2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
29-01-2010
E-commerce in België (update januari 2010)
Steeds meer Belgen
shoppen online. In 2009 deed een vierde van de mensen een aankoop via
het internet. En ondanks de crisis boekten de Belgische e-commerce
websites een omzetstijging van 20 procent ten opzichte van 2008.
Behoorlijk indrukwekkende cijfers in het licht van economische toestand
die nog steeds niet echt op groei staat.
E-commerce in België. Een eerste vaststelling toont dat meer en meer klassieke winkels de stap wagen naar online verkoop. Toch vertoont ons land nog steeds een grote achterstand ten opzichte
van buurlanden zoals Nederland en Groot-Brittannië. In België zijn het
nog vooral reizen, tickets, boeken, cd's en dvd's die aangekocht
werden. Wel valt de sterke groei van online bestelde kleding en
filmtickets op.
Een stijgend aantal
e-shops, in combinatie met meer mensen dit online aankopen, dat moet in
de statistieken terug te vinden zijn. De stijging van het aantal online
transacties bij Ogone is impressionant. In drie jaar tijd groeide
het aantal aankopen via het internet met liefst 200 %, van 2,8 miljoen
transacties in 2006 naar 8,4 miljoen eind 2008. Ogone staat in voor
meer dan 85 % van de internetbetalingen in België, zodat dit percentage
wel als representatief mag worden beschouwd. Het totaal bedrag aan
online aankopen ligt in werkelijkheid dus nog hoger.
Evolutie van de e-commmerce in België. Volgens
Ogone is de stijging van het aantal online verkopen voornamelijk toe te
schrijven aan het groter aanbod op het internet. Het valt immers op dat
nu steeds meer fysieke winkels een online shop installeren ter
ondersteuning van hun traditionele verkoop. Gemiddeld startten vorig
jaar 80 nieuwe webwinkels online per maand. In het laatste kwartaal van
2009 steeg dit zelfs naar een gemiddelde van 90 nieuwe e-shops per
maand.
Een
bijkomend voordeel voor de e-commerce is dat de online
betaalmogelijkheden nu ruimer zijn dan enkel via kredietkaart.
Momenteel kan je ook met je bankkaart veilig betalen op het internet.
Maar je kunt ook een directe koppeling maken op je webshop met de
online betaalknop van je eigen bankinstelling. Zelfs gewone
overschrijvingen kun je tegenwoordig op een volledig veilige manier
gebruiken voor online aankopen te laten betalen. Vorig jaar kochten de
Belgen 705 miljoen euro online aan. Dat is een stijging van 20 procent
in een jaar tijd.
De vooruitzichten
voor 2010 zijn dan ook heel positief. Men verwacht een even grote tot
zelfs een lichte stijging van het aantal webwinkels en online aankopen.
Deze groeiverwachting is enerzijds gebaseerd op de tendens dat de
gevestigde winkels volop de stap naar online shopping maken. Daar is er
nog een grote groeimarge.
Maar ook de vaststelling dat de helft
van de online aankopen in het buitenland gebeurt is belangrijk. Want
ook omgekeerd gaat dit op. Wie in België met een webshop start, merkt
snel interesse van consumenten uit onze buurlanden. Als je weet dat
bijvoorbeeld e-commerce in Nederland veel beter ingeburgerd is dan in
ons land, kan je zo je extra groei en omzet becijferen.
Besluit. E-commerce
of een online shop is momenteel een extra troef voor een bestaande
handelszaak. Steeds meer mensen in België kopen artikels of diensten
via het internet en online aankopen is in onze buurlanden sterker
ontwikkeld dan bij ons. Hierdoor krijgen e-shops in België extra
troeven.
Denk je er aan om ook een
e-business op te starten. Neem dan volledig vrijblijvend met ons
contact op. Samen met u overlopen we de mogelijkheden en de beste
organisatie voor uw online shop.
Het internet maakt
tegenwoordig deel uit van de maatschappij. Via het internet krijg je
contact met heel veel mensen. Dat maakt het natuurlijk interessant om
met een eigen webshop te beginnen. Maar wat komt daar bij kijken? Een
overzicht.
Waarom met een eigen webshop beginnen?
Een
online shop heeft het voordeel dat de kosten beperkt kunnen worden. Je
hoeft geen bedrijfspand te huren of kopen. Dus heb je ook geen zware
maandelijks terugkerende, vaste kosten. Bovendien kan iedereen via een
eigen webwinkel handel drijven of geld verdienen. Moeilijk is het in de
grond ook niet.
Aan de andere kant
bereik je via het internet heel veel mensen. Ook de mogelijkheden om
reclame te maken zijn omvangrijk en kosten relatief weinig. Met het
internet kan werkelijk iedereen nu handel drijven. Met een goede
organisatie groeien de kosten maar aan in functie van de stijgende
omzet. Een ideale situatie dus.
Waarmee moet je rekening houden voor een eigen webshop?
Om
te beginnen moet je goed nadenken hoe dat je het zal aanpakken. Werk je
momenteel als arbeider of bediende, dan kan je starten in hoofdberoep
of in bijberoep. Wil je een eigen webshop uitbouwen naast je vaste job
en wil je er regelmatig aan werken, dan begin je best een webshop in
bijberoep. Als zelfstandige in bijberoep moet je een ondernemingsnummer
aanvragen. Ook betaal je sociale bijdragen, belastingen en draag je BTW
af.
Let er wel op dat je ten laatste
negentig dagen na je startdatum aansluit bij een sociaal
verzekeringsfonds voor zelfstandigen. Dat is verplicht. Groeit je
webshop uit tot een succes, dan kan je steeds overschakelen naar een
statuut van zelfstandige in hoofdberoep.
Voor
wie deze stap zet, laat zich vooraf best informeren of begeleiden door
een goede boekhouder. Deze mensen hebben de nodige expertise en geven
je vaak nuttige tips. Ze helpen eveneens om een businessplan op te
maken (als dit nodig is) en verzorgen de formaliteiten voor het
aanvragen van een ondernemingsnummer. Vaak vind je op de website van
een goed boekhoudkantoor ook de nodige algemene informatie. Een mooi
voorbeeld hiervan vind je op www.ab-consult.be.
Wie
slechts sporadisch werkt met de eigen webshop hoeft zich niet
noodzakelijk in te schrijven als zelfstandige. In eigen naam kun je
immers ook facturen en onkostennota's opmaken. Deze geef je met je
belastingsaangifte in als "diverse inkomsten". Een nadeel hiervan is
dat je hierop minimum 33 % belastingen betaalt. Maar anderzijds betaal
je geen sociale zekerheidsbijdragen.
Wat is van belang voor een goede webshop?
Eenmaal
je een beslissing genomen hebt met welk statuut je de online
activiteiten zal ontwikkelen, is het van groot belang om een degelijk,
goed werkend webshopprogramma te ontwikkelen. Dat is de motor van je
activiteit en het vormt de kern van je eigen organisatie. Hiermee kun
je geld verdienen of verliezen. Een een goed online verkoopprogramma
maakt dat je georganiseerd en op je gemak kan werken. Laat je dus ook
hier adviseren door een webbouwer die over voldoende kennis van online
verkoop beschikt.
Het is wel
belangrijk dat je vertrekt met een duidelijk plan en structuur. Enkel
op deze manier weet je waar je mee bezig bent en oordelen of je goed
vooruit gaat of niet. Een goed businessplan is niet alleen van belang
om de webshop te ontwerpen en bouwen. Je moet ook goed nadenken en de
kosten becijferen van de thuisbezorging van je goederen. Ook een
realistisch promotieplan maak je best vooraf op, want ook met het
internet moet je je laten kennen en opvallen.
Er zijn 5 belangrijke stappen om met een webshop te starten:
Bekijk de goed de markt. Informeer jezelf
over de verschillende soorten webwinkels. Kijk welke je aanspreken en
welke niet. Probeer ook onder elkaar te zetten waar er nood aan in en
zoek een eigen plaats om je mee te profileren.
Documenteer je
zo volledig mogelijk en doe zelf ervaring op. Je kan je documenteren
via het internet. Maar ook door specifieke informatie aan te vragen,
door met collega online verkopers in contact te komen. En vooral door
voor jezelf online goederen of diensten aan te kopen.
Vervolgens kies je een professionele webbouwer
die met je meedenkt en die je kan vertrouwen. Werk samen een goed
concept uit en bouw je eigen webshop. Een vakkundige webbouwer zal je
heel veel tips en nuttige informatie meegeven om te starten. Ook bekom
je adressen van betrouwbare partners om mee samen te werken, b.v. voor
veilige betalingen enz.
Op een bepaald moment start je effectief op.
Zorg in elk geval dat je goed opvalt in het online landschap. En werk
systematisch aan de uitbouw van je onlne shop. Nu is een goed
businessplan van cruciaal belang. Niet alleen zijn de meeste kosten
vooraf gebudgetteerd. Ook weet je vooraf wat je moet doen en welke
acties bij je passen.
Tenslotte is het zaak om regelmatig te evalueren
waar je staat. Hier val je in eerste instantie terug op je
businessplan. Maar ook periodieke gesprekken met je boekhoudkantoor of
fiscale raadgever helpen je om de evolutie van je online business te
beoordelen. En terug, met goede, professionele mensen krijg je vaak
goede raad en nuttige tips om je verder te helpen.
Besluit. Een
eigen webshop starten kan werkelijk iedereen. Maar wat je ook doet,
denk goed na en zet de verschillende mogelijkheden onder elkaar. Laat
je begeleiden en bijstaan door professionele partners om samen je
online business tot een succes uit te bouwen.
Wens je ook online aan de slag te gaan? Een degelijke webpartner is een noodzaak. Contacteer gerust 2TREES voor meer informatie over starten en uitbouwen van een eigen webshop.
Een succesvolle website of webshop krijg je niet automatisch met
een druk op een knop. Er bestaan een aantal nuttige regels waar je mee
rekening moet houden. Zo zal het resultaat van je site zeker
verbeteren. Hier vind je een overzicht van deze gouden regels.
1. Leid je bezoekers direct naar de juiste pagina.
Mensen
gaan in op een aanbieding of klikken op een advertentie omdat het
product of dienst hen interesseert. Door de reclame direct op de juiste
productpagina te laten toekomen, blijven je de bezoekers langer op je site. Ze vinden nl. direct de informatie die hen interesseert. Het wegklikpercentage kan zo tot 20 percent verminderen.
2. Maak je homepagina aantrekkelijk.
Een
homepagina is de gids van je website. Bezoekers zien op een homepagina
graag wat er op de site allemaal te vinden is. Welke producten of
diensten je aanbiedt. Maar ook welke voordelen of acties er lopen, tot
welke soorten klanten je zich richt, welke specialiteiten je levert,
enz. Zorg in elk geval voor rechtstreekse en directe toegang tot je key-messages van op je home.
3. Zorg voor een overzichtelijke navigatie.
Eenmaal
bezoekers overtuigd zijn van je website willen ze graag verder. Niet
alles is terug te vinden op de homepagina. Help de mensen de producten
of diensten te vinden die hen interesseren door een logische indeling, een doordachte opbouw van categorieën. Ook een klantvriendelijke navigatie en een handig zoekvenster brengen je bezoekers met een paar klikken terecht.
4. Toon de gevraagde informatie met een zoekfunctie.
Heb
je bepaalde artikels of een toffe actie. Doe dan zeker niet
geheimzinnig over de plaats waar je ze vindt op je site. Gebruik een searchbox
om direct de gevraagde informatie te tonen, of om de artikels die men
zoekt te tonen. Met een gebruiksvriendelijke zoekfunctie kan het
wegklikpercentage met 20 % verminderen en het aantal bezoekers tot 7 % stijgen.
5. Groepeer artikels of producten logisch en duidelijk in categorieën.
Mensen
gebruiken websites om aanbiedingen en producten met elkaar te
vergelijken. Maak het hen daarom gemakkelijk. Maak logische groepen van
je producten of diensten en zet duidelijk de voordelen of
karakteristieke eigenschappen onder elkaar. Zo kunnen kopers gemakkelijker vergelijken en beslissen. Verkopen kunnen zo tot 6 procent stijgen.
6. Zet alle relevante koopinformatie netjes samen.
Zijn je bezoekers bijna overtuigd om je product aan te kopen, dan willen zij zeker zijn dat ze een goede beslissing
nemen. Zorg dat ze alle normale inlichtingen snel kunnen vinden.
Hoeveel de aankoop precies zal kosten, maar ook hoe en wanneer er
geleverd kan worden, de juiste foto, het oordeel van andere klanten,
enz. Hiermee kunnen de aankopen tot 5 procent verhogen.
7. Vraag maar een registratie indien het werkelijk nodig is.
Maak
het je (toekomstige) klanten zo gemakkelijk mogelijk. Leg geen drempels
waar het niet nodig is. Eerst zorg je dat de mensen je totaal aanbod
kunnen ontdekken, zien, keuren, enz. En pas nadat ze gekocht
hebben, vraag je de laatste formaliteiten te vervullen. Hun
persoonsgegevens b.v. En wie klant is, daarvan blijf je de gegevens
kennen. Je verkopen kunnen hiermee tot 23 procent stijgen.
8. Zorg dat de mensen je snel en gemakkelijk kunnen contacteren.
Nagenoeg
iedereen vindt administratie eerder karwei dan hobby. Val je kopers dus
niet meer lastig dan nodig. Klanten begrijpen heus wel dat je informatie nodig hebt, maar vraag het ze klantvriendelijk.
Aan een postnummer hangt een gemeentenaam vast. En een prefix voor de
telefoon. Vraag enkel de noodzakelijke, relevante info en de verkopen
kunnen hiermee tot 40 procent stijgen.
9. Geef de mensen zekerheid en bevestiging.
Ziezo, je klant nam een beslissing en plaatste een order. En dan? Verzeker hem
van het precieze aantal, totaalprijs, levertermijn zodat hij weet hoe
de verdere afhandeling verloopt. Informeer hem vlot over de stand van
zaken en zorg dat hij je kan bereiken voor vragen. Met een duidelijke
afwikkelingsprocedure dalen annulaties tot 1,8 procent.
10. Help klanten met bijhorende producten.
Proficiat, je klant bestelde definitief een artikel. Dan kan het leuk zijn om te weten welke producten hier bij passen.
Of waarvoor klanten die dit artikel reeds aankochten ook nog interesse
hadden. Geef volop suggesties. Toon de verrassendste combinaties, toffe
ideeën, nieuwste stukken. En laat je klant met een simpele knop zijn
aankopen aanvullen. Hierdoor kan je omzet tot 36 procent stijgen.
Besluit.
Een
website of webshop heeft steeds tot doel om meer zaken te doen. Dat kan
door meer mensen aan te trekken of door je klanten meer te laten
aankopen. Bovenstaande praktijktips hebben zich reeds bewezen en maken
beslissen eenvoudiger en klantvriendelijker zodat je site gewoon beter
gaat werken.
Wil je professioneel advies om de werking van je website of webshop te verbeteren, aarzel dan niet om ons even te contacteren.
Samen met jou overlopen we de huidige werking, de mogelijkheden en de
kansen op verbetering. Advies is geheel vrijblijvend en wil je de
uitvoering aan ons toevertrouwen, dan krijg je vooraf een duidelijke
prijs. Je kunt maar zeker zijn!
Om met je website hoog
in de zoekresultaten te staan, is het o.a. noodzakelijk om regelmatig
de gegevens op je site te wijzigen. Een berichtenvenster is een heel
doeltreffend middel om dit snel en gemakkelijk te doen. Hoe komt dat en
hoe werkt dit?
Wat is een berichtenvenster op een website?
Een berichtenvenster, soms ook wel reclame- of promotievenster genoemd, is een speciaal deel van de website die gemakkelijk door de klant kan worden beheerd.
Een deel van de webpagina wordt dus een CMS pagina. Met een aparte
login komt de klant op een speciaal deel van de site waar men teksten
kan intypen of foto's opladen. Als men op de "bewaarknop" drukt, wordt
de inhoud direct aangepast op
de website. Bezoekers zien dus direct de nieuwe tekst of foto's. Of
verouderde informatie wordt met een druk op de knop snel door de klant
zelf verwijderd van de site.
Een
berichtenvenster kan dus een ideale oplossing zijn voor handelaars of
KMO's die niet echt een dure CMS website nodig hebben, maar die wel
graag zonder extra kosten of met weinig moeite een beperkt deel van de
site zelf willen aanpassen.
Waarom biedt een berichtenvenster zo veel voordelen?
Eerst en vooral is een berichtenvenster interessant omdat je zonder kennis
van speciale computerprogramma's toch op een eenvoudige manier snel
nieuwe informatie kan toevoegen aan je website. Je bent van niemand
meer afhankelijk en -eenmaal het reclamevenster actief- kan je
onbeperkt een deel van je site wijzigen.
Bovendien is het volledig gratis in het gebruik. Je mag zoveel maal wijzigingen aanbrengen als je zelf wilt, het kost geen eurocent meer.
Ook foto's
kan je hiermee mooi en snel aan je website toevoegen. Voor een leek is
dit meestal niet echt evident. Je moet rekening houden met formaten,
grootte, enz. Maar een berichtenvenster wordt door ons
voorgeprogrammeerd zodat je enkel nog de digitale foto moet opladen en
de rest gebeurt geautomatiseerd.
Een berichtenvenster wordt gebruikt om snel belangrijke informatie op de homepagina in vedette
te zetten. Op deze manier ziet elke bezoeker gegarandeerd deze
berichten. Je kan dit dus gebruiken om (tijdelijke) acties aan te
kondigen. Maar ook om een speciale realisatie, een nieuwe klant, een
bijzondere prestatie, enz. aan te kondigen is een reclamevenster heel
doeltreffend.
Op deze manier kan je met een berichtenvenster quasi onbeperkt informatie op je website wijzigen.
En dat vinden zoekmachines belangrijk. Dit is nl. het signaal voor hen
dat je een "actieve" website hebt. In tegenstelling tot passieve,
weinig wijzigende sites worden actieve websites hoger gequoteerd in de
zoeklijsten.
Eenmaal ingelogd op het CMS deel van de site, typ je direct een nieuwe tekst in en deze wordt ook ogenblikkelijk gepubliceerd
op je website. Zo reageer je snel en alert op acties van concurrenten,
lokale situaties zoals b.v. wegomleggingen, enz. Of je gebruikt deze
functie om tijdelijke, afwijkende openingsuren aan te kondigen.
Het is zonder meer goed om weten dat je deze aanpassingen overal
kan doorvoeren waar je op het internet geraakt. Je hoeft zelfs niet
speciaal aan je eigen computer te zitten. Dat kan op je vakantieadres
zijn, of bij een leverancier of klant. Zelfs als je met je GSM of pda
op het internet geraakt, kan je direct het CMS venster van je site
wijzigen.
En het werkt net zo eenvoudig als je
tekstverwerkingsprogramma (Word b.v.). Met het login-venster zijn er
speciale knoppen om de eenvoudige bewerkingen
aan de tekst uit te voeren. Zo kan je woorden in vet zetten, of
cursief. Of je voegt witruimte tussen de tekst om zo aparte paragrafen
of tekstblokken te creëren.
Voor wie is zo'n berichtenvenster heel geschikt?
Het reclamevenster is ideaal voor iedereen die geen volwaardige CMS website nodig heeft en die toch op een moderne, doeltreffende manier
met zijn website wil werken. Het zijn dus de kleinere, eenvoudige
websites die er goed gebruik van maken. Startersites van 3 of 4
pagina's bijvoorbeeld, of een standaardsite van 5 pagina's waarvan de
inhoud niet vaak wijzigt. Met een berichtvenster kan je toch nieuwe
belangrijke informatie aan je website toevoegen.
Een
berichtenvenster wordt vaak gebruikt door winkels b.v. om acties aan te
kondigen of om eindereeksartikels te koop te stellen. Boekhouders of
vrije beroepen kunnen periodieke informatie of gewijzigde wetteksten
duiden. Schilders, timmerlieden of vaklui kunnen speciale werken extra
in de verf zetten. Kortom, eigenlijk heeft iedereen met een website
vaak wel nuttige nieuwsjes die hier op kunnen komen.
Besluit.
Een
berichtenvenster is een heel nuttige functie zodat je zelf permanent en
zonder kosten de belangrijkste informatie op je website kunt aanpassen.
Zo'n reclamevenster kan worden voorzien bij een nieuwe website. Maar
ook achteraf kan een bestaande website altijd worden aangepast zodat
zo'n berichtenvenster wordt toegevoegd.
Voor
meer informatie over de voordelen, mogelijkheden en kostprijs van een
berichtenvenster op uw eigen website, neem gerust met ons contact op.