Een week later krijg ik van de vader van mijn pleegkinderen een beeld (hier onder op de tafel) om aan de muur te hangen. Het is de God van de wind die door zijn handen blaast. Ik vraag me af wat dat windmolentje en de wind met elkaar te maken hebben. Op internet zoek ik naar een betekenis.
Deze zeven manieren verwijzen naar de zeven bewustzijnstoestanden waarin verlichting moet worden verworven. Want alleen dan wordt de ziel
de adem . . . van de ENE ZIEL, de stem die alles vult, de stem van uw meester. Pas dan kunt u een hemelganger worden die de winden boven de golven bewandelt, maar van wie de voetstappen de wateren niet aanraken. blz. 9
Een hemelganger is die man of vrouw van wie het karakter volledig is vergeestelijkt, zijn lichaam bestaat uit de wind, en is dus in staat om te reizen door gebieden onbekend aan gewone mensen en om de waarheid vrij van alle schaduwen waar te nemen: waarna hij
de dingen, die boven de zeeën en sterren zijn, aanschouwt; de taal van de devas hoort en begrijpt, en waarneemt wat er in de mier omgaat. blz. 76
Iemand die zon vermogen heeft verworven heeft zonder twijfel geluisterd naar de kleine wind in zijn oorplooien, naar de mystieke stem van de stilte, en ernaar gestreefd om zijn ziel te doen samensmelten met wat de christelijke hymne van Edwin Hatch (1878) de adem van God noemt:
Adem op mij, adem van God, Vul mij opnieuw met leven, Opdat ik mag liefhebben wat u liefheeft, En doe wat u zou doen.
Adem op mij, adem van God, Totdat mijn hart zuiver is, Totdat mijn wil en die van u één zijn, Om te handelen en stand te houden.
Adem op mij, adem van God, Tot ik volledig de uwe ben, Tot heel dit aardse deel van mij Gloeit met uw goddelijke vuur.
De adem van God, evenals de heilige wind van de Navajos, is de godheid die ons omringt en ons elke keer dat we ademhalen bezielt. Terwijl het denken erdoor wordt geactiveerd en de ziel geïnspireerd, ontvangen we uit deze krachtbron het vermogen wonderen te verrichten. Deze kracht, deze sublieme tegenwoordigheid, is iets dat we kunnen voelen en begrijpen als we luisteren naar het stemloze blazende geluid ervan want wij zijn één ermee.
Verwijzingen:
- The University of Arizona Press, Tucson, 1988.
- Zie Navajo & Tibetan Sacred Wisdom: The Circle of the Spirit door Peter Gold, Inner Traditions, 1994.
|