2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
27-08-2008
Een nieuwsbrief sturen? Hoe krijg je adressen?
Het internet is een
fantastisch medium om snel en heel rendabel producten of diensten te
promoten. Met een persbericht of een nieuwsbrief bereik je met een druk
op de knop een paar duizend mensen. Bovendien kun je de resultaten
haarfijn analyseren. Prima, maar hoe kom je op een legale manier aan
e-mailadressen?
Principe van de opt-in. Dit
principe wil simpelweg zeggen dat een consument altijd zelf en
uitdrukkelijk toestemming moet geven (of aanvragen) om berichten van
jouw bedrijf te ontvangen. Dat is wettelijk bepaald. Toch zijn er een
aantal middelen die je kunnen helpen om snel een bestand van bruikbare
e-mailadressen op te bouwen.
Online middelen. - De eenvoudigste manier is een registratiebox
te voorzien op je website en je bezoekers via een invulformuliertje
zich te laten inschrijven op je nieuwsbrief. Een beetje webbouwer kan
dit erg commercieel inkleden met voorbeelden van vroegere
nieuwsbrieven, of een opsomming van voordelen, e.d.m. - Je kunt ook de mogelijkheid bieden om vorige voordeelbrieven aan te vragen via je website. En hiervoor heb je natuurlijk ook de gegevens van de klant nodig. - Wie snel een paar duizend mailadressen wil bekomen, kan een gratis wedstrijd
organiseren waarbij een paar bezoekers een mooie prijs kunnen winnen.
Natuurlijk zet je op het antwoordformulier best een vak dat toestemming
geeft om in verder nieuws en informatie te laten ontvangen. Maar dit
werkt altijd.
Offline middelen. - Een heel logische methode voor wie ook een gedrukte reclamefolder
uitgeeft, is om daar een kader op te voorzien dat de geadresseerde
toelaat om zich te registreren voor online reclame. Het formuliertje
kan worden teruggestuurd, of gefaxt. Als het maar door de klant zelf
gebeurt. - Doe je een wedstrijd op een opendeurdag of beurs of zo, dan kun je op het deelnameformulier
ook een aanvraagvak voor online reclame opnemen. Wie denkt om een prijs
te kunnen winnen zal immers sneller geneigd zijn om zich alvast te
registreren. - Ook iedereen van wie je een visitekaartje krijgt (met e-mailadres) is een mogelijke klant op voorwaarde dat je persoonlijk sprak over je periodieke nieuwsbrief. - En tenslotte mag je steeds je klanten
aanschrijven. Wie is klant? Wel iedereen die de laatste 2 jaar bij je
aankocht, of vroegere kopers die in de laatste 2 jaar nog mails van je
ontvingen.
Wat telt NIET? - Adresbestanden die je via derden kreeg, kocht of kopieerde mogen niet worden gebruikt - Ook lijsten of adressen die je gewoon van het internet schraapte kunnen niet zomaar worden gemaild - En klanten waar je de laatste 2 jaar geen contact meer mee had, mogen ook niet automatisch worden aangeschreven. De
reden is simpel. Van al deze categorieën ontbreekt de uitdrukkelijke
toestemming om reclame van jou te ontvangen. En daar is de wetgever
vrij strict in.
En wat met opt-out? Opt-out
is het tegengestelde van opt-in. Dit is de mogelijkheid om zich terug
uit te schrijven en zich zo te laten verwijderen uit mailbestanden. Zet
daarom op elk commercieel bericht dat je stuurt, wat de geadresseerde
moet doen om zijn adres te laten schrappen. Dat kan online via een link
(dan heb je hier zelf geen werk aan), maar het kan net even goed door
de nieuwsbrief te laten beantwoorden met het verzoek om zich uit te
schrijven. Wat wel belangrijk is dat het
ook effectief gebeurt op het eerste verzoek. Niemand is er immers mee
gebaat dat je reclame terechtkomt bij mensen die dit niet willen. Dat
wordt nooit een tevreden klant. Maar belangrijker, deze maakt beslist
geen positieve reclame bij zijn kennissen.
Online
reclame is gegarandeerd een heel efficiënt, rendabel en snel
promotiemiddel. Op voorwaarde dat het klantvriendelijk en volgens de
regels van de kunst gebeurt.2TREESis o.a. specialist voor het uitdenken, ontwerpen en versturen van
professionele persberichten, reclame- en nieuwsbrieven voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen.Klik hiervoor vrijblijvend contact.
De
online verkoop is "booming business". Iedereen die zich met verkoop via
het internet bezig houdt, merkt dit op. Alleen België bleef wat achter.
Tot nu. 2TREES spant zich voluit voor de kar en biedt vanaf nu de
mogelijkheid aan om een webshop te huren. Nieuw en uniek in België! Met
deze huurformule is er werkelijk geen reden meer om niet met online
verkopen te beginnen.
Waarom bleef België achter in online verkoop?
Een
aantal oorzaken zijn hiervoor verantwoordelijk. Vooreerst is België een
klein landje met een heel goed uitgebouwd wegennet. Daardoor zijn de
meeste handelszaken vlot bereikbaar omdat er geen grote afstanden moeten worden afgelegd. Er was dus minder noodzaak aan verkopen op afstand in de grond.
Bovendien zijn de Belgen traditioneel eerder behoudsgezind.
Nieuwe trends en revolutionaire vernieuwingen worden welwillend
aanschouwd. Maar er snel op inspelen? Ho, maar. Liever kijkt de modale
Belg liever eerst wat de kat uit de boom. Als de nieuwe trend zich dan
echt bewezen heeft, is er meestal nog tijd genoeg om hier aan mee te
doen.
Tenslotte bleef België ook relatief lange tijd onder het Europees gemiddelde
wat de internetaansluitingen en het PC bezit betrof. En dat zijn nu net
twee dingen die wel essentieel zijn voor het verkopen op afstand. Maar
sedert de internetproviders volop de kaart trekken van ADSL en ander
supersnel internet, én de bijhorende tarieven in prijs verlaagd werden,
maken we snel een inhaalbeweging.
Waarom kiezen voor het huren van een webshop?
Eerst en vooral hoef je natuurlijk niet de volle prijs in 1x te investeren. Je kunt gedurende een periode de kostprijs afbetalen en de winst van de verkopen met je webshop alvast gebruiken om de huurprijs te betalen.
De basis webshop van 2TREES heeft een degelijke database
ingebouwd zodat je gegevens van je bezoekers, klanten en geïntereerden
gemakkelijk kunt bijhouden. Op deze manier werk je later heel efficiënt
met een eigen nieuwsbrief, of een klantenactie.
Onze webshop is super compleet.
De lay-out is professioneel en heel overzichtelijk. Er is eveneens een
praktische back-office module om je klanten, leveranciers, producten,
bestellingen, prijzen en acties, enz. bij te houden. En met de
betaalmodule biedt je heel klantvriendelijk de meest veilige methoden
aan zoals met Visa, online banking, PayPal, Ideal (voor Nederland), enz.
In de huurformule van 2TREES is standaard een promotiepakket
ingebouwd om 2x per jaar een reclamecampagne uit te voeren bij de
Google zoekresultaten en/of een e-nieuwsbrief uit te sturen aan je
klanten. Je kan ook beide combineren, b.v. 1 Google campagne + 1
mailingactie. Op deze manier trek je natuurlijk versneld kopers naar je
webshop.
Wat mag je verwachten van een online shop?
Vooreerst is je online winkel permanent open
voor je kopers. 24 u. per dag, 7 dagen per week kunnen kopers producten
of diensten bestellen. Men kent geen sluiting, wegenwerken en zo spelen
geen rol en ook parking is nooit een probleem. Bovendien shopt men op
het moment dat men er goesting voor heeft, zonder ergernis of storing.
Dat scheelt natuurlijk!
De kopers komen ook van verdere afstanden zodat men meer kopers en meer omzet kan verwachten. Afstanden spelen immers geen rol en het internet loopt over gans de wereld.
Men stelt vast dat producten die minder goed verkopen in de gewone winkel, blijkbaar wel vlot kopers
kunnen vinden in andere regio's. Dat is handig meegenomen om
"winkeldochters" toch aan de man te brengen of om eindereeksen en
liquidatieartikels te verkopen. De reststocks verminderen.
Tenslotte is promotie voeren via het internet ook in sé goedkoper
dan offline reclame. Het is ook veel sneller zodat je heel vlotjes kunt
reageren op b.v. acties van concurrenten of inspelen op de actualiteit.
Het ijzer smeden als het heet is, noemt dit.
Maar een van de belangrijkste zaken is wel dat met online verkoop je een perfect beeld
krijgt van de klanten, hun motieven, zoekwoorden die doen kopen,
omzetten per acties, enz. Zo kun je na verloop van tijd de meest
rendabele methodes aanwenden en minder goede middelen verfijnen en
beter maken.
Online verkopen ook iets voor jou?
Contacteer onsgerust even voor een vrijblijvend gesprek. Aan de hand hiervan kijken
we of ons basisprogramma voldoet (is zo in 85-90 % van de gevallen) en
bespreken we wat u verkoopt, hoe dit gebeurt, wie uw klanten zijn,
enz., enz. Zo krijgen wij een beeld van wat wij moeten doen om de
webshop te personaliseren aan uw eigen zaak.
Wie
bij ons een webshop bestelt, kan blijven beroep doen op onze expertise.
Er is een uitgebreide opleiding voorzien bij de aflevering van de
webshop, een duidelijk handboek en we blijven vlot telefonisch
bereikbaar voor vragen.
En
we helpen actief mee om klanten naar uw online zaak te lokken. Via de
Google reclame die inbegrepen is in de formule, of via een
e-nieuwsbrief. Maar ook persacties, klantenacties, tell-a-friend acties
of voor het werven van klantenadressen kun je op ons een beroep doen.
2TREESis de specialist in internetcommunicatie voor KMO's, zelfstandigen en
vrije beroepen. Onze websites, e-promotiecampagnes en webshops zijn
speciaal gemaakt voor deze zaken zodat je enkel betaalt voor wat je
nodig hebt én later de nodige uitbreidingen kunt uitvoeren volgens
noodzaak. Wens je ook te starten met online verkopen, neem gerust even
contact op met Patrick (T. 0495/935 325 - E patrick@2trees.be).
Het tijdperk dat
het versturen van een persbericht twee weken duurde, is reeds lang
voorbij. Nu leven we van hot item tot deadline, van 's morgens tot 's
avonds. Het leven van een journalist was steeds al stressy in de jacht
op een scoop. Daar spelen we best zo goed mogelijk op in. 's Morgens
een idee voor een persinfo, 's middags reeds verstuurd. Dat is de natte
droom van iedereen die snel op een situatie wil inspelen. Maar waar hou
je best rekening mee voor een professioneel persbericht?
Zorg dat het bericht als persbericht herkend wordt.
Met een goede titel trek je de aandacht. De titel staat in het onderwerp van je e-mail. Zorg er dus voor dat deze zowel informatief als prikkelend
is. Informatief zodat de journalist direct kan zien of het onderwerp
zijn dada is of eerder voor een collega. Prikkelend om hem/haar
nieuwsgierig te maken en verder te laten lezen.
De eerste paragraaf geeft de teneur
weer van het bericht. Hier schets je kort de situatie die je laat
reageren en de consequenties voor het publiek. Ter zelfde tijd licht je
een tipje van de oplossing toe. In het begin geef je dus antwoord op
het wie, wat, waar en wanneer van de situatie.
De overige paragrafen zorgen voor verdere uitleg van je boodschap. Doe dit wel gestructureerd, duidelijk
en zonder techni-chinese (moeilijk verstaanbare) woorden. Gebruik
titels om verschillende rubrieken te scheiden en zet de argumenten of
je oplossingen duidelijk op papier. In de rest van de tekst komt vooral
het hoe en waarom van je reageren aan bod.
Maak het persbericht niet te lang. Zeker niet als je met een e-persbericht werkt. Geef de essentie weer, maar wees wel volledig.
Je kan evt. een heldere samenvatting maken, zelfs met "bulleted tekst",
van een uitgeschreven perstekst. Voor gedetailleerde uitleg kan je b.v.
naar een speciale pagina op je website verwijzen of naar de integrale
perstekst in doc- of txt-formaat.
Verzamel je persberichten én de bijhorende foto's op een persloket op je website zodat je boodschappen ook later nog beschikbaar blijven om down te loaden. Maak in elk geval dat je beeldmateriaal rechtenvrij is en zonder probleem mag worden gereproduceerd.
Waarin verschilt het e-persbericht van een gewoon persbericht?
Een
gewoon persbericht wordt vaak verpakt in een (mini-)dossier waar alle
informatie samen gebundeld wordt. Een e-bericht met bijlagen is echter
verwarrend omdat het overzicht voor de journalist ontbreekt en omdat
iedereen nogal argwanend staat tegenover bijlagen (spam-risico). Zet
dus enkel tekst in het e-persbericht en laat de journalisten via een link de bijlagen van je website ophalen. Dat oogt ook professioneler.
Een goed e-persbericht bevat enkel gewone (platte) tekst,
geen fancy lettertypes of stijlvol geproduceerde pdf-formaten. Gewone
tekst heeft het voordeel dat iedereen het perfect zal kunnen lezen in
zijn e-mailprogramma. Pdf-teksten zien er misschien wel mooi gelay-out
uit, maar voor een journalist weegt het knip/plak gehalte
voor een goed artikel net iets meer door. Gedrukte persberichten hebben
dit argument natuurlijk niet. Vandaar dat men soms een cd-rom met
.doc-teksten en foto's meestuurt in het persdossier.
Goede persfoto's verhogen de publicatiekans van je tekst.
Maar wat zijn goede persfoto's. Als je zeker wilt zijn, vraag dan een professionele fotograaf
om een fotosessie te organiseren. Je kunt die foto's immers later ook
nog gebruiken voor een folder, documentatie of voor je website. Zo
vallen de kosten zeker mee.
Wil je het toch zelf doen, let er dan op dat het beeld én betekenisvol
is en dat het je tekst verduidelijkt. Je kunt immers een perfect
algemeen beeld schieten, maar als het moet dienen om een detail te
verduidelijken ben je er niet veel mee.
Zorg ook voor een mix
van algemene, kleurrijke foto's en duidelijke detailfoto's. De algemene
beelden dienen voor de hoofdfoto bij je artikel. De details
verduidelijken ofwel de tekst voor de journalist, of kunnen als extra
uitleg meer worden afgedrukt.
Wat mag je tenslotte zeker nooit vergeten?
Zet
duidelijk de informatie bij wie de journalisten terecht kunnen voor
bijkomende inlichtingen over de perstekst. Spel de naam van de persverantwoordelijke
en zorg dat je bedrijfsgegevens foutloos opgenomen staan. Vermeld je
een GSM nummer, zorg er dan voor dat het effectief bereikbaar is, zelfs
na de normale werkuren. Journalisten kunnen immers vlot tot 22 - 23 uur
doorwerken tot hun deadline. Niets vervelender dan even iets te willen
checken voordat je het doorgeeft... en de GSM ligt af.
Werk je met een embargo
(= dag en uur waarvoor er niets mag worden gepubliceerd), respecteer
deze zeker zelf ook. Geef dus nooit aan een (bevriende) journalist
vroeger een primeur, als je een persbericht met embargo hebt verspreid.
Wees gerust, journalisten onthouden heel erg lang wie hen zo een
blauwtje heeft doen lopen.
En tenslotte zorg je best voor een professionele verzending
van je e-mailbericht. Let er in elk geval op dat niet elk adres
zichtbaar staat weergegeven. Dat komt heel amateuristisch over. Maar
als het werkelijk van belang is, contacteer dan een goede
internetpartner om je persbericht correct, foutloos en op tijd te laten versturen.
2TREESis gespecialiseerd in doeltreffende websites, e-promotie en online
shops. Wij hebben een heel flexibele, betaalbare formule voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen om een professioneel persbericht uit te
sturen. We vertalen uw eigen info naar een perstekst, zorgen voor een
aangepaste webpagina, bewerken uw fotomateriaal tot bruikbare beelden
en versturen uw e-persbericht op tijd naar uw en/of onze naar ons eigen
persbestand van meer dan 1.500 adressen.Contacteerons gerust voor meer info of een vrijblijvend voorstel.
Een e-nieuwsbrief is
niet hetzelfde als een e-reclamebrief. Een e-reclamebrief kun je
vergelijken met de gedrukte reclamefolder zoals je die wekelijks in je
bus krijgt. Het uitgangspunt en het doel is totaal verschillend van
deze van een e-nieuwsbrief. Haal ze zeker niet door elkaar om tot een
goed resultaat te komen. Hou rekening met de volgende tips voor een
goede e-reclamebrief.
Doel van de e-reclamebrief.
De elektronische reclamebrief informeert (potentiële) klanten over voordelen van artikels of diensten. Het doel ligt steeds op directe verkoop en het aanbod is heel beperkt in tijd. Daar tegenover staat dat wie met e-reclamebrieven werkt, een hoge frequentie aanhoudt voor de verschijning. M.a.w. we verschijnen vaak en regelmatig.
Kenmerken van de e-reclamebrief.
1) De artikels.
In een e-reclamebrief staan relatief veel artikels opgesomd. Dit kunnen
er gerust tot 15 à 20 of meer zijn. Ze staan overzichtelijk en
gestructureerd vermeld. Dit kan b.v. in blokjes naast elkaar zijn, of
ingedeeld in rubrieken of kolommen. Maar het document zelf wordt
duidelijk herkend als zijnde reclame.
2) De inhoud.
De structuur van de opgenomen items is vrijwel steeds dezelfde: de naam
van het product bovenaan, een duidelijke foto eronder. Dan een korte
beschrijving (2-3 regels tekst max.) van het artikel en het voornaamste
voordeel en de prijs met voordeel. Elk product heeft een link waarop
men kan klikken voor meer uitleg over het artikel.
3) De directe actie.
Het doel van een e-reclamebrief is directe verkoop. Elk artikel heeft
een "call-to-action" knop, m.a.w. een "bestel nu", "koop" of "order
now" knop om 1 of meerdere exemplaren toe te voegen aan je bestelling.
Dit is het directe doel, dus valt deze knop heel duidelijk op. Dit kan
door een opvallend kleur zijn, of een vorm zoals een eclips of
vierkant, of vette druk, enz.
4) De boodschap.
De klemtoon ligt unisono op verkoop en omzet. Dus zijn er weinig
instrumenten die echt op merkentrouw werken. Alleen maar voordeel,
prijs en beschikbaarheid spelen een rol. De enige fideliteit bestaat er
uit dat er elke week, maand of seizoen terug een nieuwe e-reclamebrief
zal toekomen. En de klant weet duidelijk, koop ik deze week (maand,
seizoen, ...) niet dan ben ik mijn voordeel kwijt.
5) De geldigheid.
Om de klant te stimuleren om direct te reageren is het van vitaal
belang om de actie zo kort mogelijk te houden. Elke week of 14-dagen
scoort goed. Of je werkt met periodes, b.v. opendeurweekend, 14-daagse
van de ..., koopjesmaand, ... En je vermeldt ook best op=op. M.a.w. wie
nog even aarzelt, denkt best niet te lang na want het kan snel te laat
zijn.
Nuttige toepassingen bij een e-reclamebrief.
Wie
de e-reclamebrief niet systematisch als verkoopkanaal gebruikt, zoals
b.v. discounters, warenhuizen, grootwinkelbedrijven, enz. kan dit
medium ook voor speciale acties
gebruiken. Zo is de e-reclamebrief ook nuttig om in te spelen op
bepaalde situaties zoals het begin van het tuinseizoen (tuinartikels,
gardening, enz.), de vakantie (terrasartikels, zonne- en
strandartikels, ...), feesten (moederdag, secretaressendag,
Sinterklaas, ...), kerst- en nieuwjaarsperiode (kerstboomartikels,
geschenken, ...).
Een e-reclamebrief kan ook als lokker
gebruikt worden om meer normaal geprijsde artikels te verkopen. Als
reageren op de reclamebrief de klanten op je normale webshop doet
terechtkomen, kun je steeds andere artikels aanbevelen die bij dit
product behoren, of sets voorstellen die de aankoop completeren, enz.
Het enige criterium is dat je webshop hiertoe moet aangepast zijn, maar
het rendement uit de actie verhoogt wel spectaculair.
Laat je klanten steeds toe om hun vrienden en kennissen
van jouw voordelen te laten profiteren. Maak het dus gemakkelijk voor
wie je e-reclamebrief wil forwarden naar een vriend(in) of om iemand
anders zich te laten inschrijven op je voordelen.
Een
e-reclamebrief ontwerpen en vooral rendabel uitgeven is een aparte
discipline. Vooral de opmaak, regelmaat en de interactie met het
normale aanbod op je bestaande webshop bepalen het succes van dit
reclamemiddel.2TREESis
gespecialiseerd in doeltreffende en rendabele e-promotieacties voor
KMO's en zelfstandigen. Denk je ook aan het werken met een
e-reclamebrief? Neem gerust met ons contact op voor een vrijblijvend
gesprek en offerte. U vindt onze gegevens opwww.2trees.be.