2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
19-09-2012
Praktische tips voor een goede SEO website.
Veel websites kennen hetzelfde probleem. Ze worden moeilijk tot niet
spontaan gevonden op het internet. Een vakbekwame webbouwer is zeker een
must om een vlot vindbare website te ontwerpen. Maar ook de website
eigenaar kan veel doen om zijn site bovenaan de zoekresultaten te
krijgen. De volgende praktijktips helpen u om de inhoud van uw website
SEO vriendelijk op te maken.
Waarom is SEO (optimalisatie) belangrijk?
Een goede optimalisatie van uw website zorgt er voor dat zoekmachines
snel en duidelijk kunnen zien waarover uw site handelt zodat ze uw
informatie bij relevante zoekopdrachten kunnen weergeven. Let wel, SEO
werkt steeds met bepaalde zoekopdrachten. Dit zijn zoekwoorden of een
combinatie van zoekwoorden. Hoe beter uw SEO in elkaar steekt, hoe
gemakkelijker u
bovenaan de zoeklijsten terecht komt. Dit principe geldt voor elke zoekmachine, dus voor Google maar ook voor Bing, Yahoo! en andere.
Een drietal factoren spelen een rol bij een goed geoptimaliseerde website. Vooreerst moet uw website technisch volgens de
regels van de kunst
gebouwd zijn. Dat betekent dat alles netjes moet werken, de juiste
hiërarchie moet gebruikt zijn, enz. Ook bij het creëren van de
webpagina's houdt een vakbekwame webbouwer rekening met de SEO regels voor zoekmachines. Dat is eveneens een technisch verhaal, maar wel belangrijk om uw website bovenaan de zoekresultaten te krijgen.
Een derde facet betreft de
inhoud van uw website. En hier kunt u,
als eigenaar van een site, heel veel zelf aan doen. Immers, u bepaalt
zelf welke inhoud u op uw website plaatst. Voor deze informatie en voor
de foto's zorgt u zelf. Niemand weet ten andere beter dan uzelf wat voor
u belangrijk is. Ook hier bestaan SEO regels voor. Het is dus
belangrijk om de inhoud van uw website zoekmachinevriendelijk samen te
stellen. Waar moet u rekening mee houden?
Vijf SEO tips voor zoekmachine-vriendelijke inhoud van een website.
Daar waar het zoekmachine-vriendelijk bouwen van een website eerder
technisch is (de SEO regels nauwkeurig toepassen volstaat hiervoor), is
de inhoud even belangrijk. Want precies op basis van de inhoud zelf
wordt door 2TREES voor elke website afzonderlijk een eigen, specifieke
SEO opgemaakt. Hoe beter de inhoud volgens de SEO regels opgebouwd is,
hoe beter de optimalisatie kan gebeuren.
Het aantal pagina's van een website is afhankelijk van de
producten, diensten of activiteiten die u wilt promoten via het
internet. Vaak kijkt men enkel naar de prijs om het aantal pagina's van
een website te bepalen. Zoekmachines werken echter niet op dat principe.
Ze zien daarentegen wel graag duidelijk en ondubbelzinnig waar uw
webpagina over gaat. Daarom is het zonder meer aangewezen om voor elk
belangrijk item van uw zaak een eigen, specifieke webpagina te creëren.
Zet op elke webpagina de specifieke inhoud die verband houdt
met de producten, diensten of activiteiten waar de pagina over handelt.
Dat is duidelijk voor zowel zoekmachines als bezoekers op uw website
achteraf. Het is steeds leuk om alle informatie die bij een onderwerp
hoort, ook samen te vinden op eenzelfde webpagina.
Op elke webpagina staan woorden. Zoekmachines werken immers nog
steeds hoofdzakelijk op basis van woorden. Zorg er dus voor dat de
teksten op uw webpagina een aantal specifieke, unieke woorden
bevatten die direct verband houden met de producten, diensten of
activiteit die er beschreven wordt. Dat helpt zoekmachines in veel
gevallen om uw site bovenaan de zoekresultaten te positioneren bij goede
zoekopdrachten.
Elke webpagina bezit ook een hoofdtitel. Zorg dat in deze hoofdtitel 1 tot 2 zoekwoorden
voorkomen die vaak gebruikt worden op het internet om uw product of
dienst te zoeken. Deze combinatie is belangrijk omdat zoekmachines een
grotere waarde hechten aan de hoofdtitel dan aan subtitels en omdat
zoekwoorden die zowel in de titel als in zoekopdrachten voorkomen,
duiden om een grote relevantie van de inhoud van deze pagina.
Zorg tenslotte bij het opmaken van de teksten voor uw webpagina's voor een SEO vriendelijke structuur.
Hoofdtitels, ondertitels, onderschriften bij afbeeldingen, enz. dat
alles helpt zowel uw webbouwer als de zoekmachines om snel de inhoud te
analyseren en trefzeker weer te geven. Heel belangrijk is ook om
foutloze teksten op uw website te plaatsen. Schrijf- en taalfouten
zorgen nogal snel voor een imagoverlies voor uw zaak. Zorg er tenslotte
voor dat elke pagina unieke inhoud heeft. Vermijd dus herhalingen
of vaak dezelfde tekstregels verwerken in uw inhoud. Zoekmachines
hebben dat echt niet graag en straffen dit vaak af zodat uw website
moeilijker bovenaan de zoekopdrachten zal terecht komen.
Besluit.
Het optimaliseren van een website is een specifiek onderdeel van het
ontwerpen van een website. Alhoewel SEO voornamelijk een technische
kwestie is, kan de website eigenaar zeker meehelpen aan een goede
optimalisatie door de inhoud op een zoekmachinevriendelijke manier op te
maken.
Voor meer informatie over optimaliseren van een website of over het
verbeteren van bestaande SEO neemt u vrijblijvend contact op met
2TREES.
E-mailacties
behoren tot de meest doeltreffende online reclame-acties. Vaak moet men
echter vaststellen dat het resultaat minder is dan men had verwacht.
Hiervoor kunnen een aantal oorzaken zijn. Een van de meest voorkomende
oorzaken is een minder goede onderwerpregel. Daarom volgen hier een
aantal tips om het onderwerp (en het resultaat) van een e-
nieuwsbriefactie te verbeteren. Waarom is het onderwerp belangrijk voor e-mailacties?
Het onderwerp is belangrijk omdat dit meestal heteerste is van een e-mailbericht dat de geadresseerde leest.
In tweede orde kijkt men dan wie de afzender is, maar ondertussen heeft
men toch mooi het onderwerp gezien. Verder is de onderwerpregel
bepalend voor de mensen om te beslissen of men het bericht opent of als men wegklikt zonder lezen.
Daarom is het zonder meer belangrijk om voldoende aandacht te besteden bij de opmaak van de onderwerpregel van een mailbericht. Door een goed opgesteld onderwerp verhoogt deopmerkzaamheid van een bericht. Het zorgt er voor dat meer mensen uw boodschap lezen. Een goede onderwerpregel maakt ook dat de juiste mensen uw bericht lezen, wat even noodzakelijk is voor succes.
Wat is een goede onderwerpregel?
Een goed onderwerp maakt de mensen nieuwsgierig naar de inhoud van een mail zodat ze besluiten om het mailbericht zelf te lezen. Bovendien moet de onderwerpregel er voor zorgen dat de geadresseerde actie onderneemt. En precies dat is de kern voor het succes van een e-mailactie.
De perfecte onderwerpregel geeft precies het doel van de actie weer. Bij de opmaak van het onderwerp moet men er dus voor zorgen dat enkel die mensen aangesproken worden die iets met uw aanbod kunnen aanvangen. U heeft immers niets aan lezers waarvoor uw aanbod niet geschikt is.
Een goede onderwerpregel zet de mensen er bovendien toe aan dat de geadresseerden de gewenste actie ondernemen. Dat is heel belangrijk voor het succes van uw e-mailing. De acties die het meest tot een positief resultaat leiden zijn:
Openen wordt vnl. gebruikt om informatie door te geven, (nieuwe) producten of toepassingen te tonen of via een mooie presentatie een bepaald beeld op te bouwen van een merk, dienst of bedrijf;
Klikken is heel goed om bezoekers naar uw informatie te leiden, om met hen een interactie aan te gaan of om een bepaald engagement te vragen (b.v. vind me leuk);
Conversies is ideaal om de mensen tot kopen aan te zetten, om informatie of nieuws te verspreiden via b.v. downloads of om de informatie van de bezoekers te laten bijwerken in uw eigen bestanden.
Hoe lang is de ideale onderwerpregel?
Het is vrij simpel, de ideale onderwerpregel is van gemiddelde lengte. Niet te lang dus en niet te kort. Te kort heeft als nadeel dat de informatie die u ermee meegeeft zo summier en zo vaag is dat de gewenste doelgroep zich niet zal aangesproken voelen. Meestal weinig mensen overigens. Te lang is niet goed omdat zon onderwerp meestal toch niet wordt gelezen.
Ideaal als onderwerp is dus een tekst van gemiddelde lengte. Een onderwerpregel van ongeveer 55 lettertekens of zon 8 woorden
scoort het beste resultaat. Dit leest vlotst voor de geadresseerden terwijl de tekst toch mensen kan motiveren tot een bepaalde actie. Hou wel steeds voor ogen dat de boodschap van de onderwerpregel direct betrekking moet hebben op de inhoud van uw bericht. Enkel zo maken uw inspanningen voor een e-mailactie de meeste kans op succes. Het onderwerp treffend omschrijven is niet eenvoudig. Het vergt zeker oefening en ervaring.
Hoe de juiste mensen bereiken met uw e-mailing?
Dat klinkt misschien moeilijk maar is het niet echt. Een goed opgebouwde en correct geformuleerde onderwerpregel zorgt nl. automatisch dat de juiste mensen aangesproken worden. Het resultaat is dan ook dat procentueel meest
bezoekers zich kunnen vinden in uw aanbieding. Zo zullen uw e-nieuwsbrieven snel beter scoren dan gemiddeld. Het onderwerp van een e-mailing vlot en commercieel formuleren, daar kruipt bij ons vaak veel tijd in. Maar 2TREES vindt het bijzonder belangrijk om dit extra te verzorgen omdat het zo bepalend is voor een goed resultaat van een e-mailingactie.
Besluit.
E-mailacties zijn een ideaal middel om snel en relatief goedkoop uw boodschap bij potentiële kopers te krijgen. De e-mailacties met het beste resultaat hebben alle gemeen dat het onderwerp zowel motiveert, tot actie aanzet en de juiste mensen aanspreekt. Misschien niet evident in het begin, maar toch de moeite waard om er inspanning voor te doen.
Wie meer wil weten over een goede e-mailactie voor zijn bedrijf, winkel of zaak of die op 2TREES beroep wilt doen om een goede mailingcampagne te ontwerpen of te versturen, neemt vrijblijvend contact op met patrick@2trees.be.