425 Mob Cie van Heutsz 't Harde.

Foto

Foto






Inhoud blog
  • Excertiepeleton
  • Tamboerkorps van Van Heutsz.
  • Algemene informatie stichting.
  • Foto's van het 2e peleton 1988
  • Enkele fotos van 74-6
  • Vitor Concalves zoekt zijn maten van 74-6.
  • Lichting 63-2 't Harde.
  • Wie kent Wie.
  • Wie kent Wie IIII
  • Wie kent Wie III
  • Hans van Eijk zoekt oude dienstmaten '63-'64. Wie kent wie I
  • Wie kent Wie II.
  • Titel: 425 C.v.Heutsz 't Harde ouwe stomp van 63-5
  • Opsporing verzocht van De Lichting 66-6 van de 425 C.v.H.
  • De Ouwe Stomp 66-6 425 Mob. Comp. van heutsz.
  • Wat foto's van de OUWE STOMP met de drie zessen.
  • De 1 tonner oftewel de DAF YA-126.
  • WILLY'S mb M38A-1 NEKAF JEEP
  • De NEKAF M38A-1.
  • De FN - FAL.
  • Het verhaal achter de FN-MAG.
  • Lancering van een Honest John.
  • De Honest John.
  • Nogmaals een Honest John.
  • The Honest John
  • De19e Afd. Veldartillerie uit 't Harde.
  • Het 23 kl(us) Det 't Harde
  • Embleem 23e USAFAD 't Harde -Netherlands
  • De 23e U.S. Army Field Artillery Detachment.
  • "t Harde. de Site - Mit. Post.
  • 't Harde. De voormalige site.
  • 't Harde. De voormalige site.
  • 't Harde. De voormalige site.
  • 't Harde. De voormalige site.
  • De voormalige Site.
  • MMC {SAS Doornspijk} 't Harde.
  • Het grondplan van de voormalige SAS Doornspijk te 't Harde.
  • De aanval die gelukkig nooit kwam.
  • De Klewang en Van Heutsz.
  • WIE O WIE KENT DEZE SERGEANT-MAJOOR ?
  • De van Heutszer!
  • De Kemphaan
  • Dienstwapen van VAn Heutsz
  • Schildje 425 C.v.Heutsz
  • 425 Compagnie van Heutsz.
  • Doelstelling.
  • WAARSCHUWING!!
  • 60 Jaar Reünie van Van heutsz.
  • Van Heutsz Mars.
  • KOVOM
  • AANVULLINGEN

    Zoeken in blog


    Laatste commentaren
  • 20180102caihuali (20180102caihuali)
        op Vitor Concalves zoekt zijn maten van 74-6.
  • 20180102caihuali (20180102caihuali)
        op Lichting 63-2 't Harde.
  • 20180102caihuali (20180102caihuali)
        op De FN - FAL.
  • Macrobid Pills Price Ronmabs (RonHattaupe)
        op De van Heutszer!
  • Nuovo Levitra Orosolubile Ronmabs (RonHattaupe)
        op De van Heutszer!
  • Levitra Medicinale Ronmabs (RonHattaupe)
        op De van Heutszer!
  • Amoxil With Aspirin Buy Ronmabs (RonHattaupe)
        op De van Heutszer!
  • Cialis Drogue (Jeffsnubmisa)
        op De van Heutszer!
  • Generic Levitra From Uk (RonHattaupe)
        op De van Heutszer!
  • mr. (Wim Roelink)
        op Vitor Concalves zoekt zijn maten van 74-6.
  • Lichting (H.de Boer)
        op De van Heutszer!
  • lichting 96-5 (H.de Boer)
        op De van Heutszer!
  • FN - FAL. (T.D. van Pommeren)
        op De FN - FAL.
  • mr (jo peeters)
        op Embleem 23e USAFAD 't Harde -Netherlands
  • hr. (Ed Breuer)
        op De Kemphaan
  • hr. (Ed Breuer)
        op De Kemphaan
  • reactie op P. ter Meer lichting 68-1 (Harry Slof)
        op De van Heutszer!
  • soldaat 1 (dirk)
        op De van Heutszer!
  • SMA Rienstra (Jos Weesie)
        op WIE O WIE KENT DEZE SERGEANT-MAJOOR ?
  • bedankt (Jan Vis)
        op 60 Jaar Reünie van Van heutsz.
  • Titel: 448 IBC (Gerben)
        op Doelstelling.
  • foto sma Rienstra (Jos Weesie)
        op De van Heutszer!
  • fout in text (jake)
        op Doelstelling.
  • sergant (THEO DE NEEF)
        op Wie kent Wie II.
  • Embleem 23e USAFAD 't Harde -Netherlands (Joseph)
        op Embleem 23e USAFAD 't Harde -Netherlands

  • Blog als favoriet !

    Zoeken met Google



    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    evelyne2001
    www.bloggen.be/evelyne

    Mijn favorieten !!!!!!!!
  • Historische verzameling Regiment van Heutsz.
  • Van Heutsz Ouwe Stomp Site.
  • Stichting Benteng.
  • Infanterie Beveiligingscompagnieën Regiment van Heutsz .
  • I (NE) Corps - Warhead Custodial Detachments & Supported Formations
  • 429 IBC mbl van Heutsz te Hooghalen.
  • 434 IBC van Heutsz te Havelte.
  • 435 IBC van Heutsz Stockerbusch - Buren.
  • 433 Infanterie Beveilings Compagnie Van Heutsz.
  • Zoek U een onderdeel van Van Heutsz? Zoek en vindt!

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Categorieën

    Foto

    Opgezet door een ouwe stomp van 66-6
    Dit is een site voor een ieder die bij de 425 C.v.Heutsz heeft gediend in 't Harde. Al die gene kunnen hier zijn verhaal kwijt.
    22-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tamboerkorps van Van Heutsz.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-04-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Algemene informatie stichting.

    Beste oud-militairen,

    Wij hebben jullie hulp nodig.  Als stichting Ouwestomp zijn we bezig met de oprichting van een tweetal Exercitiepelotons en zijn wij bezig om het tamboerskorps van het Regiment van Heutsz nieuw leven in te blazen. Zowel het exercitiepeloton als het tamboerkorps proberen wij aan te kleden in het uniform van die tijd.

    Als stichting Ouwestomp beschikken wij inmiddels over een ruime voorraad DT-uniformen maar wij zoeken nog het VT-uniform uit de jaren 60 en 70 alsmede het visgraat gevechtstenue uit de jaren 60 en 70 en het gevechts-pak uit de jaren 80 en 90 (dat met de NL-vlaggetjes op de mouwen) Mocht u nog dergelijke uniformen  of com-plete plunjebalen uit die tijd bezitten, dan zouden wij die graag van u willen ontvangen want ze zijn hard nodig voor de verdere vorming van onze initiatieven. Wilt u buiten het schenken van uw uniform en/of plunjebaal een actieve rol spelen in het exercitiepeloton dan wel in het tamboerkorps dan kunt u contact op nemen met info@ouwestomp.nl

    Bent u een oud-militair van het Regiment van Heutsz en wilt u uw onderdeel vertegenwoordigen in de stichting Ouwestomp dan bestaat die mogelijkheid eveneens. U bent van harte welkom.

    De stichting Ouwestomp is druk bezig om het nog op te richten Tamboer en Trompetterkorps te voorzien van faciliteiten.Eén van die faciliteiten is een eigen website. Inmiddels hebben wij een concept website online die wij nog verder moeten inrichten. Een voorproefje van deze website kunt u nemenop onderstaande site te klikken. In de toekomst moet de website van de Stichting Ouwestomp, het Exercitiepeloton en het Tamboer en Trompetterkorps samensmelten tot 1 informatieve en actuele website.

    De eerste stap is nu gezet op de open dag in de Isabella Kazerne in Den Bosch op 21 april ’07 jl. Hopelijk is dit het het begin van een complete Exertiepeleton ouwe stijl en kunnen wij aanwezig zijn op alle feciteiten van Van Heutsz..

    Waarom eigelijk een exercitie? Ligt dat al niet JAAREN achter ons rug en zijn we niet blij dat we er van af zijn? NEE integendeel. Gebleken is dat een excercitie uit het verlden uitgevoerd, de saamhorigheid en het ergens bij (hebben) mogen horen in deze een essentiële bijkomstigheid is.
    Ouwestomp Reg. van Heutsz, heeft deze excercitie weer uit de ijskast gehaald, mede op basis van een uitvoering op de reünie van het 60 jarige bestaan van het Regiment te mogen presenteren, dit aan de oud dienstplichtigen en verdere alle belangstellende in deze.
    Door de huidige militairen van Van Heutsz, wordt onze inbreng bij evenementen e.d. zeker op prijsgesteld. Mede omdat de huidige excercitie van de militairen ZEER SOFT wordt uitgevoerd, dit in tegenstelling zoals wij dat hebben geleerd.

    Opvallend in deze is, dat wat er 40 tot 15 jaar geleden is ingestompt, nagenoeg tot in de puntjes is blijven hangen, het geen gelijk uitgevoerd optreden, tot een lust van het oor kan worden uitgeroepen. Het is dan ook mooi dat bij een centraal commande van het hele regiment Van Heutsz, de gelijkmatige dreun van de oud dienstplichtigen, naast het stille aanschuiven van het linkerbeen bij het in houding komen, in de stilte van het commando, haar aanwezigheid goed laten horen.
    En het doet goed voor de omstanders dat men de vele beroeps, welke deze excercitie nog hebben uitgevoerd, er met weemoed zien terugdenken aan die vervlogen goeie ouwe tijd.

    De regiment commandant wordt momenteel overspoeld met aanvragen voor een erewacht en gelijkwaardige aanvragen vanuit herdenkingen en andere in deze. In onze dienstplicht periode had het regiment jaarlijks de beschikking over een dikke 2000 manschappen, het geen momenteel zwaar gereduceerd is. Gelet de uitzendingen, oefeningen en andere verlichtingen, wordt hiermee een zeer zware wissel op het regiment gelegd. In de wandelgangen wordt er al over gesproken om de assistentie hiervoor in te roepen bij het exercitie peloton van Ouwestomp, reg. van Heutsz.
    Hierbij dient zeker gesteld te worden, dat het om een gedisciplineerd regiment waardige inzet betreft. Voor belangstellende is het dan van zelfsprekend contact op te nemen met het exercitie peloton van Heutsz ( Ouwestomp ) wat maandelijks minimaal één dag in het weekend oefent. Het forum van het exercitiepeloton is sinds korte tijd voorzien van een online kalender waar in alle Defensie gerelateerde activiteiten in staan vermeld alsmede het nieuws met betrekking tot Defensie. Deze kalender is vanaf de "Activiteiten" pagina van de Exercitiepeloton website te raadplegen.

    Maar nu wat anders. Ten bate van het Exercitiepeleton zijn wij op zoek naar gevulde oude plunjebalen. Heb je er nog één boven op de zolder liggen en weet je eigelijk niet wat jer mee moet, maar je vind het zonde om hem weg te gooien, dan is er nu een oplossing voor dit probleem. Als U deze plunjebaal wil doneren aan onze stichting Ouwestomp, dan komen wij hem graag ophalen. Even een @mailtje en klaar is Jan soldaat.
    Verder zijn wij op zoek naar oude militaire goederen die ons thuishonk dan wel onze presentatie op de diverse evenementen kunnen ondersteunen. Wij denken hierbij aan militaire stoelen, tafels, banken, kisten, dekens, tenten etc, alles is welkom.

    Graag nodigen wij jullie uit om eens op een opkomstdag te komen.  Deze wordt meestal gehouden in het weekend, meestal in de derde week van iedere maand. Men kan deel te nemen aan de exercitie, uniformen te passen en lekker onder het genot van een kop koffie na te kletsen.
    Ook andere belangstellende zijn van harte welkom.
    Oefen- en kletstijd is van 11:00 uur tot 13:30 uur. (vrijwilligers Tamboerkorps een uurtje eerder dus rond 10:00 uur). Wil je eerder weg dan kan dat zeker.
    Er zijn 2 oefen sessies 11:00 uur tot 11:30 en van 13:00: tot 13:30. Voor het passen van uniformen wordt een tijdschema weergegeven van 10:00 uur tot 11:00 uur.
    Wil je meer informatie over het excertiepeleton, kijk dan op: http://434ibc.atspace.com/nieuwe%20site/exercitiepeloton.html

    Tamboer Trompetterkorps Reg van Heutsz.

    Er komen steeds meer aanmeldingen binnen voor deelname aan het Tamboer Trompetterkorps reg van Heutsz.
    Aanmelden kan via mail
    info@ouwestomp.nl

    Beste mannen van het Oude Tamboer en Trompetterkorps Regiment van Heutsz. Voor de Stichting Ouwestomp Regiment van Heutsz is dan eindelijk zover. We gaan de glorie doen herleven van het oude dienstplichtige Tamboer en Trompetterkorps. .
    Met deze nodigen wij belangstellenden, welke deel willen nemen in het ex-dienstplichtig (TS of KVV ) Tamboer & Trompetterkorps Reg van Heutsz, uit om zich aan te melden. Indien u in het bezit bent van een eigen instrument dan dit s.v.p mee brengen. Stichting Ouwestomp is momenteel bezig om instrumenten aan te kopen, aangezien defensie deze niet meer bezit. Al naar gelang de prijs hiervan, hebben wij op dit moment nog geen instrumenten in ons bezit. 
    We hopen dan ook dat we tijdig een aantal instrumenten ( voornamelijk troms ) in ons bezit te hebben.

    Opzet Website Tamboer en Trompetterkorps RvH.

    De heroprichting van het tamboerkorps gaat nu in een stroom versnelling. De eerste trommen geroffel hebben we laten horen op zondag 16 december 2007 op de Isabella Kazerne. Nu we op onze eigen benen staan, zonder het Reünie Orkest Artillerie als animator, zullen we na gaan wat wij er nog van kunnen in de samenstelling van de Tamboerkorps Ouwestomp van Heutsz.
    Uiteraard zijn nieuwe leden van harte welkom, meld je aan via de op de site vermelde e-mail adressen of anders bel even. Ondersteun de mannen welke geen PC bezitten, een brief schrijven is lastiger en kost meer geld. Indien u een mail heeft gestuurd en niet direct een antwoord van ons ontvangt is er iets mis gegaan. Wij oud van Heutszers antwoorden altijd.

    Zie voor nadere informatie over het tamboerskorps op;
    http://members.chello.nl/r.kreuger1/ttk/tamboer&trompetterkorps/muziek/start/index.htm

    In het nieuwe jaar is veel veranderd op de Isabella kazerne. Zo zaten we op het terrein in het Reduit (oude manschappen kantine), maar dit is nu veranderd.
    We hebben nu een geheel eigen onderkomen. Ingang, kantoor en garage complex. De bar van de manschappen kantine van IBC 429 uit Hooghalen is overgebracht naar de Isabella kazerne en zal de inrichting van ons nieuwe onderkomen sieren. Ook wordt een oude manschappen onderkomen en kantoor CC in replica worden nagebouwd, met originele materialen, bureau, stapelbedden en PSU kasten, telefoon en stekker telefooncentrale. Ook zijn we nog met enkele verassingen bezig, waar ik momenteel niet verder over kan uitweiden.
    Al met al wordt ons onderkomen zeker een bezoek waard, mede om uw kinderen en of kleinkinderen te laten zien hoe (O)pa zijn militaire dienstplicht vervuld heeft en het gevoel van welleer nog eens een keer op kleine schaal op te snuiven.


    Mail aan Raymond Kreuger; klik hier voor het sturen van een mailtje .

    22-04-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    02-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van het 2e peleton 1988
    Jan Willem Van de Langenheem heeft wat dienstfoto's van 425 IBC 2e pel 1988 in zijn Photobucket geplaatst. Om deze te zien, klik gewoon op de onderstaande link:

    http://s236.photobucket.com/albums/ff166/Hollanders_bucket/425%20IBC%201988/

    Groetjes Pieke.

    02-04-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    01-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele fotos van 74-6



     
    Vitor Concalves.


     
    Mijn Maatje.


     
    Wie zijn deze musketiers ?






    Op Texel voor de wings. Maar wie is wie?


     
    Afzwaaien van 74-6 in 1976.  Herkent je zelf? neem even contact op.

    01-04-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitor Concalves zoekt zijn maten van 74-6.


    Ik ben Vitor Goncalves geboren in Lissabon op 19-8-1954 en ben samen met mijn ouders in 1968 naar Nederland gekomen en in 1972 de Nederlands geworden. Tot mijn 14 heb ik op 4 internaten gezeten, na mij komst in Nederland was heel moeilijk om een plaats in deze maat-schappij te vinden. Met mijn 15 begon ik te werken en met 16 kon de ik vloeinde Nederlands spreken

    Begin 73 heb ik mij opgegeven bij de Marine, ik was op zoek naar een doel in mijn leven. Maar na een week keuringen en tests was niet genoeg gevonden. In 74, omdat ik al geregi-streerd was, kreeg ik een oproep om in diens te gaan bij de Surinaamse Compagnie maar de concurrentie was te groot en ik viel af in de laatste maand en kwam bij Van Heutsz. In December was ik onderweg met mij maatje naar Den-Bosch voor een uitje. Voor ons reed een groot leger voertuig welke slipte en op zijn zij belande en scheurde daarbij de benzinetank een raakt in vlammen. Zonder verder na te denken een gebruik maken ven de dingen dat tot dat momenten had geleerd (Zelf hulp kameraden hulp)hebben wij de collega uit de branden auto getrokken dat was nog goed afgelopen (2º verbranding maar). Daarvoor kregen wij de Rood Koord die ik met veel trots heb gedragen (helaas ben ik die kwijtgeraakt naar velen verhuizingen).
    In Januari 1975 begon ik een nieuw leven bij de 425 van Heutsz in ´t Harde Als bijna 21 jarig was ik de oudste van de groep maar gelukkig voelde ik dat niet zo Van Heutsz was bekende als de afvalput van de Nederlands Leger corps, maar ik ben heel blij een trotst dat ik heb mogen dienen onder dit wapen. Dat heef mijn leven gemerkt en de basis gegeven van de persoon dat ik nu ben. Helaas kon ik dat niet aan mijn kinderen (2) brengen, ben gescheiden van af 1990

    Ik ben vanaf 1997 in Portugal, was hier naar toe gekomen met een Nederlands firma die programma’s maakt voor Endenmol in Portugal en ik ben gebleven. Ik was aan het Net Surfen toe kwam de site van de 425 tegen dan begon een klein vlammetje te branden om mogelijk maatjes te kunnen ontmoeten maar ik heb gezien dat van mijn lichting 74-6 nog niet te bekenden is Deze contacten kunnen van hoog belang zijn juist nu dat ik onder weg naar de 55 jaar gaan en op zoek ben naar een andere horizon. Jammer dat ik zo ver weg ben anders zou ik in alle activiteiten van jullie mee doen. Ik ga van alles doen om bij de meting te zijn om jullie allemaal van Heutszen een omhelzing te geven en te bedanken voor de persoon dat ik nu ben dank zij jullie kameraadschap

    Vitor Goncalves

    01-04-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    30-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lichting 63-2 't Harde.
    Hier was foto's van Martin Roeloefs van lichting 63-2.

    "Martin 63-2 opkomst 3 april 1963 bij Menno van Coehoorn te Maastricht. Van af de eerste tot de laatste dag pracht tijd gehad.  Ik stuur hierbij wat foto's uit de periode "t Harde; november 1963 t/m december 1964.  De MTO was toen kvv sergeant BEDEKER,wiens handtekening ik perfect wist te zetten op de rijopdrachten om zg testritten naar de KNOBBEL en het naburige terrein te kunnen maken

    Herkent u zichzelf, mail me dan gerust of laat een berichtje achter in gastenboek.









    30-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    29-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kent Wie.
    Hans van Eijk, dpl. sld. '63 - '64 zoekt contact met zijn oude dienstmaten bij de 425 Comp. van Heutsz te Harde. Zie ook het bericht geplaatst op 22 mrt j.l. Hopelijk kan iemand zich herkennen op deze foto's uit 1963. Laat het dan even weten via "E-mail Mij!" of klik op > Reageer< en laat een berichtje achter.

    29-03-2007, 19:25 geschreven door Pieke


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kent Wie IIII
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    29-03-2007, 19:17 geschreven door Pieke


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kent Wie III
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    29-03-2007, 19:15 geschreven door Pieke


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hans van Eijk zoekt oude dienstmaten '63-'64. Wie kent wie I
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    29-03-2007, 19:13 geschreven door Pieke


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kent Wie II.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik herken mezelf  ( Anton van Ewijk) op de foto naast de sergeant v.d. week. Tevens herken ik mijn kamergenoot Bobby de Haan links onder op de foto.
    Sergant van de week ben ik. Groetjes Theo de Neef

    29-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    22-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Titel: 425 C.v.Heutsz 't Harde ouwe stomp van 63-5

    Hallo Pieke,

    Met belangstelling je verhalen gelezen, maar de mannen van de jaren 63 en 64 nog niet.

    Ik heb op de kazerne en tussen de draden op de site een wilde tijd gehad, alhoewel ik blij was toen ik afzwaaide en mijn wollen deken uniform verruilde voor mijn burger pakje . Dat geschiede in CAFE BOS, want wij zwaaiden af in uniform.

    Cafe Bos was het enige cafe waar je mocht komen, want vóór mijn tijd had een (tankslet) zich dood gedronken in die kroeg tussen Willy's snackbar en CAFE BOS.

    Vers in het geheugen staat ook de wachthuisjes waar geen glas meer in zat. Tegenwoordig zouden ze de vakbond er bij halen! Uit verveling deden wij ook rare dingen b.v. wij verwijderden het kruit uit de patronen en deden er hageslag in en het kruit staken wij in brand. Als de Russen waren gekomen hadden we met scherpe hagelslag moeten schieten!!!

    We hebben een Majoor een keer in het zand laten tijgeren omdat hij het wachtwoord was vergeten. Wij hadden de patroonhouder op de FAL zitten en na het doorladen dook hij gewillig in het zand! Het was trouwens een bal van een vent. Bij het afzwaaien heeft maar 1 man hem een hand gegeven.

    Na een sportdag in Apeldoon was onze vaandrig zo blij dat hij ons uitnodigde om gelijk met de 1 tonnens door te rijden naar Zwolle om op zijn kosten fors van het bier te genieten! De voertuigen werden met wapens en zonder wacht geparkeerd in de binnenstad! Terwijl wij aan het feesten waren kwam de MP binnen. De vaandrig is daarna snel uit t'Harde verdwenen waarheen hebben zij nooit vernomen, maar het was een puike vent.

    Toen ik in het voorjaar van 1965 bij CAFE BOS mijn wollen uniform broek liet zakken dacht ik :hier kom ik nooit meer terug. Maar het gekke is als ik op doorreis langs het t'Harde kom ga ik altijd van de snelweg af en kijk even bij de kazerne.

    Namen vervagen, maar waar zijn ze gebleven mijn slapies Willen Bosman en Blauw en mijn vrienden De Haan. Droste, Smiesing,Stipdonk enz enz.

    Pieke jongen veel succes met je site

    Groeten Hans

    22-03-2007, 11:53 geschreven door Pieke


    19-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opsporing verzocht van De Lichting 66-6 van de 425 C.v.H.


    Wij zijn nog steeds op zoek naar enkele dienstmaten!!!

    Het gaat ondermeer om Frits W. Asteroth, voorheen woonachtig in de Rosetr. 280 te Rotterdam; Dirk Bikker, voorheen woonachtig in de Allerd Piersonstr.1 te Rotterdam; Frits W. de Jong, voorheen woonachtig in de Rechter Rottekade 1 ook te Rotterdam; A.K.J. Kramer, voorheen woonachtig aan de Markgraaflaan 151 te Vlaardingen; J. (of G.) Masseling, voorheen woonachtig in de Langehuitinkstr.32 te Gaanderen Gld. en dan nog H. Gelens, voorheen woonachtig op 't P.J. Oudplein 41 te Zwijndrecht. Tevens zijn wij nog op zoek naar J.W. van VlietH. Nagelhout en Dirk Bijzet.   Hier is geen oud adres van bekend.

    De personen welke wel bekend/gevonden zijn, zijn: A. Bastiaans; R. Bezouwen; S. Bonte; L. Breget; J.A, de Callafon; J.J. Cornet; L. de Hertog; A. den Hoedt; P. Kanters; K. Santing; G.J. de Vente; Don F. Huisman en ondergetekende.

    Komt u één van de bovenstaande personen u bekend voor, wijs hem dan even op deze Site of mail zijn adres even door aan p.schaaf6@chello.nl  Bij voorbaat mijn dank.

    We proberen om een ieder bijeen te krijgen voor een reunie en in ieder geval voor de GROTE REUNIE van 2010 van alle Van Heutszer in Schaarsbergen.

    19-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    18-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Ouwe Stomp 66-6 425 Mob. Comp. van heutsz.




    18-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat foto's van de OUWE STOMP met de drie zessen.
















    18-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    17-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 1 tonner oftewel de DAF YA-126.

     De Eentonner,
             de voorloper van de 126

           
    Wie ken hem niet, de 1 tonner. Vele hebben hem vervloekt. Stugge vering en met houten bankjes achterin. De 'privé' chauffeur moest zonodig met het terreinrijden altijd door de grootste kuilen rijden, terwijl er ruimte zat was om die kuil te vermijden. En de passagiers achterin maar hotse botse, zodat het achterwerk bont en blauw werd, ook al had je de camouflage netten uitgespreid op de banken. Ook op de openbare weg was het niet altijd een pretje. Meestal kwam je er stijf en stram uit de 1 tonner. En dan de grootste  . Na zo'n rit was er altijd wel weer iemand met strepen of sterren   die het zo nodig vond dat de stijve spieren soepel moesten worden gemaakt, door nog een even een marsje af te leggen.
    Ja dan de 'Jan Soldaat' van tegenwoordig. Super de 'luxe' terrein wagens om zich te verplaatsen, maar de rest zal wel nog steeds het zelfde zijn. Maar toch hebben wij er wel plezier van gehad. Samen met de aanhangwagen erbij, konden we meestal wel zo regelen dat we met zijn negen/tienen een behoorlijk droge overdekte slaapplaats hadden. Als we daar tenminste de gelegenheid voor kregen.

    ALGEMEEN:

    De 126 werd ontworpen en gebouwd door v. Doorn Aanhangwagen Fabriek (DAF) in Eindhoven. Het ontwerp stamt vanaf begin 50 er jaren en de feitelijke bouwstroom liep vanaf ong.midden van hetzelfde decennium. Er zijn er in totaal ong. 2500 st. gebouwd. Bij de invoering v.h. voertuig eind 50, begin 60 er jaren was door gewijzigde strategische concepten geen taak meer weggelegd voor zijn oorspronkelijke rol n.l. wapendrager. Het voertuig werd onder meer vaak ingezet voor algemene dienst en had geen specifieke functie meer, en feitelijk waren er teveel en het surplus verdween voorlopig in de opslag en kwamen er alleen nog uit voor mobilisatieoefeningen of ter vervanging van afgeschreven exemplaren. Ze hebben ongeveer 30 jaar dienst gedaan in het Nederlandse leger.  Een 126 voelt zich het best thuis in ruw terrein met o.a. zand water en veel blubber. Een DAF in goede staat van onderhoud kan zonder problemen zeer zwaar belast worden. Zelfs verre reizen zijn mogelijk. Het verwisselen van de krachtbron (motor met versnellingsbak, radiateur, dynamo, etc....) kan binnen 2 uur.

    De officiële naam: Daf YA 126 is te herleiden naar de fabrikant van het voertuig: YA staat voor militair voertuig met algemene dienst (zo staat een "T" voor "trekker" en een "P" voor "pantser").
    De 126 staat voor "1" ton laadvermogen, de "2"e uitvoering (de YA 116 is nooit in productie genomen en er bestaan hooguit enkele afbeeldingen en tekeningen van) en de "6" refereert op de 6 wielen die er onder zitten, waarvan de steunwielen gewoon worden meegeteld zonder dat ze normaal dragend of aangedreven zijn.

    Zijn bijnamen "eentonner" komen dus van het laadvermogen en "WEP" is een afkorting van de Engelse vertaling van de (bij)naam wapen-drager, wat in het Engels "weaponcarier" was geworden.
    Het is een 4X4 aangedreven voertuigje waarvan de voorwielaandrijving in en uitschakelbaar is. Er zit een 4,6 benzinemotor in en het bijzondere aan het voertuig is de H-aandrijving. Deze aandrijving, welke ontwikkeld was bij de DAF fabrieken, houdt in dat direct na de 2e versnellingsbak de aandrijflijn verdeeld word in de rechter- en linkerzijde. Aan de zijkant van het voertuig gaan er dus twee cardanassen naar de voorwielen en twee cardanassen naar de achterwielen. Hierdoor hangt er geen as tussen de wielen met een groot differentieel in het midden. De bodemvrijheid wordt hiermee drastisch verhoogd wat je snel merkt in het terrein. (Als vele vrachtwagens met hun buik aan de grond zitten kun je vaak nog een heel end komen).

    De uitvoeringen:

    Allereerst hebben ze de WEP gebouwd met een huifje er op maar toen dit tochtig zeiltje te weinig bescherming bood voor radio- en telexap-paratuur hebben ze er ook een "hard-top" voor gemaakt, de Shelter. Zo zijn ze ook Wepjes gaan maken voor het vervoer van zieken en gewon-den. Er kunnen 8 zittende en 4 liggende patiënten mee vervoerd worden en het voertuigje had als enige uitvoering een kachel aan boord. Ook is het een langer voertuig (anders passen er geen brancards in) en de opbouw is een stukje hoger. Er zijn wel vele voertuigen van een mechanische lier voorzien, hij is slechts zeer beperkt inzetbaar door een geringe capaciteit.

    Wat technische gegevens:

    De Eentonner weegt ongeveer 3500 kg en de ziekenwagen is ongeveer 150 kg zwaarder. Hij heeft een laadvermogen van 1000 kg en de ziekenwagen mag niet meer dan 450 kg meenemen. Als je de kap, huif en cabine er af haalt en de raam naar beneden klapt dan is het stuur de hoogste plek, met ongeveer 1,85 meter. Hij is 4,55 meter lang, 2,11 meter breed en 2,15 meter hoog. De ziekenwagen en is 5,05 lang, 2,20 breed en ongeveer 2,60 hoog.

    De DAF YA-126 wapendrager 1-tons (laadvermogen) voertuigen waarvan alle vier wielen kunnen worden aangedreven. Zowel de voor- als achterwielen zijn onafhankelijk geveerd door middel van torsiestaven. Twee reservewielen, die tevens dienst doen als steunwielen, zijn draaibaar ter hoogte van de reductiebak aangebracht. Deze wielen dienen te om voorkomen, dat in het terrein aandrijvende organen van het voertuig met de grond in aanraking komen.

    De motor is een 6-cylinder Hercules zijklep benzinemotor met een nominaal vermogen van 102 pk en een cilinderinhoud van 4,62 liter. Maximale snelheid van het voertuig bedraagt 84 km/uur. Kruissnelheid op de weg bedraagt 75 km/uur. Maximum helling, beladen 65%. Draaicirkel diameter 14m. Actieradius (inclusief 2 jerrycans) bedraagt 500 km. Waadvermogen (zonder speciale voorzieningen) 0,75m.

    Pieke.

    17-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    16-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WILLY'S mb M38A-1 NEKAF JEEP








    16-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De NEKAF M38A-1.

    Geschiedenis van de NEKAF.

    Vraag:        Welk voertuig heeft het langst gediend in het Nederlandse leger en voor hoeveel jaar?

    Antwoord:  Het voertuig dat het langst heeft gediend in het leger is de Willy mb M38A-1 Nekaf Jeep”. En het heeft gediend van 1952 tot 1996.

    Het Nederlandse leger gebruikte na de tweede wereld oorlog de Jeeps die achter werden gelaten door het Amerikaanse leger. Later werd door het toenmalige Ministerie van Oorlog (nu Ministerie van Defensie) ter vervanging van de alom bekende Willys en Ford GPW jeeps een bestelling gedaan voor nieuwe voertuigen. De keuze viel op de Amerikaanse 4x4, oftewel de Jeep M38A-1, 11/4 ton 4x4, 24v. De hoofdaannemer voor de assemblage van de grote serie M38A-1 Jeeps was de Nederlandse Kaiser-Frazer Fabrieken N.V. gevestigd aan de Sluisjedijk in Rotterdam. Volgens het contract met Kaiser-Willys zouden de onderdelen voor de Nederlandse M38A-1 Jeeps niet van de U.S.A. komen, maar als een hulpprogramma naar de Nederlandse industrie gaan. De Jeeps zouden in de Nederlandse Kaise-Frazer Fabrieken N.V. worden geassembleerd in de NEKAF fabriek te Rotterdam. Uiteindelijk zouden ongeveer 24 procent van de onderdelen door plaatselijke leveranciers worden bezorgd. Batterijen en banden werden door Nederlandse firma’s als ‘Bataafse Accufabriek’ (nu bekend als Varta) en Vredestein geleverd. Dit dreef de prijs van de Nekaf op tot 12.670 Nederlandse gulden op, daardoor werd het een heel duur voertuig voor dien tijd.

    Het eerste voertuig, genaamd de “Nekaf -Jeep”, is voor zover bekend op 29 mei 1955 afge-leverd. Bij de eerste bestelling van 4000 Jeeps, was er bovendien een rollende prototype dat als doel diende om alle onderdelen te testen.

    De Nekaf Jeep moest wel 'gehoorzamen' aan de Nederlandse verkeersvoorschriften van dien tijd: dus extra witte reflectoren op de voorste spatborden links en rechts; aanvullende stads-lichten, met een lage intensiteit, op de grille; knipperlichten links en rechts; de beide zijkanten werden voorzien van knipperlichten op de kuip ter hoogte het midden, net echter de stoelen.

    De Nekaf werd met een canvas dak uitgerust. Als krachtbron fungeert de unieke 4-cilinder Willys Overland Hurricane benzinemotor. De 2199 cm3 metende moter levert 53 KW ofte-wel 72 PK, die via een afzonderlijk startpedaal tot leven geroepen kon worden. De Hurricane moter is uitgevoerd met een z.g.n. F-kop , waarvan de inlaat klep in de cilinderkop is geplaatst en de uitlaat klep is gemonteerd in het motorblok. Deze oplossing droeg, als voorloper van de pas veel,later toegepaste Cross-Flow cilinderkop, bij tot een vlottere doorstroming van de gassen. Door de lage compressieverhouding van 7,4:1 neemt de moter genoegen met benzine met een laaf octaangehalte. Als gemiddeld brandstofverbruik wordt 1 liter benzine op 5 Km. opgeheven bij een actieradius van +/- 300 Km. De Hurricane moter doet zijn naam werkelijk eer aan. Hij drijft de Nekaf via een drie versnellingsbak tot grote prestaties. De Nekaf haalt een topsnelheid van 96 kilometer p/uur, de maximumsnelheid in het terrein bedraagt 38 km/u. Hij kan met zijn tussenbak in laag geschakeld, hellingen tot 69% beklimmen. Ook door diep water rijden is voor de Nekaf geen probleem; in de standaard uitvoering kan hij tot een diepte van 75 cm gaan. Indien hij met een speciale ‘fording kit’is uitgerust dan ligt de grens op 1.90 meter. (dit heb ik persoonlijk gelukkig niet mee gemaakt).

    In zijn standaard uitvoering biedt de Nekaf plaats aan vier personen. Het laadvermogen bedraagt 545 kilogram en in het terrein is hij in staat om 368 kilogram door zand en modder te sleuren. Het laadvermogen kon worden vergroot worden door er een Bantam aanhanger aan te koppelen.

    Het Nederlandse leger gebruikte de Nekaf voornamelijk voor algemene doeleinden. Hierdoor hebben velen tienduizende landgenoten tijdens het vervullen van hun dienstplicht, het felbe-geerde rijbewijs gehaald achter het stuur van de Nekaf, of beter gezegd de Nekaf M38A-1.

    Ze werden tevens ingezet voor verkenningen, bijzonder opdrachten en het onderhouden van de verbindingen. De Koninklijke Marechaussee waren ook in het bezit van een groot aantal Nekafs. Afhankelijk van de toepassing kan de Nekaf van een canvas dak worden voorzien, eventueel aangevuld met deuren (dat was wel zo handig) Ook zijn er bevestingspunten voor een hardtop aanwezig, maar ik kan mij niet herinneren dat deze ooit werden gebruikt. Naast de normale Jeep, werd de Nekaf ook als radio-jeep; ambulance; brandweerauto en sneeuw-ploeg gebruikt. Na 1959 werd de Jeep ook gebruikt als een wapen transporteur en uitgerust met een 106 mm M40 ‘recoilles geweer’, oftewel een terugstootloze vuurmond. Er werden zo’n 355 Nekaf’s met behulp van Amerikaanse onderdelen, omgebouwd naar M38A-1C - TLV transporteurs. Om betrouwbaar te zijn om het extra gewicht van 217 kilogrammen te kunnen dragen, werden zwaardere onderdeelbronnen gebruikt. De voorruit kreeg een ge-scheiden raampaneel, er werd een vast vuurwapensteun gemonteerd en er werden munitie op-slagrekken toegevoegd (wel zo handig).

    Toen de Ministerie van Oorlog (Ministerie van defensie)besliste om de Nekaf te kopen, moest zijn levensverwachting twintig jaar zijn; tien jaar in actieve dienst en tien jaar op plaatst rust in de MOB-Complexen. Tijdens 1960 en daarna veranderde de prioriteiten en dat betekende dat het Ministerie een groot deel van zijn budget uitgaf aan rijbare gepantserde voertuigen voor mechanisering van het Koninklijke Nederlands Leger. Er was naar verluid geen geld meer over om de Nekaf te vervangen en daarom moest de Jeep langer in actieve dienst blij-ven dan oorspronkelijk de bedoeling was. In 1960 probeerde het leger wel sommige van de Nekaf’s te vervangen door ander “Jeeps” te bestellen. Onder ander de “Munga” welke door DKW in Duitsland werden gebouwd. Dit was geen succes, de Munga’s waren eerder ‘uit-geput’ dan in de tienjarige planning stond. De Nekaf was weer terug in gebruik!!

    Beginnend in de late jaren ’70, begon de Defensie de Nekaf’s te vervangen voor de Leyland Land-Rover en de Mercedes-Benz, met een diesel aangedreven G-Serie Moter. Na uit actieve dienst te zijn ontslagen door de Defensie, zijn de meeste Nekaf Jeeps verkocht via de Domeinen. De laatste Nekaf naar het schijnt in het jaar 2000.

    Het weerzien van deze robuuste Amerikaanse/Nederlandse vierwiel aangedreven heeft voor vele een historische, ja zelfs een emotionele betekenis en dat heeft er toe geleid dat voor een uitstekende gerestaureerd exemplaar uit de eind vijftige jaren, een gigantisch bedrag wordt betaald. Kun je soms nog via een de dump, nog voor een bedrag van 4000 tot 5000 euro een redelijk exemplaar te kopen, voor een zo goed als nieuwe Nekaf wordt tegenwoordig zonder kleur te verschieten, grofweg het tweevoudige gevraagd.

    *************************************

    Bron: Een samenvoeging van verschillende artikels welke door mij zijn overgenomen van de verschillende sites over de NEKAF, welke te vinden zijn op het W.W.W.

    16-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De FN - FAL.

    FN - FAL.

    In de jaren 70 waren 425, 434 en 435 IBC modern uitgeruste eenheden. Ze waren binnen het 1e Legerkorps ook als eerste met de in die tijd beste wapens uitgerust de FN - FAL en de FN - MAG. Dus daarom even een ‘kleine’ beschrijving van de Fal zoals overgenomen van Wikipedia.nl. Ondergetekende heeft er nooit echt meegeschoten, dus ik kan er niet uit ervaring over spreken.

    De FAL (Fusil Automatique Légère, licht semiautomatisch geweer) is een van de populairste leger geweren in de wereld. Het is ontworpen door FN Herstal (Fabrique Nationale d’Armes de Guerre) in Herstal, België. Het wapen was een commercieel succes en was na de M16 en de AK-47 een van de bekendste en meest verkocht wapens ter wereld. Het is in ca 70 landen in gebruik geweest.

    Voordelen

    • Zeer nauwkeurig in het treffen van doelen op grote afstand.
    • Groot magazijn. Het magazijn had plaats voor 20 patronen van het kaliber 7.62 mm.
    • De terugslag was regelbaar via de z.g. gasbuisstop. Vlak bij de voorste kordonbeugel, vlak bij de korrel zit een afstelknop om de gasdruk te regelen. In de gasbuis (boven de loop gemonteerd) zit een z.g. gasbuisstang die na werking de afsluiter naar achteren stoot. Dankzij deze techniek wordt het gas - dat na een schot wordt afgegeven - afgetapt, waardoor de afsluiter niet met een te grote kracht naar achter schiet. De standen van de gasbuis varieerden van stand 1 tot 9. Dankzij de gasbuis kreeg de militair niet meer de enorme terugslag van het geweer.
    • Er was een granaatstand voor de gasbuis, waardoor het mogelijk was om middels een speciaal afvuurpatroon een FAL geweergranaat af te schieten. Het geweer moest daarvoor in een stand van 45 graden met de kolf in de grond worden gezet. Daarna kon de granaat worden afgevuurd.
    • De FAL had relatief weinig onderhoud nodig om te werken.

    Nadelen

    • Het gewicht (exclusief munitie) was groot, waardoor menige militair de uitklapbare handgreep gebruikte om die achter zijn koppel te haken.
    • De later ontwikkelde FALO, een licht FAL machinegeweer, heeft een dikkere loop en is ontworpen voor aanhoudend volautomatisch vuren.
      Het geweer FAL had niet de reputatie van een oorlogswapen, zoals de UZI.  Er zijn gevallen bekend van FAL-geweren die door een ongeluk krom waren (omdat men erop ging zitten), of door een valpartij beschadigd raakten. Het was geen wapen waarmee men een metalen kast kon openbreken

    Voorsteunen

    De FAL geweren zijn geleverd met en zonder uitklapbare voorsteunen. In Nederland zijn bij de KL de voorsteunen na 1980 van de FAL verwijderd. Voor de KM en sommige KLu eenheden die de FAL als persoonlijk wapen hadden, waren er wel voorsteunen bevestigd. Ook de Britse variant van de FAL de Royal Ordnance was met en zonder voorsteunen. De schiethoudingen verschilden daarom per legeronderdeel.

    Een goede schiethouding is:

    • voorsteunen van de FAL moeten uitgeklapt worden,
    • linkerhand moet de kolf vastnemen vlak bij de oogdop (waardoor men het wapen met grote kracht in de grond kan drukken)
    • rechterhand moet dan het wapen goed in de schouder drukken.




      Bijgeleverde onderhoudsartikelen

      Bij elke FAL kreeg de Nederlandse soldaat ook een metalen onderhoudsdoosje mee met:

      • buisje wapenolie,
      • exercitiepatroon (de huls is dan leeg en er zit ook geen slaghoedje aan),
      • terugstootversterker voor het schieten van losse munitie,
      • schoonmaakkwastje en een wiskoord.

      Dit wiskoord bestond uit twee metalen cilindrische onderdelen die losgedraaid konden worden en die verbonden waren met een koord. Aan de ene kant kon een poetsdoekje worden geregen. Hierdoor kon men de loop van het geweer schoonmaken. Helaas kon het gebeuren dat de koord brak als men de loop wilde schoonmaken. Met een pompstok kon de wiskoord dan weer worden verwijderd.

      Onderhoud

      Een wapen heeft onderhoud nodig om goed te kunnen werken. Naast wapenolie moet een wapen van de soms enorme hoeveelheden kruitslijm worden verwijderd. De spangreep moet vrij van zand en gruis zijn en de gasbuisstang en gasbuis moeten worden gereinigd en licht in geolied. Het wapen zelf moet met wapenolie worden geolied zodat roest geen kans kreeg. In de jaren 70 werd veel aan wapenonderhoud in de Nederlandse kazernes gedaan. Gemiddeld was een soldaat anderhalf uur aan wapenonderhoud kwijt. Vaak werd na het onderhoud een inspectie gehouden door de Pelotons Sergeant. Werd de zaak afgekeurd, dan kon je opnieuw beginnen met onderhoud, net zolang totdat het goed (of dat de PS te vreden was gesteld) was. Wapens gingen na het schoonmaken bij de meeste onderdelen terug in de wapenkamer want het was verboden een FAL in de PSU-kast van de soldaat te bewaren.
      Overigens was het niet toegestaan het wapen totaal uit elkaar te halen. Alleen de wapenhersteller was bevoegd dit te doen. Bovendien was het monteren van voorsteunen geen sinecure: er was veel kracht voor nodig en zonder gereedschap ging het niet. Meestal viel ook de trekkerinrichting van bepaalde vuurwapens buiten de autorisatie van gewone soldaten om deze uit elkaar te halen.

      De FAL veiligheidsmaatregelen

      Om schietongelukken te vermijden, werd in de Nederlandse onderdelen zeer veel aandacht besteed aan de veiligheidsvoorschriften voor vuurwapens. Bij elke belangrijke gelegenheid werden deze veiligheidsmaatregelen uitgevoerd, zoals op schietbanen en in de kazernes bij het wachtlopen.

      Die veiligheidsmaatregelen voor de FAL:

      • Houd het wapen in elke handeling 45 graden met de loop omhoog. De kolf geklemd tussen rechter bovenarm en borstkas en houd de vinger altijd van de trekker af.
      • Zet de vuurregelaar op SAFE.
      • Verwijder het patroonmagazijn en controleer of er nog munitie in zit .
      • Trek nu de spangreep naar achteren en houd deze nu naar achteren vast.
      • Controleer het hulzengat en de kamer, kijk of er nog een patroon aanwezig is.
      • Laat de spangreep onder geleiding naar voren gaan.
      • Zet de vuurregelaar van SAFE op F, richt het wapen 45 graden omhoog en haal de trekker over. Het wapen ontspant.
      • Zet nu de vuurregelaar weer op SAFE en plaats eventueel het lege patroonmagazijn.

      De FAL gereedmaken voor vuren

      • Controleer vuurregelaar op SAFE.
      • Plaats patroonmagazijn met patronen.
      • Haal spangreep naar achteren en laat dan de knop van de spangreep los. De spangreep schiet zonder geleiding naar voren en duwt een patroon in de kamer.
      • Zet vuurregelaar van SAFE op F.
      • Gebruiksgereed.

      Wanneer het patroonmagazijn geen patronen meer bevat na het schieten, blijft de afsluiter naar achter vast zitten. Verwijder dan het lege patroonmagazijn en plaats een nieuwe met munitie. Vlak bij het patroonmagazijn zit een pal, die naar beneden gedrukt, de afsluiter ontgrendeld en weer een nieuwe patroon in de kamer brengt. Er kan daarna weer gewoon gevuurd worden. Als het wapen eenmaal gespannen is met een gevulde patroonmagazijn dan kan men schot-voor-schot vuren, dus zonder dat men weer na het eerste schot opnieuw moet spannen (semi-automatisch). Wanneer men zeer snel de trekker achter elkaar overhaalt, dan ontstaat een snelle op één volgende vuurstoot van een paar patronen maar gaat het richteffect verloren.

      Richten

      Oogdop en vizier waren zo afgesteld, dat de volgende regels golden voor het richten:

      Stilstaande doelen

      • op 100 meter: midden onderkant doel.
      • op 200 meter: midden doel.
      • op 300 meter; midden bovenkant doel.

      Voor bewegende doelen waren er andere richtpunten wegens het "inlopen" van het doel.

      Eigenschappen

      • Kaliber: 7,62 mm NATO (7.62 x 51 mm).
      • Lengte: 1100 mm (990 / 736 mm voor het "Para" model).
      • Gewicht: 3,9 kg zonder magazijn, 4,3 kg met vol magazijn (3,75 kg/3,9 kg voor het "Para" model) .
      • Capaciteit van het magazijn: 20 patronen (30 patronen voor de SAW versies).
      • Vuursnelheid: 650-700 patronen per minuut.
      • Effectief bereik: 600 meter.

      Extra onderdelen

      • Bajonet moest over de mondings vlamdemper worden geschoven. Bij sommige legeronderdelen werden deze uit veiligheids overwegingen niet meegegeven.
      • Mondingsstop moest op de mondings vlamdemper worden geschroefd. Deze was nodig voor gebruik van losse munitie (losse munitie is alleen een patroon zonder kogelpunt en werd gebruikt tijdens oefeningen).
      • Draagriem werd vastgemaakt aan de eerste en onderste cordonbeugel.

    15-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    14-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verhaal achter de FN-MAG.


    Ondergetekende moest in zijn dientstijd sjouwen met de Mitrailleuse d'Appiu General oftewel de MAG. Dat hield in dat ik zo'n 10 kg extra mee moest dragen, buiten het gewicht van de volle bepakking om. Eén voordeel had het wel. Als je de MAG voor je borst droeg bij een mars, stond je wel meer in evenwicht en liep het wel wat gemakelijker. Een andere leuke ding was wel dat je bij de diverse schietoefeningen probeerde om maar één patroon af te vuren. En als je dat gelukte regende het complimenten, wat weer wat opleverde bij de staf . Dus alles had zijn voordelen.
    Naast het dragen van de MAG, was iedere Mag-schutter bewapend met een Pistool voor persoonlijke bescherming. Het type pistool was een FN HP-DA 9mm, met een magazijn van 14 patronen. De Mag-helper was bewapend met FN-FAL.

    De MAG had een patroonband die in munitieboxen van 100 patronen werd vervoerd. De bovendeksel van de mitrailleur moet eerst worden geopend (via een draaiknop aan de linkerzijkant van de deksel), waardoor de afsluite zichtbaar wordt. Hier bovenop moet dan de patroonband worden neergelegd en de bovendeksel worden gesloten. Na het wapen gespannen te hebben de vuuregelaard van SAFE op VUREN te zetten, kon er worden geschoten. Nadat de trekker wordt overgehaald neemt de afsluiter één patroon uit de band en vervolgens wordt deze patroon in de kamer van de loop gebracht en vervolgens afgevuurd. Diezelfde afsluiter neemt dan de huls uit de kamer en verwijderd ook de bandschakels die de patroonband op die plaats bijeenhoudt. De bandschakels worden via de onderkant van deze mitrailleur eruitgeworpen. De hulsen verlaten de mitrailleur via de rechter zijkant. Via de bovendeksel zit een mechanisme om de patroonband verder aan te voeren. Het hele proces gebeurd dan weer opnieuw. De mitrailleur heeft een gasbuis onderaan de loop en kan worden ingesteld. Het wapen is bijzonder eenvoudig in gebruik en heeft een respectabele staat van dienst opgebouwd.

     Betrouwbaarheid en nauwkeurigheid

    De FN MAG heeft bewezen een extreem betrouwbaar wapen te zijn in alle omstandigheden en condities. Het Amerikaanse leger heeft de MAG een zware test laten ondergaan, door er 26.000 patronen mee te verschieten, zonder dat er maar één hapering plaatsvond en zonder dat de loop werd verwisseld (dat zijn dus 260 munitieboxen van elk 100 patronen). Een MAG heeft standaard 1 loop plus een reserveloop als de eerste niet zou functioneren. Vooral bij het schieten worden de lopen erg heet en moeten daarom regelmatig gewisseld worden. Deze wisseling gaat erg eenvoudig en kan in 3 seconden uitgevoerd worden, door de pal onder het draaghandvat in te drukken en de loop eruit te draaien. Opnieuw plaatsen van een loop veroorzaakt geen afstelproblemen van de mitrailleur. Dit verwisselen kan gewoon uitgevoerd worden, zonder dat de patroonband eruit hoeft en zonder andere handelingen aan het wapen. De mitrailleur heeft uitklapbare voorsteunen die het mogelijk maakten om vuur af te geven over een lange afstand. Een goede MAG-schutter kan een doel van 15 bij 15 cm treffen op een afstand van 800 meter. Belangrijk was dan wel dat de "wrik-methode" werd toegepast. Deze methode behelst dat de rechtshandige schutter met zijn linker hand de kolf bij de oogdop vasthoudt en het wapen zo hard mogelijk in de grond perst, waardoor de voorsteunen als een rots blijven staan. Hierdoor zijn trillingen tijdens het schieten geminimaliseerd. Het visier kan ook voor zeer lang vuur uitgeklapt worden, maar deze methode wordt niet vaak toegepast. De MAG kan ook op een speciale affuit geplaatst worden die - uitgeklapt - door 1 soldaat kan worden meegenomen. Door deze affuit kan er nog nauwkeuriger vuur over grote afstand worden afgegeven.

     Gebruik

    Het wapen is vooral in Nederland gebruikt bij de infanterie eenheden. In de jaren 60 werd de MAG ook gebruikt als boordwapen op de pantserwagen YP-408, maar werd later vervangen door een punt-50 machinegeweer met een kaliber van 12,7 millimeter. Het wapen kon gebruikt worden door de individuele infanterist op het slagveld ter ondersteuning van de infanterist die met de FN. FAL. was uitgerust.
    Tegenwoordig wordt de Amerikaanse MAG-versie op gepantserde voertuigen als boordwapen ingezet. Ook in de luchtmacht wordt het wapen ingezet als boordwapen, zoals bij de Sea Hawk. De FN MAG is nog steeds in gebruik bij het Nederlandse Korps Mariniers. Per geweergroep van een infanterie-eenheid is er één MAG-team, bestaande uit de schutter en de helper. De laatste heeft als persoonlijk wapen een C7A1 Diemaco.

    Onderhoud

    Hoewel de mitrailleur complex gebouwd is, is hij toch eenvoudig in een paar handelingen uit elkaar te halen en schoon te maken. De kolf  wordt verwijderd via een knop aan de onderkant, vlak bij de scheiding van kolf en doosgroep. Na de spangreep naar achteren te trekken, kan de grote afsluiter uit de doosgroep worden getrokken. De loop is via de handgreep te verwijderen. Het schoonmaken van de gasbuisafstelring was wel wat meer werk. Schoonmaken werd dan ook vaak gedaan via het gebruik van kerosine die alle kruitslijm kon oplossen.

    Bijgeleverde onderdelen

    De MAG bezat een speciale draagriem zodat de riem over de schouder gedragen kon worden. De mitrailleur kon hiermee vanuit de heup worden bediend. Verder was er ook een onderhoudstas bijgeleverd waarin de reserveloop en een pompstok was bijgeleverd. Verder was er nog onder-houdsmateriaal bijgeleverd, zoals een mondingstop voor de losse floders.

    Nadelen MAG

    Hoewel de MAG veel voordelen heeft, zijn er toch wel nadelen. Dit is o.a. het gewicht van deze mitrailleur. Wie ook nog een patroonband van 200 patronen bij zich had, moest een behoorlijk gewicht meeslepen. Bij de infanterie was het daarom noodzakelijk twee soldaten bij 1 mitrailleur te betrekken (schutter en helper). Beiden hadden als persoonlijk wapen een pistool, alhoewel sommige eenheden de MAG-helper een FN-Fal  geweer meegaven.

    Specificaties

    • Kaliber: 7.62x51 mm NATO 
      Werking vuurwapen: via gasdruk
    • Massa (in kg): 10.5 kg
    • Lengte: 125 cm
    • Lengte loop: 54.60 cm
    • Vuursnelheid: ongeveer 850 patronen per minuut
    • Magazijn: Patroonband

    INFORMATION:
    Designation: FN MAG
    Type:
    General Purpose Machine Gun
    Manufacturer:
    Fabrique Nationale Herstal SA
    Country of Origin:
    Belgium
    Operation:
    Gas operated, automatic fire only
    Caliber:
    7.62mm x 51 NATO
    Service Year: NA

     

    DIMENSIONS:
    Overall Length:
    1,260 mm
    Weight (Empty):
    11 kg
    Weight (Loaded):

    PERFORMANCE:
    Rate of Fire: 600 - 1000 rounds per minute
    Rounds:
    Various - Metal-link Belt Fed
    Range:
    3,937 feet


    14-03-2007, 00:00 geschreven door Pieke


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!