We leerden over limericks. Dat zijn korte gedichtjes van 5 regels waarvan de 1ste, 2de en 5de regel rijmen en langer zijn. En waarvan de 3de en 4de ook op mekaar rijmen en korter zijn. We maakten zelf een kerst- of nieuwjaarslimerick en stuurden deze op naar onze pennenvrienden. Op de voorkant maakten we een kerstman, een sneeuwman of een kerstelf....maar dan wel met onze eigen foto erop!
Jullie zijn goed bezig jongens en meisjes : voor de tweede week op rij verdienden jullie (samen met het 2de van juf Eef : jullie leesmakkers ) extra speeltijd omdat jullie allemaal het fluovest droegen! Dit zorgde voor heel wat sneeuwpret!
Tijdens de knutselles hebben we een Zwarte Pietje gemaakt die op en neer springt op de 'zelf gemetselde' schoorsteen. Dit komt door de krukas die gebruikt wordt. Via een stappenplan komen ze tot een tof resultaat. Gelukkig zitten er ook heel wat "Handige Harry's" in de klas die kunnen bijspringen en helpen waar nodig. Hieronder zie je de resulaten! Knap hè!
De Sint en z'n pieten zijn ons niet vergeten, want deze morgen zagen we in de klas een hele tafel vol met letterkoekjes en nicknackjes. Mmmmmmmmm........ En maar lekker smullen! Dank je wel Sint en pieten.
En jawel, in onze klas droeg iedereen zijn fluovest! Daarom kregen we vrijdag extra speeltijd! Knap gedaan jongens en meisjes, probeer dit vol te houden!
Zoals afgesproken de link waar je je kan op registreren om op een toffe manier thuis Frans te oefenen : www.wrts.nl Groetjes en veel oefenplezier! juf Heidi
Vandaag oefenden we de Unités 5-8 met een klasbingo. We kregen 16 opdrachten die we telkens met een andere klasgenoot moesten uitvoeren : in het Frans nog wel. Als we dit goed kunnen, kunnen we onze leerstof Frans ook goed! Het was een hele drukte in de klas : iedereen in het Frans aan het praten...
Onder de middagspeeltijd kunnen we in de eetzaal gaan kleuren. Deze tekeningen zullen dan de turnzaal versieren voor het bezoek van de Sint en zijn pieten.
Op woensdag 21 november gingen we naar de bib in Neeroeteren. Daar stonden heel wat boeken en brochures op ons te wachten met informatie over Europa. Per groepje moesten we 4 vragen oplossen. Nadien mochten we de overige vragen ook nog oplossen. Hiervoor gebruikten we boeken, brochuurtjes en het internet. Tot slot namen we alle vragen nog eens door en vulden we het antwoordenblad in. Het was een boeiende tocht door Europa!
Van 17 tot 25 november 2012 is het voorleesweek. De voorleesweek is een jaarlijkse campagne die volwassenen wil aanmoedigen om vaak voor te lezen aan kleine en grote kinderen. Thuis, in de kinderopvang of op school: samen met kinderen in boeken kijken en voorlezen stimuleert niet alleen de taalontwikkeling maar betekent plezier voor kinderen én volwassenen. Een moment van gezellig en intiem samenzijn. Voorlezen is het leukste kwartiertje van de dag! Ook wij doen mee! Ik lees deze week elke dag een stukje voor uit "Prins Blauwert" van Marc de Bel. Doet u thuis ook mee?
De leerlingenraad besliste om extra aandacht te schenken aan het dragen van het fluovest. Vrijdagnamiddag kwamen ze in elke klas hun actie uitleggen : als de kinderen hun fluovesten de hele week goed dragen, dan krijgen ze vrijdag extra speeltijd Vanaf dan zal er wekelijks één dag (onaangekondigd) gecontroleerd worden, de klassen waarvan iedereen het fluovest draagt, krijgen op vrijdag extra speeltijd. Natuurlijk zou het fijn zijn als ook mama's, papa's, oma's, opa's,...die de kinderen brengen en halen hun fluovest zouden dragen.
Misschien bent u aan het wachten op foto's waarop de leerlingen aan het knutselen zijn... Voorlopig gaat u ze niet vinden op deze blog! Ze werken namelijk al aan hun nieuwjaarsbrieven! En het resultaat is natuurlijk pas voor volgend jaar... Spannend!
Afgelopen woensdag moest iedereen een krant meebrengen. We leerden op welke manier we het best een krantenartikel konden bespreken. We bladerden in de kranten om te zien welke rubrieken er zoal in staan. Als we een artikel gekozen hadden, knipten we het uit en beantwoorden we een aantal vraagjes hierover. Deze opdracht gaan we ook gebruiken als spreekopdracht. Het was alleen jammer dat bijna de helft van de kinderen geen krant bijhad...
Deze namiddag maakten we onze knutselwerkjes af. Per twee mochten we aan het bord komen. Hier konden we 3 spelletjes spelen over Halloween. Je ziet ook nog het resultaat van onze skeletten. Deze opdracht zat in de weekkaart.