Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • De SEO van een bestaande website kan verbeteren.
  • Vijf voordelen van goede website optimalisatie.
  • Een nieuwe website. Waar u zeker moet op letten!
  • De voordelen van een goede webshop.
  • Technisch onderhoud van een website is noodzakelijk voor een hoge ranking.
  • De voordelen van responsive websites.
  • Zelf een website onderhouden vs website onderhoudscontract.
  • Ook een goede website kan voor u online verkopen.
  • Vijf tips voor een succesvolle website.
  • Vijf tips om meer te verkopen met uw online shop.
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 09-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
    Website, e-promotie, webshop tips.

    2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
    23-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tien praktijktips voor veilig internetgebruik.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het internet is in de grond even veilig als het dagelijkse leven. Toch horen we soms over hackers, stelen van codes, phisting, enz. Meestal zijn misbruiken echter het gevolg van het nonchalant gedrag van de gebruikers. Een aantal eenvoudige tips volstaan voor een veilig gebruik van het internet.

    Hoe veilig is het internet?

    Laat ons zeggen dat het internet even veilig is als de normale maatschappij waarin we leven. Ook in de werkelijke wereld gebeuren ongevallen, onvoorziene omstandigheden, diefstal of vandalisme. Al deze zaken kennen we eveneens in de virtuele wereld. Eerlijkheidshalve wil ik wel zeggen dat de mogelijkheid steeds zal blijven dat echt gespecialiseerde, hoogtechnologische internetmisbruikers onrechtmatig toegang nemen tot computers of programma's. Maar als bepaalde banken of zelfs overheidsinstanties zoals FBI of nationale veiligheidsdiensten soms bezoek krijgen van internetpiraten, kan dit nooit 100 % worden uitgesloten.

    Maar voor de modale internetgebruiker volstaan een aantal basistips om zo veilig mogelijk het internet te gebruiken. Net zoals we deze ook toepassen voor b.v. de beveiliging van onze woning of het goed gebruik van onze bankkaarten. Moeilijker dan dat is het niet en het houdt zeker de occasionele gelegenheidsdief of -hacker tegen. Hou daarom rekening met de volgende praktijktips voor veilig internetgebruik.

    Tien praktijktips voor een veilig internetgebruik.
    1. Beveilig je eigen computer en bestanden met paswoorden. Gebruik een hoofdpaswoord om je computer op te starten. Belangrijke programma's of toepassingen kan je nog een apart paswoord meegeven zodat de toegang tot deze informatie extra beveiligd is. Wil je heel zeker zijn, dan encrypteer je de informatie. Dat noemt soms ook versleutelen en het maakt dat de informatie gewoonweg onleesbaar en onkraakbaar wordt zonder de juiste codes.
    2. Hang zeker geen paswoorden, login gegevens of beveiligingsinformatie met post-it'tjes aan je scherm. Leg ook nooit notitieblaadjes met deze informatie onder je vloeiblad of bloot in een lade nabij je computer. Hou ze bij voorkeur steeds bij je.
    3. Wil je ze toch ergens bewaren waar meerdere gebruikers ze kunnen vinden, leg ze dan afzonderlijk van de apparatuur. Liefst in een andere kamer en zeker niet in een map die duidelijk gelabeld is als "Toegangscodes - strikt vertrouwelijk". Bewaar ze anoniem en discreet.
    4. Geef je codes nooit aan derden door. Doe dit zelfs niet aan mensen die je volledig vertrouwt of voor maar één maal. De enige geheim dat veilig is, is dat wat enkel door jou gekend is en nooit uitgesproken is. Dat telt ook voor computercodes.
    5. Gebruik niet steeds hetzelfde wachtwoord maar gebruik telkens een ander voor een nieuwe toegang. Het is inderdaad gemakkelijk als je maar een of een paar codes hoeft te onthouden. Maar op de duur lekt ook het best bewaard geheim uit. En als je steeds dezelfde code gebruikt, zijn plots al je programma's toegankelijk als je maar 1 paswoord gebruikt.
    6. Sla je paswoorden niet automatisch op in een paswoordenbestand. Maak je zelf een file aan met codes, noemt dat dan niet "paswoorden" of "logincodes". Dat zijn nl. de eerste zaken die een computerkraker zal zoeken en ze zijn meestal vrij gemakkelijk om te openen. Het is het equivalent van de sleutel onder de mat bewaren of in een bloempot bij de deur. Hoogst onveilig dus.
    7. Verander regelmatig je hoofdpaswoorden en de login codes voor je belangrijkste programma's. Doe dit minium eenmaal per kwartaal. Zit je in een omgeving waar veel mensen langskomen, en werk je aan belangrijke informatie, dan wijzig je best wekelijks of maandelijks je toegangscodes. Dat is wel het minimum voor een acceptabele beveiliging van vitale gegevens.
    8. Wijzig steeds het standaard paswoord dat je ontvangt van de leverancier samen met een nieuw apparaat of een nieuw programma. Zo'n algemeen paswoord, type 0000 of 1234, is dan ook standaard. M.a.w. iedereen die een gelijkaardig merk of apparaat koopt, krijgt hetzelfde paswoord om mee te starten. Deze standaardcodes zijn door vrijwel iedereen gekend. Ze zijn ook de eerste codes die een computerinbreker zal proberen want meer dan de helft van de mensen wijzigt ze toch niet.
    9. Sluit steeds je programma's volledig af na gebruik of als je even je werkplaats verlaat. De enige computer die onkraakbaar is, is deze die uit staat en niet in een netwerk ingeschakeld is. Zo ook voor programma's. Kijk daarom steeds goed na dat je werkelijk uitlogt (logg off) om een programma af te sluiten. Vaak klikt men immers weg zonder afsluiten zodat de toepassing nog wel actief, en eigenlijk toegankelijk, blijft. Of nog erger, soms laten mensen zelfs gewoon hun computer een tijdje onbeheerd en open op hun werkplek staan.
    10. Beveilig je computer en programma's met degelijke beveiligingsprogramma's én hou ze up-to-date door ze regelmatig bij te werken. De meest gekende programma's zijn een goede virusscanner, anti-virus programma's om virussen van je schijf te verwijderen, een firewall en anti-phisting programmatuur. Vraag hier raad aan je hardware- of computerleverancier want zo anticipeer je op eventuele dreiging en inbraak.
    En als je toch het slachtoffer bent van een computerinbraak?

    Als je vermoed dat iemand ongeoorloofd toegang genomen heeft tot je computer of je bestanden dan neem je best direct contact op met je computerspecialist. Elke actie die met je computer gebeurt wordt automatisch bijgehouden in logfiles. Dus telkens er gebruik is gemaakt van je computer is dit terug te vinden. Zo kan men o.a. checken wanneer (uur) er gewerkt is op je systeem, door wie (id-code), welke programma's er geopend zijn en welke acties (downloaden, printen, doorsturen, ...) er gebeurd zijn. Dat geeft je een vrij accurate indicatie van wat er gebeurd is en bevestigt of ontkent je vermoedens van fraude.

    Ben je het slachtoffer van hackers, phisting of malware, dan kan je ook de overheid hiervan verwittigen. De federale politie heeft een speciale afdeling, de Federal Computer Crime Unit (FCCU) die zich met dergelijke misdrijven bezig houdt. Hun doel is om de burgers in onze maatschappij te beschermen tegen alle vormen van cybercriminaliteit. Deze dienst heeft ook regionale afdelingen, de Regional Computer Crime Units (RCCU). Je kunt op hen beroep doen voor het melden van misdrijven, maar ook voor het uitvoeren van "forensische ICT onderzoek" op je PC apparatuur, gegevensdragers, netwerken, enz.

    Meer informatie hierover vind je ook op de website van de federale politie www.fedpol.be onder "computercriminaliteit" van de rubriek "criminaliteit".

    23-09-2009 om 10:39 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:computerbeveiliging, veilig gebruik computers, hackers, phisting, computerfraude, computercrime, beveiliging computers, antivirusprogramma, firewall, malware
    16-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voordelen van een CMS website.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een CMS website is nuttig voor iedereen die vaak de inhoud van zijn website wil aanpassen. Kennis van programmeren of van websites bouwen is niet nodig. Met een CMS website kun je toch snel en gemakkelijk nieuwe teksten plaatsen, foto's uploaden, inspelen op de actualiteit, enz. Maar een CMS website heeft nog veel andere voordelen.

    Wat is een CMS website?

    CMS staat voor "Content Management System". Daarmee worden de websites op een bepaalde manier opgebouwd zodat de klant op een eenvoudige manier, en zonder specifieke kennis van programmeren, de inhoud kan beheren.

    Welke voordelen hebben CMS websites?

    De voordelen vloeien voort uit het concept van de website zelf. Door de manier van opbouwen is het gemakkelijk om teksten te wijzigen, nieuwe artikels toe te voegen, foto's te plaatsen of te vervangen, enz. Dat kan allemaal zonder dat er gevaar bestaat om het uitzicht (de structuur) van je site te wijzigen. Met een CMS website kan iedereen zijn website actueel houden en snel inspelen op de actualiteit. Een CMS website heeft volgende voordelen:
    • Je kunt op om het even welk moment zelf de inhoud van je website aanpassen. Dat geldt zowel voor teksten aanpassen als voor foto's. In bepaalde gevallen kun je ook nieuwe pagina's toevoegen aan je site. Goede CMS sites zijn zo geprogrammeerd dat foto's automatisch aangepast worden naar het juiste formaat. Er is dus ook geen kennis nodig van fotobewerkingsprogramma's.
    • Je hoeft geen specifieke kennis van programmeren of van websites bouwen te hebben. CMS sites zijn specifiek ontworpen zodat de gewone computergebruiker op een veilige manier de inhoud zou kunnen aanpassen. Het uitzicht ligt vast en de programmatie van de basisstructuur is getest en blijft altijd behouden.
    • Het aanpassen van je website gebeurt heel gebruiksvriendelijk en wordt menugestuurd. Via een aparte toegang (beveiligd met een paswoord) kan je de inhoud aanklikken die je wenst te wijzigen. Het wijzigen zelf gebeurt door de oude teksten of foto's aan te passen en daarna de pagina terug op te slaan. Bovendien kom je de universeel gekende icoontjes, b.v. zoals in Word, blogs, enz. ook hier tegen.
    • Je kunt de wijzigingen overal doorvoeren van op het even welke computer, want ze gebeuren online. Het enige wat je nodig hebt, is een internetcomputer en elektriciteit. Daarmee ga je naar je eigen site en je typt de toegangsregel in. Je kunt dus evt. het laatste nieuws op je site zetten als je op zakenreis bent, of bij beursbezoeken, enz.
    • De aanpassingen zijn direct zichtbaar en doordat je het zelf doet is het tijdbesparend. Van zodra de wijzigingen uitgevoerd zijn, sla je ze op. Iedereen die van dit moment je website oproept, ziet de nieuwe tekst. Je hoeft dus geen opdrachten door te sturen, werk na te kijken, te wachten op uitvoering. Op het moment dat je met de wijziging van inhoud bezig bent, voer je ze zelf uit. Je past ze zelf aan en als je tevreden bent, maak je ze actief.
    • Je website blijft permanent up-to-date en wordt beter weergegeven door de zoekmachines. Doordat de inhoud van je site op deze manier vaak wijzigt, krijg je pluspunten van de zoekmachines. Je site krijgt een markering als actieve site en hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten te staan.
    • Verschillende medewerkers kunnen elk een deel van de informatie op je site actueel houden. Er kan een toegangsstructuur worden ingesteld zodat bepaalde medewerkers slechts bepaalde delen van een CMS site kunnen bewerken. Op die manier kunnen verschillende mensen hun eigen inhoud beheren en bijwerken zonder gevaar voor de rest.
    • Enkel de inhoud van je site verandert. Er is geen gevaar dat de vaste lay-out ervan gewijzigd wordt. Met een CMS website kan je enkel inhoud wijzigen. Dus het uitzicht, de basis programmatie, de links, de standaard documenten, enz. die behoren tot je gehele website blijven steeds veilig en bruikbaar.
    • Nadat je website online staat, kost het aanpassen van de inhoud in sé niets meer. Je kunt zo vaak als je wilt aanpassingen doorvoeren. Je hoeft niemand meer in te huren zodat deze kosten wegvallen.
    • Niet alleen teksten veranderen gaat snel en eenvoudig. Ook foto’s plaatsen gaat even vlot. Het opladen van foto's gebeurt op de gekende, universele manier. Via een pictogram opent zich een venster en hier plaats je de link naar je foto. Aanpassing van het formaat gebeurt automatisch en de afbeelding komt ook steeds op de juiste plaats op de pagina te staan.
    • Je kunt -in bepaalde gevallen- zelf je website verder uitbreiden met nieuwe pagina’s, nieuwe inhoud, enz. Dit vnl. het geval met secundaire pagina's. In regel vallen de hoofdnavigatiepagina's hier buiten omdat deze invloed hebben op de basisprogrammatie van de website.
    Welke soorten CMS websites bestaan er?

    Van zodra je zelf iets van inhoud kunt aanpassen zonder dat je speciale programma's moet kennen, is er sprake van een CMS website. Er zijn grosso modo drie soorten CMS websites.
    • Er zijn de eenvoudige CMS KMO-websites waar slechts een deel van de website CMS aanpasbaar gemaakt is. Dat kunnen bepaalde pagina's zijn, zoals b.v. de lijst met occasiewagens, het overzicht van promotie-artikels of eindereeksen, enz. Maar het kan net evengoed een deel van een pagina zijn. B.v. een speciaal venster om berichten of reclame te plaatsen op de home-pagina.
    • Voor uitgebreidere, eenvoudige websites gebruiken we een Joomla! CMS platform. Deze zijn specifiek bedoeld indien de inhoud zelf weinig varieert en indien er weinig verschillende mensen toegang moeten krijgen. Vanaf deze categorie is het aantal pagina’s onbeperkt.
    • Uitgebreide websites met veel gebruikers, doelgroepen of inhoud moeten duidelijk en strak gestructureerd worden. Hiervoor is de moderne Drupal programmatuur bijzonder geschikt. Met deze sites kunnen complexere structuren worden ingesteld en zijn de onderlinge links aan een strakke boomstructuur onderhevig.
    Moderne CMS sites zijn tegenwoordig best betaalbaar. Afhankelijk van de gewenste, specifieke toepassingen kunnen ze verder worden uitgebreid met handige modules zodat je zelf snel nieuwsbrieven kunt versturen, planningen van events of activiteiten kunt publiceren, blogs beheren, enz. Maar het mooie is dat je enkel maar hoeft te investeren in wat je ook wilt gebruiken en dat iedereen met een CMS website zelf het beheer kan doen. Op deze manier is ook de aankoop van een CMS website heel rendabel.

    16-09-2009 om 08:23 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:CMS websites, CMS sites, CMS, website zelf onderhouden, berichtenvenster, reclamevenster, custom build websites, voordelen CMS, kostprijs CMS, CMS sites voor KMO's
    08-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat zegt de Belgische E-commerce wetgeving?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sedert 1 oktober 1999 is de Belgische wet die de online verkoop regelt van kracht. Deze is bedoeld om de consument een goede bescherming te bieden bij het aankopen van goederen of diensten via het internet. Maar ook de handelaar doet er zijn voordeel mee. Wat mag en wat moet je nu doen?

    Waarom een wet op e-commerce?

    In de begintijd was het internet aan weinig regels gebonden. Quasi alles mocht en niets moest. Vanzelfsprekend trok dit al snel een aantal malafide sujetten aan die er een gemakkelijke bron van inkomsten in zagen. Het resultaat was dat de brave, goedgelovige burger van tijd tot tijd de dupe was en soms betaalde voor goederen of diensten die niet werden geleverd. Niet alleen was dit nefast voor het imago van het internet als marktplaats, maar ook de elektronische handel op zich kreeg al gauw een negatief imago.

    De Belgische wetgeving op de e-commerce wil dus de consument een goede bescherming bieden tegen misbruiken op het internet. Dat gebeurde door het invoeren van een regelgeving rond een bevestigingsplicht en door het invoeren van een bedenktijd. Hierin verschilt handel drijven op het internet van de reguliere handel in een fysiek verkooppunt.

    Wat valt onder de wet op de e-commerce?

    Alle verkopen van producten of diensten die gebeuren via Belgische websites en online shops vallen onder deze e-wetgeving. Dus wie producten aanbiedt zoals boeken, reizen, software, kleding, meubels, enz. is er aan gebonden. Maar ook niet fysische zaken zoals abonnementen, online reservaties, ... vallen onder deze wet.

    Het enige dat momenteel nog niet onder de Belgische e-wetgeving valt zijn financiële diensten zoals beleggingen, leningen, enz. Maar de aanbieders van dergelijke producten worden in het oog gehouden door het CBFA, de commissie voor bank-, financie- en assurantiewezen. Vooraleer je financiële producten aanbiedt heb je eerst een erkenning nodig van deze instantie.

    Hoe voldoe je aan de bevestigingsplicht bij e-verkoop?

    Vooraleer de verkoop via het internet definitief kan worden gesloten is de verkoper verplicht om een schriftelijke bevestiging te sturen aan de e-consument. Dat mag per e-mail gebeuren. Op deze bevestiging moet minimaal de volgende gegevens staan:
    • Naam en adres van de verkoper (uw bedrijfsgegevens).
    • De beschrijving van de bestelde producten of diensten.
    • De totaalprijs van de aangekochte goederen.
    • De eventuele leveringskosten.
    • Geldigheidsduur van het aanbod.
    • De wijze van betaling (rembours, creditcard, ...).
    • De manier van leveren (afhaling, koerier, ...).
    • Indien relevant de minimumduur van de overeenkomst (vb. huur overeenkomst).
    • De bedenktermijn.
    • Waar de klant terecht kan met zijn/haar klachten en voor eventuele nazorg of naverkoopservice.
    • Hoe de klant evt. zijn aankoop kan terugsturen.
    Bovendien moet op deze bevestiging de volgende tekst in het zwart en in een apart kader worden afgedrukt: "De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motieven, binnen 14 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstenoverkomst."

    Het is de bedoeling dat de consument volledig op de hoogte is van alle belangrijke elementen van de online aankoop en deze kan nakijken. Bovendien moet hij uitdrukkelijk zijn akkoord er mee bevestigen vooraleer de verkoop definitief kan worden gesloten.

    Wat betekent de wettelijke bedenktijd bij e-verkoop?

    Anders dan bij de aankoop in een fysiek verkooppunt heeft de e-koper steeds recht op een minimum bedenktijd van 14 dagen. Dat betekent dat de koper de via het internet bestelde goederen mag terugbezorgen of annuleren binnen de 7 dagen na de bestelling. Hij hoeft hiervoor zelfs geen redenen of argumenten op te geven. Indien de goederen reeds geleverd werden moet de koper ze op eigen kosten terug bezorgen. En als verkoper moet je de aankoopprijs binnen de 30 dagen volledig terugbetalen.

    Wat zijn de risico's als je geen rekening houdt met de e-wetgeving?

    Indien je goederen of diensten aanbiedt via je website of webshop en je stuurt geen bevestiging vooraf aan je e-koper dan bedraagt de wettelijke bedenktijd 3 maanden in plaats van de 14 dagen met de bevestiging. Bovendien moet je zonder bevestiging ook nog de evt. terugzendkosten ten laste nemen.

    En indien je de verplichte tekst in het zwarte kader niet vermeldt op je bevestiging dan mag de klant gewoon alles houden zonder betalen, want dan heeft er gewoonweg geen verkoop plaatsgevonden.

    Het is dus zonder meer duidelijk dat je maar beter in regel bent met de Belgische wetgeving op de e-commerce. Niet alleen geniet je als verkoper ook een wettelijke bescherming als aanbieder van online goederen of diensten. Het naleven van de Belgische e-wetgeving toont de online koper dat jij en je handel te vertrouwen bent.

    08-09-2009 om 00:00 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:e-commerce wetgeving, wet elektronische handel, wetgeving e-verkopen, wetgeving e-shops, wet op internetverkopen, wet elektronische handel, Belgische wetgeving e-commerce, Belgische wet e-verkoop, wet op online verkoop
    02-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 5 stappen voor E-commerce.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De internet verkoop kent een steile groei. Steeds meer bedrijven en winkels kijken om een webshop te beginnen en om producten of diensten online te verkopen. E-commerce verloopt in 5 vaste stappen en is gereglementeerd door de Belgische wetgeving. Om meest rendement te bekomen, hou je best met beide rekening. Een overzicht.

    De vijf stappen van E-commerce.

    De meeste mensen denken spontaan aan artikels tonen op een website. Aan mensen laten kiezen en aan prijzen vermelden. Dat zijn zaken die behoren tot het online winkelgedeelte van een goede E-shop. De vaste stappen van E-commerce handelen over de normale procedure die gevolgd wordt om de mensen een product of dienst te laten aankopen. Wie deze werkwijze strikt volgt, versterkt het vertrouwen in de webwinkel. De consumenten voelen zich immers vertrouwd met de procedure en daardoor voldoet het E-shoppen spontaan aan hun verwachtingen.

    Stap 1: het aankopen van producten of diensten.

    Het aankopen begint met de mensen die de producten of diensten kunnen bekijken. En op een bepaald moment valt de beslissing om een bestelling te plaatsen. Bij de bestelling van een artikel wordt het product toegevoegd aan een "winkelmandje". De koper krijgt nu een nieuw scherm met het overzicht van de reeds bestelde producten, de aantallen en hun prijs Nu krijgt de klant de mogelijkheid om verder te winkelen of om de aankoop te finaliseren.

    Wie kiest om verder te winkelen gaat automatisch terug naar het winkelgedeelte met alle producten of diensten. De klant kan verder andere artikels blijven toevoegen aan het winkelmandje totdat zijn bestelling compleet is en de bestelling wordt afgesloten.

    Stap 2: registratie als klant.

    Als een bestelling compleet is en het winkelmandje wordt afgesloten, moet de koper zich eerst legitimeren. Een klant gaf vroeger zijn persoonlijke gegevens op en is reeds gekend als klant. Een nieuwe koper moet nu alle nodige gegevens kunnen ingeven zodat de bestelling kan worden afgesloten en uitgevoerd. Hoe complex deze registratieprocedure moet zijn, hangt voornamelijk af van je activiteit, de zaken die je verkoopt en de wettelijke reglementen. Ook moet er rekening worden gehouden met de betaling van de bestelling.

    De registratie als klant is niet echt een leuke bezigheid. Het is eerder een noodzakelijk kwaad. Zorg er in elk geval steeds voor dat de registratie soepel, klantvriendelijk en vlot verloopt en voor de koper duidelijk is.

    Stap 3: de definitieve order.

    Nadat de bestelling werd afgesloten en de klantgegevens opgegeven zijn, krijgt de koper de definitieve bestelbon te zien. Hierop staan alle klantgegevens vermeld en het gedetailleerde overzicht van de gekochte goederen of diensten. De afzonderlijke prijzen en ook de totaalprijs van de bestelling is hier vermeld. Ook de verkoops- en leveringsvoorwaarden die gelden op deze bestelling moeten hier kunnen worden nagezien. Eventueel kan de koper nu aanduiden welke manier hij kiest om de order te betalen.

    De koper bevestigt zijn aankoop door uitdrukkelijk akkoord te gaan met de gekochte artikels en met de leveringsvoorwaarden. Ter afsluiting gaat hij automatisch verder naar de betaalprocedure.

    Stap 4: de veilige betaling.

    De aankoop en levering kan pas worden uitgevoerd als de verkoper zeker is van de betaling van de gekochte goederen. Dat kan op verschillende manieren. Sommigen leveren enkel nadat de betaling op hun bankrekening is toegekomen. De meeste commerciële banken hebben betaalknoppen die je op een webshop kunt gebruiken. Maar de veiligste en zekerste betalingen verlopen via een gespecialiseerde dienstverlener zoals b.v. Ogone.

    Ogone zorgt er voor dat de betalingen kunnen gebeuren in een beveiligde omgeving zodat de gebruikte kaartgegevens, codes en paswoorden beschermd zijn tegen hackers of malafide personen. Via dit betaalplatform heb je de keuze uit verschillende betaalmogelijkheden. Dat gaat over e-betaalknoppen van banken, over betaalsystemen die typisch zijn voor landen (b.v. IDeal voor Nederlandse kopers) tot betalingen met VISA en andere betaalkaarten. Het voordeel voor de verkoper zit vooral in de zekerheid dat het geld van de aankoop effectief zal toekomen.

    Voor het openen en instellen van de veilige betaalfunctie op een e-shop doe je best beroep om een erkende Ogone partner. Dat zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in e-commerce toepassingen, die een interne opleiding bij Ogone hebben gevolgd en die door Ogone erkend zijn om hun producten in te bouwen. 2TREES behoort tot het netwerk van Ogone gecertifieerde partners.

    Stap 5: Afsluiting van de bestelling.

    Nadat de veilige betaalprocedure is afgewerkt en de betaling is uitgevoerd, krijgt de koper een definitieve bestelbon toegestuurd. Hierop staan alle klantgegevens vermeld, het gedetailleerde overzicht van de gekochte goederen of diensten, de afzonderlijke prijzen en de totaalprijs van de bestelling. De inhoud van deze schriftelijke bestelbevestiging is strict gereglementeerd door de Belgische Wetgeving. (zie ook ons artikel over de E-commerce wetgeving). Deze wet van 1 oktober 1999 is specifiek bedoeld om de consument te beschermen tegen misbruiken. Het is dus zonder meer van groot belang om de verplichte minimum vermeldingen zeker te voorzien op je definitieve bestelbon.

    Let wel: voor alle aankopen via het internet heeft de koper het recht om binnen de 7 dagen de bestelling te annuleren, de goederen terug te sturen en zijn geld terug te ontvangen.

    E-commerce kan veel opleveren voor je bedrijf of zaak. Wil je met een webshop of online verkoop starten, zorg dan voor een goede voorbereiding en spreek eens met een specialist. Voor meer info, neem vrijblijvend met ons contact op.

    Bijlagen:
    http://www.2trees.be   

    02-09-2009 om 10:45 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:e-commerce, online shop, webwinkel, internetwinkel, e-store, e-shop, online sales, internetverkoop, e-commerce procedure, veilige betaling, online betalingen, webshop



    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • Belle et Beau, interieurdecoratie
  • 2trees, iCommunicatie voor KMO's en zelfstandigen

  • Rondvraag / Poll
    Hoe belangrijk is internet voor uw zaak?
    Heel belangrijk, ik maak er regelmatig gebruik van
    Heel belangrijk, maar ik ken er te weinig van
    Kan op termijn belangrijk zijn, nu nog niet
    Is niets voor mijn zaak
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs