Gans de maand december ben ik samen met mijn schilders mogelijke oplossingen -om het gebruik van White Spirit en Terpentijn/ zelfs BioFa te vermijden- aan het onderzoeken:
1) De klassieke olieverf met de SENNELIER-producten Green for Oil.
2) De klassieke olieverf zelf water-vermengbaar maken, via een extra medium (30% vloeibaar medium mengen bij de olieverf). Er zijn er 2 op de markt, we testen ze allebei: LUKAS medium 7 en SCHMINCKE medium W.
3) Cobra water-vermenbare olieverf
Cobra-demo/workshop van Marianne Kaster (Technical Consultant bij Royal Talens) op zaterdag 16/12/2017: Dit was boeiende bijscholing met zicht op de toekomst, waarbij we op een mens-& milieuvriendelijke manier het atelier Schilderkunst gaan inrichten!
Eerst kwam er een mooi voorstel om 't Boshuisje tussen Heist en Duinbergen, in het Willemspark, tussen zee en bos... te beschilderen Mijn leerlingen MG en ik zeiden volmondig JA! Er werden moodboards gemaakt rond de 4 seizoenen & tekeningen naar de dieren uit 't bos... Zo groeiden langzaam de ontwerpen voor elke muur van het Boshuisje Het 'Boshuis-project' werd in 2 fasen uitgevoerd: 1) figuren in hout werden in het atelier op dKA beschilderd 2) de muren werden ter plaatse afgewerkt met kleurrijke lakverf
Londen leek wel de artistieke navel van de wereld een aardsparadijs voor kunstenaars
Twee dagen hebben wij onze gulzige ogen de kost mogen geven.
In de White Cube vielen we voor de Walhalla van Anselm Kiefer.
De Drawing Room liet ons zweven op wolken van Tantra en kaalgeschraapte beelden...
We bezochten aansluitend de Tannery Art Studio's, waar enkele enthousiaste jonge kunstenaars hun ateliers lieten zien...
In de National Gallery hebben onze ogen met het licht van Caravaggio gespeeld.
Verschrikkelijke Schoonheid op a black saturday hartje Londen, mensen leken als mieren uit de grond te kruipen, enkele metrostations werden gesloten voor de veiligheid
Moe maar voldaan vond iedereen het hotel/ zijn of haar slaap-partner/ de kamersleutel
Op zondag zijn we traag van de grond gekomen Dromerige blikken versierden het engels ontbijt...
Maar het was William Kentridge die ons terug bracht in een kunstzinnig ritme.
Slogans verduistert, geschaduwd in houtskool en inkt, bewegend in een hoopvolle duisternis van de Whitechapel Gallery.
De gezamenlijke Street Art Tour bracht ons terug samen met onze koude neuzen richting Knokke...
Al onze leerlingen Beeldende Kunst uit H4 & H5 kregen het afgelopen weekend (gratis) workshops aangeboden in de Laguna en dit van 3 bekende kunstenaars:
*Karolien Soete
*Marjan Verhaege
*Stefanie Besard
Ook werden onze studenten elk individueel begeleid bij hun persoonlijk werk/ eindwerk.
Bijna alle atelierleerkrachten waren hierbij aanwezig en konden waar nodig bijsturen & adviezen geven.
Het was een zeer intense ervaring, maar ééntje waarvan we van elke minuut hebben genoten en waarbij verwachtingen werden overstegen!
Het bewust worden' gebeurde vanuit de voortdurende interactie tussen 'denken'en (vooral) 'doen', maar ook tussen ratio en gevoel, tussen subject en object, tussen het fysieke en het mentale, tussen het individu en de groep, tussen 'zelf' en 'ander', tussen privaat en straks publiek (het weekend van 14, 15 en 16 oktober in het kader van Buren bij Kunstenaars) tussen woord en beeld, tussen kunst en leven...
Het werken werd ook voor een groot stuk aangestuurd door de plek, de Laguna, met zijn vele mogelijkheden om ongeremd aan de slag te gaan.
Hopelijk kunnen we deze unieke ervaring mee nemen naar deKunstAcademie!
Hierbij nog de UITNODIGING aan alle kunstliefhebbers, om op vrijdagavond 14/10, zaterdagnamiddag 15/10 en zondagmiddag 16/10 es een kijkje te komen nemen in de Laguna Hallen -zie ook website/ boekje BUREN BIJ KUNSTENAARS-!
De bladeren vallen vandaag sneller dan de laatste dagen het geval was. Zon en regen wisselen elkaar af. Onze busrit naar Antwerpen was vlot...
Met een heerlijke en gezonde lunch in de MokkaKapot liepen we de straten van Borgerhout in richting galerij Zeno X.
Daar kantelen we in de wereld van Luc Tuymans, een wereld van 'blow-up', uiteraard geschilderd op de wijze van Tuymans.
Met die typische korte penseelstreken en- toetsen die het beeld doen verbrokkelen en vibreren...
In die typische onderkoelde, zieke kleuren die zijn werk nooit laten glanzen of pronken met zichzelf, maar het wel doen stralen - in die zin van straling afgeven...
Met onze ogen vol licht en de zon op onze koppen stapten we richting Eggestraat opzoek naar het magnetisch middelpunt van Sam Dillemans.
Daar werden we verrast door de kolkende beelden, de vlokkende contouren, de kloppende schilderijen en de lyrische tekeningen...
In het werk van Sam zitten zwakke en sterke lijnen, aarzelende en besliste lijnen, nadenkende en overtuigende lijnen.
Heeft er één zoveel te zeggen over kunst als hij?
Ik bedoel natuurlijk kunst die pakt, zo van die ouderwetse.
Schilders die hun vlees verminken om ons oog te troosten.
Zo'n 20 jaar geleden kreeg Wendy les van Sam, boeiend om zo'n persoonlijke ervaringen te delen met jullie.
Ik hoop dat deze uitstap nog lang zal blijven na zinderen...
Na een bezoek aan de expo van RINUS VANDEVELDE in 't SMAK zijn mijn MG'ders sedert onze OpenDeurDag ook begonnen aan een monumentale houtskooltekening met een zelfportret in fictieve ruimte!
Eerste stap was een foto van zichzelf verwerken in een collage...
Dan de transformatie in zwart/wit...
Via projectie de compositie overbrengen op XL-papier...
En daarna uitwerken v/d tekening i/d Lichtstraat van dKA... Met houtskool lijnen en vlakken trekken, uitwrijven, elementen uitgommen, fixeren, delen donkerder maken, terug fixeren, en het werk vanop een afstand bekijken en terug aan de slag met meer houtskool, kneedbom, fixatief...
Ik ken een schilderij in het MSK van Gent dat enorm tot mijn verbeelding spreekt en waar ik eens in de zoveel tijd naar ga kijken: De kruisdraging van Christus van Jeroen Bosch, misschien wel zijn mooiste werk...
Bij het zien van de restauratie van Het Lam Gods van Jan Van Eyck werden we terug geconfronteerd met de evolutie van verf, nl. van eitempera tot (voorloper van) olieverf...
We kregen 'impressies' voorgeschoteld uit verschillende kunststromingen/ de '-ismen'...
Zo begon de dag met een 2 uur durende rondleiding doorheen een beknopte geschiedenis over de schilderkunst naar de hedendaagse beeldende kunsten in het SMAK.
Daar werden we geconfronteerd met de indrukwekkende tekeningen in houtskool van Rinus Van de Velde.
Na een korte lunch en een koffie keerden we terug naar het MSK voor een stille ontmoeting met Marthe Donas.
Haar academische begin, gevoelig portretschilderijen naast zachte tekeningen van vrouwelijk naakt, verraden de eerlijkheid en de vreemdheid van de kinderziel die ze altijd zou bewaren.
En bloeide open tot kleurrijke kubistische composities.
Kwart voor drie, we stappen tevreden de bus op richting Knokke-Heist waar de zon schijnt...
Tegenwoordig worden we overspoeld door de visuele beeldcultuur en synthetische effecten van het multimediale.
We vergeten soms dat de tekening zich binnen deze artistieke dynamiek handhaaft, zich een weg zoekend tussen traditie en eigen tijd in een voortdurende metamorfose doorheen nieuwe grafische procédés, andere concepties en nieuwe functies...
De tekenkunst kent vandaag een bloei die ongetwijfeld te maken heeft met een aantal specifieke aspecten die zich niet enkel in de kunst, maar op breder cultuurniveau manifesteren met name een aandacht voor het fragmentarische, het vergankelijke, het subjectieve...
Kortom, tekenen is het fundament van de kunst, de basis en het begin.
De vrijheid van de kunst woont in de tekening!
En daar was Karel Dierckx ook van overtuigd...
Met ons bezoek aan de tentoonstelling : Drawing 'THE BOTTOM LINE' en Karel Dierickx 'VOORSTELBARE WERKELIJKHEID' hoop ik de poort naar deze creatieve verbeelding te openen...
BELANGRIJK DATUM:
Intussen geef ik jullie ook al mee dat we op zondag 20 maart 2016 ELLY STRIK (werk van deze tekenaar op expo 'The Bottom Line' in SMAK) ontvangen tijdens de zondagsbabbel op deKunstAcademie!