2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
02-09-2009
De 5 stappen voor E-commerce.
De internet verkoop
kent een steile groei. Steeds meer bedrijven en winkels kijken om een
webshop te beginnen en om producten of diensten online te verkopen.
E-commerce verloopt in 5 vaste stappen en is gereglementeerd door de
Belgische wetgeving. Om meest rendement te bekomen, hou je best met
beide rekening. Een overzicht.
De vijf stappen van E-commerce.
De
meeste mensen denken spontaan aan artikels tonen op een website. Aan
mensen laten kiezen en aan prijzen vermelden. Dat zijn zaken die
behoren tot het online winkelgedeelte van een goede E-shop. De vaste
stappen van E-commerce handelen over de normale procedure die gevolgd
wordt om de mensen een product of dienst te laten aankopen. Wie deze
werkwijze strikt volgt, versterkt het vertrouwen in de webwinkel. De
consumenten voelen zich immers vertrouwd met de procedure en daardoor
voldoet het E-shoppen spontaan aan hun verwachtingen.
Stap 1: het aankopen van producten of diensten.
Het
aankopen begint met de mensen die de producten of diensten kunnen
bekijken. En op een bepaald moment valt de beslissing om een bestelling
te plaatsen. Bij de bestelling van een artikel wordt het product
toegevoegd aan een "winkelmandje".
De koper krijgt nu een nieuw scherm met het overzicht van de reeds
bestelde producten, de aantallen en hun prijs Nu krijgt de klant de
mogelijkheid om verder te winkelen of om de aankoop te finaliseren.
Wie
kiest om verder te winkelen gaat automatisch terug naar het
winkelgedeelte met alle producten of diensten. De klant kan verder
andere artikels blijven toevoegen aan het winkelmandje totdat zijn
bestelling compleet is en de bestelling wordt afgesloten.
Stap 2: registratie als klant.
Als een bestelling compleet is en het winkelmandje wordt afgesloten, moet de koper zich eerst legitimeren.
Een klant gaf vroeger zijn persoonlijke gegevens op en is reeds gekend
als klant. Een nieuwe koper moet nu alle nodige gegevens kunnen ingeven
zodat de bestelling kan worden afgesloten en uitgevoerd. Hoe complex
deze registratieprocedure moet zijn, hangt voornamelijk af van je
activiteit, de zaken die je verkoopt en de wettelijke reglementen. Ook
moet er rekening worden gehouden met de betaling van de bestelling.
De
registratie als klant is niet echt een leuke bezigheid. Het is eerder
een noodzakelijk kwaad. Zorg er in elk geval steeds voor dat de
registratie soepel, klantvriendelijk en vlot verloopt en voor de koper
duidelijk is.
Stap 3: de definitieve order.
Nadat de bestelling werd afgesloten en de klantgegevens opgegeven zijn, krijgt de koper de definitieve bestelbon
te zien. Hierop staan alle klantgegevens vermeld en het gedetailleerde
overzicht van de gekochte goederen of diensten. De afzonderlijke
prijzen en ook de totaalprijs van de bestelling is hier vermeld. Ook de
verkoops- en leveringsvoorwaarden die gelden op deze bestelling moeten
hier kunnen worden nagezien. Eventueel kan de koper nu aanduiden welke
manier hij kiest om de order te betalen.
De
koper bevestigt zijn aankoop door uitdrukkelijk akkoord te gaan met de
gekochte artikels en met de leveringsvoorwaarden. Ter afsluiting gaat
hij automatisch verder naar de betaalprocedure.
Stap 4: de veilige betaling.
De
aankoop en levering kan pas worden uitgevoerd als de verkoper zeker is
van de betaling van de gekochte goederen. Dat kan op verschillende
manieren. Sommigen leveren enkel nadat de betaling op hun bankrekening
is toegekomen. De meeste commerciële banken hebben betaalknoppen die je
op een webshop kunt gebruiken. Maar de veiligste en zekerste betalingen verlopen via een gespecialiseerde dienstverlener zoals b.v. Ogone.
Ogone
zorgt er voor dat de betalingen kunnen gebeuren in een beveiligde
omgeving zodat de gebruikte kaartgegevens, codes en paswoorden
beschermd zijn tegen hackers of malafide personen. Via dit
betaalplatform heb je de keuze uit verschillende betaalmogelijkheden.
Dat gaat over e-betaalknoppen van banken, over betaalsystemen die
typisch zijn voor landen (b.v. IDeal voor Nederlandse kopers) tot
betalingen met VISA en andere betaalkaarten. Het voordeel voor de
verkoper zit vooral in de zekerheid dat het geld van de aankoop
effectief zal toekomen.
Voor het openen en instellen van de veilige betaalfunctie op een e-shop doe je best beroep om een erkende Ogone partner.
Dat zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in e-commerce toepassingen,
die een interne opleiding bij Ogone hebben gevolgd en die door Ogone erkend zijn om hun producten in te bouwen. 2TREES behoort tot het netwerk van Ogone gecertifieerde partners.
Stap 5: Afsluiting van de bestelling.
Nadat de veilige betaalprocedure is afgewerkt en de betaling is uitgevoerd, krijgt de koper een definitieve bestelbon
toegestuurd. Hierop staan alle klantgegevens vermeld, het
gedetailleerde overzicht van de gekochte goederen of diensten, de
afzonderlijke prijzen en de totaalprijs van de bestelling. De inhoud
van deze schriftelijke bestelbevestiging is strict gereglementeerd door
de Belgische Wetgeving. (zie ook ons artikel over de E-commerce wetgeving).
Deze wet van 1 oktober 1999 is specifiek bedoeld om de consument te
beschermen tegen misbruiken. Het is dus zonder meer van groot belang om
de verplichte minimum vermeldingen zeker te voorzien op je definitieve
bestelbon.
Let wel: voor alle
aankopen via het internet heeft de koper het recht om binnen de 7 dagen
de bestelling te annuleren, de goederen terug te sturen en zijn geld
terug te ontvangen.
E-commerce kan
veel opleveren voor je bedrijf of zaak. Wil je met een webshop of
online verkoop starten, zorg dan voor een goede voorbereiding en spreek
eens met een specialist. Voor meer info, neem vrijblijvend met ons contact op.