2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
08-07-2009
De voordelen van een eigen e-nieuwsbrief.
Een van de meest
succesvolle promotiemiddelen op het internet is ongetwijfeld de
e-nieuwsbrief. Soms wordt dit medium misbruikt, maar meestal is dit een
uiterst rendabele manier om je zaak uit te breiden. Maar wat zijn nu
eigenlijk de voordelen van een eigen e-nieuwsbrief?
1. E-nieuwsbrieven hebben de laagste kostprijs per contact.
De ontwerp en opmaakkosten zijn heel laag. Ontwerpen kunnen online
worden gemaakt en goedgekeurd waardoor dit snel en efficiënt gebeurt.
Eenmaal een lay-out is ontwikkeld, kosten de volgende uitgaven enkel
meer het opmaken van de nieuwe inhoud. Hierdoor is de productiekost van een nieuwsbrief heel goedkoop.
E-nieuwsbrieven
worden online klaargemaakt. Ze moeten niet worden gedrukt. Er is dus
geen papier of drukwerk nodig. Bovendien moet je nooit overschot van een e-nieuwsbrief weggooien.
E-nieuwsbrieven worden ook online verstuurd. Je hoeft geen dragers zoals enveloppen, plastiek folie, enz. aan te kopen. Port- en afhandelingskosten om de zending onder enveloppe te steken of te sorteren ken je ook niet.
Deze
lage kostprijs en de hoge efficiëntie maakt dat de e-nieuwsbrief het
enige reclamemiddel is dat ook rendabel kan worden ingezet bij goedkope artikels of producten met een lage winstmarge.
2. E-nieuwsbrieven zijn het snelste reclamemedium.
Doordat de volledige behandeling online gebeurt is er maar heel korte tijd nodig tussen de bestelling van een nieuwsbrief en het verzendklaar hebben ervan. Deze tijd kan nog worden ingekort indien er b.v. vooraf een planning wordt gemaakt over een langere periode.
Ook de tijd tussen het versturen van een nieuwsbrief en het ontvangen
ervan is heel kort. Via het internet komen je nieuwsberichten overal
zeker dezelfde dag nog toe, zelfs aan de andere kant van de wereld. Dit
kan heel belangrijk zijn als je wilt reageren op acties van
concurrenten, of om last-minute acties te lanceren.
Met een e-nieuwsbrief kun je gerichte en gepersonaliseerde mailings
versturen. Je kunt je doelgroepen indelen naar b.v. taal, land, gender,
interesses, leeftijd of zelfs aankoopprofiel en dan je mailings zo
ontwerpen dat deze mensen direct aangesproken worden. Ook hier kan er
een standardisatie worden uitgewerkt zodat deze uitsplitsing heel
efficiënt gebeurt.
Door de lage kostprijs en de snelheid van reageren kun je een e-nieuwsbrief ook gebruiken om vaker korte berichten
te sturen. Dit geeft meer het gevoel dat je de mensen "op de hoogte"
houdt, eerder dan het gevoel dat je ze stalkt. Vergeet niet dat
iedereen graag op de hoogte blijft.
3. E-nieuwsbrieven zorgen voor herhaalde reclame.
E-nieuwsbrieven hebben de eigenschap dat ze door de ontvanger heel eenvoudig kunnen worden doorgestuurd aan vrienden, kennissen of gelijkgestemden. Zo kan je boodschap bij heel wat nieuwe contacten
terechtkomen zonder dat je ze zelf kent. Hiervoor is het belangrijk dat
iedereen zich gemakkelijk kan abonneren op je nieuwsbrief.
Door een goede, uitgekiende opmaak van de e-nieuwsbrieven zorg je dat meer mensen je website bezoeken.
Dit is belangrijk om je overige producten of diensten onder de aandacht
te brengen. Bovendien stijgt het belang van je site hierdoor bij de
zoekmachines, zodat je website sneller en gemakkelijker wordt
weergegeven.
E-nieuwsbrieven zijn ook heel ecologisch, want ze belasten het milieu niet. Er zijn geen residuën van drukprocessen, materiaal of overschot omdat alles online gebeurt.
4. E-nieuwsbrieven versterken het imago van je zaak.
Door regelmatig een goede nieuwsbrief uit te geven kweekt je zaak expertise
in de ogen van de abonnees. Doordat je onderwerpen met kennis van zaken
behandelt, maak je dat weinigen twijfelen aan je vakkennis en
professionaliteit. Je krijgt zeker een voetje voor ten opzicht van veel
concurrenten.
Je blijft ook regelmatig onder de aandacht
komen van klanten en potentiële klanten. Van zodra ze een artikel of
dienst nodig hebben die jij levert, sta je op de eerste rij om
geconctacteerd te worden. Dit is zeker het geval als je b.v.
maandelijks een nieuwsbrief uitgeeft.
Met een goede nieuwsbrief kun je meer doen dan alleen maar een product of dienst voorstellen. Je geeft wat achtergrondinformatie
mee, of gebruikstips, of zelfs referenties van andere gebruikers. Dit
gebeurt allemaal heel efficiënt en laagdrempelig want je komt met je
boodschap direct bij je (toekomstige) klant terecht.
Doordat en nieuwsbrief heel snel en eenvoudig wordt doorgestuurd naar nieuwe mensen kan je bestand e-mailadressen snel uitgroeien tot een heel waardevol verkoopsbestand.
Een
e-nieuwsbrief is dus een heel efficiënt en rendabel marketinginstrument
in deze moderne maatschappij. Toch zijn er niet alleen maar voordelen
als je hiermee begint. Denk er ook aan dat het ook werk kost om
regelmatig nieuws te brengen. Je moet de basisinformatie schrijven,
duidelijke afbeeldingen zoeken, je adressenbestanden up-to-date houden
en vooral strikt je eigen planning nakomen. Maar los van deze zaken
biedt een e-nieuwsbrief alleen maar voordelen.
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende internetreclame voor KMO's,
zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Heb je interesse in een
goede website, een professionele webshop of vlotte commerciële
nieuwsbrief of moderne e-promotie voor je zaak, neem gerust met ons contact op.