Wat als... opvoeden eenvoudig was???
Inhoud blog
  • Wat een vakantie!!
  • en de wereld, hij draaide voort...
  • gouden medaille
  • mama -Abeldag!!
  • Pubers en eten

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Het (h)eerlijke leven van een moeder van vier opgroeiende kinderen.
    Dit is het (h)eerlijke relaas van een hoogsensitieve moeder over het opvoeden van vier hoogsensitieve kinderen. Over ups en downs. Over twijfels en onzekerheden, maar evenzeer over duizend kleine gelukjes... Welkom in onze wereld!!!
    17-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Talenten

    Ik heb iets bijgeleerd.  
    Over talenten.

    Dat een talent niet noodzakelijk te maken heeft met wat je goed kan.  Het is niet omdat je iets nog niet zo goed kan, dat het geen talent kan zijn.  En omgekeerd, het is niet omdat je iets goed kan, dat het sowieso een talent is.

    Wat is een talent dan wel?  Een talent is iets wat je graag doet.  Iets waar je helemaal voor wil gaan.  Waar je je met plezier in verdiept, waardoor je je uitgedaagd voelt.  Wat je een drive geeft...   dat is een talent.
    Zodat je op momenten dat het even wat moeilijker gaat niet meteen op wil geven.  

    Dat heb ik bijgeleerd. 
    Zo had ik het namelijk nog nooit bekeken.
    Als kind was ik in veel dingen goed.  Ook in schoolse zaken.  En daarom werd ik in een bepaalde richting 'geduwd': eerst latijn, nadien latijn-wiskunde.  Het was niet mijn ding.  Ik moest overleven.  Mijn sport hield mij recht.  Ik leefde als het ware van de training naar de match.  En van de match naar de training.
    Pas aan de universiteit ben ik echt mijn eigen keuzes beginnen maken.  Gelukkig...  want daar leefde ik helemaal op.  Maar nu besef ik dat het anders had kunnen lopen.  Als ik van meet af aan gestimuleerd was in waar mijn èchte talenten liggen...  dan stond ik nu waarschijnlijk dichter bij mezelf...

    En dan kijk ik naar mijn achtjarige jongste zoon, Abel.  Hij leert heel vlot.  Op school vindt hij het 'oersaai' en 'poepsimpel'.  Wanneer hij daarentegen buiten mag helpen klussen met zijn papa leeft hij helemaal op.  Gisterenavond voor het slapengaan vroeg hij me nog of hij niet het hulpje zou mogen worden van tuinman Andy.  Hij bleef niet bij de pakken zitten en schreef hem meteen een email (waar weliswaar nog wat werk aan is voor hij verzendklaar is...  ;-) )

    Abel leert snel en zit een jaartje voor op zijn leeftijdsgenoten.  Alleen, het boeit hem niet.  Als we Abel echt gelukkig willen maken, zullen we rekening moeten houden met zijn èchte talenten.  En die zouden wel eens ergens anders kunnen liggen dan op de schoolbanken...

    Trien

    17-03-2017, 22:28 geschreven door trien  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over de perfectie van de imperfectie.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ongetwijfeld weten jullie dit allemaal: ik ben niet perfect.  De echtgenoot is dat ook niet.  En eigenlijk is dat goed nieuws.  Als de echtgenoot namelijk wèl perfect zou geweest zijn, dan lagen hij en ik vèèl te ver uit mekaar...  Dat zou nooit kunnen werken.  

    Het beeld van 'dé perfecte ouders' is dan ook niet aan ons besteed.  En dàt vind ik perfect!
    Stel nu -zuiver hypotetisch- dat wij perfecte ouders zouden zijn.  Wat een druk zouden wij onze kinderen dan opleggen!  De druk van de perfectie...  
    Het behoort tot de normale ontwikkeling van het opgroeiende kind dat het zich op een bepaald moment gaat afzetten tegen de ouders.  Om een eigen identiteit  te ontwikkelen.  Daartoe moet het tegen schenen kunnen stampen.  Niet akkoord kunnen gaan met iets.  Opstandig kunnen zijn.  En -heel belangrijk- beslissen om dat specifieke punt later zelf beter te zullen aanpakken...
    Wel, als je ouders perfect zijn, dan ben je eraan voor de moeite.  Dan kan je het simpelweg niet beter doen.  Einde motivatie.  Einde verhaal.

    En dàt is nu precies wat ik persoonlijk ten allen koste wil vermijden.  
    Aangezien ik vier kinderen heb, moet ik er uiteraard op letten om op voldoende vlakken imperfect te zijn. Zodat er voor iedereen wat keuze overblijft waar ze mij in kunnen overtreffen...

    Met andere woorden, beste mensen...
    als je langskomt en ons huis ligt er wanordelijk bij
    als je terecht opmerkt dat onze tuin wel wat onderhoud kan gebruiken
    als je ziet dat ik niet de moeite gedaan heb mijn makkelijk zittende kleren in te wisselen voor deftigere exemplaren
    als je mij eens meemaakt wanneer ik mijn geduld verlies tegenover  mijn kinderen
    als je  merkt dat ik gewoon in de zetel hang in plaats van  mij op alle activiteiten te storten...

    weet dan dat ik -hoeveel moeite het me ook kost- alleen maar mijn best doe om perfect imperfect te zijn!!  ;-)

    Trien


    16-03-2017, 21:55 geschreven door trien  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Tags:perfectie, perfect
    15-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een tweede vijand van RIMH: slaaptekort

    Met kleine kinderen in huis, word je vaak van je broodnodige slaap beroofd.  Dat weet iedereen.  En dat is zwaar, heel zwaar.  Alle lezers met kleine kinderen wil ik dan ook een hart onder de riem steken.  Als algemene regel geldt dat kinderen die groter worden, beter slapen. Op dat gebied is het dus een kwestie van (soms veel) tijd en (soms veel) geduld...

    Heb ik dan nog recht om te klagen over slaaptekort, terwijl mijn jongste zoon al acht jaar is?  Waarschijnlijk niet.  Het zit namelijk zo.  Ik doe het mezelf aan.
    Met opgroeiende kinderen komt er namelijk een nieuw fenomeen naar de oppervlakte.  Hoe ouder de kinderen worden, hoe later je ze naar bed kan sturen.  Hoe meer er geknabbeld wordt aan je 'persoonlijke tijd'...  Je weet wel, die tijd wanneer de kinderen naar bed zijn en je eindelijk in de zetel kunt ploffen.  Liefst met de zapper en de laptop bij de hand, in mijn geval.  Nog een warme chocomelk, iets om te knabbelen, benen omhoog...   Ik kijk er elke dag naar uit... die zeteltijd.  Dat is eveneens het moment waarop ik mijn knop wil afzetten -tenminste als de echtgenoot mee wil.  Gedaan met plannen en organiseren.  Rust... Niets dat nog Moet...    
    Sommige avonden heb ik geluk.  Dan slaag ik erin om tegen den negenen al neer te ploffen.  Dat is zo ongeveer het moment dat de dochters zich beginnen op te maken om langzaamaan naar boven te trekken.  Om negen uur in mijn zetel.  Dat is een luxe.  Tijd genoeg om in schoonheid mijn dag af te ronden en om op tijd naar bed te trekken.  
    Andere dagen daarentegen lopen de werkzaamheden thuis uit.  En kan ik pas veel later neerploffen.  Wat betekent dat ik zou moeten inleveren op mijn uitlooptijd. En dat, lieve mensen, is een heikel punt.  Dan heb ik namelijk de neiging om te blijven zitten.  De zwaartekracht z'n werk te laten doen...  Met alle gevolgen van dien,  want de wekker houdt hier natuurlijk geen rekening mee...

    Natuurlijk zijn er ook de 'speciale' avonden.  Zoals de sportavonden en de (minder frequente) vergaderavonden.  Na een dergelijke avond, is het onmogelijk om meteen in bed te kruipen.  Want ofwel stroomt de adrenaline nog door je lijf, ofwel werkt je hoofd nog als een trein...  Even zeteltijd is dan een absolute must..  Zo in bed kruipen heeft namelijk geen enkele zin.

    Ik ben geen avondmens.  Nooit geweest.  Eigenlijk moet ik gewoon op tijd in m'n bed.  En lang genoeg slapen, dat ook.  Daar ben ik namelijk heel gevoelig aan.  Hooggevoelig...  ;-)
    Gelukkig ben ik best wel een goede slaper.  Normaal gezien val ik snel in slaap, slaap ik de nacht zo goed als door (op een occasioneel toiletbezoek na) en droom ik erop los.  De gekste dromen het eerst...  zalig, vind ik dat!
    Maar niet altijd.  Piekernachten liggen op de loer.  Nachten waarop je blijft draaien in je gedachtenmolen, altijd opnieuw.  Je schiet er niets mee op, en je ziet elk uur verschijnen op de klok.  Vreselijk, zo'n nachten.  Ten alle kosten te vermijden.  Gelukkig zijn deze nachten voor mij eerder zeldzaam.

    De optel- en aftreksom van al de zonet beschreven fenomenen tijdens de werkweek geeft meestal een negatief persoonlijk resultaat: slaaptekort.  Weekend betekent dan ook dat het tijd is voor de inhaalbeweging...  Uitslapen.  Een must!  Tenminste als de sportactiviteiten van de kinderen het toelaten.  
    Gelukkig vormen de echtgenoot en ik een geolied team.  En slagen we er meestal in voor elk van ons toch minstens één lange nacht te voorzien...   Zodat we de volgende werkweek opnieuw met een propere lei kunnen beginnen.  Al probeer ik op zondagavond steevast op tijd mijn bed in te kruipen...  ;-)

    Trien

    15-03-2017, 00:00 geschreven door trien  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geloven jullie in tekens?

    Mijn nonkel, de jongste broer van mijn vader, was terminaal ziek.  Darmkanker.  De dag waarop hij stierf, reed ik in het schemerdonker naar huis.  Toen ik bijna thuis was, stak er plotseling een hert de straat over.  Vlak voor mijn auto.  Ik had bij ons in het dorp in al die jaren nog nooit een hert gespot.  Op dat eigenste moment wist ik dat ook mijn nonkel overgestoken was... 


    Zondag hebben we een belangrijke beslissing genomen voor één van onze kinderen.  We waren er al een tijdje mee bezig, we wisten dat er iets moest veranderen...  maar hoe en wat, dat was nog onduidelijk.
    Tot zondag plotseling alles onverwacht in de juiste plooi viel.  En we de knoop konden doorhakken.  Zomaar, ineens.
    Op weg naar huis, wees Nel naar de lucht.  Een prachtig heldere halo...  een klein stukje regenboog, als het ware, rond de zon.  En toen ik beter keek, zag ik een identieke halo aan mijn linkerkant.  Op dat moment wist ik het zeker... 
    We hebben het er met deze beslissing voor onszelf -louter praktisch gezien- niet makkelijker op gemaakt, maar het was de juiste beslissing.  Alles komt goed...


    Trien


    ps Over de beslissing zelf zullen jullie beslist meer kunnen lezen.  Maar niet meteen.  Eerst moet alles definitief geregeld worden en moeten alle betrokken partijen op de hoogte worden gebracht.

    14-03-2017, 23:11 geschreven door trien  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:tekens,halo,beslissing
    13-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over de eerste vijand van RIMH (Rust In Mijn Hoofd): het Moeten

    Je beseft het niet ten volle.  Maar van zodra je mama of papa wordt, krijg je er een extra'tje bij: het Moeten.  In alle hevigheid komt het vanaf die eerste dagen je nieuwe leven binnen geslopen.  Vermomd, weliswaar, onder een roze wolk.  Zodat je niet meteen beseft dat je er voor pakweg zo'n twintig jaar aan vasthangt...  Zodat je niet meteen de biezen neemt... het Moeten.

    Baby Moet drinken, baby Moet ververst worden, baby Moet gewassen worden, baby Moet opgepakt worden als hij of zij huilt...  

    Uiteraard doe je dit alles met heel veel liefde en toewijding.  Je hebt er immers (meestal) zelf voor gekozen.  Maar het put je uit. Lichamelijk in de eerste plaats.  Baby kent het verschil nog niet tussen dag en nacht.  Maar ook mentaal, op een iets langere termijn. Slaaptekort is namelijk de grootste vijand van helderheid. 
    Het meest schadelijke van het Moeten, is de standvastigheid.  Het neemt in de loop der jaren andere vormen aan, dat wel.  Het wordt meer handelbaar.  Meer voorspelbaar.  Maar het blijft alomtegenwoordig.  Dagdagelijks. Week na week.  Maand na maand.  Jaar na jaar.

    Kijk, wij zijn sociale wezens, wij leven in een maatschappij die draait rond regels.  Dus wij Moeten allemaal.  Dat is een feit.  Geld verdienen, bijvoorbeeld, als je ietwat comfortabel wil leven op deze planeet...  Bij het uitoefenen van een job komt er ook heel wat Moeten kijken.  Onvermijdelijk.
    Maar als niet-ouder kun je op vrije momenten in principe doen wat je wil.  Je kiest wat je doet en laat...

    En laat het nou net dàt zijn wat het voor een ouder zo zwaar maakt.  Als ouder Moet je voortdurend.  Volcontinu.  Misschien wel in hevigheid evenredig met het aantal kinderen dat je opvoedt...  Van zodra je het Moeten van de job van je afgeschud hebt, begint het Moeten op het thuisfront.
    En dat is niet min.  Er Moet heel wat, of zoals mijn mama wel eens pleegt te zeggen: "Er is veel werk in een huishouden...".  Het houdt nooit op. Kinderen Moeten gekleed worden,  kinderen Moeten proper zijn, kinderen Moeten eten, kinderen Moeten huiswerk maken, kinderen Moeten slapen.  Er Moeten boodschappen gedaan worden: voeding, verzorgingsprodukten, kleding, schoenen, een ditje voor school, een datje voor de hobby's ...  noem maar op.
    Bovendien Moet er heel wat geregeld worden.  We zijn niet dag en nacht bij onze kinderen, maar we blijven wèl verantwoordelijk voor hun dagelijkse verloop.  Dat ze veilig van de ene plaats naar de andere plaats geraken, bijvoorbeeld.  Ook dat kost tijd en energie. Plannen en organiseren.  Het is nooit mijn ding geweest.  Maar het Moet.

    Het Moeten vult een meer dan behoorlijk stuk van mijn tijd.  Mijn halftijdse job zit vol met Moeten.  Ik ben fysiek èn psyschisch moe als ik thuiskom  Moe, en gelukkig ook vaak voldaan. -hier kom ik later zeker nog op terug-
    Het Moeten vult een meer dan behoorlijk stuk van mijn tijd.  Thuis ben ik nooit klaar.  Als de kinderen naar school gebracht zijn, begin ik aan mijn huishoudelijke taken.  Taken die altijd terugkomen.  Taken die een hele hap van mijn tijd nemen. Zonder dat ik ook maar één stap vooruit gekomen bent...  Eèn minuut later kan het pasgewassen pulleke al weer onder de choco hangen en valt er een beker melk neer op de pasgedweilde vloer...  
    Wanneer ik de kinderen afgehaald heb van school, begint een nieuwe dagtaak.  Er Moet rondgereden worden.  En georganiseerd.  En onderhandeld.  En begripvol geluisterd.  En gestudeerd.  En een brandje geblust.  En...en...en...  
    Het Moeten vult ook een heel stuk van mijn hoofd.  Ik ben ermee bezig.  Het maalt voortdurend in mijn hoofd.  Alles draait om timing en planning.  Dit mag ik niet te lang doen, want ik Moet nog dat en dat en dat...  En plotseling, uit het niets, schiet er me nog iets te binnen. Iets waar ik nog nèt op tijd -of nèt te laat- aan denkt...   en wat alle plannen opnieuw in de war stuurt...

    Het Moeten loslaten is niet eenvoudig.  Omdat het dominant aanwezig is in het leven van een ouder.  Omdat het je hoofd is binnengeslopen en je hersenen heeft hertekend.  Op momenten van rust, voel je nog steeds die timer die straks af zal gaan.  En kan je geen echte rust vinden.  Dat is wat het Moeten met je doet.
    Het Moeten doordringt het leven van een ouder.  Het handelen en Het denken.  Volledig.  En daar betaal je als ouder een prijs voor.  De prijs van de rust.  De rust die de toegansgpoort is tot de creativiteit.  Tot de gedrevenheid.  Tot de reflectie.

    De kunst van het opvoeden ligt misschien voor een deel wel in hoe we kunnen omgaan met het Moeten.  Hoe we ertegenover staan.  Hoe we kunnen delegeren.  Hoe we erin slagen een haalbaar evenwicht te vinden.  

    Dit stuk wil geen negatieve reclame zijn voor het ouderschap.  Dit stuk wil jonge mensen er niet van weerhouden ouder te worden.  Dit stuk gaat zomaar voorbij aan alle wonderlijke geneugten van het ouderschap (want daar zal ik het in de toekomst nog uitvoerig over hebben).
    Door het Moeten te benoemen probeer ik enkel voor mezelf, en voor wie me hierin wil volgen, erkenning te geven aan een realiteit.  Een realiteit die er mede voor zorgt dat ik niet alijd de moeder ben die ik gehoopt had te zullen zijn.

    Trien

    ps Zelf heb ik vier kinderen die elkaar vrij snel opvolgen.  En spreek ik vanuit die ervaring.  Ik kan me voorstellen dat ouders met één tot twee kinderen dit anders -of misschien gewoon kortstondiger- aanvoelen.  Alle reacties zijn welkom.  
    pps Ondertussen besef ik beter waarom ik het misschien de komende drie maanden ook niet zal vinden, die RIMH.  Hoewel ik nu sowieso meer tijd heb om mijn ding te doen -getuige deze blog-, er Moet nog steeds zoveel...






    13-03-2017, 00:00 geschreven door trien  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    12-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jongste zoon. Mijmeringen...

    Af en toe kom je er nog even zitten.
    Ademen we dezelfde adem.

    Jouw lichaam,
    mijn lichaam,
    verbonden
    zoals toen.

    Af en toe kom je er nog even zitten.
    Symbiotisch,
    Genietend.

    Mijn lichaam,
    jouw lichaam...

    onvermijdelijk wegglijdend
    uit mama's schoot...



    Trien.

    12-03-2017, 22:44 geschreven door trien  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:gedicht,opgroeien
    Archief per week
  • 28/08-03/09 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs