IN CONTRAST/ Ga een beeldende dialoog aan met een dagelijks object (4.1/4.2/4.3) of wetenschappelijke artikel (H4)
Ik daagde met deze opdracht mijn leerlingen Schilderkunst uit om de afgelopen maanden met een object aan de slag te gaan!
Het gekozen ding te bekijken alsof je t voor de eerste keer ziet, het te bevragen, onderzoeken, bestuderen
en ook picturaal op verschillende manieren in beeld te brengen.
Aan mijn leerlingen werd gevraagd om als onderzoeker hun denk- & creatie-proces zichtbaar te maken (via hun schetsboek), om voldoende inspiratie-materiaal/-bronnen te verzamelen, om gericht te kijken en het geziene met een bepaalde focus te benaderen, om zowel de vorm als de inhoud verder te analyseren, om hun eigen horizon te verruimen en dus meerdere mogelijkheden zien om mee a/d slag te gaan (het divergent denken)
Tijdens het lange onderzoek-proces (januari/ februari/ maart 2021) kwamen persoonlijke aspecten naar boven, er was ruimte om eigen invalshoeken en ideeën vorm te gegeven. Dit werd ook gestimuleerd door het gedeeltelijk thuis-werken.
In het schilderatelier werd er met de lesopdrachten naar levend model geëxperimenteerd met diverse materialen en technieken, gefocust op nieuwe manieren van aanpak en werd er zowel geoefend op de beheersing van basisvaardigheden als schilder, als het spontaan weergeven van het geziene, dus hierbij ook toeval & spelplezier toelaten. Elementen om contrastwerking in beeld te brengen werden onder de loep genomen, zoals licht/donker (clair-obscur) en kleurcontrasten, scherp/wazig en contrast in schaal of dieptewerking, aandachtspunten binnen het beeld, contrastwerking via compositie en routing, gebruik van klassieke technieken als de Oude Meesters versus mixed-media, etc
Gedurende de ganse evolutie van deze opdracht werden er diverse kunstlinken getoond en besproken, zoals het object-trouwé van o.a. Marcel Duchamp, maar ook bij Jeff Koons, Claes Oldenburg en Cindy Wright. Naast het waarnemen en kopieëren van het stilleven of schilderen naar handelingen met het gekozen object werden ook interpretaties geschilderd waarin de verbeelding een rol speelt: zoals een IDEALISERING of OVERDRIJVING, een UITVERGROTING (schaal), een MANIPULATIE (bv: door het veranderen van de textuur/ iets een nieuwe huid geven) of een andere eerder destructieve ingreep
Tussentijds werden werken en processen besproken, hierbij kregen de leerlingen feedback om deze thuis of in het atelier te verwerken.
Er werd samen-gewerkt met & aan kwaliteit, het waren vaak intense momenten van samenwerken, zowel het luisteren en reageren op elkaars werk in het atelier in kleine groepjes van max. 4 leerlingen, maar ook via het online platform met de volledige groep schilders.
Het werd dus ook een oefening in het proberen empathisch mee te denken en het helpen voortbouwen op elkaars ideeën- denk- of doe-werk, in het elkaar inspireren en het tonen van je eigen werkproces, in het nadenken over manieren van tonen én voor de gevorderde schilders (4.4) ook het helpen opbouwen van een presentatie van deze groepstentoonstelling In Contrast op onze 3°-verdieping!
Met deze tentoonstelling trachten we een eigen werkstuk In Contrast te brengen met een object-trouvé (dit kan een object/ een foto/ een geopend kunstboek/ een woord/ een krantenartikel of nog iets anders
zijn) zodat deze dialoog nieuwe interessante betekenislagen creëert, waarin overeenkomsten maar ook contrasten in de verf worden gezet!
Inge DHulster Leerkracht Schilderkunst op MAAK -open Huis voor Kunsten/academie-
17-05-2021 om 18:00
geschreven door Inge D'Hulster
Categorie:Academie
|