Op woensdag 21 november gingen we naar de bib in Neeroeteren. Daar stonden heel wat boeken en brochures op ons te wachten met informatie over Europa. Per groepje moesten we 4 vragen oplossen. Nadien mochten we de overige vragen ook nog oplossen. Hiervoor gebruikten we boeken, brochuurtjes en het internet. Tot slot namen we alle vragen nog eens door en vulden we het antwoordenblad in. Het was een boeiende tocht door Europa!
Van 17 tot 25 november 2012 is het voorleesweek. De voorleesweek is een jaarlijkse campagne die volwassenen wil aanmoedigen om vaak voor te lezen aan kleine en grote kinderen. Thuis, in de kinderopvang of op school: samen met kinderen in boeken kijken en voorlezen stimuleert niet alleen de taalontwikkeling maar betekent plezier voor kinderen én volwassenen. Een moment van gezellig en intiem samenzijn. Voorlezen is het leukste kwartiertje van de dag! Ook wij doen mee! Ik lees deze week elke dag een stukje voor uit "Prins Blauwert" van Marc de Bel. Doet u thuis ook mee?
De leerlingenraad besliste om extra aandacht te schenken aan het dragen van het fluovest. Vrijdagnamiddag kwamen ze in elke klas hun actie uitleggen : als de kinderen hun fluovesten de hele week goed dragen, dan krijgen ze vrijdag extra speeltijd Vanaf dan zal er wekelijks één dag (onaangekondigd) gecontroleerd worden, de klassen waarvan iedereen het fluovest draagt, krijgen op vrijdag extra speeltijd. Natuurlijk zou het fijn zijn als ook mama's, papa's, oma's, opa's,...die de kinderen brengen en halen hun fluovest zouden dragen.
Misschien bent u aan het wachten op foto's waarop de leerlingen aan het knutselen zijn... Voorlopig gaat u ze niet vinden op deze blog! Ze werken namelijk al aan hun nieuwjaarsbrieven! En het resultaat is natuurlijk pas voor volgend jaar... Spannend!
Afgelopen woensdag moest iedereen een krant meebrengen. We leerden op welke manier we het best een krantenartikel konden bespreken. We bladerden in de kranten om te zien welke rubrieken er zoal in staan. Als we een artikel gekozen hadden, knipten we het uit en beantwoorden we een aantal vraagjes hierover. Deze opdracht gaan we ook gebruiken als spreekopdracht. Het was alleen jammer dat bijna de helft van de kinderen geen krant bijhad...
Deze namiddag maakten we onze knutselwerkjes af. Per twee mochten we aan het bord komen. Hier konden we 3 spelletjes spelen over Halloween. Je ziet ook nog het resultaat van onze skeletten. Deze opdracht zat in de weekkaart.
We waren al enkele weken bezig om een stadsgezicht te tekenen zoals Paul Klee het zou doen. Eerst bekeken we het werk van Paul Klee : welke vormen en kleuren gebruikt hij veel, wat valt er op aan zijn werk,.... Daarna gingen we zelf aan de slag. Hieronder kan je de resultaten zien. Knap hè! Er ontbreken er nog enkele, zij komen op de blog als ze af zijn...
De eerste keer lezen met de leesmakker uit het tweede
Vorige week kregen zowel de leerlingen van het 5de als het 2de een les over de 1ste leesstrategie: 'voorkennis activeren'. Daarbij stellen ze zichzelf, VOOR ze een boek of een tekst beginnen te lezen, de vraag: 'Waarover zal de tekst gaan?'. Samen met hun leesmakker pasten ze deze strategie toe op een nieuwe tekst. U ziet op deze blog enkel de foto's van de leerlingen die in onze klas bleven. Ongeveer de helft van de leerlingen ging naar de klas van juf Eef. Voor meer foto's verwijs ik u dan ook graag door naar www.bloggen.be/juf_eef
Deze voormiddag kwam Liselotte van Natuurpunt met ons het Natuurbeheerspel spelen. We speelden tegen het andere 5de. We moesten eerst een groepsnaam en -kreet verzinnen. Het werd : de Smurfen. En de kreet : Hop hop hop, Smurfen aan de top! We kregen uitleg over de natuurgebieden vroeger. Dan speelden we het vlaggenspel waar we kaartjes bij konden verdienen (plantjes en dieren van die in verschillende biotopen leefden). Dan kregen we weer wat uitleg hierover. Na de speeltijd speelden we trefbal om bij de "minister" voorstellen te gaan doen om wetten te maken. Uiteindelijk konden we op deze manier (in theorie dan toch) heel wat beschermde plantjes en diertjes redden. Het was een boeiende voormiddag!
Dag van de jeugdbeweging : spelletjes tijdens de middagspeeltijd
Tijdens de middagspeeltijd konden we verschillende spelletjes kiezen om te doen : dikke Bertha, tik tak boem, voetbal en dansen. De schepenen uit onze leerlingenraad regelden dit.