2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
23-02-2011
Google barometer voorspelt trends in de toekomst.
Google beschikt over een schat aan
informatie over het zoekgedrag van de mensen. Door deze kennis in een
statistiek te gieten, kan men trends in de economie voorspellen. Dit is
een belangrijk gegeven voor marketeers en zakenmensen om hun
bedrijfsevolutie beter te sturen. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn
werk?
Google en de internet zoekopdrachten.
Mensen zoeken op het
internet vooral zaken die hen op dat moment bezig houden. Dat kunnen
producten of diensten zijn die men wil aankopen. Maar ook ongerustheid
en onzekerheid over de economie (zal ik morgen nog werk hebben?) of
medische toestanden (hoe bescherm ik me tegen de Mexicaanse griep)
leiden steevast tot een opstoot van relevante zoekwoorden. En hier maakt de populairste zoekmachine nu gebruik van. Google barometer voorspelt trends in de toekomst.
In
2009 lanceerde Google Nederlands een barometer die de zoekopdrachten
voor reizen, hypotheken en leningen, auto's, banen en winkelen in kaart
brengt. Ondertussen zij we zo'n twee jaar verder en kan men hier bepaalde trends
uit distilleren. Zoekopdrachten geven immers een goed inzicht wat de
mensen bezig houdt en hoe dingen veranderen. De Google barometer kan
dus wel degelijk een realistisch beeld schetsen van de economie.
Google barometer voorspelt trends in de toekomst.
Hoe werkt dit in de prakijk? Google Nederland gebruikt voor deze economische barometer de gegevens van hun eigen databanken. Net dezelfde gegevens worden ten andere gebruikt voor Google Insights for Search (zie artikel Hoe meer verkopen met Google Insights).
Aan de hand van de concrete zoekopdrachten kan men afleiden hoe
bepaalde sectoren voor- of achteruitgaan. B.v. als mensen vaker beginnen
zoeken op "tweedehands" kan dit betekenen dat het
consumentenvertrouwen daalt. Dit is meestal een tekenen dat er een
economische recessie aankomt.
Let wel, deze Google barometer
is een product van Google Nederland en dus ook gebaseerd op Nederlandse
zoekopdrachten. Voor Belgen kan het soms nodig zijn om de resultaten
te interpreteren. Als b.v. Nederland steunmaatregelen
zou instellen om de bouwactiviteiten te stimuleren, kan dit een
verhoging weergeven van de "hypotheek/lenen index". Indien België deze
maatregel niet kent, kan dit voor ons land een klein verschil maken.
Maar
ook voor Belgen is de Google economische barometer zeker nuttig. De
economie is immers steeds meer wereldwijd gestructureerd. Trends in
andere landen (zeker de ons omliggende) geven ook voor ons land een
richting aan. Bijvoorbeeld als de economie in Duitsland heropleeft, zal
dit zeker een gunstig effect hebben voor België en Nederland.
Hoe werkt deze Google barometer?
De Google barometer geeft u een inzicht in de algemene stemming op het internet, gebaseerd op de zoekopdrachten die door grote aantallen
mensen zijn uitgevoerd. Dit is een betrouwbare bron omdat de consument
nu immers massaal op het internet op zoek gaat naar informatie over
producten of diensten. En Google Nederlands gebruikt precies deze
zoekopdrachten om de trends aan te geven voor een aantal
macro-economische indicatoren.
Er zijn statistieken beschikbaar
vanaf 1 janurari 2006 tot eind 2010. Men kan ook twee of meerdere
categorieën tegen elkaar afzetten om een beter (realistischer) beeld te
krijgen van de evolutie van het consumentenvertrouwen. De beschikbare
categorieën zijn:
Algemeen (de algemene economische realiteit)
Hypotheek / lenen index
Reis index
Autobranche index
Werk / banen index
Shopping index
Met
deze macro-economische sectoren wordt grosso mode de totale economie
in kaart gebracht. Het is nu aan ons ondernemers, KMO's of
zelfstandigen om te kijken welke trends het best aanleunen bij onze
activiteit en dus een inkijk geven in de trend(s) die voor onze zaak
belangrijk zijn.
Besluit.
Deze Google Barometer voorspelt
trends in de toekomst. Dat is duidelijk een feit omdat de brongegevens
uit de dagelijkse realiteit komen. Ondernemers, KMO's of zelfstandigen
moeten enkel deze economische statistieken goed interpreteren om de
juiste beslissingen te nemen voor de groei van hun zaak. Andere tools,
zoals Google Insight for Search, kan dan verder gebruikt worden om de online promotie bij te sturen en te verbeteren.
Voor specifieke vragen over de mogelijkheden van goede online promotie voor uw zaak, neem vrijblijvend contact met ons op.
Een van de grote voordelen van
e-commerce is de massa informatie die ter beschikking staat. Het bos
door de bomen zien is dan de boodschap. Hoe gebruikt u de gegevens die
uw website of website u leveren? En hoe kunt u deze gebruiken? In dit
artikel hebben we het over een bijzondere toepassing en Hoe meer
verkopen met Google Insites.
Wat is Google Insights? Sedert
geruime tijd stelt Google de informatie, die haar zoekmachine
verzamelt; ter beschikking van de mensen die het internet gebruiken voor
hun bedrijf, zaak of producten te promoten. Met de toepassing Google Insights for Search kunt u zoekvolumepatronenvergelijken
Bekijk wat iedereen zoekt. De Google Insights for Search toepassing kan u helpen om te bepalen welke boodschappen en (zoek-) woorden het meeste effect opleveren.
U kunt deze informatie dan nuttig gebruiken om de teksten op uw website
te verbeteren, een doeltreffende online reclamecampagne op te bouwen of
om uw offline promotie (folders, advertenties, ...) beter op de
interesse van uw klanten af te stemmen. Gelijk hoe, dit moet steeds meer
klanten en meer verkopen opleveren. Op basis van de beschikbare
informatie leren Hoe meer verkopen met Google Insights:
voor bepaalde regio's, categorieën, perioden en sites. Dit biedt u de
mogelijkheid om de beste periodes, trends en tendenzen of de beste
regio's te ontdekken op basis van het surfgedrag van miljoenen mensen.
Dit is ongetwijfeld een heel belangrijk instrument en dat u leert Hoe
meer verkopen met Google Insights.
goede advertentieteksten
te kiezen. U kunt bepaalde kernwoorden afwegen en zien hoe vaak deze
woorden (of combinaties) worden gebruikt voor zoekopdrachten. Wanneer er
verschillende woorden worden ingegeven, kunnen we tot een conclusie
komen dat een bepaald type product erg gewild is bij de mensen (b.v.
veilige auto's). Daar kan men dan de eigen reclame- of
marketingstrategie op baseren;
men kan met Insights for Search seizoenstrends
vaststellen. Aan de hand van deze resultaten bepaalt u dan wanneer u
bepaalde reclamecampagnes start en hoe lang u ze laat doorlopen. Dit
vermijdt dat u budget spendeert in tijden dat het seizoen voorbij is;
u kunt gemakkelijk merkassociaties
maken en op basis van de resultaten een aanbieding opmaken die zich
onderscheidt van de concurrentie én die toch aanslaat bij het publiek.
Hiervoor let u op de populairste verwante zoekopdrachten en op de in
populariteit sterkst stijgende zoekwoorden;
en Insights for Search kan heel nuttig zijn om nieuwe regio's
aan te boren. Op basis van de zoekopdracht kunt u zien welke landen of
regio's de meeste informatie zoeken over uw producten. Indien u daar nog
niet aanwezig bent, weet u vooraf waar de interesse het grootst is.
Hoe meer verkopen met Google Insights. De massa informatie die u kunt verzamelen op een snelle en bruikbare manier gebruiken om uw website, webshop of e-promotie doeltreffender
te maken. Dat is vaak het grootste probleem. Daarom vindt u hieronder 3
eenvoudige stappen die u toelaten Hoe meer verkopen met Google
Insights.
Stap 1: Raadpleeg regelmatig de statistiekgegevens
van uw website of webshop. Bekijk vooral de populairste zoekwoorden en
(indien ingesteld) de woorden die meest conversies opleveren. Het zijn
nl. niet steeds de populairste zoekwoorden die ook meest resultaat
geven. Het is een taak om van de populairste zoekwoorden ook de
rendabelste te maken (en daar is meestal een beetje werk aan).
Stap
2: Neem nu de zoekwoorden die men het meest gebruikt om op uw site
terecht te komen en kijk in Google Insights for Search hoe het surfgedrag
van de mensen hiervoor is. U kunt op een aantal gebieden info halen: op
categorieën en zo ontdekken of er varianten zijn die nog beter
resultaat opleveren, of er seizoenstrends zijn waar te nemen, met
geografische spreiding of er bepaalde gebieden zijn waar meer mensen uw
producten zoeken en met sites wat de sterke punten zijn van uw
concurrenten en wat zij doen.
Stap 3: Gebruik deze informatie om uw offline en online promotie te verbeteren.
Dit kan gaan over de teksten op uw website, beschrijving van uw
producten op uw webshop of de teksten van advertenties en folders. U
kunt beter bepalen welke woorden (of combinatie van woorden) u gebruikt,
wanneer u een actie start en hoe lang ze mag duren. Bovendien ziet u
vooraf wat de "prognose" is voor de komende maanden en waar er meest
vraag is achter uw aanbod.
Besluit. Google Insights for Search
is een heel nuttige toepassing die u een inzicht geeft in het
zoekgedrag van de mensen. Het is bewezen dat er een directe link is
tussen de zoekwoorden die mensen intypen en hun interesse op dit moment.
Dat maakt deze informatie heel waardevol voor KMO's, zelfstandigen en
middenstanders. Op basis van deze gegevens leert men Hoe meer verkopen
met Google Insights. Meer info: contacteer 2TREES vrijblijvend.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:conversies verbeteren, gebruik statistieken, Google Insights for Search, meer klanten, meer omzet, meer verkopen via internet, statistiekgegevens, webshop optimaliseren, website optimaiseren, populaire zoekwoorden
09-02-2011
Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011.
Het succes van de online winkels zet
geruime tijd door in België. Enkele trends in het online koopgedrag zijn
nu merkbaar. Ook internationaal tekenen enkele interessante patronen
zich af voor webwinkels. In dit artikel leest u meer over de Trends en
hoe de Belg online aankoopt in 2011.
Welke producten koopt de Belg online? Het
meest markante is wel dat quasi alles wat te verhandelen is, beetje bij
beetje online wordt aangeboden. Dit komt enerzijds doordat de consument
steeds minder schroom heeft om
online producten en diensten aan te kopen. En ook steeds meer mensen,
van alle leeftijden en klassen, zijn met het internet verbonden en doen
online shopping. Anderzijds speelt ook een rol dat de webshops zelf tegenwoordig steeds professioneler gemaakt zijn en werken.
Naar
populariteit gemeten blijven de "traditionele" online toppers nog
altijd het leeuwenaandeel van de online verkoop uitmaken. Reizen,
tickets, boeken, cd's en dvd's staan nog steeds bovenaan. Maar ook
kleding, baby- en kinderartikels, speelgoed, geschenken en outlet vormen
een belangrijk aandeel in de online omzet. Maar eigenlijk valt vooral
de diversiteit van het aanbod
op. Er zijn nog weinig producten of diensten die ongeschikt bevonden
worden om via het internet te verkopen. En dat is een van de
belangrijkste Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011.
Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011. Van
uit het buitenland staan een aantal belangrijke trends in het online
aanbod en online koopgedrag klaar om door te breken. De functie van de
sociale netwerksites en het gedrag van de mensen om zich tot groepen aan
te sluiten, speelt hierbij een voorname factor. Welke zijn nu deze
Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011.
Korting
speelt een steeds dominanter rol om klanten te lokken en een grote
omzet te boeken. Websites als vente-exclusive.com of snapstore.com
spelen hier voluit op in en behalen uitstekende verkoopsresultaten.
De verkoop van een beperkt aanbod gedurende een heel beperkte tijd
vormt een extra stimulans om snel een voorraad artikels online te
verkopen. Zeker voor merkartikelen haalt men bovendien nog een mooi
resultaat hiermee.
Gespecialiseerde sites die kortingbonnen aanbieden voor een welbepaalde doelgroep
kunnen voor veel extra klanten zorgen. Sites zoals promocity.be,
groupolitan.be of dollop.be zijn sterke groeiers. Zij bieden
kortingbonnen aan voor o.a. restaurants.
Vanuit de VS doet het fenomeen van sociale shopping
nu allengs zijn intrede in onze contreien. Social shopping is het
aanbieden van producten aan absolute bodemprijzen, maar enkel indien een
minimum aantal consumenten binnen een vooraf bepaalde, beperkte,
tijdslimiet ingaat op het aanbod. Groupon.com en ook wel Google Offers
zijn gekende websites.
Merken zelf, of winkels die merkartikelen online verkopen, kunnen met hun webshop extra voordeel doen met private verkopen.
Hoe werkt dit? Wel, eerst moet een consument zich (meestal gratis)
registreren om een eigen login voor de klantenzone te krijgen of om
periodiek een actiemailing te ontvangen. Als geregistreerde klant kan
men zo online merkartikelen aankopen aan heel voordelige voorwaarden
maar slechts gedurende een heel beperkte periode.
Besluit. De
webshops beginnen heel goed ingeburgerd te zijn bij de Belgische
consument. Een aantal nieuwe promotiemiddelen laten toe om de online
omzet gevoelig te verhogen en om een massa nieuwe online klanten aan te
trekken. Meestal loont het zeker de moeite waard om een aantal uit te
proberen en het resultaat te evalueren. Zo kunt u snel uw online
voordeel doen bij de uitbouw van uw online verkoop.
De E-commerce in België blijft sterk
vooruit gaan. Dit komt o.a. doordat het aantal internetaansluitingen
blijft groeien, de mensen steeds beter vertrouwd worden met online
shoppen en hun kredietkaart ook voor kleinere bedragen gebruiken. Wat is
de e-commerce situatie nu begin 2011 en wat zijn de verwachtingen?
Internetaansluitingen stijgen meer dan 5 % per jaar. Een
van de eerste vereisten voor e-commerce is natuurlijk aangesloten zijn
op het internet. Deze internetaansluitingen in België doen het goed. De privé aansluitingen
stegen in 2010 bijna 7 %. Er zijn nu bijna 2,7 miljoen
internetaansluitingen begin 2011, waarvan een te verwaarlozen deel
(38.000) nog moeten inbellen. De meeste zijn dus snelle verbindingen.
Nagenoeg de meeste bedrijven zijn momenteel wel met het internet verbonden. Toch stegen de bedrijfsaansluitingen
vorig jaar nog met 5,1 %. Er zijn nu in totaal 554.728
bedrijfsaansluitingen in België. Deze beide factoren zorgen voor een
goede basis voor e-commerce. Daarom is Online verkoop in België is
booming business.
Online verkoop in België is booming business. De
grote vaststelling in 2010 is dat de Belg steeds vaker online shopt en
deze aankopen online betaalt. In 2010 kochten we voor 903 miljoen euro
bij de Belgische internetwinkels, een stijging met 29,1 % tov. een jaar eerder. Deze cijfers komen van Ogone, de Belgische specialist voor online betalingen.
Met
een groei van bijna 30 % online omzet verkleint België een beetje de
achterstand op landen als Nederland of Groot-Brittanië. De stijging is
te verklaren doordat het online aanbod steeds groter wordt en doordat
ook de online betaalmogelijkheden sterk uitgebreid zijn. Dat Online verkoop in België is booming business vertaalt zich ook op een ander vlak.
Sterke groei van de webwinkels in België. Een van de redenen van de sterke stijging van de e-commerce in ons land is dus het online aanbod dat sterk uitbreidt.
In 2010 starten elke maand zo'n 90 nieuwe webwinkels (2009: 80 nieuwe
e-shops per maand). Hierdoor verruimt het online aanbod aan producten en
diensten natuurlijk gevoelig.
En de consumenten spelen nu grif
in op deze tendens. Ook zij kopen steeds vaker en steeds meer producten
online aan. Ze ondervinden nl. snel de voordelen van online shoppen:
online shoppen gebeurt eenvoudig, snel en gemakkelijk van uit de luie zetel of thuis in een rustige omgeving;
via het internet kan men snel verschillende producten online vergelijken en zo aankopen bij de beste deal;
men vermijdt drukke winkelstraten, files, parkingproblemen, enz. want men koopt de producten online en ze worden netjes thuis afgeleverd;
het betalen gebeurt volledig veilig via een beveiligde betaalomgeving via b.v. Ogone. Zo is men ook zeker dat de gekochte producten achteraf effectief geleverd worden;
ook kleinere bedragen
kunnen gemakkelijk via de kredietkaart (visa kaart) online betaald
worden, zodat alles netjes op dezelfde rekening terecht komt.
Besluit. Niets
laat vermoeden dat deze tendens dit jaar wordt omgebogen. Over 2011
verwacht men dat de Belgische e-commerce omzet dan ook de kaap van 1
miljard euro zal overschrijden. Dit is een ideaal moment voor wie nog
geen online verkoop aanbiedt om er snel mee te starten. Zo pikt men
gewis een graantje mee van de verwachte online omzetstijging in 2011.
Meer informatie over online verkoop, veilige betalingen voor webshops en starten met een eigen webwinkel, contacteer vrijblijvend 2TREES. Wij kunnen u helpen.