2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
26-08-2009
Goede teksten voor webshops schrijven.
Steeds meer bedrijven,
handelaars of winkeliers proberen hun omzet verhogen en willen starten
met een webshop. Een vaak onderkend probleem gaat over het schrijven
van goede, commerciële teksten voor de online shop. Dat is niet echt
eenvoudig maar met wat oefening en de volgende tips lukt het wel iets
beter.
Teksten voor webshops verschillen van website-tekst.
Het doel van een online shop is steeds om orders te bekomen.
Dat kunnen bestellingen voor producten zijn, contracten voor
dienstverlening, depannageopdrachten, enz. Maar het is wel altijd de
bedoeling om een klant te doen reageren
zodat hij beroep doet op jouw bedrijf of zaak. Je kunt dit agressief
aanpakken, zo in de trant van "Koop Nu", "Reageer hier", "Bestel Nu",
... Alleen werkt dit niet steeds goed. Het is beter om een soort
finesse tentoon te spreiden en om de bezoekers aan je webshop met een
commercieel vriendelijke dwang ertoe te brengen om te reageren.
Er zijn grosso modo drie verschillende soorten teksten
nodig voor online verkoop. De algemene teksten op een webshop maken het
doel van de shop duidelijk, beschrijven algemeen de producten of
diensten die er op terug te vinden zijn en geven uitleg over de
verschillende categorieën die aan bod komen. De productenteksten geven
de informatie over de artikels of diensten en de bedrijfs- en
verkoopsvoorwaarden leggen uit hoe jij en je webshop werkt.
1. Algemene tekst van een webshop.
Met
deze informatie wordt de bezoeker aan een online store het eerst
geconfronteerd. Samen met het uitzicht van de webwinkel zijn deze
teksten meestal bepalend om te beslissen of men verder kijkt of wegklikt. Ze zijn dus heel belangrijk om goede resultaten te halen uit je online verkoop.
De algemene teksten vertellen de bezoeker op een vlotte, commerciële manier wat de bedoeling
is van de webshop, welke soort producten je er op terugvindt, voor
welke soort klanten (socio-culturele categorie) ze bedoeld is en wat er
onder de verschillende categorieën van goederen of diensten staat. Op
basis van deze informatie kan een bezoeker nu direct weten of deze
webshop voor hem/haar geschikt is, of de producten of diensten deze
zijn die hij zoekt en of het bedrijf die de webshop uitbaat hem ligt.
Dat laatste gebeurt eigenlijk automatisch omdat dit "ja"-gevoel gewoon
ervaren wordt door het uitzicht van de webwinkel en de manier waarop de
teksten je aanspreken. Je krijgt vanzelf een aarzelend, argwanend of
een goed gevoel.
Hou bij het opmaken van de algemene teksten rekening met de volgende tips:
gebruik bij voorkeur woorden die de mensen gebruiken om je producten of activiteit op te zoeken in de zoekmachines.
Dat zijn de populaire woorden die tonen dat jij gespecialiseerd bent in
je branche, maar ook dat je klanten jou zullen begrijpen. Bovendien
komt je webshop hoger in de zoekresultaten als je deze woorden gebruikt;
vermijd echt specialisten-termen, vreemdtalige woorden of nietszeggende uitdrukkingen;
vermijd overdrijvingen en niet te controleren of ongeloofwaardige beweringen;
gebruik een direct taalgebruik en verpak je boodschap op een sympathieke manier;
hou de zinnen kort en to-the-point;
nodig de mensen ook uit om verder te gaan op je webshop.
2. De productbeschrijving.
De productbeschrijvingen bestaan meestal uit vier onderdelen:
de naam, de korte beschrijving, de uitgebreide beschrijving en een
afbeelding of foto. Deze informatie is belangrijk omdat de klant
hiermee moet beslissen of hij wil ingaan op je aanbod. De terminologie
wordt meestal bepaald door de artikelenbranche, de gebruiken van je
streek en door de technische termen.
Alhoewel
je ogenschijnlijk weinig speelruimte hebt om inventief te zijn, hou je
best volgende regels voor ogen bij het schrijven van de
artikelbeschrijvingen:
productnaam: zet naast de productnaam zelf ook wat specifieke eigenschappen in
deze regel. B.v. Ronde schaal, wit, 35 cm. Gebruik bij voorkeur de
roepnaam van een product. Dit is nl. het woord dat de meeste mensen bij
een zoekopdracht op het internet ingeven;
de korte beschrijving: dit zijn de 2-3 regels tekst die de mensen bij elk artikel zien onder te titel en naast de foto. Hier geef je de bijzondere specificaties weer
in een vlot leesbare tekst. Het is de bedoeling dat de mensen, in
combinatie met de foto, kunnen uitmaken of dit een artikel is dat zij
graag willen hebben. De korte beschrijving is belangrijk omdat deze
tekst bij elk product leesbaar is zonder dat men moet doorklikken.
Gebruik bij voorkeur ook een aantal zoektermen of woordvarianten voor
je artikel;
de uitgebreide beschrijving: is de tekst die de mensen lezen als ze geïnteresseerd zijn in je artikel. Hier staat de gedetailleerde opsomming
van de eigenschappen en voordelen van het product. Let er wel op dat je
algemeen verstaanbare woorden gebruikt. Zo is het voor iedereen
duidelijk wat ze evt. bestellen. Deze informatie kan gerust uit
productenfolders, catalogi, gebruiksaanwijzingen of instructieboeken
gehaald worden;
de afbeelding:
is belangrijk omdat dit het meest visuele is van de klant met je
artikel. Niet alles is haarfijn in woorden te beschrijven. Een foto
zegt immers meer dan 1000 woorden. Zorg er daarom voor dat de kwaliteit van de afbeelding perfect
is. Werk het basismateriaal desnoods wat bij om je product zo voordelig
mogelijk te presenteren. En een goede foto maakt vaak de beschrijving
helder en duidelijk.
3. De algemene bedrijfs- en verkoopsvoorwaarden.
Hou er rekening mee dat de online verkoop aan een aantal wettelijke regels
en verplichtingen onderworpen is. Zo moeten er verplicht de gegevens
van je bedrijf of zaak worden vermeld. En (toekomstige) klanten willen
ook graag vooraf weten waartoe zij zich verplichten als ze bij jou
aankopen, hoe de bestellingen worden uitgevoerd en waar zij terecht
kunnen met vragen of klachten. Daarom is ook deze categorie van belang
want ze wekt vertrouwen of wantrouwen in je zaak.
Vermeld de volledige, correcte bedrijfsgegevens zoals naam, rechtsvorm, adres, telefoon, fax, RPR, ondernemingsnummer of BTW nummer, e-mailadres, enz.
Gebruik duidelijke, klare taal
voor je verkoopsvoorwaarden. Ambtelijke formuleringen en "juridische"
terminologie is te vermijden want ze schrikken eerder de mensen af dan
dat ze vertrouwen wekken;
Structureer deze informatie
zodat de bezoekers met een paar klikken de informatie kunnen lezen die
hen interesseert en deze overslaan die ze niet willen lezen;
Zorg dat de mensen steeds verder kunnen shoppen
vanaf deze rubrieken. Vaak begint men nl. te shoppen, om plots te
willen nakijken hoe bestellingen verlopen, en om daarna gerustgesteld
verder te winkelen;
Laat het deel wettelijke informatie nalezen
door je juridische en door je financiële raadgevers. Vaak heeft je
verzekeringsbedrijf, bedrijfsadvocaat, boekhoudkantoor of
hoofdleverancier eigen mensen die bepaalde risico's vooraf goed kunnen
inschatten. Dan is het ook eenvoudig om deze gevallen alvast te
bespreken bij deze algemene voorwaarden. Een verwittigde handelaar is
er twee waard...
Goede, commerciële en
klantvriendelijke teksten schrijven voor webshops is niet eenvoudig.
Maar met bovenstaande richtlijnen kom je al een heel eind. Het beste
resultaat bekom je als je werkt in 3 fases.
Het principe is vrij simpel: begin met degelijk onderzoek, verwerk deze
informatie op een klantvriendelijke manier en verfijn de teksten aan de
hand van de marktinformatie na een paar maand. Deze werkwijze diepen we
graag een volgende keer uit.
Wil je
binnenkort starten met internetverkoop of met een eigen webshop? Een
goede voorbereiding is onmisbaar voor een goed resultaat achteraf. Neem
gerust en volledig vrijblijvend met ons contact op.