorige week kwamen voornamelijk praktische zaken aan bod; nieuwe schriften, gewoontes, afspraken... Vanaf deze week gingen we dan ook écht van start.
In het eerste thema uit Totemtaal werden we alvast door een (fictieve) klas uitgenodigd om een 'heldenmuur' op te richten. Die uitdaging gaan we natuurlijk aan ! Maar voor ieder zijn of haar held mag voorstellen, zijn we t er in de klas alvast over eens dat 'wij met zn allen stuk voor stuk helden zijn'.