2wheels

27-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Tips bij aankoop van een tweedehandse scooter of brommer

 

Hier vindt U enkele tips voor de aankoop van een tweedehandse scooter of brommer.

Uit ervaring weet ik dat vele verkopers het niet zo nauw nemen met de gegevens die ze verstrekken in de hun advertenties. Meer dan eens worden onbewust maar ook vele keren meer dan bewust verkeerde gegevens ingegeven. Het enige doel van deze mensen is een hogere prijs krijgen voor hun goederen. Sommige overdrijven echt zo erg dat het pure oplichting is.

 

De meest gebruikte oplichting trucjes en de tips om deze te doorzien

 

- bewust verkeerd vermelden van de leeftijd en of kilometerstand van het voertuig. Omdat een jong voertuig natuurlijk meer opbrengt dan een oud.

Tip 1

Vraag aan de verkoper steeds een aankoopbewijs. Laat de verkoper alle gegevens van het voertuig vermelden.

Deze zijn

 

> Het chassisnummer van het voertuig

> De kilometerstand van het voertuig

> De klasse van het voertuig (een klasse A mag maximum 25 km/u een b klasse mag 45 km/u)

> De leeftijd van het voertuig. Kan of wil de verkoper de leeftijd van het voertuig niet vermelden. Dan kun je indien je dit wenst bijna altijd via de invoerder van het betreffende voertuig de juiste leeftijd opvragen. Deze gegevens opvragen duurt in de meeste gevallen slechts enkele minuten en kan je een ernstige teleurstelling voorkomen.

> Laat op uw aankoopbewijs ook steeds vermelden of het voertuig al een ongeval heeft meegemaakt of niet (voertuigen die al bij een ongeval betrokken zijn geweest laat men beter links liggen). Meestal worden dergelijke voertuigen rap en goedkoop hersteld en zit daarna de nieuwe eigenaar met de brokken.

 

Waar dient U vooral op te letten

 

De uiterlijke staat zegt meestal al veel over het gebruik van een voertuig.

Voertuigen vol met krassen, gescheurde zadels en met tape aan elkaar geplakt laat men best voorbijgaan. Dat spreekt voor zich.

 

- De motor. Bij aankomst en natuurlijk voor de testrit voelt men best aan de motor en de uitlaat (pas op voor brandwonden) is de motor al warm gereden dan kan dit erop wijzen dat het voertuig met een koude motor of bij vochtig weer slecht start.

- Eens de motor loopt moet deze op hetzelfde stationair toerental blijven draaien. Dit wil zeggen dat de motor op zichzelf niet opeens vlugger en daarna weer trager begint te draaien. Bij een stationair toerental bedoel ik ook zonder dat er aan de gashendel gedraaid wordt. (let wel in de winter waneer het koud is. Zal bij voertuigen met een automatische choke. Bij de start de motor iets sneller draaien en zal deze daarna langzaam afzakken naar een normaal stationair toerental. Dit duurt ongeveer een minuut.

- Let bij een testrit op abnormale geluiden en trillingen. Voertuigen die abnormaal hoge toeren maken bij normale snelheid. Hebben meestal een slecht afgestelde vario (versleten vario) voertuigen die ondanks een warme motor telkens schokken bij vertrek hebben ver altijd een versleten of een slecht afgestelde vario.

Rijden in hoge toerentallen is niet enkel duur. U verbruikt veel meer benzine maar ook de levenduur van uw motor wordt veel ingekort.

- tijdens de testrit stopt en vertrekt men best een paar maal om te zien of het voertuig goed reageert. Na de testrit laat men best de motor enkel minuten draaien om te zien of het voertuig ook bij een warme motor stationair blijft draaien. Niks is zo vervelend dan een voertuig dat aan alle lichten stilvalt. Valt de motor uit dan is meestal de motor (carburator of ontsteking) slecht afgesteld

27-04-2007 om 08:54 geschreven door 2wheels  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (27 Stemmen)
26-04-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen peugeot tkr in "wrc 307" uitvoering.
amper 2 jaar oud.
3700 km.
klasse A. (geen rijbewijs verplicht. wel een helm)
in zeer verzorgde staat.
ongeval en krasvrij.

de nieuwprijs was 2099 € dit kan aangetoond worden op het aankoopbewijs.
Nu 900 € vaste prijs.

meer info op 0484/589.134

26-04-2007 om 18:12 geschreven door 2wheels  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (18 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen nieuwe peugeot scooters met lentekorting !!

peugeot ludix "blaster silversport "
klasse B.
nagelnieuw.
voorzien van een watergekoelde motor.
schijfrem vooraan.
elektrische en kickstarter.
aluminium en carbonafwerking.
met fabriekswaarborg !!
vooropgestelde verkoopprijs 1699 euro
Nu 1250 euro.

26-04-2007 om 18:08 geschreven door 2wheels  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen tweedehands scooter

peugeot tkr blaster

> watergekoelde scooter
> klasse B
> spotprijs 1250 € normale verkoopprijs 1699 €
> ongevalvrije tweedehandse scooter met 60 km op de teller.
> gsm 0484/589.134

26-04-2007 om 18:07 geschreven door 2wheels  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (15 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Van harte welkom beste bezoeker op de weblog van 2weels (twoweels).

 

Info !

 

De doelstelling van deze weblog is meer informatie te verstrekken over tweewielers en vooral dan de gemotoriseerde vanaf 49 cc tot 125 cc.

 

Wat kunt U hier zoal vinden ?

 

Eerst en vooral kan je hier advertenties vinden van aangeboden scooters en bromfietsen.

 

Nieuwe scooters afkomstig uit een tombola of gewoon einde serie scooters. Aangezien ze nagelnieuw zijn geld voor deze meestal de fabriekswaarborg. Het grote verschil zit hem in de verkoopprijs deze is stukken lager dan de normale handelsprijs.

 

Tweedehandse scooters kan je hier ook vinden. De aangeboden tweedehandse scooters worden aan strenge voorwaarden onderworpen. Ze dienen ongevalvrij te zijn. Mogen een maximale kilometerstand hebben van 8000 kilometer. En ze dienen in de originele staat te verkeren van kleuren en stickers. Ongeval en opgefokte scooters worden steeds geweigerd. Net zoals afgeleefde en onverzorgde scooters.

 

Tips voor aankoop van een tweedehands scooter worden ook gegeven.

 

Vele verkopers nemen het namelijk niet zo nauw met de vermelde leeftijd (bouwjaar van het voertuig) en de kilometerstand. Ze vermelden soms meer dan bewust valse gegevens in hun advertenties. Wij zullen U proberen het kaf van het koren te scheiden met enkele tips.

 

Uw opmerkingen of tips zijn steeds welkom...

26-04-2007 om 00:00 geschreven door 2wheels  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (22 Stemmen)


T -->

Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs