2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
24-06-2009
Promotie websites: nu zomeractie 2009
In moeilijker economische tijden bewijst het
internet op zakelijk vlak haar belang. Op geen andere manier kan je
zoveel mensen bereiken tegen een zo geringe kostprijs. Met een goede
website, een commerciële nieuwsbrief, gerichte Google reclame of toffe
E-klantenacties kan je je producten of diensten promoten bij duizenden
mensen.
Toch stellen we vast dat nog veel kleinere KMO's en zelfstandigen
aarzelen om zichzelf te promoten via het internet. Soms komt het
doordat men niet de juiste webmensen gevonden heeft. Vaak vormt de
prijs van een goede website nog een belemmering, zeker als men nog niet
honderd procent overtuigd is van de enorme mogelijkheden van het
internet.
Een heel belangrijke groep die veel baat kan hebben bij een professionele website zijn de vrije beroepen. Vooral deze categorie beroepen hadden tot nu toe hoofdzakelijk aandacht aan hun experitse of vakgebied.
Ze hebben tot nu toe eigenlijk nog nooit echt nagedacht over het
concreet nut en de vele voordelen om zichzelf, hun specifieke expterise
en de mogelijkheden van hun kantoor online voor te stellen.
Hier wil 2TREES aan verhelpen met een eenmalige zomerpromotie in juli 2009. Daarom lanceren we een uniek aanbod onder voorwaarden voor een professionele website met 5 pagina's. Aan een vaste prijs
vragen wij een domeinnaam aan voor de klant. De klant kan kiezen uit 3
goede ontwerpen, wij bouwen uw specifieke website en plaatsen deze op
het internet voor u. We zorgen ervoor dat uw nieuwe website perfect
gevonden wordt met de zoekmachines op het internet en leveren een
gratis analyseprogramma bij uw nieuwe site zodat u de prestaties zelf
kunt opvolgen.
Deze speciale zomeractie geldt aan een vaste prijs (-20 % op de normale kostprijs) voor wie een bestelling plaatst tussen 1 en 31 juli 2009
en op voorwaarde dat de website opgeleverd (= betaald) is voor
15/08/09. Meer informatie over 2TREES of over de actie vindt u op
volgende E-flyer of op onze website www.2trees.be.
Aarzel
dus niet langer en bestel nu uw nieuwe website. Hoe eerder u op het
internet aanwezig bent, hoe sneller nieuwe klanten u kunnen vinden.
Info: Patrick Puype - tel. 0495/935 325 of patrick@2trees.be.
Meer en meer mensen
handelen hun bankzaken met de computer af. Momenteel hebben zo'n 30
procent van de rekeningen een online abonnement en dit aandeel stijgt
gestaag. Dat is een van de redenen waarom webshops en online winkelen
zo populair wordt. Maar wat moet je doen als je een fout maakt bij het
online betalen?
Fouten zijn eerder uitzondering dan regel.
De
praktijk leert dat er erg weinig fouten gebeuren bij het online
betalen. Vooreerst letten de mensen blijkbaar heel goed op vooraleer ze
op de verzendknop duwen. Ze controleren erg zorgvuldig de belangrijke gegevens zoals bankrekeningnummer en bedrag. En dat maar goed ook.
Eenmaal de betaalgegevens van iemand correct in je online banking zijn ingevoerd, worden ze automatisch opgeslagen
voor later gebruik. Dus wie eenmaal een goede overschrijving uitvoerde,
kan dit later onbeperkt en foutloos blijven doen. Bovendien controleren
de bankprogramma's ook als er geen fout in het rekeningnummer is
geslopen. Bij online banking zijn er nl. zogenaamde algoritmes
ingebouwd die herkennen of een nummer correct is of niet. Betalingen
naar foutieve rekeningen worden niet uitgevoerd en je krijgt direct een
melding hiervan.
Wat kan er wel fout gaan bij online betalingen?
Is
een online bankprogramma in staat om de juistheid van rekeningnummers
te controleren, dan is dit niet geval voor de bedragen natuurlijk. Wat
van tijd tot tijd wel voorkomt is:
* dat je twee personen met dezelfde naam hebt opgeslagen en nu naar de verkeerde overschrijft; * dat je een typfout maakt, b.v. een nulletje teveel of een komma foutief invoegt in de online betaalopdacht; * dat je tweemaal na elkaar dezelfde overschrijving uitvoert, vnl. bij het ingeven van een serie betalingen ineens.
Merk je direct na het doorsturen van een betaling dat je een fout gemaakt hebt, dan kan je bij een aantal bankinstellingen deze zelf nog annuleren. Dan kan je ook gelijk een nieuwe, nu correcte, overschrijving intypen.
Is dit niet mogelijk, neem dan direct contact op met je bankkantoor. Leg hen de situatie uit en vraag hen om zelf manueel je overschrijving te schrappen.
Indien dit snel (binnen de paar uur) gebeurt, dus voor dat de betaling
effectief is uitgevoerd, kan je foute betaling meestal nog worden
tegengehouden.
Is je betaling reeds uitgevoerd bij je bankinstelling, of het geld al van je rekening gedebiteerd, neem dan contact op met degene die je foute betaling ontving.
Vraag simpelweg om je betaling terug te storten. Dit is meestal de
eenvoudigste en snelste manier om dit te regelen. De meeste mensen gaan
er geen punt van maken en schrijven het ten onrechte ontvangen bedrag
direct aan je over. Dat is ten andere ook wettelijk niet toegestaan om
ten onrechte bekomen geld te houden.
Lukt het niet op deze manier, schakel dan je bank in.
Leg hen de situatie uiteen en bezorg een print (of pdf-kopie) van de
bewuste, foute overschrijving. Dan zal jouw bank contact nemen met de
bankinstelling van de (foute) begunstigde om zo je verkeerd
overgeschreven geld terug te krijgen. De bank van de begunstige neemt
vervolgens contact op met haar cliënt met het verzoek om de
terugstorting te regelen. En meestal ben je na zo'n tweetal weken terug
in het bezit van je geld.
In de
praktijk gebeuren erg weinig fouten bij online betalingen. Dit komt
vooral omdat de mensen hun eigen heel goed controleren vooraleer de
overschrijvingen door te sturen. Gebeurt dit toch, onderneem dan direct
actie en meestal komt alles snel terug in orde.
Meer en meer merk je een nieuw soort
overschrijvingen in je bus vallen. De Telenets en Belgacoms van de
maatschappij gebruiken ze reeds volop. Binnenkort volgen ook alle
anderen. Hoe zit dit hier nu eigenlijk mee, wat is er veranderd en
wanneer moet je ze gebruiken?
Gewone overschrijvingen of IBAN overschrijvingen.
Door
de invoering van de Europese overschrijving en bijbehorend
overschrijvingsformulier op 28 januari 2008 is het gemeenschappelijk
eurobetalingsgebied (SEPA) voor de EURO-zone een feit. Met deze
maatregel is het de bedoeling om de rekeningnummers in geheel Europa te
standardiseren en de bankverrichtingen éénvormiger, sneller en veiliger
te maken. Welke zijn de veranderingen t.o.v. de vroegere
overschrijvingen?
Het Europese overschrijvingsformulier is rood van kleur (i.pl.v. oranje vroeger).
Het strookje voor de cliënt is weggevallen.
"Memodatum" is vervangen door "gewenste uitvoeringsdatum in de toekomst".
Het klassieke rekeningnummer is vervangen door het IBAN en BIC nummer.
De naam van de begunstigde is een verplichte vermelding.
De ondertekeningsdatum van het formulier valt weg.
De gegevens van de begunstigde staan nu onder deze van de opdrachtgever (i.pl.v. er naast).
Het
nieuwe overschrijvingsformulier kan zowel worden gebruikt voor
betalingen in België als in alle landen van de SEPA-zone. Dit zijn de
27 lidstaten van de Europese Unie aangevuld met IJsland, Liechtenstein,
Noorwegen en Zwitserland.
Wat is IBAN?
Het IBAN (International Bank Account Number) wordt gebruikt voor identificatie van de rekening.
Het bestaat uit maximaal 34 lettertekens en elk land heeft zijn eigen
vaste lengte bepaald. In België telt het IBAN 16 karakters. Het is
samengesteld uit BE, gevolgd door 2 cijfers en verder de 12 cijfers van
uw huidige bankrekeningnummer.
Om uw
eigen IBAN te kennen, kijkt u simpelweg even op uw rekeninguittreksels.
Sedert 2003 staat uw IBAN nummer er immers op vermeld.
Wat is BIC?
BIC (Bank Identifier Code) identificeert de bankinstelling waar uw rekening is ondergebracht. Elke bank heeft dus een eigen BIC code. De BIC nummer bestaat uit 8 of 11 karakters.
Let
wel: de BIC van de begunstigde moet op een Europese overschrijving
worden vemeld wanner het IBAN van de begunstigde niet met BE begint!
Wanneer moet IBAN verplicht worden gebruikt?
Momenteel
mag je gerust op de nieuwe manier (IBAN) betalen. Gebruik je nog een
oud rekeningnummer dan zet je bankinstelling dit nu nog automatisch om
naar IBAN. Dit zal blijven gebeuren tot 2011.
Daarna ben je verplicht om zelf met de IBAN / BIC te vemelden op je
overschrijvingen. Maar het best van al begin je er natuurlijk nu reeds
mee. Zo wordt je er snel mee vertrouwd en krijg je de tijd om je
bestand met rekeningummers tijdig aan te passen.
Technische specificaties van goede internetfoto's.
Zoals we zagen in een
vorig artikel is het zelf nemen van foto's voor je website of webshop
vrij gemakkelijk. Om het werk achteraf zoveel mogelijk te beperken hou
je best rekening met de specificaties en instellingen bij het nemen van
de foto's. Wat zijn goede internetfoto's en waar let je best op? Hier
gaan we met dit artikel dieper op in.
1. Bij het nemen van internetfoto's.
Elke
website of webshop maakt gebruik van enige, meer of heel veel
afbeeldingen. Dit kunnen foto's zijn, maar ook tekeningen, knoppen voor
links, balken of zelfs hele achtergronden. Beeldmateriaal voor het
internet heeft een resolutie van 72 dpi (dots per inch). Je fototoestel mag je dus instellen op Lage Resolutiefoto's. Meer is niet nodig.
Ook als je foto's of producten inscant, mag je de scanner op lage resolutie
zetten. Dat is ruim voldoende voor het gebruik van de beelden op het
internet en ze nemen zo niet nodeloos veel plaats in op de schijf van
je computer.
Als je foto's neemt van een statisch onderwerp, zorg je er best voor om een neutrale achtergrond
te kiezen. Wit is prima, of anders écru of in lichte tinten. Felle
achtergronden trekken de aandacht weg van het onderwerp en vloeken vaak
met het kleurenpallet dat gebruikt wordt voor de lay-out van de website.
Neem je een eerste keer foto's voor het internet, test dan vooraf een aantal instellingen
uit met je fotocamera. De meeste toestellen hebben een aantal vooraf
geprogrammeerde instellingen die telkens een iets ander resultaat
geven. Door hetzelfde onderwerp tegen een witte achtergrond te
fotograferen kan je achteraf die instelling kiezen waarvan je zelf het
resultaat liefst ziet.
Tip:
Probeer steeds technisch zo perfect mogelijk basismateriaal te maken.
Achteraf is nagenoeg alles manipuleerbaar of bij te werken, maar hoe
perfecter het materiaal, hoe minder trucen er moeten toegepast worden.
En elke manipulatie heeft consequenties voor de kwaliteit.
2. Bewerken en opslaan van foto's voor internet.
Om afbeeldingen te bewerken gebruik je een fotobewerkingsprogramma (zie vorig artikel). Let vooral wel even op het formaat en de grootte van het beeld dat je wilt gebruiken. Foto's met een hoge resolutie sla je direct op naar 72 dpi.
Digitale
camera's leveren foto's in JPEG formaat. Afbeeldingen die op websites
staan kunnen ook in GIF of PNG formaat zijn. Hiermee heb je de drie formaten
die bruikbaar zijn voor je afbeeldingen op het internet. Wil je een
foto gebruiken die in een ander formaat staat, dan sla je deze achteraf
op in een van bovenstaande formaten.
GIF afbeeldingen lenen zich bijzonder goed voor eenvoudige afbeeldingen,
logo's of cliparts. Ze zijn steeds klein want kunnen maar tot 256
kleuren gebruiken. Dit betekent dat het gebruik van een groot aantal
GIF files het inladen van je website niet extra zullen vertragen.
Let bij het manipuleren van je foto's ook op de bestandsgrootte. Hoe kleiner de afbeelding, hoe sneller
het beeld zal inladen op je website. Zorg er alvast voor dat een
afbeelding voor je website niet groter is dan 640 x 480 pixels.
3. Voornaamste bestandsformaten voor het internet.
Er
zijn drie populaire formaten die bij voorkeur geschikt zijn voor het
gebruik op websites, webshops of op het internet tout court.
Het GIF formaat. GIF
staat voor Graphics Interchange Format. Dit formaat ondersteunt
kleuren, animatie en verschillende resoluties. De afbeeldingen zijn wel
beperkt tot maximaal 256 kleuren.
GIF beelden worden ook vaak gebruikt tegen een transparante
achtergrond. Doordat ze beperkt zijn in kleuren, heeft het gebruik van
een groot aantal GIF foto's geen negatieve invloed op de inlaadsnelheid van een website. Ook daarom is dit formaat nog steeds heel populair bij het ontwerpen van websites.
Het JPEG formaat. JPEG
is de afkorting van Joint Photographic Experts Group. Het is een
veelgebruikt formaat voor foto's. Foto's van digitale camera's worden
standaard in dit formaat opgeslagen. JPEG biedt veel compressiemogelijkheden.
Hoe hoger de compressie, hoe kleiner het uiteindelijk bestand is en hoe
geringer de beeldkwaliteit. Door de grote compressiemogelijkheden kan
een JPEG foto steeds worden gemanipuleerd om zo voordelig mogelijk
gebruikt te worden bij het ontwerpen van je website.
Het PNG formaat. PNG betekent Portable Network Graphic. Dit bestandsformaat biedt een verliesloze compressie. Ze nemen relatief weinig ruimte in beslag met een goede kwaliteit.
PNG formaten ondersteunen 16 miljoen kleuren, maar kunnen eenvoudig
worden omgezet naar 256 kleuren zodat er zeer kleine bestanden kunnen
worden gebruikt. PNG bestanden zijn hierdoor bijzonder geschikt voor
het opslaan zonder kwaliteitsverlies en voor het besparen van
schijfruimte door de geringe grootte. Dit formaat combineert een beetje
de voordelen van een GIF en een JPEG in een formaat.
De
afbeeldingen voor het gebruik op het internet voldoen alle aan twee
eigenschappen: ze worden best zo klein mogelijk gehouden en daarnaast
hebben ze geen studiokwaliteit nodig. Daarom hou je best met
bovenstaande richtlijnen rekening bij het instellen van je
fotoapparatuur en bij het bewerken en opslaan van het beeldmateriaal.
En de zaken die je uit het oog verloor kan je achteraf nog steeds
corrigeren met een goed beeldbewerkingsprogramma.
Iedereen die een eigen
website voorbereidt, ziet zich geconfronteerd met afbeeldingen. Je hebt
ze nodig om zaken te verduidelijken, te tonen of gewoon om je site op
te leuken. Foto's voor het internet verschillen helemaal van deze die
je voor drukwerk of je fotoboek gebruikt. In dit artikel lees je meer
waar je moet op letten om goede foto's te krijgen om op het internet te
gebruiken.
Hoe kom je aan foto's voor je website?
Er zijn verschillende mogelijkheden om voor foto's te zorgen. Hou wel steeds voor ogen dat ook voor het internet, het copyright
(eigendomrecht) van beeldmateriaal van tel blijft. Indien je niet zelf
de foto's neemt, dan moet je er goed voor zorgen dat ze ofwel rechtenvrij ter beschikking staan, ofwel vraag je best vooraf schriftelijke toestemming voor het gebruik van de gewenste afbeedlingen.
Om goede foto's te voorzien voor je website heb je dus een aantal mogelijkheden.
Het eenvoudigste en volledige risicoloos is zelf foto's nemen
met een digitale camera. Geen problemen natuurlijk met toestemmingen of
copyright. Bovendien neem je precies die beelden die je graag wilt.
Enig nadeel kan eventueel zijn dat je geen professional bent, maar met
een goed fotobewerkingsprogramma (zie verder) kom je achteraf al een
heel eind.
Foto's of bepaalde voorwerpen kun je inscannen.
Hiervoor kun je heel goed een flatbedscanner gebruiken. Scanners stel
je ook in, net zoals een fototoestel, zodat je hier vooraf even moet op
letten. Gescande afbeeldingen zijn iets minder kwalitatief dan foto's,
maar vaak ook best bruikbaar als basismateriaal.
Op het internet zijn er een heleboel fotosites
waar er duizenden foto's over zowat alle mogelijke onderwerpen te
verkrijgen zijn. Sommige websites stellen de foto's rechtenvrij en
kostenloos ter beschikking. Soms moet je je (gratis) registreren. Vaak
wordt enige vorm van tegenprestatie gevraagd in ruil voor het gebruik
van de foto's. Dat kan gaan van een naam / link vermelden bij de
gebruikte foto tot het betalen van een "fee" voor het gebruik van het
beeldmateriaal. Kijk dit dus goed na vooraf.
Foto's kun je ook halen van foto-CD's
die je aankoopt. In de aankoopprijs zit nl. meestal ook het
gebruiksrecht vervat, zodat je ze zonder risico kunt gebruiken.
Bovendien zijn ze meestal van hoge kwaliteit zodat ze ook nog voor
drukwerk geschikt zijn. Het nadeel kan wel zijn dat dezelfde mooie
foto's na verloop van tijd vaak worden opgemerkt omdat veel mensen
dezelfde CD hebben aangekocht.
Een heel goede en ook risicoloze manier is om CD's met foto's te vragen aan je leveranciers.
De producenten huren meestal professionele fotostudio's in voor hun
beeldmateriaal, dat ze verder gebruiken voor folders, affiches,
advertenties, enz. Deze foto's zijn van onberispelijke kwaliteit en
compositie en tonen de producten over het algemeen van hun beste kant.
Je leverancier zal je graag een CD geven met foto's, want dit is
bijkomende reclame voor hem.
Zelf voor foto's zorgen of een professional inhuren?
Anders
dan voor drukwerk speelt de kwaliteit van het beeldmateriaal voor
internetgebruik geen rol. Dat is een pluspunt voor de doe-het-zelver.
Zeker nu nagenoeg iedereen beschikt over een digitaal fototoestel is
het perfect mogelijk om zelf voor een groot aantal afbeeldingen te
zorgen. Zelfs wie niet over een digitale camera beschikt, kan nog de
GSM of pda gebruiken indien deze over een fotofunctie beschikt.
Er zijn een aantal technische specificaties
waaraan de foto's moeten voldoen. Meer informatie lees je in het
volgend artikel "Technische specificaties van goede internetfoto's".
Daar behandelen we de punten zoals grootte, pixels, formaten, enz.
Wie veel producten te fotograferen heeft of vaak nieuwe artikels wilt plaatsen, kijkt best om ze zelf
te nemen. Zeker als de compositie, sfeer of fotokleur niet echt een rol
speelt. Dit is b.v. het geval voor artikels voor webshops, het
overzicht van de artikels op je bedrijfssite, enz. Voor de sfeerfoto's
kan je steeds een fotograaf inhuren. Een paar foto's laten nemen valt
wel best mee in prijs. Let er wel op dat je vooraf afspreekt dat
jijzelf de volledige eigendom krijgt na betaling en dat ook het
gebruiksrecht op de foto's verwerft. Dat leg je best schriftelijk vast
zodat er later nooit discussie hierover kan ontstaan.
Neem je zelf geregeld nieuwe foto's, zorg dan voor een speciale, vaste fotohoek
waar dit gebeurt. Richt een ruimte in met witte wanden, verlichting met
spots bovenaan en langs de zijkanten. Evt. een vaste standaard of een
paspop voor kledij, of een presentatiestandaard voor b.v. juwelen. Dan
kies je eenmaal de perfecte hoek en belichting en fixeert je
fototoestel. Zo trek je altijd je foto's van dezelfde kwaliteit.
Het bewerken van zelf genomen foto's voor internet.
Het
nemen van foto's voor het gebruik op website, webshop of internet is
dus vrij eenvoudig. Zeker omdat de kwaliteit niet van belang is. Toch
wil iedereen wel mooie, verzorgde en goed geproportioneerde foto's
gebruiken. Daarvoor bestaan er een aantal mogelijkheden van
fotobewerking.
Om digitale foto's te bewerken, op te slaan, te sorteren of weer te geven leveren de meeste goede merken meestal een fotobewerkingsprogramma
mee met hun producten. Dit is o.a. het geval voor Nikon, Canon, e.d.
Hiermee kun je heel gebruikersvriendelijk en eenvoudig foto's
bijsnijden, herkaderen, de kleuren verbeteren of eenvoudige ingrepen
zoals rode ogen verwijderen, enz. Dit programma wordt ook gebruikt om
de foto's op je computerschijf op te slaan.
Ook computerleveranciers
hebben meestal een gratis fotoprogramma beschikbaar. Dit is het geval
voor Microsoft of voor iPhoto van Apple. Dit programma kan worden
gebruikt op de digitale foto's op te slaan op de harde schijf van je
computer. Het beschikt ter zelfde tijd over een aantal functies om de
foto's te bewerken en te verbeteren.
Online kan je eveneens terecht voor een aantal gratis programma's.
Flickr of Picasa e.a. hebben geschikte fotobewerkingsfuncties
ingebouwd. Daarnaast zijn er nog specifieke sites waar je gratis
terecht kan. Meestal moet je je wel registreren als gebruiker, maar dat
gebeurt meestal zonder kosten.
Tenslotte heb je nog de professionele programma's
waarvan Photoshop het bekendste is. Deze programma's hebben meer
functies en mogelijkheden en zijn meestal niet gratis. Het gebruik van
deze professionele programma's vergen meestal een goede opleiding. Daar
de kwaliteit voor internetfoto's niet echt een rol speelt, zijn de
uitgebreide bewerkingsmogelijkheden echter niet nodig.
Goede foto's nemen voor je eigen website is perfect mogelijk, zelfs als leek. Denk vooraf goed na welke beelden je wilt gebruiken, wat er moet geaccentueerd worden en waar je ze kan nemen. Moet je buitenhuis gaan shooten, maak dan een planning
en zorg er voor dat de onderwerpen zeker beschikbaar zijn. Begin ruim
tijdig met het nemen van de foto's en neem steeds minimum 5 verschillende foto's
van eenzelfde onderwerp. Liefst nog uit licht verschillende hoeken. Zo
kies je achteraf het beste beeld om mee verder te werken. En vind je
niet echt je draai? Roep dan tijdig meer gespecialiseerde kennis in.
Sommige websites
werken enorm goed op het internet. Andere sites zien er heel fris en
modern uit, maar halen geen resultaat. Waar aan ligt dit? De geheime
truc noemt inhoud. Waar moet je meer rekening houden en hoe kom je tot
goede inhoud? Dat lees je hier in dit artikel.
Inhoud: koning van de webdesign.
Er zijn twee cruciale zaken die elke goede website typeren. Ze worden heel gemakkelijk gevonden op het internet en ze bevatten steeds die informatie die je zoekt. Is het uitzicht van je site dan niet belangrijk? Zeker wel, maar toch primeert de inhoud boven het uitzicht.
Inhoud bestaat uit twee facetten, nl. uit de woorden op je site (samen met de afbeeldingen) en uit de wijze waarop deze woorden geordend worden. M.a.w. de inhoud en de opbouw van je website zijn eigenlijk bepalend voor een goede werking van je site.
Wat prefereren zoekmachines aan een website?
Meer dan 80 procent van de informatie op het internet wordt gevonden met behulp van zoekmachines.
Zoekrobots lezen enkel inhoud (woorden) en structuur (opbouw) van een
site. Ze zien dus op dit moment geen fotos of afbeeldingen. Daarom
is de stelling dat hoe meer woorden een site telt, hoe beter ze
gevonden kan worden op het internet.
Daarnaast is de structuur
of opbouw van je tekst heel belangrijk. Door de manier waarop een goede
webbouwer titels, ondertitels, vette tekst, enz. gebruikt om de tekst
te ordenen verlies of win je punten bij de zoekmachines. De optimale
inhoud is duidelijk en goed gestructureerd.
De tekst is ingedeeld in overzichtelijke blokken en de belangrijke
punten zoals titels en items springen naar voor door de structuur die
is toegepast. En de structuur van je tekst helpt ook mee aan het
uitzicht van je site.
Wat appreciëren bezoekers aan een website?
Waarom bezoekt iemand een website? Dat is vrij simpel. Men zoekt steeds antwoorden
op vragen. Het moet dus met een oogopslag duidelijk worden dat (een
deel van) de gezochte informatie op je site aanwezig is. Daarvoor heb
je de duidelijke structuur van hierboven nodig. Je moet eventuele
bezoekers nl. goede redenen geven om verder te lezen op je site, of hen
stimuleren om ook de andere paginas te bekijken. Want ook daar staat vaak belangrijke informatie vermeld.
Maar
waar zoekmachines totaal geen belang hechten aan afbeeldingen wil een
mens nog wel wat meer dan tekst alleen. Ook het uitzicht en het leesgemak
van de teksten zijn hier van belang. Wat de mensen niet graag hebben,
is het gebruik van allerlei gadgets die niet van belang zijn voor de
informatiegaring. Foliekes zoals Java Script of Flash design hoeven
niet echt. Integendeel, vaak trekken deze dynamische toepassingen alle
aandacht zodat de serieuze informatie naar de achtergrond verdwijnt.
Het is veel belangrijker om meer aandacht te besteden aan de teksten.
Zorg dat ze geschreven zijn voor websitegebruik.
En herwerk ze keer op keer totdat je ze perfect vindt. (zie hiervoor
ook ons artikel van 25/02/09 over Goede webteksten schrijven)
Welke trucen kan zijn nuttig voor de websiteopbouw?
Er bestaan een aantal oplossingen om veel informatie op een klant- en zoekmachinevriendelijke manier op een website te plaatsen:
Gebruik subnavigaties of uitrolvensters om subcategorieën
uit te bouwen. Maar beperk je tot max. 8-10 hoofdrubrieken om de
basisstructuur uit te bouwen. Vermijd echter om de navigatie ongeordend
op het bureaublad te gooien.
Plaats de hoofdnavigatie tegen de linker- of de bovenmarge. Een rechterkolom kan handig zijn om vaste rubrieken of om reclameblokjes te plaatsen.
Lange teksten kap je in kleine stukjes. Korte tekstjes lees je sneller en worden langer onthouden.
Keep it simple. Voor moeilijke constructies of zinswendingen is er geen tijd noch plaats in internetland.
Afbeeldingen
(fotos) plaats je functioneel, doch nooit zo dat ze dominant zijn. Is
het nodig om details te tonen, laat dan je foto openrollen tot een groot beeld door op een tumbnail (klein beeldje) te klikken.
Gebruik volop titels, ondertitels en referteblokken om de tekst te ordenen. Bovendien accentueer je bepaalde ideeën of kernwoorden door ze in het vet te plaatsen. Maar liever een extra pagina als de inhoud dit noodzakelijk maakt, eerder dan een warhoofdig verhaal van ellenlange tekst te plaatsen.
Hou
steeds het adagio van de websurfer voor ogen: deze heeft nooit tijd,
zoekt constant informatie, informatie en informatie en wil in elk gaval
in maximum 3 klikken ter bestemming zijn.
Een
goede website ontwerpen is specialistenwerk. De techniek is een zaak,
maar ook het esthetische is een pluspunt. Al scoor je er geen extra
punten mee bij de zoekmachines, elke mens kijkt graag naar een
aangenaam beeld. En dat is toch ook belangrijk voor je website. Voor
extra informatie of specifieke inlichtingen, contacteer vrijblijvend 2TREES.