De vierde klas van 't Regenboogje.
Inhoud blog
  • vakantie !!!!!
  • de fuif en het freepodium
  • het aperitief
  • Sleepover deel 5 : het ontbijt
  • Sleepover deel 4 ; het kampvuur
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
  • Wij zijn met vakantie ! Tot in september !!!!
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drama , dramatisch , dramatischer,...
    Na de les djembé stond er drama op het programma .
    We werkten met korte tekstjes en leerden spelen met onze stem , we letten op de articulatie en deden aan " overacting ".
    Ook juf Katrien en juf Annick deden mee en dat was lachen geblazen !
    Na de dramales speelden we nog enkele concentratiespelletjes , voor acteurs ( en voor de kinderen in de klas ) is het zeer belangrijk dat ze zich kunnen concentreren.









    03-03-2010, 20:35 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.workshop djembé
    De papa van Joshua ( L5 ) en Zoë ( L3 ) trakteerde  ons vanmorgen op  een workshop djembé.
    Djembé is een soort trommel dat vooral in Afrika wordt bespeeld .
    Het thema van vandaag was " muziek en drama " en djembé paste hier perfect in .
    We leerden vooral werken met ritmes . Iets wat voor sommige leerlingen echt niet gemakkelijk was !
    Geniet van de foto's .















    03-03-2010, 20:17 geschreven door vierde leerjaar  
    01-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Projectweken : Fotografie .
    Vandaag werkten we in de klas rond fotografie .
    Nadat we het museum hadden bezocht ontstond er in de klas al meteen een discussie : was fotografie een kunstvorm of niet ?

    In de namiddag was het tijd om daar kritisch over na te denken : Hilde , de mama van Josuah en Zoë , die zelf fotografe is , kwam over haar werk vertellen .
    Nadien bespraken we in de klas enkele foto's op een kritische manier , we zochten naar het verhaal achter de foto en er kwamen heel grappige antwoorden !

    Om de dag te eindigen maakte Hilde van ons allerlei " truccage-foto's " , ben je er benieuwd naar ? Kom dan zeker eens langs op onze tentoonstelling !


    Hilde vertelt over haar ervaringen als fotograaf en laat enkele foto's zien , de klas luistert aandachtig.





                                                                              We bestuderen in groepjes verschillende foto's.





    De discussies duurden soms lang en waren boeiend ,daarna keken we in enkele kunstboeken .




    01-03-2010, 20:30 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Projectweken : kunst en kippenvel -James Ensor
    Vandaag zijn de projectweken rond kunst van start gegaan.
    Vanmorgen konden we een kijkje nemen in het MMK museum ,dat helemaal rond fotografie was ingericht.
    Vorige week werkten we in de klas reeds rond James Ensor.
    James Ensor is een Belgische kunstenaar .
    Hij woonde in Oostende en 2010 is het James Ensor jaar .
    De juf vertelde allerlei interessante weetjes over James Ensor en nadat we enkele schilderijen hadden bekeken , gingen we zelf aan de slag.
    We moesten een foto van onszelf verwerken in een schilderij vol met maskers ... De resultaten kunnen jullie zien op het afsluitingsfeest !









    01-03-2010, 20:20 geschreven door vierde leerjaar  
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op bezoek bij tv-Brussel en fm-Brussel
    Na onze stresserende maar zeer succesvolle opnames van onze televisieuitzending gisteren , was het vandaag tijd voor ontspanning !

    De juf verraste ons vanmorgen met een kleine toets Frans en een herhalingsdictee , we werkten zelfstandig aan enkele rekentaken en evalueerden onze televisieopnames van gisteren ( de samenwerking , de afspraken , ...)

    In de namiddag gingen wij ,de journalisten en de medewerkers van 4-kids-tv ,op bezoek bij onze collega's van tv-Brussel en fm-Brussel .
    We leerden er heel wat bij !

    Zo vonden we in de kleedkamer van de nieuwslezers van tv-brussel vuile sokken van nieuwslezer Robert en hingen in de kleren van Yasmina nog de etiketten met de prijs op ! Tja ...

    De redacteurs achter de schermen sloofden zich uit om toch maar in de belangstelling te staan ( wat tot veel lachbuien leidde , ... ) en samen met de grote baas Geert bezochten we de studio .

    Wij vonden het allesinds super leuk en zijn vast van plan om later ALLEMAAL bij de radio en te televisie te gaan werken !

    Grote baas Geert legt ons de werking van TV-Brussel uit.        De kleedkamer van de presentatoren , met vuile sokken !!!



    Nieuwslezeres Yasmina monteert het nieuws   De inleesstudio , een plaats waar de journalisten hun teksten
    samen met haar monteur .                                    bij hun reportages inlezen .



    De redactie van TV - Brussel .                                                      Nieuwslezer Robert , de man van de vuile sokken,...



    Het archief , waar alle uitzendingen worden bewaard.               In de studio , de autocue !



    Een beetje uitleg over de werking van de autocue.


    26-02-2010, 21:38 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan fm-Brussel.

    Naast tv-Brussel bezochten we ook fm-brussel .
    Presentatrice Ellen vertelde ons interessante weetjes en liet ons kennis maken met de redactie van de radio.
    Daarna was het grote moment aangebroken en doken we samen met dj Bram de studio in om zijn programma live mee te maken !

    We keken onze ogen uit !


    De redactie waar de journalisten alles voorbereiden.

     In de studio ! We mochten het programma van Bram bijwonen en luisterenden naar de nieuwslezeres Sarah.






    26-02-2010, 21:24 geschreven door vierde leerjaar  
    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De algemene repetitie.
    Na het oefenen van de verschillende teksten , kwam de algemene repetitie.
    We hoorden en zagen de programma's van de andere groepen. Dat was heel erg leuk !
    De juf goochelde met woorden zoals ' articulatie ' , ' mimiek' , ' generiek' , 'trailer' ,...
    We beluisterden ook naar de beginliedjes van ieder programma. Op het einde van de algemene repetitie oefenden we voor de eindgeneriek ( nog zo'n "toverwoord" ) , donderdag zal een spannende dag worden !

    De presentatoren oefenen hun teksten !



    Nieuwslezeres Camelia in actie , Sportjournalisten Oscar en Ayoub houden een algemene repetitie.



    De weerman voorspelt het weer en ook het informatiefprogramma van onze zender maakt reclame .


    We maken ons met de hele klas klaar voor de eindgeneriek !





    23-02-2010, 20:36 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Repeteren , repeteren , repeteren...
    Donderdag is het zover ! Eindelijk komt de mama van Nina onze televisieuitzending filmen !
    Vandaag hadden we repetitie ! We oefenen onze teksten en maken de laatste afspraken .
    Tussendoor breken we bij wiskunde ons hoofd over breuken , om onze gedachten eens te verzetten ...

    De weerman oefent zijn weerbericht.                          De medewerkers van het spelletjesprogramma
                                                                                     proberen de spelletjes uit.


     De medewerkers van het mopjesprogramma oefenen  De presentatoren van het avonturenprogramma
    hun sketch.                                                                  in
    actie.




    De medewerkers van het spelletjesprogramma oefenen
    hun " cool" zijn.


    23-02-2010, 20:27 geschreven door vierde leerjaar  
    12-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstelling van onze televisiezender : 4-kids-TV .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze week werkten we gedurende de lessen Nederlands zeer hard aan de realisatie van onze televisiezender.
    In verschillende groepen werkten we aan verschillende programma's.
    Bij de ene groep ging dit al gemakkelijker dan bij de andere groep, maar toch is iedereen fier op het resultaat .
    In het overzicht van de week zie je een korte voorstelling van de verschillende programma's , net als de voorstelling van de medewerkers.
    Na de vakantie oefenen we nog de verschillende teksten in en op donderdag wordt dan alles opgenomen !
    Wij worden alvast een beetje zenuwachtig .

    De twee presentatoren van dienst zijn Felix en Evangelia .
    Zij zullen de programma's op onze zender aankondigen.







    12-02-2010, 20:47 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4-kids-TV : het CNL -journaal .
    Onze televisiezender houdt jullie natuurlijk dagelijks op de hoogte van de actualiteit.
    Daar zorgen onze journalisten van de nieuwsredactie : Laure , Nesle en Camelia wel voor .
    Samen teksten schrijven ,overleggen ,  de teksten op de computer intypen , interviews maken , het hoort er allemaal bij !













    12-02-2010, 20:39 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4-kids-TV : het sportjournaal .
    Felix is naast de presentator van onze zender ook sportjournalist.
    Samen met Oscar en Ayoub brengt hij dagelijks na het journaal uitgebreid verslag over de verschillende sportevenementen van de dag .
    Soms heel aparte sporten !
    Zoals ook echte journalisten doen , schrijven zij ook zelf hun teksten over de verschillende sporten en gingen zij op pad om te interviewen.







    12-02-2010, 20:28 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4-kids-tv : programma vol met grapjes : KIDS mop .
    Emma , Lucca , Eilia en Claudine verzorgen dagelijks het programma KIDS mop.
    Een programma vol met grapjes . .
    De 4 medewerkers schreven zelf de grapjes en de bindteksten uit.
    Je kan je natuurlijk de vraag stellen wie het meeste plezier zal beleven aan het programma : de kijkers of de medewerkers !















    12-02-2010, 20:22 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4-kids-TV : spelprogramma : ultimated games .

    Liefhebbers van spelletjesprogramma's opgelet : iedere week zendt 4-kids-TV een superfantastisch spelprogramma uit .
    De deelnemers spelen verschillende spelletjes en de winnaar krijgt 5000 euro.

    De medewerkers van dit programma hebben zeer hard gewerkt , bindteksten schrijven ,spelletjes bedenken ( en uittesten !!!!! ) , decor maken ( met dank aan Daniël ) en attributen voor de verschillende spelletjes  ; Inasse , Jahed en Leonard deden het met veel plezier !











    12-02-2010, 20:13 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4-kids-TV : avonturenprogramma : avontuurtime.
    Wij denken ook aan de liefhebbers van avonturenprogramma's.
    Iedere week zendt 4-kids-TV het programma avontuurtime uit.
    In verschillende proeven nemen avontuurlijke kandidaten het tegen elkaar op.
    De kinderen leerden beseffen dat bij een avonturenprogramma heel veel komt kijken !
    De bindteksten schrijven voor de presentator , de proeven bedenken en ze uitschrijven ,het decor ontwerpen en de attributen voor de verschillende proeven verzamelen .
    Gelukkig is er een zeer gemotiveerde ploeg mee bezig : Joséphine , Inès , Daniël en Thibault.











    12-02-2010, 20:02 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4-kids-tv : informatief programma IPN
    Nina is de presentatrice van het informatief programma van onze zender.
    Iedere week brengt zij reportages over verschillende onderwerpen.
    Het werk van een programmamaker is meer dan alleen maar programma's presenteren ,
    teksten schrijven en decors bedenken hoort er ook bij .
    Gelukkig krijgt Nina veel hulp van haar medewerker Evangelia .









    12-02-2010, 19:49 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4-kids-tv : de weerman.

    Mathieu is de weerman van dienst.
    Iedere dag zal hij na het journaal een leuk en origineel weerbericht brengen.
    Maar of dat altijd nauwkeurig zal zijn , dat is een ander paar mouwen !!!!









    12-02-2010, 19:43 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4-kids-tv : de dansbende.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Yassine en Chaimae verzorgen het dansprogramma van onze zender.
    Het heeft wat tijd gekost , maar het is uiteindelijk gelukt om een leuke trailer voor het dansprogramma te maken.
    Hier zie je ze oefenen op de presentatie en op de danspasjes die ze zullen aanleren tijdens het programma .

    12-02-2010, 19:06 geschreven door vierde leerjaar  
    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opstart project media : het maken van een televisieuitzending.
    Na het thema van de dino's volgt er iets helemaal anders;
    De volgende weken gaan we het tijdens de lessen Nederlands en WO hebben over communicatie.
    Tijdens de lessen Nederlands bereiden we in groepjes een televisie uitzending voor !
    Hou zeker de blog in de gaten voor zeer veel foto's !

    We begonnen met het invullen van ons kijkdagboek.
    Gedurende een volledige week moesten iedere avond noteren wanneer we naar de televisie keken en wat we bekeken;
    Nadien werd dit in de klas besproken in kleine groepjes en bracht de verslaggever een samenvatting voor de hele klasgroep;
    De juf zou de juf niet zijn als ze er nadien een leuk dictee met woorden eindigend op - lijk en -ige aan koppelde !





    De dag nadien was het brainstorm - ronde ! Aan de hand van verschillende kernwoorden mochten we ideetjes voor de realisatie van onze televisieuitzending noteren .
    Nadien kregen we een formulier : we mochten stemmen over de naam van de televisiezender en we mochten ook noteren aan welke programma's we wel en niet wilden meewerken.
    De juf maakte groepjes en op vrijdag konden we eindelijk van start... WORDT VERVOLGD !



                                           
                     WELKOM IN DE STUDIO VAN  4-kids-TV !!!!!


    05-02-2010, 21:49 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groepswerk dino's
    De afgelopen weken werkten we in de klas tijdens de lessen wereldoriëntatie rond dinosaurussen;
    We hadden ook groepswerk. In kleine groepjes bespraken we een dino : we moesten de identiteitskaart van de dino vervolledigen en allerlei weetjes opzoeken.
    Nadien hebben we per groep een affiche ontworpen die nu bij onze tijdsband hangt.
    Als afsluiter moest ieder groepje de besproken dino voorstellen aan de klas ...




    Hier zie je enkele tekeningen van de dino's waarover we geleerd hebben !

    TRICERATOPS  IGUANODON TYRANNOSAURUS REXSTEGOSAURUSDEINONYCHUS

    05-02-2010, 21:35 geschreven door vierde leerjaar  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het uurtje zelfstandig werk ...
    Iedere donderdag staat er een uurtje zelfstandig werk op het programma.
    Kinderen die iets niet goed begrijpen krijgen extra uitleg en andere kinderen maken verschillende soorten oefeningen.
    Iedere week is het nieuwsgierig afwachten wat juf Annick en juf Katrien weer bedacht hebben ...


    Zelfstandig een informatieve tekst verwerken ( studerend lezen )


    Op een speelse wijze leerstof verwerken : mastermind ( combinaties maken ) en zeeslag ( cöordinaten oefenen )


    Werken aan de woordenschat en lezen : een oefening op begrijpend lezen .


    Werkwoorden vervoegen en hoofdrekenen wordt minder saai als je het op de computer kan oefenen...


    Al een keer oefenen op voorhand om in de klas beter te kunnen volgen : spiegelingen en symmetrieassen : geen gemakkelijke leerstof !



    Groepje muzische vorming ...






    05-02-2010, 21:23 geschreven door vierde leerjaar  
    Archief per week
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs